Ga naar inhoud


Welke SSD installeren in labtop


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, Thijs-Rallye zei:

Het hoeft inderdaad niet, maar uiteindelijk komt het de snelheid en levensduur wel ten goede :) .

S190311-SAMSUNG-Memory-Over-Provisioning-White-paper.pdf 2.81 MB · 2 downloads

Je haalt een publicatie aan die specifiek voor data center toepassingen is. In data centers krijgen de opslagmedia veel meer data te verwerken over het algemeen. Daar geldt dus zeker de informatie uit de publicatie. Echter voor consumenten gebruik is het totaal niet van toepassing, tenzij de consument heel veel data transacties gaat uitvoeren... Denk aan video bewerking, 24/7 Bittorrent downloaden etc.

Ik denk echter dat @Jan Ambers niet dit soort gebruik zal hebben van z'n laptop....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 uren geleden, Tonskidutch zei:

@Thijs-Rallye,

je ontweek die vraag of je wil niet antwoorden.

mag ook hoor

Windows swapt anders toch best wel wat naar de harde schijf. Was in ieder geval niet ontwijkend bedoelt, eerder goed bedoeld advies :) .

 

Zoals ik al zei, het _hoeft_ niet, maar kan wel schelen. Het is net wat je wil. Ik zet sowieso alle belangrijke bestanden (documenten / foto's ed.) per definitie niet op een SSD maar op een "gewone" HDD.

 

gr .Thijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Thijs-Rallye zei:

Ik zet sowieso alle belangrijke bestanden (documenten / foto's ed.) per definitie niet op een SSD maar op een "gewone" HDD.

 

Dat heeft geen enkel nut. Beter zorg je voor een goede backup.

 

Ik heb wel de Windows swap op de harde schijf staan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De focus ligt op iets dat niet heel relevant is, de vraag was welke SSD.

En dat hebben we netjes beantwoord.

 

Overgestapt op SSD ben ik in begin 2016 en die schijven werken nog steeds prima (op één Linux pC en op één Windows 10 pC)

geclooned van HDD naar SSD

IMG_2482.JPG

de latere aankoop was de EVO 860

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2022 om 16:07, Jan Ambers zei:

nog iets dat me wantrouwig maakt, kwa schrijf/lees/erease/schrijf cycli:

==========================================================================

Geschreven bij ***

Blijkbaar staat niet in de productspecificaties dat deze SSD maar voor ongeveer de helft van de verwachte leeftijd mee gaat als de EVO variant vanwege de 3D NAND QLC technologie die gebruikt is in plaats van de Samsung V-NAND technologie.

De TBW waarde oftewel (Terrabyte Write) is de waarde die bepaald hoeveel data er ongeveer naar de SSD in totaal geschreven kan worden voordat hij het begeeft.

Goh wat zou het toch zijn dat ie goedkoper is dan de EVO variant?

Maar goed als je er niet al te veel data continu overheen schrijft dan is het prima te doen en kun je er wel lang mee doen. Maar verwacht wel een kortere levensduur dan de EVO variant.

Ook wel logisch dat de fabrikant maar 3 jaar garantie meeleverd want ze verwachten dus dat je in totaal:

360 TBW voor de 1 TB variant
720 TBW voor de 2 TB variant
1440 TBW voor de 4 TB variant

Maak je hier geen zorgen over. Ik gebruik een intel 320 GB ssd uit 2012 met nu 544TBW, verwachte leven over is 90 % :D

 

Dus kies gewoon een goedkope basis ssd van een bekende fabrikant zoals Micron, WD of samsung.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, birdybird zei:

Hoe lees je de tbw uit van een ssd ?

 

TBW = Afkorting van total body-water 😂

 

Bij Samsung SSD heb je een tool Samsung Magician

 

afbeelding.thumb.png.72772e8756b14766a924a949d737b686.png

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...