Ga naar inhoud


Perrin & Rowe kraan reviseren


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb in de keuken een Ionian 4192 kraan van Perrin en Rowe waarvan de koudwaterknop niet meer geheel wil ronddraaien. Ik denk dat kalk het probleem is.

Nu kom ik er niet achter hoe ik de draaiknop eraf krijg. Er zijn naar mijn idee 2 mogelijkheden:

  1. Met een waterpomptang de dop onder de draaiknop losdraaien waarna je de draaiknop eraf kunt trekken;
  2. Bovenop de draaiknop zit een wit kunststof plaatje met de tekst "Cold". Dat moet je eraf zien te krijgen (opwippen of schroeven?). Daaronder zit dan een schroef die je eruit kunt draaien waarna je de knop eraf kunt trekken.

 

Ik heb beide optie op Youtube voorbij zien komen maar natuurlijk net niet bij mijn type kraan.

 

Iemand een idee voordat ik de boel nog verder sloop?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben zelf jaren lang loodgieter geweest, vaak moet je inderdaad de dop onder de kraanknop losdraaien zit daar bij jouw de mogelijkheid om er een bahco op te zetten? Dan komt de draaiknop/spindel vanzelf omhoog als je de dop losdraait. Plaats anders even een foto.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, dit is hem. En op die 9.12451 past inderdaad een bahco of waterpomptang. 

Ik ga het gewoon proberen. Eens kijken wat er stuk is.

 

Grappige bij deze kraan is dat de warmwater knop de verkeerde kant op draait. Ik denk dat er eerder handeltjes op gezeten hebben ipv draaiknoppen. Of een vorige bewoner heeft er een verkeerde valve in gezet. 

 

1 uur geleden, minplus zei:

als het plaatje er niet simpel af te wippen is.

Ik zou verwachten dat dan ook de schroef getekend was.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

?Is dit niet de truc? Oké een ander type maar de demontage lijkt mij gelijk.

De huls onder de kruk losdraaien en dan wordt de kruk vrijgegeven. En kun

je hem omhoog eraf trekken. Wel even een doekje tussen de bekken van

de waterpomptang...

 

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Psychosammie zei:

...Grappige bij deze kraan is dat de warmwater knop de verkeerde kant op draait...

 

Mijn buren hebben dezelfde kraan en de eerste keer dat ik daar

mijn handen waste raakte ik licht gedesoriënteerd, het klopt

gewoon ff niet tussen je oren... 😁

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn gewoon links en rechts draaiende kraankoppen te koop.

Ga je toch een ander binnenwerk plaatsen dan gewoon even de juiste halen.

Andere oplossing is om even het binnenwerk er uit te draaien in een kopje met azijn te zetten en daar een paar uur in te laten staan (natuurlijk wel eerst de hoofdkraan of stopkraan dichtdraaien voordat je de kraanbinnenwerk verwijdert)

Na een paar uur de kop even goed schoonmaken en kijken of alles weer goed werkt (scheelt je 15,50 aan een keramisch kraanbinnenwerk)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gerrit B zei:

Er zijn gewoon links en rechts draaiende kraankoppen te koop.

Ga je toch een ander binnenwerk plaatsen dan gewoon even de juiste halen.

Andere oplossing is om even het binnenwerk er uit te draaien in een kopje met azijn te zetten en daar een paar uur in te laten staan (natuurlijk wel eerst de hoofdkraan of stopkraan dichtdraaien voordat je de kraanbinnenwerk verwijdert)

Na een paar uur de kop even goed schoonmaken en kijken of alles weer goed werkt (scheelt je 15,50 aan een keramisch kraanbinnenwerk)

 

Helaas, dat merk heeft er voor gekozen voor één type binnenwerk

bij de bedieningskrukken zoals afgebeeld.

Ze zien wél verschil tussen warm en koud maar alleen met de

aanduiding.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat niet universeel dan?

Normaal draai je er gewoon een ander binnenwerk in en dan zijn er 2 soorten/maten, dus kijken of je de grote of de kleine moet hebben en klaar.

Heb je weer zo'n design merk met eigen maten dat weet je vrijwel zeker dat je goud geld kwijt bent voor iets wat normaal maar een paar euro kost.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, gerrit B zei:

Is dat niet universeel dan?

Normaal draai je er gewoon een ander binnenwerk in en dan zijn er 2 soorten/maten, dus kijken of je de grote of de kleine moet hebben en klaar.

Heb je weer zo'n design merk met eigen maten dat weet je vrijwel zeker dat je goud geld kwijt bent voor iets wat normaal maar een paar euro kost.

 

Dan moet je hopen dat het dezelfde schroefdraad is. Meestal vrij fijne draad en daar moet je

niet mee experimenteren. Ik zou adviseren gewoon het artikel koen wat de fabrikant voorschrijft.

Daarnaast is TS gewend aan de "verkeerde" draairichting... toch?

 

Wat hij nog wél kan doen als het een keramisch binnenwerk is deze een nachtje

in de azijn leggen om te ontkalken. Wellicht is het dan opgelost.

 

Even een stukje tekst van de site waar je het binnenwerk € 40,00 kunt kopen;

Perrin en Rowe Ionian 4192 onderdelen

 

Hier kunt u alle onderdelen voor de Perrin en Rowe Ionian 4192 keukenkraan bestellen

De grepen van deze kraan draaien dezelfde kant op om de kraan te sluiten/openen. Hierdoor heeft de kraan voor de linker en rechterkant hetzelfde binnenwerk.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-1-2022 om 18:50, gerrit B zei:

Normaal draai je er gewoon een ander binnenwerk in en dan zijn er 2 soorten/maten

 

Nou 2 maten. Googel maar eens. Soms is de maat exact goed maar dan is de vertanding bovenop weer anders. Past je knop er niet op.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat krijg je met steeds meer exotische merken die het wiel allemaal opnieuw denken uit te moeten vinden. (denk ook wel een beetje de schuld van de gevestigde orde die astronomisch hoge bedragen voor een kraan durven te vragen)

Als ik als beveiligingsmonteur in de vakantie wel eens een storing voor de loodgieters op moest lossen "jij bent daar toch al in de buurt"  dan kreeg ik een koffer mee, met 2 typen bovenwerken in 2 verschillende vormen (keramisch en knevel), wat rubbertjes, leertjes, knoppen en verloopstukjes en kon daarmee vrijwel elke kraan lekkage oplossen.

 

Dus lang leve de standaardisatie.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...