Ga naar inhoud


Sf 500 en uitrichten Astra3


j0p3YNL
Ga naar oplossing Opgelost door Big fellow,

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Het is weer zomervakantie (Denemarken dit keer) en het uitricht'feest' kan weer beginnen. 

Zoals ieder jaar weer uren bezig, terwijl de omgeving het in mijn ogen veel sneller kan met nóg eenvoudiger hardware.

 

De Satfinder SF 500 ingesteld op 12168V 27500. 

Daarnaast met de App Satfinder Pro via AR gekeken of er vrij zicht is. 

Hellingshoek op 26,5.

Lnb (duo) staat goed. 

En toen.... niks..... Geen beeps, wel wat op Strength (tussen 12 en 49%), Quality blijft strak op 0% staan. 

 

Wat. Doe. Ik. Verkeerd? 

 

Iemand zo'n zelfde %#&apparaat die wél weet hoe dit werkend te krijgen is? 

Alvast bedankt! 

 

IMG_20230801_160912.jpg

aangepast door j0p3YNL
Link naar reactie
Delen op andere sites


Sterkte 12%, d.w.z. de lnb krijgt voedingsspanning van de satellietontvanger.
Kwaliteit 0% bij transponder 12168V wil zeggen dat hij bij lange na niet goed gericht staat.
Elevatie 26,5 graden? Dan zit je dus tegen de Duitse grens.

Duo-lnb staat goed. Hoe weet je dat?
Staat de kop van de Astra 23,5 in de klem?
Hoe schuin heb je hem staan?
Geef eens even op bij welke plaats je staat.

Maak eens een foto van de schotel met duo-lnb.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Duo lnb?

Hoe schakel je dan de diseqc schakelaar van je lnb?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat apparaat kent geen DiseqC instelling. Het is bedoeld om direct op de LNB aangesloten te worden. Met een duoLNB moet je dus Astra 1 gaan zoeken (default DiseqC 1 en dus zonder DiseqC aansturing als enige actief… Dus meter instellen op Astra 1 transponder. Dan uitrichten en bij max signaal de ontvanger aansluiten en Astra 3 testen…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Mimisiku zei:

Dat apparaat kent geen DiseqC instelling. Het is bedoeld om direct op de LNB aangesloten te worden. Met een duoLNB moet je dus Astra 1 gaan zoeken (default DiseqC 1 en dus zonder DiseqC aansturing als enige actief… Dus meter instellen op Astra 1 transponder. Dan uitrichten en bij max signaal de ontvanger aansluiten en Astra 3 testen…

 

IMG_20230801_195551.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst op je satellietontvanger in menu diseqc kiezen. Dan Astra 19,2 op 1 of A en Astra 23,5 op 2 of B. Uitrichten op de Astra 23,5.

En let op, bij het maken van coaxverbindingen eerst de ontvanger spanningsloos zetten.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Sprietje zei:

Eerst op je satellietontvanger in menu diseqc kiezen. Dan Astra 19,2 op 1 of A en Astra 23,5 op 2 of B. Uitrichten op de Astra 23,5.

En let op, bij het maken van coaxverbindingen eerst de ontvanger spanningsloos zetten.

Dat uitrichten is nu juist het probleem. Dat doe ik met de sf500 die van stroom (accupack 12v, 10 penlites) voorzien wordt aan de receiverkant. Komt geen ontvanger aan te pas dus. Pas wanneer het uitgericht is haal ik de accupack eraf en hang ik de tv met Ci+module eraan. (kastje moet er tussenuit omdat die geen signaal doorlaat)... 

Ik zit al zo lang ik dit ding heb (7-8 jaar of zo) te klooien dat ik geen enkele piep hoor, dus níet kan uitrichten... Zwaar irritant.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij filtert die SF500 alle niet bekende signalen uit. De opvolger (die ik heb) SF518 doet het ook niet als je hem doorlust via de ontvanger… Ook geen signaal (zelfs als de schotel/LNB al goed staat. Koppel ik hem direct aan de LNB padaboom!! Meteen signaal…

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Mimisiku zei:

Volgens mij filtert die SF500 alle niet bekende signalen uit. De opvolger (die ik heb) SF518 doet het ook niet als je hem doorlust via de ontvanger… Ook geen signaal (zelfs als de schotel/LNB al goed staat. Koppel ik hem direct aan de LNB padaboom!! Meteen signaal…

 

Maar de vraag die ik heb is onbeantwoord, wat doe ik verkeerd met dit ding? ... Ik hoopte steeds binnen enkele minuten m'n schotel uitgericht te hebben, maar nu ben ik uren verder en heb ik nóg niks. 

Zie foto's, staat er iets verkeerd ingesteld of zo? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, je werkt met een accupakket. Ik zie op het schermpje dat deze satfinder zelf een diseqc-signaal kan geven en dat hij nu staat op diseqc 1.0 op lnb 2, dit in tegenstelling wat hier op het forum geschreven wordt.  Dat is dus de lnb van de Astra 23,5 met bijbehorende frequentie 12168V. Maar je hebt de kop van de Astra 19,2 in de klem staan dus dat is niet goed. Je moet de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten. De Astra 23,5 staat op je gegeven locatie 55.175606, 12.103932 ook op een elevatie van 26,2 graden. De Astra 19,2 heeft op die locatie een elevatie van 26,8 graden. Hieraan zie je ook al dat het niet klopt om de kop van de 19,2 in de klem te zetten.

 

Dan de skew. Je gebruikt SatFinder PRO. SatFinder PRO geeft aan -7,8 graden voor de enkele lnb op de Astra 23,5 maar je hebt geen enkele lnb maar een duo-lnb en dan is de aangegeven skew van -7,8 graden niet juist. De Astra 1, 2 en 3 satellieten zenden hun signaal namelijk 7,5 graad gedraaid uit en daar houdt deze calculator geen rekening mee. In feite is de skewwaarde dus onjuist maar omdat jij een duo-lnb gebruikt, klopt deze waarde wel weer ongeveer om de schuinte van de duo-lnb in te stellen. Het wijkt ongeveer 1,5 graad af maar daar hoef je voor een duo-lnb geen rekening mee te houden. Je kunt dus de schuinte van je duo-lnb aanhouden wat SatFinder PRO aan geeft.

 

Dan de vraag, in welke richting moet de duo-lnb nu schuin gezet worden?
Je ziet op het scherm van SatFinder PRO -7,8 staan. Min dus want de waarde kan ook plus zijn. Als je achter tegen de duo-lnb aan kijkt betekent min dat hij met de wijzers van de klok verdraaid moet worden, ongeacht welke kop in de klem staat. Als ik naar de foto kijk die je van de duo-lnb gemaakt hebt, zie ik dat je die juist linksom hebt gedraaid, dus tegen de wijzers van de klok (= plus). Tja, dan ontvang je (nagenoeg) niets.

 

Volgens mij klopt de kompasrichting die SatFinder PRO aangeeft ook niet. Er staat, Azimuth 166,2°, Compass 168°. Azimuth 166,2 klopt maar volgens mij moet de kompasrichting 162,3° zijn. Dat wijkt dus ook al weer bijna 4 graden af.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je een Triax-schotel gebruikt. Ik neem aan dat het een Triax 64 is van 60cm breed want daar past de duo-lnb het beste op die je gebruikt.
Ik hoop dat je de elevatie instelling goed gebruikt want een Triax-schotel heeft namelijk twee elevatie instelmogelijkheden. Een laag- en een hoog elevatie bereik. Het lage bereik loopt van ongeveer 10-34° en het hoge elevatiebereik loopt van ongeveer 23-48°. Omdat je in Denemarken zit, kun je het beste het lage elevatiebereik gebruiken. Hiervoor moet je de linker schaalverdeling aflezen. Door de mastklem om te draaien, kun je het andere elevatiebereik gebruiken. Je leest dan de schaalverdeling aan de rechter zijde af. In feite kun je de schaalverdeling niet verkeerd aflezen want de uitsparing in de mastklem zit maar aan één zijde en als je de klem omdraait, moet je dus ook aan de andere kant aflezen maar vele mensen nemen dan maar een denkbeeldig punt wat natuurlijk niet klopt. Ik hoop dus dat je geen fout maakt met het aflezen van de schotelelevatie want dan kun je ook lang zoeken totdat je signaal hebt.

 

Triax elevatie  instelling.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste j0p3Y

 

Ik zie dat je al vele jaren problemen hebt met het uitrichten van je schotel. Het eerste bericht van je zie ik al in 2018 en in 2021 schreef je: Drama continues... Zit nu in Spanje wederom te kloten... Ben er helemaal klaar mee en stop met schotel tv. Blijkbaar niet aan mij besteed. Bedankt voor alle pogingen om me uit de brand te helpen.
Dat is te lezen in dit draadje:

Daarin staat ook de Nederlandstalige handleiding van de SF500.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mijn advies is om de schotel eerst op Astra 1 uit te richten, dat zal sneller gaan,

Daarna fijn afstemmen op Astra 3.

 

Houd er rekening mee, dat de diseqc sturing van je zoeker misschien niet goed overweg kan met de duo lnb.

In dat geval zal alleen Astra 1 te ontvangen zijn met de signaal zoeker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...