Ga naar inhoud


Schotel afstellen m.b.v. laptop


tommiedepommie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik ben van plan om binnenkort mijn schotel opnieuw in te stellen. Voorheen gebruikte ik een grote TV en ontvanger maar die TV heb ik nu in een slaapkamer aan de muur bevestigd.

Nu zat ik te bedenken of ik misschien mijn laptop daarvoor zou kunnen gebruiken.


a) Ik heb een Vu+ zero ontvanger maar geen HDMI-in op mijn laptop.

b) een USB tuner om direct aan de LNB te koppelen.

 

Is er iemand die mij hierin kan adviseren?

Of misschien zijn er nog andere ideeën?

 

Alvast dank,

 

tom

 

 

aangepast door tommiedepommie

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kan in principe prima met een laptop die op hetzelfde netwerk gekoppeld is als de box.
Open de webinterface en kies Menu - Instellingen - Tuners & zenders zoeken en dan signaal zoeker. Laat deze pagina iedere 1-2 seconden verversen en je kunt aan de slag. Maar m.i. nóg makkelijker kan dat met je telefoon en de app ‘signalmeter’. Dat wijst zichzelf hoe dat werkt.

35C5A013-67D7-4ABE-893D-52A1EB70F3CC.jpeg

FF6D8F45-CD49-4B30-AAEA-094E9C6BCB65.jpeg

6DEAC028-AC8E-4238-AA3C-AC2337A9F7EB.jpeg

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prefereer (indien u een tablet of smartphone hebt) de app "Enigma Signal Meter" (zowel voor iOS als Android). Deze geeft ook nauwkeurig de dB aan, maar dan in real-time, niet met een beeld dat alle 2 seconden ververst wordt. Dat lijkt me in mijn ogen nog makkelijker. Gewoon even tablet en ontvanger aan elkaar linken dmv IP adres en user + ww. 

Tip: Laad je tablet wel voorafgaand volledig op want de app drinkt je batterij snel leeg. 

aangepast door stevenvc19
(smartphone vergeten vermelden)
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, stevenvc19 zei:

..Ik prefereer (indien u een tablet of smartphone hebt) de app "Enigma Signal Meter" ...

 

De "Enigma Signal meter" is zeker een goede keuze.

Een andere mogelijkheid is DreamDroid, lijkt er een beetje op.

Ik gebruik meestal een satellietmeter, maar deze vind ik ook wel makkelijk, zeker met de bliepjes (akoestische feedback)

Dat gepraat van die dame op de ESM vind ik gauw storend.

 

Screenshot_20210727-121131.thumb.png.d695292f4be8d446a4b45cd7684cffae.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, moonchild zei:

Werkt dit ook zonder Lock?

 

Neen. De Apps gebruiken de data van de tuner. Het werkt op mijn tuner in ieder geval niet.

Als er geen lock is, is de data voor de betreffende transponder fout en staat de wijzer op 0.

Dit kan ik simuleren door b.v. een parameter (FEC) te wijzigen. Dus de ontvanger moet wel correct zijn ingesteld.

Normaal gesproken zorg je eerst voor een lock op een transponder en dan gebruik je de app voor het optimaliseren.

Zodra de 100% is bereikt kun je beter zoeken naar een zwakkere transponder.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-7-2021 om 10:04, John van Dreumel zei:

Dat kan in principe prima met een laptop die op hetzelfde netwerk gekoppeld is als de box.
Open de webinterface en kies Menu - Instellingen - Tuners & zenders zoeken en dan signaal zoeker. Laat deze pagina iedere 1-2 seconden verversen en je kunt aan de slag. Maar m.i. nóg makkelijker kan dat met je telefoon en de app ‘signalmeter’. Dat wijst zichzelf hoe dat werkt.

35C5A013-67D7-4ABE-893D-52A1EB70F3CC.jpeg

FF6D8F45-CD49-4B30-AAEA-094E9C6BCB65.jpeg

6DEAC028-AC8E-4238-AA3C-AC2337A9F7EB.jpeg

Is het ook mogelijk om met enigma 2 signaalmeter bv met mobiel internet verbinding te maken met mijn ontvanger ?  dus vanaf een ander netwerk?  dat zou wel mooi wezen als je bv op vakantie bent en vanaf je vakantieadres je ontvanger kunt zien .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technisch zou dat m.i. wel mogelijk moeten zijn maar de zin daarvan zie ik even niet. Wat wil je bereiken dat je op je vakantieadres het signaal van jouw box thuis zou kunnen zien of andersom. 🤭 

Tenzij dat jij bedoelt of je TV kunt streamen vanaf je ontvanger thuis. Daarvoor heb je die app niet nodig. Maar daarvoor zijn m.i. al andere topics geschreven. 

aangepast door John van Dreumel

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, John van Dreumel zei:

Technisch zou dat m.i. wel mogelijk moeten zijn maar de zin daarvan zie ik even niet. Wat wil je bereiken dat je op je vakantieadres het signaal van jouw box thuis zou kunnen zien of andersom. 🤭 

Tenzij dat jij bedoelt of je TV kunt streamen vanaf je ontvanger thuis. Daarvoor heb je die app niet nodig. Maar daarvoor zijn m.i. al andere topics geschreven. 

Nou omdat ik zag dat je met enigma 2 signaalmeter ook kunt streamen. Maar dat werkt daar alleen in mijn eigen netwerk thuis en helaas niet via mobiel internet. Kun je mij misschien een link geven van een topic waar dit staat beschreven hoe te streamen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gerrithoogeveen zei:

Maar dat werkt daar alleen in mijn eigen netwerk thuis en helaas niet via mobiel internet

Ik heb het nooit getest maar kun je geen hotspot op je telefoon aanmaken en vervolgens je Enigmabox aan de hotspot koppelen?

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is maar één veilige methode. Ik zal het in een paar korte stappen proberen te omschrijven. Ooit heb ik dit uitgebreid toegelicht maar ik weet niet meer waar.

 

  1. Zorg dat je vanaf je mobiel of Ipad of Laptop een VPN verbinding naar jouw eigen netwerk kunt maken. Met een goede router is dit deel eenvoudig in te richten.
  2. Vervolgens creëer je een VPN cliënt en start je deze van je device. Nu zit je op je eigen netwerk ook al zit je in Oezbekistan.
  3. Browse naar het IPadres van jouw box en open via de OWIF een stream. Na enige tijd zal er beeld verschijnen. Dat is mede afhankelijk van jouw huidige  Zo simpel is het in feite. 

Eén belangrijk detail. Het is wel handig als de hoofdontvanger kan transcoderen.0AF50940-0786-4450-AF90-7E802A06C752.thumb.jpeg.85a12a8cba38c4b5330003d02a586e80.jpeg

 

60CD2784-0064-440A-ADFD-3BA3B1479072.thumb.jpeg.afb732110bf64665df81429ae53ad187.jpeg

 

 

 

4CB9FFD0-4765-4617-B1CF-98F8FD7893FD.jpeg

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Werkt alleen niet wanneer je internet provider een dubbel nat gebruikt.

Dan zal je via een dienstverlener een statisch wan adres moeten kopen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...