Ga naar inhoud


Ervaringen met SHR (Synology Hybrid RAID)


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Eens een vraagje... Enige tijd terug in het bezit gekomen van een defecte Synology nas type DS411+ii. Hersteld, uitgetest en blijkt dat ik dat ding goed kan gebruiken. Deze NAS kan 4 HDD's geplaatst zien.

Momenteel heb ik een Qnapje met twee HDD's staan dewelke in Raid1 staan. Krijg ik te weinig plek.

Nu was het plan om in de Synology 4 forse HDD's te stoppen en die in RAID5 in te stellen. De settings uitzoekend deed me bij de optie SHR terecht komen. Dit systeem van Synology zelf lijkt het maximale volume uit de 4 geïnstalleerde HDD's te halen en alsnog een tweetal defecte schijven toe te laten. Dit lijkt natuurlijk hét systeem te zijn.

 

Nu gaat er straks op die NAS belangrijke informatie terecht komen. Ik ben als de dood om data te verliezen. Heeft er nu iemand ervaring met die SHR, dat die effectief doet wat ie belooft wat databescherming betreft? Ik heb ooit een defecte HDD gehad in mijn Qnap. Die stuurtje netjes een mailtje, direct nieuwe HDD erin, raid werd weer opgebouwd en niks kwijt.

 

En wat als de NAS zelf het loodje legt. Kan ik dan op één of andere manier nog aan mijn data?

 

tnx!

Gert

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, RaveMaus zei:

Ik ben als de dood om data te verliezen.

 

En daarom herhaal ik het nog maar eens: een NAS is geen backup!!

Vandaar dat de NAS verschillende opties bevat om een backup te maken.

 

Verder dien je er rekening mee te houden dat er geen support meer is voor de DS411.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

 

En daarom herhaal ik het nog maar eens: een NAS is geen backup!!

 

 

 

Ik stel me op den duur de vraag wat het ideale medium is om backups op te maken. HDD kan vastlopen na lange stilstand, usb sticks gaan plots kapot (al 2x beleefd), CD/DVD roms vergaan, NAS is ook geen backup.... Ik kan het toch allemaal niet gaan afdrukken?

 

Wat is het nadeel ivm geen support voor DS411? Security patches enzo?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, peper zei:

Ik gebruik ook SHR, maar dan met 2 schijven. Nooit problemen gehad. Maar kijk hier maar eens.

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1897694

 

 

filmpje is wel duidelijk. Zal dus SHR blijven 🙂

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, RaveMaus zei:

Ik stel me op den duur de vraag wat het ideale medium is om backups op te maken. HDD kan vastlopen na lange stilstand, usb sticks gaan plots kapot (al 2x beleefd), CD/DVD roms vergaan, NAS is ook geen backup.... Ik kan het toch allemaal niet gaan afdrukken?

 

Zoek maar eens op de 3-2-1 backup regel. Het is slim om backups te maken op verschillende media. En dan niet alles thuis laten liggen want dan ben je met diefstal of brand ook alles kwijt. Wat heel prettig werkt is een 2e NAS bij iemand anders thuis zodat jullie wederzijds backups kunnen maken. Of in de cloud maar dat is prijzig.

 

3 uren geleden, RaveMaus zei:

Wat is het nadeel ivm geen support voor DS411? Security patches enzo?

 

Dat weet ik niet precies. Ik denk nog wel belangrijke patches hoewel dat ook een keer ophoudt. Belangrijker is dat DSM 7 binnenkort uitkomt. En die krijgt jouw DS411 zeker niet.

 

34 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik weet niet exact of daar SHR al als optie mogelijk is, dacht dat die pas bij DSM 7 erbij komt

 

Nee, SHR zit ook op mijn DS214.

 

Dat filmpje is van Rob Andrews (als ik het goed heb) en die gast heeft een heel informatief Youtube kanaal voor Synology en QNap liefhebbers met bijna dagelijks een nieuw filmpje: NASCompares

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SHR schijnt op mijn nas prima te werken hoor. Inmiddels met enkele "afbraak" hdd's geprobeerd. Werkt prima.

 

Er zijn enkele écht belangrijke zaken die daarop staan: foto's van mijn dochter als baby en dat soort zaken. Zulks staat ook op een usb stickje en dat ligt ergens in een safe.

Momenteel heb ik nog zo'n gratis 5GB iCloud opslag abbotje. Met de lockdown in maart wat aan het experimenteren geweest met HomeKit. 

Ik zou op termijn HK compatibele bewakingscamera's rond mijn huis willen hangen. Ben aan het wachten tot ik ze nog eens voor een leuk prijsje op iBood kan scoren. Dan moet ik mijn opslag wel upgraden en dan kan die iCloud effectief ook als opslag dienen.

Ik ben daar altijd wat wantrouwig tegenover geweest; je zet je privé gegevens eigenlijk op internet. Op zich zou ik Apple's iCloud dan nog het meeste vertrouwen. Zij zetten toch altijd ongelofelijk hard in op privacy...

 

Even terug on-topic: waarom zou ik voor mijn Synology persé DSM7 willen?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je koopt een Synology voor de software. Als je alleen opslag wil koop je beter een ander merk. Dus dan ga je ook mee in de ontwikkeling van het OS en de software. Synology heeft ook camera software aan boord, daar heb je HK niet voor nodig. 

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het nog eens nagezocht, omdat ik een ander merk NAS heb, maar die SHR is best funny op de QNAP als je meer dan twee schijven kunt plaatsen. x-1

Gezien het feit dat mijn two bay Nassie ook al weer in de jaren gekomen is, moet ik eens kijken naar vervanging en dan lijkt dat SHR wel interessant voor de nieuwe.

De tijd vliegt (met een milliseconde sneller)

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 10-1-2021 om 21:36, Psychosammie zei:

Je koopt een Synology voor de software. Als je alleen opslag wil koop je beter een ander merk. Dus dan ga je ook mee in de ontwikkeling van het OS en de software. Synology heeft ook camera software aan boord, daar heb je HK niet voor nodig. 

Wegens drukte me er even niet meer mee bezig gehouden. Dit NAS projectje is nog een beetje low-priority. 

 

Maar goed, wat ik met mijn vraag bedoelde is wat men ermee misloopt als je die DSM7 niet hebt...

Mocht ik hem nu kopen zou ik naar wat anders op zoek gegaan zijn. Ik heb deze gekregen omdat hij defect was. Dan kan ik hem even goed gaan gebruiken.

 

In tijden van online criminaliteit is het toch wel belangrijk te weten van ervarenen of er met de "oude" Synology geen problemen gaan ontstaan naar online diefstal enz. Hacken kortweg gezegd.

 

@Tonskidutch bestaat die SHR dan ook al voor Qnap? Dat was tot dusver mijn favoriete NAS merk...

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raid zit in een crisis. Met een redelijk normale maat van 12 TB kan een rebuild bij een crash vele dagen duren. Met daarbij de kans dat andere, evenoude hdd's als de defecte, het ook begeven.

 

Beter lijkt mij een extra 1-bay erbij voor back-up en geen TB's verspillen voor raid.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zie je toch niet goed.

 

Sowieso is een NAS geen backup dus die moet je altijd er nog bij hebben. Het voordeel van RAID is dat je NAS wel gewoon blijft werken, alleen wat langzamer.

Maar met een 4-bay NAS met 4x12 TB erin ga jij het niet redden met je 1-bay.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt RAID-1? Nee geen idee. Maar dat maakt me dus ook niet uit. Nieuwe schijf erin voor de rebuild. De NAS blijft werken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...