Ga naar inhoud


Uitleg satelliet ontvangst.


Saucer
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Goedendag.

Ik weet niet op ik dit op de juiste plek vraag, anders excuses, maar ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom. Misschien is deze vraag al eerdere gesteld  maar ik kan het niet (terug) vinden.

 

Als ik het goed heb zit de zender ZDF op sat 19,2 en de frequentie is 11362 met de symbolrate 22000. De polarisatie is H(orizontaal).

Tot zover kan ik het nog volgen.

Nu geeft mijn satelliet zoeker (Xsarius HD easy) het volgende aan: LNB type :Universeel,

                                                                                                                         Low freq: 09750,

                                                                                                                        High freq: 10600.

                                                                                                                                   TP : 01

                                                                                                                                Freq : 11362

                                                                                                                     Symbolrate: 22000

                                                                                                                      Polarisatie:  H

                                                                                                                  Diseqc mode:  Diseqc1.0/1.1

                                                                                                                       Diseqc 1.1:  OFF

                                                                                                                 LNB spanning 13V /18V

 

Ik heb (tijdelijk) een Duo block met een Triax schotel waar alleen maar de 19.2 kop wordt gebruikt. Dit gaat overigens prima.

De instelling van Diseqc kan ik ook nog ongeveer volgen, maar de High en Low frequenties niet.

 

De satelliet ontvanger, een SAB Titan 4 geeft satelliet: 19,2 de freq: 11362 en 22000 aan maar geen hoge en lage freqentie, daar kom ik dus ook niet verder mee.

 

Ik heb gezocht in Kingofsat, maar ik vind de Low en High frequenties nergens terug. Heeft dat te maken met het transponder nummer? Zou iemand me misschien uit kunnen leggen hoe dat zit? of waar ik dat terug kan vinden?

 

Alvast vriendelijk bedankt.

Saucer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze ‘kantelwaarden’ worden door het type LNB wat je gebruikt. De Universal LNB heeft 9750 als lage band, 10600 voor de hoge band. Er bestaan ook andere LNB types (bijvoorbeeld C-Band)…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dus, maar als je op je ontvanger een hoge frequentie instelt zorgt die zelf ervoor dat er een 22 kHz signaal naar de LNB wordt gestuurd.

Mits je als type LNB een zg. Universal LNB (of universele LNB) hebt ingesteld.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Saucer zei:

Goedendag.

Ik weet niet op ik dit op de juiste plek vraag, anders excuses, maar ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom. Misschien is deze vraag al eerdere gesteld  maar ik kan het niet (terug) vinden.

 

Als ik het goed heb zit de zender ZDF op sat 19,2 en de frequentie is 11362 met de symbolrate 22000. De polarisatie is H(orizontaal).

Tot zover kan ik het nog volgen.

Nu geeft mijn satelliet zoeker (Xsarius HD easy) het volgende aan: LNB type :Universeel,

                                                                                                                         Low freq: 09750,

                                                                                                                        High freq: 10600.

                                                                                                                                   TP : 01

                                                                                                                                Freq : 11362

                                                                                                                     Symbolrate: 22000

                                                                                                                      Polarisatie:  H

                                                                                                                  Diseqc mode:  Diseqc1.0/1.1

                                                                                                                       Diseqc 1.1:  OFF

                                                                                                                 LNB spanning 13V /18V

Alvast vriendelijk bedankt.

Saucer.

 

Je schrijft: Astra 19,2, TP: 01, Freq: 11362 , Polarisatie: H, Symbolrate: 22000
Dit klopt niet, transponder 01 is frequentie 11214H en transponder 11362H is transponder 11.
Bedoel je misschien transponder 11 i.p.v. transponder 1?, zie: https://www.lyngsat.com/Astra-1KR-1L-1M-1N.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
  • Oplossing

Dan zal ik een poging wagen om het duidelijk te maken.

 

De transponder frequenties zitten over een breed deel van het spectrum gepositioneerd, van 10,7 tot 12,7 gigahertz.

Dat is in totaal 2.000 Mhz breed.

 

Die frequenties zijn te hoog om van je schotel naar je ontvanger te transporteren via een gewone coax kabel, de verliezen zouden te hoog zijn.

Daarom worden die transponder frequenties in een mixer in je LNB omlaag getransformeerd.

Je zou dan je satelliet ontvanger geschikt moeten maken voor een afstem bereik van 2.000 MHz.

Maar tot 950 MHz liep de oude analoge aardse tv zenders.

 

Om storingen in je satelliet ontvangst te voorkomen begint je satelliet ontvanger daarom vanaf 950 MHz. en hoger te ontvangen.

Maar 950 + 2.000 is nog steeds bijna 4 Gigahertz, te hoog om via een standaard coax kabel te transporteren.

 

Daarom heeft men de transponderband in 2 delen geknipt, een lage en een hoge band.

In de LNB zit een schakelaar die de locale mixer in de LNB omschakelt, dat gaat door middel van een 22 kHz. signaal vanuit je ontvanger naar de LNB.

Voor een standaard, universele LNB zijn de mixer frequenties 9.750 en 10.600 MHz.

 

Bij een lage transponder frequentie van bijvoorbeeld 10,715 GHz wordt die in de lnb met 9.750 gemengd, waardoor en een signaal van 10715 -9750 = 965 MHz naar je ontvanger gaat.

 

Je satelliet ontvanger zelf ontvangt tussen de 950 en 2.150 MHz.

Om transponder 10715 te ontvangen stemt je ontvanger dus op 965 MHz. af.

 

Bij de hoogste frequentie van een transponder op Astra 1, 12.728 MHz. wordt de hoge mengfrequentie gebruikt, 12728 -10600  = 2.128 MHz.

 

Door in je satelliet zoeker de juiste LNB frequenties in te vullen voor de lage en hoge band kan je op het display de transponder frequentie ingeven en hoef je niet te rekenen op  welke MF frequentie je ontvanger afgestemd wordt.

De software in je ontvanger kijkt naar de frequentie van de transponder en bepaalt of er omgeschakeld wordt tussen de lage en hoge lnb frequentie.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

 

Ik kom hier wel verder mee.

De afbeelding van Sprietje en de beschrijving van Ceesv geeft me een goede indruk hoe het zit.

Het is, als ik alles goed begrijp, het resultaat van de ontvangstfrequentie, gemixt met een oscillatorfrequentie, die de ontvanger ingaat.

Deze is veel lager dat de frequentie die van de satelliet komt.

Verder kan de frequentie van een satelliet bestaan uit een hoge en lage band, (gestuurd door het 22 kHz signaal) welke beide weer onderverdeeld zijn in horizontaal en verticaal. (gestuurd door 18 Vof 13 V)

 

 

Sprietje:

het nummer van de TP (01) gaf de satmeter aan. 

De waarde hiervan kun je veranderen. Ik zal er binnenkort nog eens naar kijken. Waarschijnlijk is een waarde ingevuld waarbij de meter uitslag gaf en zijn het niet de juiste frequenties die bij TP 01 horen.

 

Inderdaad; ik heb het even opgezocht en 11362 is, nu ik het weet, transponder 11. Als ik nu bij Kingofsat kijk, blijkt dat dat inderdaad hetzelfde is.

Tsja, als je het weet blijkt het toch weer niet zo moeilijk te zijn.........  ( maaarrrr.....alle begin is moeilijk, haha.)

Het is me alweer heel wat duidelijker geworden.

Iedereen bedankt voor deze ondersteuning.

 

Ik ga er binnenkort weer mee aan de slag.

Kom er op terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond.

 

Ben er inmiddels ongeveer achter hoe mijn satfinder werkt, dank zij jullie hulp hierboven.

 

Maar nu wat anders

Heb de schotel op 28.2 uitgericht en transponder  2G  (61) van sat 28.2 (freq. 11024, symb rate 23000, pol. H gekozen). Ik heb op de ontvanger ook beeld, de signaal sterkte is zo'n 90% maar de kwaliteit is maar 33 -34 %. Echt niet beter te krijgen. Schotel draaien en/of kantelen maakt geen verschil.

 

Van de 19.2 is het signaal (even uit m'n hoofd) sterkte 80-90 % en de kwaliteit ongeveer 70- 73 % (dit had ik ook bij de 28.2 verwacht).

 

Ook de sat. onvanger geeft bijna dezelfde waardes.

 

Heb 3 verschillende LNB's geprobeerd, maar er verandert niets.

 

Komt dat misschien omdat deze tranponder alleen voor de UK is bedoeld?

 

Groet Saucer.

 

aangepast door Saucer
taalfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Saucer zei:

de signaal sterkte is zo'n 90% maar de kwaliteit is maar 33 -34 %.

Mij lukt het hier zelfs met een niet in perfecte vorm geperforeerde 28cm schotel:

https://www.sat4all.com/forums/topic/369871-wat-kan-je-ontvangen-met-een-kleine-schotel/page/3

😉

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook met een 55cm schotel achter het raam , de gehele Astra op 28,2°Oost 🙂

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Beerta zit je op een plek waar het signaal van de spotbeam zwakker is dan in het midden en westen van het land. Bijgevoegde officiele footprint laat zien dat je daar een schotel nodig hebt van meer dan 60cm voor de standaard regenreserve. Het is dus heel verklaarbaar dat je een stuk minder signaal hebt dan van de Astra 19,2.
Ik weet niet hoe groot je schotel is maar ik denk dat het de standaard 60cm schotel is van Canal Digitaal. Laat dit even weten.
Maar heb je de skew van de lnb's wel goed staan? Die moet voor de Astra 28,2 schuiner staan dan voor de Astra 19,2 en wel -8°.
En welke 3 lnb's heb je uitgeprobeert? Zat daar ook een enkele lnb bij of had je alleen maar duo-lnb's. En indien je een duo-lnb gebruikte, had je de kop van de Astra 19,2 in de klem staan?
Plaats eens een foto van je schotel met lnb.

Tja, en dat cookie monster een veel beter signaal heeft zal wel komen omdat hij niet buiten de footprint woont. Hier in Roosendaal heb ik ook volle bak signaal van de Astra 28,2 met een Multytenne van maar 45cm waarmee ik de 4 bekende satellieten ontvang.

 

Astra 2 EFG-UK-spotbeam.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle reacties.

 

De schotel is een Triax 88.

Heb enkele foto's erbij gedaan. Meerdere pogingen gedaan om een beter signaal te krijgen; o.a schotel wat verdraaid, skew veranderd, elevatie enz. zonder resultaat.

 

De ene LNB was een Strong, de andere een Inverto.

De dubbele was van Canal Digital, met de 19.2 kop in de klem. (Heb geprobeerd om de foto's te draaien maar krijg het niet voorelkaar.)

 

Het is dus niet verwonderlijk dat het een vrij zwak signaal is. Ik had al zo'n vermoeden dat ik op rand van de footprint zit. 

Zal binnenkort een transponder zoeken die voor heel Europa is. Het signaal zal dan merkbaar beter zijn. 

 


Groet Saucer.

20220324_120426[3260].jpg

20220324_120702[3262].jpg

20220324_120440[3261].jpg

20220324_120630[3264].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...