Ga naar inhoud


Uitleg satelliet ontvangst.


Saucer
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten


Quote

In het analoge tijdperk , ik zette een TV-ke bij de schotel met ontvanger 🥳

Ik ben echt maar met satelliet bezig vanaf TVVL in de lucht was, en het hoe en wat is dank zij mijn buurman,die had zo een big schotel en kon zo 8 satellieten ontvangen,maar ik was tevreden met de dreambox 500,en later als de HD er was heb ik mij een 800SE aangeschaft en dan een multienne antenne geplaatst,en dan als we een camper hadden er een maxvieuw laten opzetten, en tot nu toe tevreden van de satelliet, maar een freek ben ik nu ook weer niet, als ik beeld heb is het OK🙂

Maar ik heb nog een vraag,misschien voor Sprietje, ik zie op dishpoiter .com dat de astra 2B in Evora-Montse;verder staat dan in

Camping alentejo Evora Montes

Latitude: 38.7921°
Longitude: -7.6881°
Satellite Data
Name: 23.5E ASTRA 3B
Distance: 38211km
Dish Setup Data
Elevation34.7°
Azimuth (true)136.0°
Azimuth (magn.)137.1°
LNB Skew [?]:  -25.3° 
Turn counter-clockwise standing behind the dish

cabannas tavira,caming ria formosa en toch heb ik er betere ontvangst.

Latitude: 37.1443°
Longitude: -7.6010°
Satellite Data
Name: 23.5E ASTRA 3B
Distance: 38099km
Dish Setup Data
Elevation36.0°
Azimuth (true)135.0°
Azimuth (magn.)136.1°
LNB Skew [?]:  -26.8° 
Turn counter-clockwise standing behind the dish

 

 

Address: camping altejo evora montes portugal

Latitude: 38.7921°
Longitude: -7.6881°
Satellite Data
Name: 23.5E ASTRA 3B
Distance: 38211km
Dish Setup Data
Elevation34.7°
Azimuth (true)136.0°
Azimuth (magn.)137.1°
LNB Skew [?]:  -25.3° 
Turn counter-clockwise standing behind the dish

 

 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De signaalsterkte is niet afhankelijk van de afstand die het signaal af moet leggen (slechts 112km verder van de ruim 38000km) maar van de footprint, dus in welke richting de signalen worden verzonden. Je moet dus kijken naar de footprint.

 

Maar over welke satelliet heb je het, de Astra 2E, de 2F of de Astra 2G?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, tokkio zei:

tot nu toe tevreden van de satelliet, maar een freek ben ik nu ook weer niet, als ik beeld heb is het OK🙂

Vroeger freakte ik er meer op (185 & 150 cm) , begonnen in 1993 , en nu ....

kijk ik heel nog weinig 😳, maar wil wel zoveel mogelijk ontvangen met 90cm !!

Eventueel , enkel indien nodig:

een SAB 115cm die ik nog makkelijk kan hanteren met een diseqcmotor 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Sprietje zei:

Maar over welke satelliet heb je het

Ik zie de volgende positie:

 

40 minuten geleden, tokkio zei:

Name: 23.5E ASTRA 3B

 

😉

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2022 om 13:06, Sprietje zei:

Wat ben je toch aan het blaaskaken!

 

Ik heb het even opgezocht voor je want kennelijk weet jij ook niet wat je schrijft.

blaaskaken.jpg.d532d4382aa26a928d09da6f8b9f9623.jpg

Verder geen commentaar. Een ieder kan zelf oordelen waar ik opschep of bluf.

 

Op 9-4-2022 om 19:03, Sprietje zei:

Hier heb je een hoek van 27°. Knip die uit en plak hem achter op de lnb

 

Ach sprietje, hou toch eens op met die hoekjes en lees gewoon wat tokkio schrijft:

 

Op 7-4-2022 om 18:30, tokkio zei:

ik wil het nog volgens dispointer doen, als het 3 jaar lukt , zal ik misschien geluk gehad hebben, want dat was louter zoals ik altijd doe, eerst op astra 19.2 en dan langzaam naar de 23.5,en naargelang we maar naar het zuiden ga , zet ik de LNB steeds wat schuiner,

 

Een uitstekende manier om een schotel en LNB af te stellen!

Je hebt helemaal geen hoekjes nodig, gewoon op maximale kwaliteit afregelen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tavira heb je maar 46dBW veldsterkte, in Évora 48dBW. Zie de footprint van de Astra 23,5: https://www.satbeams.com/footprints?beam=6252

Het is dus heel vreemd dat jij Tavira een beter signaal hebt dan in Évora. Misschien toch last van een boom in Évora?

 

 

footprint Astra 23,5 overzicht zuid-europa.png

 

footprint Astra 23,5 portugal.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Je hebt helemaal geen hoekjes nodig, gewoon op maximale kwaliteit afregelen.

 

Ja en dat is het probleem bij gewone gebruikers. Die hebben geen meetapparatuur en kunnen terwijl ze aan de schotel aan het afstellen zijn niet zien wanneer ze het beste signaal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Ja en dat is het probleem bij gewone gebruikers...

 

Als die gewone gebruiker een smartphone heeft, dan kan die een hoekmeter app zoals Angle Meter gebruiken.

En probeer jij maar eens een van je hoekjes op zo'n smalle relook te plakken.

Dan is een app vele malen handiger, zeker als je er 4 af moet stellen.

Dus sprietje, ga met de tijd mee!

 

Deze LNB opstelling heb ik even geïmproviseerd, zodat ik daar niet het dak voor op hoefde te gaan.

Angle_meter.jpg.240a7257d200aead678c4ab02f438f7a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond.

 

Sprietje:

Ik wil nog even regeren op mijn bericht van 26 maart. (doorgebogen draagarm Tiax schotel)

Ben deze week nog weer even bezig geweest door de arm van de schotel iets te liften en de elevatie opnieuw af te stellen, daardoor kon ik de kwaliteit van de 19,2 transponders verbeteren met ruim 10 % .( van 73  - 74 % naar 85 %).

Niet de aanmerkelijke verbetering die ik kreeg bij de transponders van de 28.2 maar toch een behoorlijke verbetering.

Nu binnenkort maar eens kijken of ik de arm wat (voorzichtig) door kan zetten zonder hem te vernielen, of een plaatje tussen de kunstof vergrendeling plaatsen. (laatste is misschien het beste).

 

 

Saucer.

 

aangepast door Saucer
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo we zijn in Portugal op camping ria formosa in cabannas-Tavira,en na 1 dag prutsen toch gelukt met signaal op de Astra 3B TVVL,de voorlaatste stop was op camping Altejo in evoramonte, en daar had ik no 66% signaal,maar bij aan komst in Cabannas terug niets,alhoewel we op een plaats staan waar er niets  van een boom of takken in de weg staat,de dag nadien het volgende gedaan, eerst op Astra 19,2 op de duitse eins gezet,die kreeg ik tot + 90%,dan heb in de heling  van de schotel van 36° verminderd naar 34° verminderd  tot ik +/- 70% had,dan heb in de astra 3B  TVVL opgezet en heel langzaam naar links gedraaid, en dan kreeg ik signaal ,zo een 45%,dan heb in de heling van de schotel nog een beetje lager gezet zo een 32% en ik heb 54% en beeld,er hier nu veel wind , en dan trilt de schotel zodat in naar 47% zak, en ja dan is het blokjes, en stilstaand beeld, maar eens de windvlaag weg terug tussen de 52 en de 56% dus ik kan er mee leven.

 

de Tip van Old satterhand vind ik goed, dat ga ik ik een uitpluizen, want de skew van de LNB zou in Altejo(evoramonte) 25,3 zijn en op ria formosa(cabannas)26,8,  en als ik de black inverto ook maar een ietsje verdraai heb ik geen signaal meer, een (slimme) mijnheer heeft op de camping in altejo gezegd zet die op 7H en het zal goed komen, nu ik sta ongeveer op half zeven , op 7H heb ik geen beeld.

ik denk dat de omtrek van de kop  van de NLB de graden bepaald, dus als ik de ronde van de kop overteken, en die in graden verdeeld zoals op de afbeelding van old satterhand zou ik aardig in de buurt komen denk ik.

Dus ik heb beeld, en het ligt aan  eerst open ruimte, dan de heling van de schotel en dan de skew van de LNB,en dit is een van de moeilijkste plaatsen, eens we terug naar huis rijden , heb ik geen probleem meer, iedereen bedankt voor de tips en het meedenken,en hopelijk kan die methode die ik heb gebruikt ,andere in de goede richting zetten.

MVG T

 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...