Ga naar inhoud


Radio Caroline een stuk sterker hier op 648 khz


Beetle

Aanbevolen berichten

32 minuten geleden, Eduard07 zei:

Sowieso de programma's die in de maandelijkse weekends ook via Manx Radio 1368 worden uitgezonden (Caroline North) , komen, meen ik, wel vanuit de studio's op de Ross.

Klopt helemaal. Tijdens die weekenden kun je dan ook het zendschip bezoeken.

 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Een leuk en merkwaardig oud bericht uit het jaar 2000 gevonden over radio Caroline. 

Daar in word beweerd dat de 648 zendinstallatie  omnidirectioneel is ( rond straalt) en de andere BBC op 1296 in oostelijke richting straalt.

Als dat zo is, waarom gebuikt men bij Caroline dan de reserve antenne en niet die grote 648 antenne op orford Ness?

IMG_4396.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, RaCafan zei:

 

Een leuk en merkwaardig oud bericht uit het jaar 2000 gevonden over radio Caroline. 

Daar in word beweerd dat de 648 zendinstallatie  omnidirectioneel is ( rond straalt) en de andere BBC op 1296 in oostelijke richting straalt.

Als dat zo is, waarom gebuikt men bij Caroline dan de reserve antenne en niet die grote 648 antenne op orford Ness?

 

Tja, als Caroline dat nu nog zou doen, zou dat een hele aanslag zijn op de pot zuur  bijeen geharkte ponden aan het eind van de dag.

 

De reden waarom er geen grote antenne kan worden gebruikt, is hierboven al besproken. Scroll maar even terug. (De hoge antennes 648 maken rondstralen momenteel evenmin mogelijk (zelfde antennes 1296, waarschijnlijk) gezien hun gezamenlijke configuratie richting oost. Daar kun je niet zomaar eentje los van weken.) Ik heb begrepen dat Caroline in het voorjaar bij betere weersomstandigheden gaat onderzoeken of een van de hogere antennes alsnog mogelijk is.

 

 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarnet nog even terug gekeken terug naar boven.

Goed, maar dat betekend dat de beweringen in dat artikel van radiowereld.nl  in het jaar 2000 niet juist zijn. ( Dat de 648 zender met een rondstraal antenne zou zenden en de 1296 sterk gericht het oosten uitstraalde) Wat ik trouwens bij het lezen er van al  vermoede. Wat voor zin heeft het voor een BBC wereld omroep om op de middengolf gebruik te maken van een rondstraal antenne? Hun boodschap moest immers richting het oosten gaan. Dat gelde voor beide BBC middengolf zenders lijkt mij. Dat artikel geeft wel aan dat Caroline toen nog een grote schare fans in Nederland had met zelfs een Caroline supporters dag. Ik zelf heb daar niets van meegekregen omdat ik pas begin dit jaar bij toeval er achter kwam dat radio Caroline nog steeds bestaat. (Tussen 1990 en 2017 een sluimerend bestaan heeft moeten leiden wat erg schadelijk is geweest voor deze radio zender.)

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De 648 was zeker geen rondstraal-zender. Die kwam trouwens sowieso ver genoeg het VK nog in ondanks de afscherming, maar was immers niet voor binnenlands gebruik. Daarvoor hebben de Britten BBC Radio 4 die zelfs op de Langegolf zit en een heel eind komt in alle windrichtingen.

 

Caroline heeft vanaf ruwweg 1990 een tijdje op de Astra satelliet gezeten (ook o.a. Sky-platform) en op het internet. Sinds de 648 heeft Caroline weer een beetje de kans gekregen onder een breder publiek bekend te worden. Manx Radio 1368 helpt daarbij een handje, maar ook her en der wat DAB+ bereik (direct of indirect)  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline heeft zelfs tot 2013 op de Astra-2-satelliet uitgezonden

 

 

aangepast door Noordzee
  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de "achterkant" van een sterk gerichte antenne zoals op de 648 kHz antenne heb je altijd last van zeer hoge vervorming vanwege de phaseverschuivingen: draaggolf ten opzichte van de zijbanden. 

Europe 1 op 183 kHz was daar een goed voorbeeld van. In Frankrijk zeer goed ontvangbaar maar in Duitsland in Noordoostelijke richting achter de antenne ongenietbaar. 

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Aan de "achterkant" van een sterk gerichte antenne zoals op de 648 kHz antenne heb je altijd last van zeer hoge vervorming vanwege de phaseverschuivingen: draaggolf ten opzichte van de zijbanden. 

Heb er nooit aan gedacht dit eens te checken in zuid oost Engeland. Had de autoradio altijd meteen op Capital FM staan.😁

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik dit hier aan toe voegen ?

Dit viel me op, op radio1 - "de nieuwsbv" worden er tijdens een plaat oude nieuws fragmenten getoond van dezelfde dag in een ander jaar. Opvallend dat er vaak oude zeezender gebeurtenissen in te zien zijn, hier een paar scherm afdrukken :

 

906288850_Screenshotfrom2021-12-2912-25-34.png.d35cc8b67179b05934e3cb7b476a8763.png

 

721344374_Screenshotfrom2021-08-1913-38-35.png.57b68367634279f46e9c42a9a3219fea.png

 

1762404845_Screenshotfrom2021-08-1913-38-23.png.61939b86c9bd148b5b4ba7c7bfa1f7b2.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig, mogelijk werkt er daar iemand die een hart heeft voor de zeezenders. Hoewel die vechtpartij nu ook weer niet de beste reclame is.....  

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, Noordzee zei:

Grappig, mogelijk werkt er daar iemand die een hart heeft voor de zeezenders.

Dat vermoed ik ook, ik zal ze eens een email sturen ( dan kan daar nog, toch ? )

23 minuten geleden, Noordzee zei:

Hoewel die vechtpartij nu ook weer niet de beste reclame is.....  

Nee, inderdaad, dat dacht ik ook.

aangepast door kees321
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Over reclame gesproken. Toen Radio Caroline in 2017 na 27 jaar terug op de middengolf te beluisteren viel was er hier en daar wel wat

aandacht daarvoor. Bijvoorbeeld bij de NOS en enkele kanten. Nu Caroline met een sterkere zender werkt die ook nog eens een Nederlandse geschiedenis heeft geen woord daarover in onze media. Wat is dat toch? Schermt men de binnenlandse markt af?

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De situatie is wezenlijk veranderd.

27 jaar geleden was een zeezender per definitie nieuws, en al helemaal in een tijd dat commerciële radio (en tv) de de politiek en de Nederlandse omroepen morrend mondjesmaat ruimte kregen.

 

Denk alleen nog maar eens aan hoe Radio 538 in 1995 voor de rechter heeft moeten vechten om een FM frequentie terwijl de publieke omroep expres zoveel mogelijk frequenties ging bezetten met riante dubbele dekking/overlappingen om de commerciele radio een voet dwars te zetten: 

 Veel luisteraars zijn Radio 1 opeens kwijt | Trouw

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...