Ga naar inhoud


Schotel Astra3B in Almeria Spanje?


Metten
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

beste forumleden, ik probeer met een triax schotel van 75cm astra3 te ontvangen. gebruik een xsarius satfinder maar krijg 0 kwaliteitssignaal binnen. wat ik ook probeer geen signaal. ik gebruik de juiste coordinaten. Zou de schotel te klein zijn??! 

D6350F36-F94D-46FB-B587-C3A6708C9330.jpeg

B7FB9E7A-F6AC-49A7-8B3C-71FCF3E66FAD.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Mojo zei:

Zou moeten kunnen. Zet de LNB eens verder in de houder. Ongeveer halverwege.

afbeelding.png.7b9263b1fff3dc1ba5294e7fca8f74b5.png

 

Heb je de schuinte van de schotel goed ingesteld?

Volgens mij wel. Zo’n 39.3 graden.

2 uren geleden, Big fellow zei:

Staat de lnb spanning wel aan? Heb je geen sluiting in je coax kabel?

Ik gebruik een xsarius satfinder die ik direct aansluit op de lnb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mojo zei:

Zou moeten kunnen. Zet de LNB eens verder in de houder. Ongeveer halverwege.

afbeelding.png.7b9263b1fff3dc1ba5294e7fca8f74b5.png

 

Heb je de schuinte van de schotel goed ingesteld?

 

2 uren geleden, Mojo zei:

Je weet ook zeker dat je genoeg ruimte hebt om de schotel te draaien tijdens het zoeken?

 

afbeelding.png.e70211ab8035508dc06a4055ad2c3380.png

Ja dat gaat wel, hij staat nu erg ver naar het oosten gericht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Metten zei:

Ik gebruik een xsarius satfinder die ik direct aansluit op de lnb.

Kan je even kijken of je een multimeter hebt en controleren of er 13 of 18vdc op de coax plug aan de lnb kant staat...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

De schotel is vermoedelijk te klein om de zenders van Canal Digitaal te ontvangen. Je hebt het over een Triax van 75cm, het gaat dan over de Triax 78 en die is 70cm breed spiegelmaat. De afstand van de lnb staat goed. De kop moet 5-6mm van de klem af staan en dat staat die zo te zien op de foto maar wat helemaal verkeerd staat is de skew van de lnb. Die moet 22° rechtsom gedraaid staan (zie bijlage) en bij jou staat die wel 25° linksom gedraaid. Dan ontvang je bijna geen signaal. Maar stem nu ook eerst eens af op een makkelijk te ontvangen zender. Dat is Ocko op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst.

 

Verder wat afstelgegevens voor Carboneras:
- elevatie schotel: 39,4°
- skew lnb: -22°, d.w.z. 22° met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt
- draairichting schotel: de zon staat morgen om 11:23uur precies in de richting van de Astra 23,5.

Ik hoop dat morgen op deze tijd de zon schijnt bij je.
Het uitrichten m.b.v. de zon doe je als volgt:
- span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb
- zorg dat de schotel niet helemaal vast staat
- op het aangegeven tijdstip draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband of het touwtje precies midden over de lnb-arm loopt, zie foto
- zet de schotel vast en verdraai hem niet meer
- heb je nog geen ontvangst, stel dan de elevatie een heel klein beetje bij totdat je de zender Ocko ontvangt.
Kijk nu of je ook zenders van Canal Digitaal ontvangt.

 

hoek van 22 graden.png

schotel met de zon uitrichten.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Sprietje zei:

De schotel is vermoedelijk te klein om de zenders van Canal Digitaal te ontvangen. Je hebt het over een Triax van 75cm, het gaat dan over de Triax 78 en die is 70cm breed spiegelmaat. De afstand van de lnb staat goed. De kop moet 5-6mm van de klem af staan en dat staat die zo te zien op de foto maar wat helemaal verkeerd staat is de skew van de lnb. Die moet 22° rechtsom gedraaid staan (zie bijlage) en bij jou staat die wel 25° linksom gedraaid. Dan ontvang je bijna geen signaal. Maar stem nu ook eerst eens af op een makkelijk te ontvangen zender. Dat is Ocko op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst.

 

Verder wat afstelgegevens voor Carboneras:
- elevatie schotel: 39,4°
- skew lnb: -22°, d.w.z. 22° met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt
- draairichting schotel: de zon staat morgen om 11:23uur precies in de richting van de Astra 23,5.

Ik hoop dat morgen op deze tijd de zon schijnt bij je.
Het uitrichten m.b.v. de zon doe je als volgt:
- span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb
- zorg dat de schotel niet helemaal vast staat
- op het aangegeven tijdstip draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband of het touwtje precies midden over de lnb-arm loopt, zie foto
- zet de schotel vast en verdraai hem niet meer
- heb je nog geen ontvangst, stel dan de elevatie een heel klein beetje bij totdat je de zender Ocko ontvangt.
Kijk nu of je ook zenders van Canal Digitaal ontvangt.

 

hoek van 22 graden.png

 ge

58 minuten geleden, Big fellow zei:

Kan je even kijken of je een multimeter hebt en controleren of er 13 of 18vdc op de coax plug aan de lnb kant staat...

22k en lampje brandt bij 13v

Sprietje!!! Je bent een kanjer. LNB gedraaid en hoppa!! direct signaal 55% maar prima beeld. Eindelijk opgelost. Velen malen dank!!!!

48 minuten geleden, Sprietje zei:

De schotel is vermoedelijk te klein om de zenders van Canal Digitaal te ontvangen. Je hebt het over een Triax van 75cm, het gaat dan over de Triax 78 en die is 70cm breed spiegelmaat. De afstand van de lnb staat goed. De kop moet 5-6mm van de klem af staan en dat staat die zo te zien op de foto maar wat helemaal verkeerd staat is de skew van de lnb. Die moet 22° rechtsom gedraaid staan (zie bijlage) en bij jou staat die wel 25° linksom gedraaid. Dan ontvang je bijna geen signaal. Maar stem nu ook eerst eens af op een makkelijk te ontvangen zender. Dat is Ocko op positie 237 van de Canal Digitaal zenderlijst.

 

Verder wat afstelgegevens voor Carboneras:
- elevatie schotel: 39,4°
- skew lnb: -22°, d.w.z. 22° met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb aan kijkt
- draairichting schotel: de zon staat morgen om 11:23uur precies in de richting van de Astra 23,5.

Ik hoop dat morgen op deze tijd de zon schijnt bij je.
Het uitrichten m.b.v. de zon doe je als volgt:
- span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb
- zorg dat de schotel niet helemaal vast staat
- op het aangegeven tijdstip draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband of het touwtje precies midden over de lnb-arm loopt, zie foto
- zet de schotel vast en verdraai hem niet meer
- heb je nog geen ontvangst, stel dan de elevatie een heel klein beetje bij totdat je de zender Ocko ontvangt.
Kijk nu of je ook zenders van Canal Digitaal ontvangt.

 

hoek van 22 graden.png

schotel met de zon uitrichten.jpg

 

Sprietje is de held. Eindelijk mijn probleem opgelost. Zoiets doms als de LNB verkeerd om gedraaid...... Dan dank dank!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Metten

 

In Spanje is nog steeds de sun outage van toepassing, d.w.z. dat de zon achter de satellieten door draait. Waarschijnlijk zul je morgen en misschien ook overmorgen de zenders van Canal Digitaal rond 11:23uur niet ontvangen. De zon stoort namelijk het satellietsignaal rond dat tijdstip.
Om te controleren of je de schotel optimaal hebt afgesteld, gebruik je een zwakke zender van Canal Digitaal. Dat is o.a. TV Oranje op positie 69 van de CD-zenderlijst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Sprietje zei:

Beste Metten

 

In Spanje is nog steeds de sun outage van toepassing, d.w.z. dat de zon achter de satellieten door draait. Waarschijnlijk zul je morgen en misschien ook overmorgen de zenders van Canal Digitaal rond 11:23uur niet ontvangen. De zon stoort namelijk het satellietsignaal rond dat tijdstip.
Om te controleren of je de schotel optimaal hebt afgesteld, gebruik je een zwakke zender van Canal Digitaal. Dat is o.a. TV Oranje op positie 69 van de CD-zenderlijst.

 

Die doet het! Ik ben zo blij dat na al dat eindeloze geknoei eindelijk iemand met verstand van zaken de boel heeft opgelost! ik stuur je ff een pm. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...