Ga naar inhoud


Uitleg satelliet ontvangst.


Saucer
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Goedemiddag.

 

Ben weer aan het experimenteren geslagen. (wat is het toch een mooie hobby).

 

Sprietje:

Heb het schroefje, waarmee de arm gefixeerd was eruitgedraaid, en een halve wasknijper tussen het uiteinde van de arm en de vergrendeling gestoken.

Rara, wat er gebeurde......... :    de kwaliteit ging van 33 % naar maar liefst 73 %, een verbetering van maar liefst 40% !

 

Zie ook het plaatje hieronder

 

De elevatie veranderen gaf nagenoeg geen verbetering/verslechtering, dus dat laat ik (voorlopig) zo.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips, en nog een goed weekeinde gewenst.

 

Groet vanuit Beerta

 

Saucer.

20220326_151158[3293].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Kijk, dat is nog eens een verbetering, van 33% naar 73%. En dan zijn er nog enkele lieden op dit forum die beweren dat ik geen verstand van schotels heb. Zelfs met een foto van voren af genomen zag ik dat de lnb-arm te laag hing.
Het is wel verstandig om aan de andere zijde van de lnb-arm ook een wasknijper er tussen te drukken want nu wordt de arm scheef gedrukt. Het mooie aan de wasknijpers is dat ze taps lopen en je de arm dus traploos kunt verstellen maar uiteindelijk zal een kunststof blokje een langere levensduur hebben met de weersinvloeden.
Zet er de Black Ultra maar eens op, dan gaat de signaalkwaliteit nog verder omhoog. Het is morgen ook nog lekker weer, dus leef je morgen uit. :P

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Sprietje zei:

Zelfs met een foto van voren af genomen zag ik dat de lnb-arm te laag hing.

Da's een minpunt van Triax of SAB schotels , maar het leuke is ...

dat je LNB-arm kan "plooien" !! Ik heb hier ook nog een Triax 64 , 78 & 88

in mijne kelder , en tja , ze liggen geheel niet in de pad , dus ....

Het zijn ook wel makkelijke , lichte schotels om te plaatsen 🙂

@ Saucer , veel kijkplezier 🙂

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof er niks van dat het veranderen van de hoek van de LNB arm zoveel verschil uit maakt.

Dan zou de ontvangst van de buitenste LNBs bij b.v. multi LNB ontvangst ook zo veel slechter zijn, omdat je de rail zo schuin moet zetten.

 

Maar wat er natuurlijk wel gebeurt als je die arm iets optilt, is dat de elevatie verandert.

Dat heeft een veel grotere invloed op de ontvangst.

De TS geeft zelf aan dat hij die niet hoefde te veranderen.

Dan had hij die schotel eerder dus niet goed afgesteld, qua elevatie.

 

aangepast door Old Satterhand
typo
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de arm omhoog brengt, komt de lnb ook dichter bij de schotel waardoor hij beter in het brandpunt van de schotel komt te staan. Saucer heeft meerdere keren aangegeven dat hij de elevatie van de schotel heeft veranderd maar dat niets hielp om een betere signaalkwaliteit te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Als je de arm omhoog brengt, komt de lnb ook dichter bij de schotel waardoor hij beter in het brandpunt van de schotel komt te staan. Saucer heeft meerdere keren aangegeven dat hij de elevatie van de schotel heeft veranderd maar dat niets hielp om een betere signaalkwaliteit te verkrijgen.

 

Ook dat geeft maar enkele procenten verbetering.

Ik vraag me echt af of Saucer wel de juiste handelingen verricht om de elevatie af te stellen.

Wellicht weet die niet wat dat is, gezien zijn vraagstelling in de openingspost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedendag.

 

Ik wil nog even reageren op Old Shatterhand.

De elevatie had ik al veranderd. ( ja, ik weet wel wat hiermee bedoeld wordt). Dit gaf geen enkele verbetering.

 

Echter...... ik denk dat ik het nu begrijp. Ik gebruik een enkele LNB of een een gedeelte van een dubbele. Old Shatterhand heeft het over een rail. Waarschijnlijk bedoeld hij een multifeedrail met meerdere LNB's voor verschillende satellieten. In dat geval heeft hij (naar mijn idee) wel gelijk.

Dan komt de LNB voor de 28.2 een stuk lager te hangen waardoor deze meer in het midden van de schotel "kijkt" en zou de verandering van elevatie veel meer invloed op de signaalsterkte hebben.

 

Ik dacht in eerste instantie, na de opmerking van Sprietje, dat de arm "doorgezakt" was, maar bij een multifeed rail zal dat wel juist zijn.

(Ik gebruik hem dus, als het ware, niet waarvoor hij gemaakt is)

 

Groet Saucer.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Saucer zei:

Old Shatterhand heeft het over een rail. Waarschijnlijk bedoeld hij een multifeedrail met meerdere LNB's voor verschillende satellieten.

 

Ik gebruikte dit voorbeeld enkel om aan te geven dat de positie van de LNB t.o.v. de schotel en dus de hoek die de LNB arm maakt, niet zo heel kritisch is.

Natuurlijk maakt het wel iets verschil, maar het kan nooit het grote verschil verklaren in ontvangst kwaliteit.

 

De LNB arm is maar iets omhoog gekomen. Je geeft zelf aan dat de elevatie nog steeds goed was, je kreeg hem niet veel beter.

Dat kan alleen als de elevatie daarvoor niet goed stond.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Saucer zei:

Ik dacht in eerste instantie, na de opmerking van Sprietje, dat de arm "doorgezakt" was, maar bij een multifeed rail zal dat wel juist zijn.

Groet Saucer.

 De arm is ook doorgezakt. Dat zag ik al op de foto en laten heb ik dat ook opgemeten aan de hand van de foto die je van opzij had gemaakt.

De arm van een Triax is ook eigenlijk niet voor multifeed gemaakt. Bij een Triax 64 is de arm nog kort en valt het doorbuigen bij de knik nog wel mee maar bij een Triax 78 is de arm al weer langer en bij een Triax 88 en 110 helemaal. Dan moet je schoren gebruiken of de arm verstevigen want door de doorzettechniek komen alle krachten op de zijwangen. Een aluminium plaat over de bocht zetten en met zelftappers vastzetten helpt een heel stuk.

 

gebogen lnb-arm Triax1.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje.

 

Het blijft me bezighouden.

Bedankt voor je reactie en de suggestie om de arm te verstevigen.

Ik had gedacht dat het met een multifeedrail nog wel goed zou komen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

 

Het is inderdaad niet zo'n hele beste constructie. Ik kan me goed voorstellen dat de arm verbogen kan zijn. Daar komt nog bij dat ik de schotel van iemand overgekocht heb en dus geen idee heb, wat er mee is gebeurd. 

Ik wil binnenkort ook nog eens bij de 19.2 satelliet kijken, of dat ook de nodige verbetering geeft met de wasknijpers ertussen.

Als dat zo is, wil ik (voorzichtig) de arm wat doorzetten en als ik hem zo kan krijgen dat het signaal maximaal is, een versteviging maken. 

Ik vind het knap, dat je zonder de laatste beelden, al het idee had dat er wat niet goed was.

 

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte als ik er weer mee ga experimenteren.

Deze week heb ik daar weinig tijd voor, bovendien wordt het weer er niet beter op om met de schotel te gaan experimenteren.

 

Groet Saucer.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of je de arm moet verstevigen of er schoren op aan moet brengen is afhankelijk hoeveel coaxkabels je er aan hebt hangen.

Heb je 4 lnb's met 4 aansluitingen zodat je 16 coaxkabels hebt, dan moet je de arm zeker verstevigen. Met 4 lnb's en elk 2 coaxkabels dus in totaal 8 zou ik als maximum aanhouden zonder iets aan de arm te doen bij een Triax 88. Daarbij speelt natuurlijk ook nog of de schotel uit de wind of volop in de wind staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In dat geval zou ik voor een Wavefield T-90 kiezen, die is daarvoor ontworpen!

Hoef je jezelf ook geen zorgen te maken over wind.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als  TVVL nog op de Astra 19.2  hebben wij nooit problemen van ontvangst gehad in Portugal,dus gingen we er in 2016 als TVVL veranderde van satteliet naar Astra B23.5 met een klein hartje er ook naartoe,wij hebben op de camper een "maxvieuw" ovale schotel (80X60)die we handmatig kunnen instellen, En ja de ontvangst lukte wel met een signaal  van 52% ook 2017 en 2018 ging het goed (57%) in 2019 niets, kwam het door de bomen die maar bleven groeien, of hadden we een minder goede plaats,het signaal was niet meer te ontvangen,dan maar met een vriend die er het jaar rond verblijft een ronde schotel van 95 cm gaan halen , maar dan nog na een halve dag zoeken .

2020 en 2021 niet geweest door corona, maar nu willen we er terug naar toe.

Ik heb hier verschillende mogelijkheden gelezen , en er veel van geleerd, met dank aan Sprietje,ceesv Mimisiku en ander,heb ik eens naar dishpointer google maps gezien  en dit is het resultaat:

camping ria Formosa, Conceicao,(Cabannas Tavira)

Latitude: 37.1442° N

Longitude: 7.60129° W

Satellite: 23.5° E

Azimuth: 135°

Compass: 136.0°

Sun: 11:46

GMT+0100

Elevation: 36°

Skew: -34.3°

Dus Azimuth is de richting van de Astra 23,elevation is de stand van de schotel die omhoog staat,tot daar volg ik, de Skew staat daar op 34,3° ik heb ergens gelezen dat O° de NLB vertikaal op 6H staat,en dat ieder streepje tussen de 6 en 7 een 6graden is , dus zou ik de NLB moeten verdraaien iets voorbij de 7 of heb ik het mis of staan al die streepjes op de NLB het zelfde?of moet ik het nameten met een gradenmeter?

 


 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, van die gegevens die je hebt gevonden klopt het nodige niet.
De zon staat daar niet om 11:46uur in de richting van de satelliet maar om 11:31uur. Ook de skew klopt niet, die moet niet op -34.3° staan maar op -27° als het een enkele lnb betreft.
De streepjes staan normaal op 5 graden afstand dus als je de lnb-skew met de streepjes afstelt, moet hij 5,5 streepje met de wijzers van de klok meegedraaid worden als je achter tegen de lnb aan kijkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...