Ga naar inhoud


multiplex / tuner verschil ?


joker55

Aanbevolen berichten

ik heb een VU+ solo 4K, draait op VtI 15.0.0.

 

onlangs problemen gehad met extra tuners, maar opgelost....prima.  zie details: vu+ tuner perikelen. - Vu Plus - Sat4all - Alles over Satelliet TV, Ziggo en Telenet!

Maar nu viel me iets merkwaardigs op, kan iemand dit uitleggen, ook wat die verschillende waarden betekenen?

 

Van exact dezelfde zender ( NPO 2 HD ) zijn er verschillende freq waarden te zien in het "tuner" tabblad in informatie.

Normaal zit NPO 2 HD op 1173900 - V.

Vanuit het hoofdmenu, druk "menu", "informatie", "streaminformatie". 

zie de vier plaatjes,

1.     tunerA - blauwe tuner.jpg  is het plaatje als je op de blauwe toets drukt (tuner), bij ontvangst van NPO 2 HD via tuner A

2.     tunerA - gele multiplex.jpg  is het plaatje als je op de gele toets drukt (multiplex), bij ontvangst van NPO 2 HD via tuner A

3.     tunerJ - blauwe tuner.jpg  is het plaatje als je op de blauwe toets drukt (tuner), bij ontvangst van NPO 2 HD via tuner J

4.     tunerJ - gele multiplex.jpg  is het plaatje als je op de gele toets drukt (multiplex), bij ontvangst van NPO 2 HD via tuner J

 

Het rare is dat de freq bij tuner J sterk verschilt van tuner A. Waarom? 

Ik heb prima ontvangst, dus ik zit er niet zo veel mee, maar kan iemand mij dit uitleggen?  (ter lering en vermaak, ik ben nooit te oud om te leren, zeg maar.)

 

 

 

 

 

 

tuner A - gele multiplex.jpg

tuner A - blauwe tuner.jpg

tuner J - gele multiplex.jpg

tuner J - blauwe tuner.jpg

aangepast door joker55
typo

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Lijkt mij meer een foute uitlezing.. Ga dat vanavond ook eens testen.. Overigens kun je prima via de webif screenshots maken. Beter en duidelijker dan via de smartphone..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De verschillen zijn niet alleen waarneembaar bij NED 2 HD, maar eigenlijk op alle zenders via tuner J.  

Heb er 7 gecontroleerd, alle zeven verschillend.

 

en webif is eigenlijk mij onbekend.

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste is 29900000 de symbolrate, niet de frequentie.

Dit zal m.i. iets te maken hebben met het feit dat tuner J een virtuele tuner is omdat je een FBC tuner gebruikt.

Of een bug of verkeerde instelling van je tuner?

@Mimisiku kan dat vm. beter uitleggen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, daar is VTI niet zo duidelijk in.

Ze bedoelen met [Multiplex] de Tuner settingswaarde en met [Tuner] bedoelen ze de door de tuner gevonden waarde als er een lock is verkregen.

Die wijken altijd wat af.

Vandaar ook de O (nul)  bij de frequentiewaarde Symbolrate van het 4de plaatje want de geretourneerde frequentie 14154.816 is duidelijk 'off limit'.

 

Openpli gebruikt een wat duidelijker terminologie:

 

2021081614290772.thumb.png.7fbf10df564719610b0e4f688bc57f8d.png

 

2021081614285965.thumb.png.a91ee7650a32bf89ce0d45d7bb049149.png

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, joker55 zei:

en webif is eigenlijk mij onbekend.

 

2 uren geleden, joker55 zei:

ik ben nooit te oud om te leren, zeg maar.)

 

Nou vooruit. De webinterface (webif) kun je normaal gesproken bereiken via je computer als ook je ontvanger is aangesloten op internet.

Je moet daarvoor wel eerst je IPnr van je ontvanger weten. Dat kun je normaal gesproken terugvinden in de webinterface applicatie die op je ontvanger draait. Helaas kan ik je hierover geen details geven omdat ik een ander image draai, zoals je wel hebt gezien in mijn vorige post. Het IPnr is te vinden bij info > ontvanger.

 

Zodra je dat weet dan kun je de volgende url ingeven op je computer of tablet, waarbij je het juiste ipnr van je box moet invullen:

http://ipnrvanjebox/

Zodra je dit voor elkaar hebt dan moet je zoeken naar een button [screenshot]

 

Als je een losse kaart gebruikt en daarvoor Oscam hebt gekozen dan is dit de url voor de Oscam webinterface, ook handig:

http://ipnrvanjebox:8001

 

Let op, het kan zijn dat het poort nummer (8001) afwijkt. Ook die informatie is te vinden in de webinterface applicatie van je box.

Bij OpenPli heet dit OpenWebif.

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer hij een van de lnb s verkeerd heeft ingesteld zou dit het grote verschil verklaren.

Zou voor de Lage Band 9750 en voor de hoge Band 10600 moeten zijn.

 

Vul je daar war anders in krijg je dit soort grote verschillen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Old Satterhand zei:

IPnr is te vinden bij info > ontvanger.

 

Zodra je dat weet dan kun je de volgende url ingeven op je computer of tablet, waarbij je het juiste ipnr van je box moet invullen:

http://ipnrvanjebox/

Zodra je dit voor elkaar hebt dan moet je zoeken naar een button [screenshot]

 

Als je een losse kaart gebruikt en daarvoor Oscam hebt gekozen dan is dit de url voor de Oscam webinterface, ook handig:

http://ipnrvanjebox:8001

 

Prima, op die fiets.  ip no weet ik, zelf ingesteld om DCC te draaien, en zenderlijsten te laden mbv dreamboxedit.exe.

maar dit is duidelijk, thanks.   (en weer een trucje geleerd   :) )

 

 

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

iemand kan me wat vertellen over dat verschil, wat de oorspronkelijke vraag was?

Dat zou ik geweldig vinden, want eea zit me niet lekker.

 

ik ben eens verder wezen snuffelen, maar elke zender op de 23.5E zie ik ze bij tuner A, B  en tussen J.

Bij tuner J zitten ze allemaal rond de 140 - 160.  Stuk hoger als bij A en B, die steeds gelijk is aan A.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luister in je eerder geplaatste Topic (link in je eerste bericht hier) heb je het over een FBC DUAL tuner in jouw Vu+ SOLO4K.

Tuners en het uitlezen van de relevante waarden via software zijn gewoon niet als een signaal en frequentie meet-apparaat volgens het Ijkwezen gegarandeerd.

Omdat je een FBC tuner hebt staan er 8 op de A en bij de DUAL ook 8 op de B waarvan de tuner J dus als onderdeel van B een software ingestelde tuner is.

De meetwaarden zijn dus zelfs op een DUAL tuner niet hetzelfde, hetgeen we over deze signaalwaarden vergelijken al jaren schrijven.

 

Heb je beeld of zijn er zichtbare signaal artefacten?

Indien niet, is het gewoon irrelevant.

 

Als je gelukkiger bent met OpenPli en diens aanduiding moet je vooral daarop overstappen.

 

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-8-2021 om 13:29, Tonskidutch zei:

Omdat je een FBC tuner hebt staan er 8 op de A en bij de DUAL ook 8 op de B

 

ehhh, dit is bij mij niet het geval. Ik heb de SOLO 4k gekocht met 1 dual FBC tuner geinstalleerd. Hierdoor heb ik voor tuner A en B elk 3 software matig geconfigureerde tuners erbij: tuner A t/m H ; Ik heb slechts 4 tuners per tuner beschikbaar.

Ik heb een maand of 3-4 geleden een DUAL DVB tuner aangeschaft, deze geeft een uitbreiding van 2 tuners erbij, tuner I en J.

Dus I en J heeft mi niets te maken met de originele tuners A t/m H.

 

Ik heb de verschillen in de freq nooit opgemerkt, maar de laatste tijd zat ik ermee te knooien, omdat de nieuwe tuner problemen gaf.

Deze is omgewisseld door een andere, en nu vallen mij de freq verschillen op.

 

Zichtbare signaal artefacten?    Tsja, elke 2 minuten komen er ong 1-2 sec flinke gekleurde blokken door het beeld, niet waarneembaar bij tuner A of B.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, zonder extra info blijft het lastig. Ik denk dat je op tuner I en J de verkeerde LNB of Dat hebt staan...

Astra 3b Ku band. Niet Ka band en Universal LNB..

 

Heeft Astra 3b überhaupt een Ka band?

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, joker55 zei:

Dus I en J heeft mi niets te maken met de originele tuners A t/m H.

dat is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen, kwam een beetje rottig m'n keel uit :grin: (Wim Sonneveld)

 

dus als je wel artefakten ziet de zogenaamde visjes en blokken en het geluid tjirpt is de afstemming niet juist

kan overigens ook een slecht aangesneden F-connector zijn

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...