Ga naar inhoud


Kan dit ermee door?


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


Op 13-2-2022 om 09:06, Drs. IJzerbout zei:

image_865a19ef-078a-417f-a5a5-041d229de30120220212_223039.jpg

 

Het grote voordeel van deze patches vind ik dat je een kabel van begin tot einde kunt volgen.

Vaak zat gehad dat ik moest weten wat waar naar toe ging en dat je het op moet geven want de kabel verdween in een dikke bos kabels.

Later met de managed switches was dat eenvoudiger want dan zocht je mac address op en op welke poort van de switch die dan zat.

En oh wee als er een lipje lens gaat en je de patch moet vervangen. Das een hele onderneming als je alles arm dik bij elkaar gebost zit.

Voor het oog van een leek lijkt het netter al die bosjes maar qua onderhoudbaarheid en functionaliteit geef mij maar dit soort ingerichte kasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-2-2022 om 18:20, theparasol zei:

 

Het grote voordeel van deze patches vind ik dat je een kabel van begin tot einde kunt volgen.

Vaak zat gehad dat ik moest weten wat waar naar toe ging en dat je het op moet geven want de kabel verdween in een dikke bos kabels.

Later met de managed switches was dat eenvoudiger want dan zocht je mac address op en op welke poort van de switch die dan zat.

En oh wee als er een lipje lens gaat en je de patch moet vervangen. Das een hele onderneming als je alles arm dik bij elkaar gebost zit.

Voor het oog van een leek lijkt het netter al die bosjes maar qua onderhoudbaarheid en functionaliteit geef mij maar dit soort ingerichte kasten.

 

Ook al is deze opstelling tijdelijk ben ik er zeker geen fan van want er gaan ook veel lijnen naar andere ruimtes en gebouwen.

Bij zo´n installatie hoort een kabellijst met kabelnummer, kleur, van - naar, soort kabel en lengte. Zo hoort het en niet anders. Is er een verandering in de aansluiting dan de kabellijst corrigeren met rode stift en later op de PC corrigeren daarna eventueel printen en aan de racks hangen.

Zodat iedereen het zonder veel tijd te verliezen kan inzien.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-2-2022 om 21:22, Drs. IJzerbout zei:

Zo doen we dat !

 

 

 

 

image_b9e07a26-7f82-4065-aa5e-941c16cd0f4420220203_211949.jpg

 

Deze installatie is bij MBC een PAM/MAM waar de 19" inbouw behuizing op rails vastzit zodat ze naar voren geschoven kunnen worden. De kabels komen dan mooi mee naar voren. Ik vind dit bijzonder mooi. Zo kun je tijdens het bedrijf loopwerken of voedingen vervangen indien nodig.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Bij zo´n installatie hoort een kabellijst met kabelnummer, kleur, van - naar, soort kabel en lengte. Zo hoort het en niet anders. Is er een verandering in de aansluiting dan de kabellijst corrigeren met rode stift en later op de PC corrigeren daarna eventueel printen en aan de racks hangen.

Bij de organisaties waar ik 13 jaar kwam, voornamelijk basisonderwijs en een enkele V(S)O school en sporadisch bedrijven nog nooit zo'n lijst gezien.

De strak ingerichtte kasten leken altijd mooi maar igv problemen duurde het alleen maar erg veel langer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een installatie zonder kabellijst zou bij ons nooit afgenomen worden. Er horen ook tekeningen te zijn waar de kabelnummers op aangegeven zijn.

De manier waarop we tekeningen en kabellijsten handhaven is streng voorgeschreven.

Er is een grote kast waar alle tekeningen hangen zodat we snel problemen kunnen vinden als er ergens wat misgaat. Of als het vaker nodig is hangen ze aan de wand bij de racks en altijd een rode stift in de buurt. Om de zoveel tijd worden de tekeningen dan gecorrigeerd naar de laatste stand.

En natuurlijk alles in het archief op de PC.

 

Monteurs die zo´n installatie bekabelen werken uitsluitend met kabellijsten.

Verder worden de meeste kabels al bij de SI (Systeem Integrator) voorgeconfectioneerd. Dat spaart veel tijd bij de uiteindelijke montage. Overlengtes verdwijnen in de computervloer.

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, theparasol zei:

Bij de organisaties waar ik 13 jaar kwam, voornamelijk basisonderwijs en een enkele V(S)O school en sporadisch bedrijven nog nooit zo'n lijst gezien.

De strak ingerichtte kasten leken altijd mooi maar igv problemen duurde het alleen maar erg veel langer.

hier idem.

En waarom zou je willen weten dat outlet 23 verbonden is met poort 16 van de switch? Prik je hem in poort 18 of 32 dan werkt het niet anders.

Wat anders wordt het als outlet 23 doorverbonden is met outlet 83, dat zijn geen normale verbindingen en die worden wel gedocumenteerd.

Wel houden wij vaak verschillende kleuren patchkabels aan als outlet 23 op een POE switch zit en outlet 24 op een standaard switch.

Maak je met kleurtjes zichtbaar wat waar op zit dan heeft documentatie opnieuw geen zin.

 

Mijn ervaring is dat jij een kast netjes en strak maakt maar dat vervolgens de systeembeheerder(s) er binnen de kortste keren een puinhoop van hebben weten te maken. Maar inderdaad alles keurig vastzetten met klitteband of nog erger trekbandjes maakt de puinhoop na wijzigingen vaak alleen maar erger en duurder.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 minuten geleden, gerrit B zei:

En waarom zou je willen weten dat outlet 23 verbonden is met poort 16 van de switch?

Op een van onze vestigingen is het netwerk in 4 verschillende gebouwen aangelegd en met elkaar verbonden.

 

Bij controle deze week zag ik in het Meraki dashboard plotseling op poort 8 van switch 5 een groot aantal telefoons aangesloten.

Verder zag ik in het log dat er op die poort steeds een DSDN server  geblokkeerd werd.

 

Er zijn 2 netwerken, elke werkplek heeft 2 aansluitingen, een voor het data netwerk en een voor PoE IP telefonie.

 

Een grapjas had een kabel tussen die 2 netwerken aangesloten.

Poort 8 zat volgens de lijst aangesloten op netwerk stopcontact 3.5, het was 1 minuut werk op de fout te lokaliseren en te verhelpen.

 

Daarvoor registreer je het netwerk en de topologie in documentatie.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gerrit B zei:

En waarom zou je willen weten dat outlet 23 verbonden is met poort 16 van de switch? Prik je hem in poort 18 of 32 dan werkt het niet anders.

 

Kan zijn...maar dat is bij ons niet goed genoeg. Als poort 18 of 32 ooit eens uitvalt dan is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Het is gewoon niet professioneel genoeg.

Goed dat je niet bij ons werkt. IJzerbout is daar uiterst streng op. Probeer bij analoge audio maar eens een fasedraaier te vinden op de kabels van een verdeler of patchpanel. Onbegonnen werk.

Als voorbeeld van onze voorschriften is het zo dat een verbinding met een open pijltje, de tekening verlaat en met een gesloten pijltje op de tekening blijft. Zo heb je onmiddelijk een overzicht.

Bij grote installaties moet je uiterst naukeurig te werk gaan.

 

Het is zelfs zo dat voorgeschreven is de kabelnummers rechts naar links richting connector moeten zijn aangebracht zodat je niet telkens je hoofd of de kabel moet draaien moet draaien voor het lezen. Alle nummers in dezelfde richting. Naar het apparaat toe.

Dan hebben zelfs de nummers een betekenis. Bijvoorbeeld voor video van 0001 tot 1000 en audio analoog van 1001 tot 3000 en ga maar door.  Of V00010 - V1000 en AA1001 - AA2000. (alleen als voorbeeld, in de praktijk is het nog weer wat anders)

aangepast door Drs. IJzerbout
aanvulling

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...