Ga naar inhoud


Kan dit ermee door?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

2 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Kan zijn...maar dat is bij ons niet goed genoeg. Als poort 18 of 32 ooit eens uitvalt dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Het is gewoon niet professioneel genoeg.

Hoezo, als de gebruiker op poort 1.2.18 niet kan werken dan loop je naar de patchkast op de 1e verdieping daar ga je naar patchpaneel 2 en kijk je wat er aan de hand is met poort 18 van dat paneel is dat een blauw kabeltje dan kijk je naar de switch met blauwe kabels, is dat een groene dan kijk je naar de switch met groen kabeltjes  enz.

Daar is toch geen documentatie voor nodig?  Daar is wel een goede opzet van je netwerk voor nodig en heb je dat eenmaal dan is die documentatie gewoon overbodig.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
4 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Probeer bij analoge audio maar eens een fasedraaier te vinden op de kabels van een verdeler of patchpanel. Onbegonnen werk.

Bij aanleg werd dat bij ons gemeten, fase draaing in audio werd verder bij elke binnenkomende tape gecontroleerd.

 

We hadden op onze Tectronics WFM een audio x/y aansluiting gemaakt waardoor je onmiddellijk kon zien of er geen fasefout was.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gerrit B zei:

Hoezo, als de gebruiker op poort 1.2.18 niet kan werken dan loop je naar de patchkast op de 1e verdieping daar ga je naar patchpaneel 2 en kijk je wat er aan de hand is met poort 18 van dat paneel is dat een blauw kabeltje dan kijk je naar de switch met blauwe kabels, is dat een groene dan kijk je naar de switch met groen kabeltjes  enz.

Daar is toch geen documentatie voor nodig?  Daar is wel een goede opzet van je netwerk voor nodig en heb je dat eenmaal dan is die documentatie gewoon overbodig.

 

In een broadcast omgeving heb je niet alleen netwerk kabels maar een heel sammelsurium van verschillende kabels en aansluitingen.

Van IP netwerk CAT5/6 tot video analoog/digitaal, referenties, SDI, NDI, Baseband, ASI, Tally, audio analoog/digitaal, intercom en nog veel veel meer.

Zonder kabellijsten komt daar niemand meer uit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ceesv zei:

Bij aanleg werd dat bij ons gemeten, fase draaing in audio werd verder bij elke binnenkomende tape gecontroleerd.

 

Klopt..ook bij ons is voor de ingebruikname alles grondig doorgemeten. En toch gebeurd het wel eens dat er wat doorslipt. Dat kan al gebeuren dat een technicus in geval van nood snel een patchkabel zelf maakt en dan de fase over het hoofd ziet.

Laatst was ik in de ingest room en keek of alles goed liep en mij viel op dat er ergens wat geluid te horen was van een binnenkomende feed en ik hoorde onmiddelijk dat de fase niet klopte. Dus gelijk actie ondernomen en het uitgezocht. Het bleek inderdaad dat er ergens op een groot patchfield een trunklijn verkeerd was gesoldeerd. Niemand gemerkt bij de afname een jaar geleden. Menselijke fout. Het gebeurd.

 

Die (actieve) speakers waren aangesloten op een patchfield waar we de symetrische uitgang van een Tandberg ontvanger op 6 aansluitingen parallel hebben gezet. En daar zat een fasedraaier in. Zo heb je dan geen verdeelversterker nodig. En je kunt zonder meer 6 verbruikers tergelijkertijd aansluiten.

 

Het personeel dat daar werkt heeft een jaar lang met die fasedraaier gewerkt en nooit wat gemerkt. 😁 😁

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

waarom zou je willen weten dat outlet 23 verbonden is met poort 16 van de switch? Prik je hem in poort 18 of 32 dan werkt het niet anders

Ooit gehoord van vlans? Als bv een patchkabel van een accesspoint omsteekt op een poort zonder gastnetwerk vlan zodat jouw te korte patchkabel ook op de switch past dan heb je wel een probleem alleen weet je het niet.

En gebruikers maar klagen dat ruk wifi netwerk doet het niet goed. Ja als die handige installateur van de bewakingscamera's er met zijn fikken af was gebleven dan was er niets aan de hand geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, ceesv zei:

elke werkplek heeft 2 aansluitingen, een voor het data netwerk en een voor PoE IP telefonie.

Heb je geen mogelijkheid om de PC aan te sluiten op de IP telefoons?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij werken meestal met 3 verschillende ICT bedrijven samen en bij 2 doen ze dacht ik niets op poort niveau doen maar alles op mac adres.

Tenminste als ik ergens iets inprik en het werkend wil hebben dan wordt altijd naar het mac adres gevraagd en even later werkt het en prik ik de aansluiting ergens anders in dan blijft het ook gewoon werken.

Bij de 3e is het altijd gedonder daar werkt het een paar maand en dan zit er weer iemand te kloten met software en vervolgens werkt het weer niet.

Zit ik een halve morgen te bellen en "nee hoor wij hebben niets verandert" en uiteindelijk veranderen ze weer iets en dan werkt het plots wel. (voor een paar maand dan)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
6 minuten geleden, Mojo zei:

Heb je geen mogelijkheid om de PC aan te sluiten op de IP telefoons?

Ja, dat zou kunnen, de telefoons hebben een passieve poort om een computer aan te sluiten.

Maar ik heb gekozen voor een PoE telefoon netwerk met eigen adressen en een apart data netwerk.

Elk met een eigen ips.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gerrit B zei:

Bij de 3e is het altijd gedonder daar werkt het een paar maand en dan zit er weer iemand te kloten met software en vervolgens werkt het weer niet.

Heel herkenbaar.

Alles wat voor kan komen komt vroeg of laat voor.

Hele netwerk plat.... weet u zeker dat er geen loop in het netwerk zit? Nee hoor wij hebben niets aangepast.

Ok, karren maar en ja hoor raak weer zo'n prutser die een loop in de patchruimte introduceert.

Ja maar dat hebben wij niet gedaan.... nou wij al helemaal niet: je weet wie er gisteren hier aan het werk is geweest dus je stuurt de rekening maar door!

 

1 minuut geleden, ceesv zei:

Maar ik heb gekozen voor een PoE telefoon netwerk met eigen adressen en een apart data netwerk

Geen probleem als je vlans gebruikt. Traffic kan gewoon over 1 kabel en wordt door de switch naar juiste vlan doorgezet

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, theparasol zei:

Heel herkenbaar.

Alles wat voor kan komen komt vroeg of laat voor.

Hele netwerk plat.... weet u zeker dat er geen loop in het netwerk zit? Nee hoor wij hebben niets aangepast.

Ok, karren maar en ja hoor raak weer zo'n prutser die een loop in de patchruimte introduceert.

Ja maar dat hebben wij niet gedaan.... nou wij al helemaal niet: je weet wie er gisteren hier aan het werk is geweest dus je stuurt de rekening maar door!

hier is het dus niet dat er iemand in de patchkast aan het werk is geweest, maar het ICT bedrijf zelf die weer heeft lopen kloten met andere software ed.

Dan zeg ik er elke keer nog weer bij "noteer nu dat je op dat IP adres (geven ze zelf uit) aangesloten op die poort van de switch met dat Mac adres niets mag veranderen" maar nee hoor  een paar maand later belt de klant met "Gerrit kun je even de schakelklok verzetten want morgen moeten we overwerken" en dan heb je het gelazer weer dat je geen verbinding met het systeem kunt maken omdat er weer poorten dichtgezet zijn, rechten zijn verandert enz.

En ja dan stuur ik dus ook gewoon de factuur voor alle tijd die ik er elke keer aan kwijt ben.

2 weken later dan dit ICT bedrijf weer aan de lijn met dat ze een boze klant aan de lijn hebben gehad die de factuur op hun ging verhalen en dat ze willen weten wat de verbinding allemaal moet kunnen.

Zeg nu altijd "ik stuur je het overzicht nog wel een keer welke ik jullie zo ongeveer alle 3 maand stuur maar waar jullie toch niets mee doen"

Maar blijkbaar is het erg moeilijk om een systeem welke via wisselende poorten verbinding maakt met een server (zodat het systeem niet te traceren is van buitenaf) dusdanige rechten te geven dat dit ook altijd mogelijk is.

 

Maar kom ik bij een onbekend netwerk dan is het altijd als 1e "wie beheert jullie ICT? " en gaat daar een telefoontje naar toe met; wat ik mag gebruiken, welk IP adres is moet gebruiken en om aan te geven welke rechten ik nodig heb.

Krijg ik dan het bericht dat het vriendje van een broertje van een kennis dat heeft ingesteld dan gaat er na 1 poging wel een 4G kiezer in met databundel.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Ja, dat zou kunnen, de telefoons hebben een passieve poort om een computer aan te sluiten.

Maar ik heb gekozen voor een PoE telefoon netwerk met eigen adressen en een apart data netwerk.

Elk met een eigen ips.

Dat kan dan ook. Bij ons staan de telefoons in 10.58.xxx.xxx en de PC's in 10.62.xxx.xxx

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
57 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

😀

Misschien moet je per aaneengebonden massa die over 1 draad laten ,

met zo'n in & out splitters , dat scheelt een hoop draadjes 😉

Euh ..... , grapjeuuuuh !! Dat zou nogal vonken geven , alles naar de gehaktballen !!

Serieus nu:

Zoals die draden daar zijn gelegd , netjes keurig afgewerkt !! 🙂👌

Hoeveel meters & kilo's draad zou daar liggen ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben 2 aarde's. 

Een normale PE Protective Earth en een TE Technical Earth. 

Die houden we strickt gescheiden. 

Bij de installatie is er tussen de beide aarde's een bel aangesloten. Mocht er onverhoopt tijdens de installatie een verbinding ontstaan dan gaat de bel af. 

Dat doen we zodat alle relevante technische apparaten dezelfde aarde TE hebben. Daar mag dan de poetsvrouw nooit de stekker van de stofzuiger in steken. Daar is het huisnet voor met de PE. 

Rode stopcontacten zijn taboe voor het niet technisch personeel. Dit voorkomt aardlussen en het afgaan van verkeerde FI's. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...