Ga naar inhoud


Uitleg satelliet ontvangst.


Saucer
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

Het is 1 enkele NLB, "smart" titanium,de originele van maxviuew,de gegevens komen van dispointer-google maps,en de schotel heb ik nog eens opgemeten die is feitelijk 82Cm breed en 59 Cm hoog.en de afstand van de LNB is tot het midden 40 CM.

Ik weet het niet , 3 jaar is het gelukt om beeld te hebben, maar in 2019 niets.

We zien wel als we er zijn, ik heb nog altijd die 95 Cm schotel die staat bij mijn vriend,

maar ik wil het nog volgens dispointer doen, als het 3 jaar lukt , zal ik misschien geluk gehad hebben, want dat was louter zoals ik altijd doe, eerst op astra 19.2 en dan langzaam naar de 23.5,en naargelang we maar naar het zuiden ga , zet ik de LNB steeds wat schuiner,

Zelfs op de rand van de footprint had ik beeld, wel maar 52 à57% en in evoramonte op camping alentejo zelfs 64% en daar is de azimuth ook 135°

dus geef ik het overzicht van dispointer ,omdat u er echt veel van weet.

Is er een verschil of de schotel beneden aan de grond staat, want de maxvieuw staat boven op de camper en dat is 2,80 m hoog.,kwestie van boven de bomen te zitten geeft dat toch een voordeel denk ik.

Ik geef in dispoiter het adres in , en dan sleep ik dat bolleteje naar de camperplaats waar we staan,en de lijn blijft groen, dat zou dan goed zijn zeker.

maar al bedankt voor uw antwoord en het meedenken.

MVG

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als de gegevens van Dishpointer komen , had je deze berekening gehad met een skew van -26,8 graden en geen  -34,3 graden.

Of de ballon nu precies op de camper staat of 15km verderop, dat maakt helemaal niets uit voor de gegevens.

 

 

dishpointer 1.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Als de gegevens van Dishpointer komen , had je deze berekening gehad met een skew van -26,8 graden en geen  -34,3 graden.

 

 

Dit is wat je krijgt als je de link volgt van @tokkio. Jij bent de expert, dus leg eens uit? Wel of geen pre-skew?

dish_pointer.thumb.jpg.93068d5bc643f2427f22146d61aa8e02.jpg

aangepast door Old Satterhand
cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, wat is dat voor een ongure site waar weinig van klopt? Je moet Dishpointer.com hebben, niet dishpointer.eu. Die heeft het niet goed net zoals bijna alle apps op je telefoon, die deugen ook niet.
En wat betreft het tijdstip waarop de zon precies in de richting van de satelliet staat, daar is maar één site die je daar voor moet gebruiken en dat is deze:  https://www.satellite-calculations.com/Satellite/lookangles.htm, gemaakt door de wiskundige Jens T. Satre. Daar maken alle professionals gebruik van want die is super nauwkeurig en is 100% foutloos.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft de afwijking van de skew nog even een uitleg:

 

De signalen kunnen vanaf de satellieten op verschillende manieren naar de aarde toegestraald worden. Dat kan met  Lineaire en met Circulaire polarisatie.
- de Lineaire polarisatie is onderverdeeld in Horizontale en Verticale polarisatie
- de Circulaire polarisatie is onderverdeeld is linksdraaiende- en rechtsdraaiende polarisatie

 

1224309125_Verschillendesoortenpolarisaties.PNG.3423f36116e04f842089475c1c5ab09b.PNG


In Europa wordt bijna alleen Lineaire polarisatie gebruikt.

Het is gebruikelijk dat de geostationaire satellieten aan de Clarkebelt met Lineaire polarisatie de signalen horizontaal en verticaal uitzenden t.o.v. de lengtegraadpositie waarop de satelliet hangt.

2122463127_breedte-enlengtegraden.thumb.jpg.937c292584e6d6b80c3538adb240120c.jpg

Hangt er dus een satelliet op 20 graden oost, dan zal alleen op de lengtegraad 20 graden oost, het signaal precies horizontaal en verticaal ontvangen worden.
Hoe de signalen dan aankomen in gebieden die daarnaast liggen, kun je te weten komen met een calculator die dan behalve de hoek van de signalen berekent (skew) ook de elevatie van de signalen aangeeft vanaf een bepaalde locatie.

Het is niet zo dat de satellieten die de consumenten van satellietsignalen willen voorzien altijd ongeveer op dezelfde breedtegraad hangen dan waar de meeste consumenten wonen. Nee, satellietposities worden satellietexploitanten aangewezen en vaak zie je dat de satellieten behoorlijk ver naast het gebied hangen waar zich de meeste consumenten bevinden. Dat kan er toe leiden dat de skew (verdraaiing van de lnb) soms fors kan zijn. Daarom zijn er een aantal satellietexploitant die de klant behulpzaam willen zijn en er voor zorgen dat de lnb niet zo schuin ingesteld hoeft te worden. Ze zenden de signalen dan niet precies horizontaal en verticaal uit t.o.v. waar de satelliet hangt maar zenden de signalen verdraaid uit.

 

Er zijn twee satellietexploitanten die dat doen en dat is SES Astra en Eutelsat.

 

SES Astra heeft een flinke vloot geostationaire satellieten en alleen de Astra 1, 2 en 3 op resp. 19,2 oost , 28,2 oost , en 23,5 oost, worden de signalen 7,5° gedraaid uitgezonden. De grootste doelgroep van SES Astra bevindt zich in West Europa terwijl de satellieten oostelijk hangen. Doordat de signalen nu 7,5° verdraaid worden uitgezonden, hoeft de lnb 7,5° minder schuin gezet te worden.

 

1721211329_75gradenpolarisatie.JPG.b2ac6422debd99ae75aeee059b7bdca4.JPG

 

Eutelsat heeft ook een flinke satellietvloot en op liefst 18 satellietposities wordt het signaal gedraaid uitgezonden. Geen 7,5° zoals bij Astra maar 3,5°.

En met deze uitzonderingen op alle satellieten die aan de Clarkebelt hangen, wordt op veel satellietcalculators geen rekening gehouden. Nu is dat met de Eutelsat vloot nog niet zo erg omdat het maar een afwijking is van 3.5° maar bij de 3 Astra-satellieten, kan dit vooral bij 8PSK en 16PSK-signalen wel degelijk tot een slechter signaal leiden.

 

Onhandig is deze pré-skew zeker ook voor mensen met een draaibare schotel. Als de schotel precies op het zuiden is gericht, moet de skew van de lnb op "nul" staan, dus de aansluiting recht omlaag maar ga je dan de schotel naar de 3 Astra satellieten draaien, staat de lnb wel 7,5° verkeerd ingesteld om de signalen optimaal te ontvangen. Dit kan alleen maar verbetert worden als de lnb met een motor verdraaid kan worden zoals dat soms ook gebeurt bij automatische schotels met autoskew.

 

1489142818_TelecoFlatSatEasySkew85cm.jpg.49c0b9be8bd169d82ff98b84c5e4f121.jpg

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-4-2022 om 00:09, Sprietje zei:

Tja, wat is dat voor een ongure site waar weinig van klopt? Je moet Dishpointer.com hebben, niet dishpointer.eu.

 

Je doet nu net of je al jaren weet dat er 2 sites zijn. Toch heeft tokkio een duidelijke link geplaatst en had je dat dus al meteen kunnen weten.

 

En je had ook gewoon kunnen melden dat die eu site geen pre-skew correctie toepast, gezien het exacte verschil van die 7,5 graden.

Dat maakt van die eu site dus geen ongure site.

 

Op 8-4-2022 om 00:09, Sprietje zei:

Daar maken alle professionals gebruik van...

 

Een professional heeft die berekening helemaal niet nodig. Die heeft daar zijn spectrum analyser voor en heeft elke satelliet zo gevonden.

Die berekening is voor autisten.Die willen altijd alles precies weten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

 

Je doet nu net of je al jaren weet dat er 2 sites zijn. Toch heeft tokkio een duidelijke link geplaatst en had je dat dus al meteen kunnen weten.

 

En je had ook gewoon kunnen melden dat die eu site geen pre-skew correctie toepast, gezien het exacte verschil van die 7,5 graden.

Dat maakt van die eu site dus geen ongure site.

 

 

Een professional heeft die berekening helemaal niet nodig. Die heeft daar zijn spectrum analyser voor en heeft elke satelliet zo gevonden.

Die berekening is voor autisten.Die willen altijd alles precies weten....

Wat ben je toch aan het blaaskaken!

Ik ken de site Dishpointer.eu helemaal niet en dat schrijf ik ook "wat is dit voor een ongure site" ?".

En met een professional bedoel ik mensen die schotels plaatsen van 5 meter en groter.

Bovendien wordt je van de link die hij aan gaf niets wijzer, je krijgt dan alleen dit:

 

link.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

2 uren geleden, Sprietje zei:

Ik ken de site Dishpointer.eu helemaal niet en dat schrijf ik ook "wat is dit voor een ongure site" ?".

Waarom noem je een site die je niet kent "onguur"?

 

Ik krijg dit te zien.

Het is maar net hoe het algoritme ingesteld is.

 

2 uren geleden, Sprietje zei:

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-4-2022 om 18:30, tokkio zei:

Ik weet het niet , 3 jaar is het gelukt om beeld te hebben, maar in 2019 niets.

 

Begrijp ik het goed, vóór 2019 had je wel ontvangst maar in 2019 niet meer?

Kan het zijn dat je de Nederlandse zenders van Canal Digitaal toen via de Astra 19,2 ontving in SD. Eind 2016 is Canal Digitaal pas gestopt met het dubbel uitzenden van de zenders in SD op de Astra 19,2 en de zenders in HD op de Astra 23,5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind uw uitleg duidelijk Sprietje, maar in nam dishpointer van google maps, weet ik veel dat dishpointer com de skew 7,5 graad aangepast heeft, bedankt voor deze info toch iets bijgeleerd.

Dat ik 3 jaar wel beeld had en in 2019 niet zou kunnen door de groei van de bomen, maar ik heb altijd en overal beeld gehad als we naar Portugal gaan, staat de NLB als we vertrekken een 1/2 Cm schuin , en r ik zet de NLB ook telkens iets meer schuin  naargelang we meer naar het zuiden reden,en hoe zet in dan iedere keer of ik beeld heb, ik zoek het zuiden, en neem een Astra  19,2 kanaal zoals ADR1,zet die dan op signaal ontvangst dan draai ik langzaam in de richting van de sat, tot ik goed signaal heb,dan zet ik de ontvanger op astra 23,5en draai ik heel langzaam verder, tot een goed signaal,als ik het maar tot 40% krijg draai ik aan de LNB en de heling van de schotel tot het goed is.

Ik weet dat waar we naar toe gaan op het randje is zeker met die ovale schotel,maar zoals eerder vermeld ging het 3 jaar, en dat was heel in het beging, zeer weinig signaal, maar met zoeken (prutsen) en de heling van de schotel en de NLB is het gelukt,behalve in 2019,dus ben ik gaan zoeken en info vergaren,en nu afwachten of het wel goed gaat, maar ik heb het alternatief van een grote schotel achter de hand die staat ginder bij een vriend.

De originete NLB die er opstaat is een smart, maar men zegt mij dat een inverto black single beter is, alleen daar staan geen streepjes op, en dat ijf is ruim 10Cm lang, zou ik die veranderen ,of laten zoals het is.

MVG 

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2022 om 12:08, Old Satterhand zei:

Een professional heeft die berekening helemaal niet nodig. Die heeft daar zijn spectrum analyser voor en heeft elke satelliet zo gevonden.

Die berekening is voor autisten.Die willen altijd alles precies weten....

 

geinig dat je dat zo schrijft

mijn eerste schotel heb ik voor hotbird 13 oost erbij naast de astra 19,2 oost laten uitrichten, jawel 😁 laten doen

die gast had een kassie bij zich met crt buis erin en keek welgeteld 10 seconden naar het beeld terwijl hij de schotel heel kleine beetjes bewoog en toen de skew van de LNB nog eens 5 a 10 seconden aanpaste.

Klaar

75 in hollandse gulden voor betaald  (ik oen)

En in de woonkamer even de zenders inlezen begon die gelijk over zijn goldkaartjes voor alternatief kijken. 🤐

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitrichten voor ontvangst van een satelliet is altijd, al doende leert men, zolang het lukt vraagt men geen hulp, en zoekt men niet naar oplossingen, eens dat het niet meer lukt stelt men zich vragen,en die beantwoord "Sprietje" veel en goed,en met die te lezen zijn er al veel mee geholpen denk ik, bedankt daar voor.

Als TVVL oplwam was alles nog op de astra 19.2, en in feite geen probleem gehad, zelfs niet is de zuiden van de  Algarve,de miserie begint als ze veranderde van satteliet en naar astra 23.5 gaan,dat was eerst moeilijk, dan zo een "piep" kastje gekocht, tja dat piept en heel hard als men het vollume op hoog zet, maar welke satelliet het is, is natte vinger werk,dus toch maar instellen op 19.2, en dan dat beetje bij regelen"naar 23.5 maar als men rondtrekt met camper of caravan is iedere plaats anders,en moet men rekening houden met bomen,zelfs al hoogspanning kabels en een kerktoren gehad,(  ik gaf dat toch als fout aan 😬)dus is elke goede raad meegenomen.

Nu zijn er nog meer hulpmiddelen, om de juiste satelliet te vinden kan men nu een App op de smartphone of tablet zetten,Dishpointer heeft er ook zo een ,en men kan er alles opzien , richting,skew, en heling van de schotel,nu is het alleen nog inschatten of die boom of gebouw niet in de weg staat,dus heb ik mij zo een digitale hoekmeter aangeschaft,en ik denk dat , als ik de onderste lat mooi horizontaal hou de de meter instel op de helling die ik  vind in de App van de satelliet finder ,en dan langs daar omhoog kijk ik dan wel kan zien of er iets in de weg staat, of ben in verkeerd bezig?

 

hoekmeter.jpg

Dreambox 800 Se multytenne qatro,hotbird,astra 1,2,3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, tokkio zei:

Nu zijn er nog meer hulpmiddelen, om de juiste satelliet te vinden

In het analoge tijdperk , ik zette een TV-ke bij de schotel met ontvanger 🥳

 Mijn draaibare gregorian 90 heb ik ook zo afgesteld 🙂👌

BTW: Het mocht echter niet regenen natuurlijk , want dan werd je nat !! 😬

aangepast door cookie monster
bijgevoegd: dan

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...