Ga naar inhoud


Welke SSD installeren in labtop


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

In mijn HP Paviljon tikt soms de harde schijf, maw is aan vervanging toe. Geregeld blokkeert die en valt pc uit.

Voorlopig heb ik er een kleine hdd in gezet van 160Gb en daarop Win10 geinstalleerd, en alles loopt vlot...

 

Nu zoek ik een SSD van 1TB te installeren, ik dacht aan een Samsung.

 

Is dit een goede keuze of is er beter kwa prijs/performance/levensduur.

Graag tips en raad hierontrent.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik gebruik Samsung EVO 860 SSD's, geen problemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een SSD is voor sommigen een harde schijf ipv een solid state device.

Hoe ben ik zeker dat ik een solid state opslag medium koop, want op den duur wordt je wantrouwig

* KINGSTON Interne SSD Harde schijf 960 GB 2.5'' A400 (SA400S37/960G) Type opslaggeheugen: SSD   Producttype: Interne harde schijf

* SAMSUNG Draagbare SSD externe harde schijf T7 1 TB Grijs (MU-PC1T0T/WW)  **** Producttype: SSD-geheugen

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog iets dat me wantrouwig maakt, kwa schrijf/lees/erease/schrijf cycli:

==========================================================================

Geschreven bij *****

Blijkbaar staat niet in de productspecificaties dat deze SSD maar voor ongeveer de helft van de verwachte leeftijd mee gaat als de EVO variant vanwege de 3D NAND QLC technologie die gebruikt is in plaats van de Samsung V-NAND technologie.

De TBW waarde oftewel (Terrabyte Write) is de waarde die bepaald hoeveel data er ongeveer naar de SSD in totaal geschreven kan worden voordat hij het begeeft.

Goh wat zou het toch zijn dat ie goedkoper is dan de EVO variant?

Maar goed als je er niet al te veel data continu overheen schrijft dan is het prima te doen en kun je er wel lang mee doen. Maar verwacht wel een kortere levensduur dan de EVO variant.

Ook wel logisch dat de fabrikant maar 3 jaar garantie meeleverd want ze verwachten dus dat je in totaal:

360 TBW voor de 1 TB variant
720 TBW voor de 2 TB variant
1440 TBW voor de 4 TB variant

schrijft in de tijd van de garantie. Meestal hangt de fabrieksgarantie af van een inschatting van het schrijven van data van de gebruiker (Dat betekent downloaden, opnieuw installeren, overschrijven etc). Daarna gaan ze kapot en kun je een nieuwe kopen.

(Tenzij je een verstandige gebruiker bent en vooral dingen laat lezen van de schijf zonder veel data er heen te schrijven)

Vaak nieuwe virtuele machines aanmaken en verwijderen, of windows opnieuw installeren op deze SSD wordt dus afgeraden. Of bijvoorbeeld heel vaak je games opnieuw installeren. Of sommige programma's gebruiken die per ongeluk een memory leak bevat waardoor ze gigantisch veel data naar je SSD schrijven en dus snel kapot gaan zoals bijvoorbeeld spotify dat een tijd geleden had.

Bij deze, je bent gewaarschuwd.

============================================================================

Of zou het dan toch beter zijn ipv een SSD opslag te kopen, naar een echte magnetische schijf te gaan? Want er kan maar één disk in die labtop ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gewoon de EVO gebruiken, gaat jaren mee!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draai hier diverse laptops met Samsung SSD's (840 850 en 860) uit de EVO serie. Een tip die ik kan geven is om ongeveer 10% niet te partitioneren, deze ruimte kan de SSD controller gebruiken om "kreupele" stukken schijf mee te vervangen. D.w.z. als de controller merkt dat er stukjes NAND beginnen na te laten dan worden deze uit de poel gehaald van beschrijfbare ruimte. De ongepartioneerde ruimte wordt dan daarvoor ingezet.

 

afbeelding.png.3e5d5eaa1a7e3c13c8133d1ab8c2ac27.png

aangepast door Thijs-Rallye
Plaatje bijgevoegd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

zo belezen ben ik niet en heb dat nu pas voor het eerst gehoord van jou

 

hoeveel denk je dat echt nodig is? 10% van 4TB is bijna de grootte van mijn huidige EVO 860 (500GB) en die is niet eens vol te krijgen

het meest of het vaakst schrijft je SSD waar?

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat doet de EVO allemaal zelf, dat reserveren hoef je zelf niet te doen.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2022 om 16:07, Jan Ambers zei:

Bij deze, je bent gewaarschuwd.

 

Beetje achterhaald zeur artikel hoor. Ik heb in mijn PC een 850 EVO die er al weer 6 jaar in zit. Toen was er ook zoveel paniek over de levensduur.

 

Blijkbaar al een oude laptop dus ik zou voor een goedkope gaan.

 

https://tweakers.net/reviews/9430/3/ssd-best-buy-guide-oktober-2021-de-beste-en-snelste-sata-drives.html

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-3-2022 om 10:24, Tonskidutch zei:

het meest of het vaakst schrijft je SSD waar?

@Thijs-Rallye,

je ontweek die vraag of je wil niet antwoorden.

mag ook hoor

maar je kan geen ultieme uitspraak doen over levensduur als er verschillende SSD's met verschillende toepassingen ingezet worden. (binnen die context van de vraagsteller)

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...