Ga naar inhoud


Vreemd geluid bij de zender Canvas HD.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Al enige tijd merk ik dat het geluid van de Belgische zender Canvas HD niet in orde is. Zet je het geluid alleen op het linker- of rechter kanaal, dan is het geluid helder. Zet je het op mono, dan is het al een stuk slechter en zet je het op stereo, wat natuurlijk de normale stand is, dan klinkt het geluid erg dof en onaangenaam. Het klinkt echt alsof het linker- en rechter kanaal in tegenfase staan. Ik heb dit bij geen enkele andere zender alleen bij Canvas HD. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hey Sprietje,

Is niet alleen bij u hoor.

Geeft hier ook een abnormaal geluid. Inderdaad zo een doffe klank, soms onverstaanbaar.

En staat bij mij ook standaard op stereo.

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor het hier ook. Adobe Audition laat dat zien, in het phase analysis diagram.

Het balletje laat de gemiddelde fase zien. Die is negatief dus uit fase.

Het probleem zit bij CDN, want via de kabel is het goed.

 

1780860317_Canvas_Phase_Analys.thumb.jpg.1242e7d9953ed7d42dd4881dd343b68a.jpg

 

Het probleem wordt kennelijk veroorzaakt doordat er een klein tijdsverschil is tussen het linker en het rechter kanaal.

a1-a2_delay.jpg.2b477f0db4143c06a17886c2ef96de41.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Sprietje said:

Al enige tijd merk ik dat het geluid van de Belgische zender Canvas HD niet in orde is. Zet je het geluid alleen op het linker- of rechter kanaal, dan is het geluid helder. Zet je het op mono, dan is het al een stuk slechter en zet je het op stereo, wat natuurlijk de normale stand is, dan klinkt het geluid erg dof en onaangenaam. Het klinkt echt alsof het linker- en rechter kanaal in tegenfase staan. Ik heb dit bij geen enkele andere zender alleen bij Canvas HD. Zijn er meer mensen die dit ervaren?

 

Hey Sprietje,  is niet enkel bij Canvas zo.  Ik heb toevallig gisteren (6/4/2022) naar een documentaire op Canvas gekeken en het geluid was de eerste 15 minuten rotslecht - het klonk als het geluid werd opgenomen in een WC-pot.   Bij één gebeurt dat ook soms en verdwijnt het na een aantal minuten weer.

 

Bij andere zenders  heb ik dit fenomeen nog niet gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, acguest zei:

Hey Sprietje,  is niet enkel bij Canvas zo.  Ik heb toevallig gisteren (6/4/2022) naar een documentaire op Canvas gekeken en het geluid was de eerste 15 minuten rotslecht - het klonk als het geluid werd opgenomen in een WC-pot.   Bij één gebeurt dat ook soms en verdwijnt het na een aantal minuten weer.

Bij andere zenders  heb ik dit fenomeen nog niet gemerkt.

Dus toch alleen maar bij Canvas.:/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zouden ze hier meelezen???

 

7 uren geleden, Sprietje zei:

 Dat zal weinig zin hebben want er is al geschreven: Het probleem zit bij CDN, want via de kabel is het goed.

Eh, ik zie nog niet zo snel hoe je dat doet, of krijgt CD 2 analoge balanced kabeltjes met geluid die ze zelf digitaliseren?

Bij een gedigitaliseerde stream zou ik een probleem hebben om het geluid te verkl*ten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dat zal weinig zin hebben want er is al geschreven: Het probleem zit bij CDN, want via de kabel is het goed.

.

Ik weet ook wel dat het probleem niet bij de VRT zit, maar als je dit forum volgt heb je misschien al gelezen dat als je de VRT contacteert over technische problemen met de satellietuitzendingen bij TVVlaanderen , de VRT contact opneemt met de technische afdeling van TVVlaanderen en dat een oplossing plots zeer snel tot stand komt.

 

Maar goed, het is ondertussen opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is weer hetzelfde probleem. En ook weer prima via de kabel.

Links Canal Digitaal, rechts Ziggo. Het betreft een zelfde stemfragment uit het midden, dus bijna mono.

478555865_Canvas_Phase_Analys_CDN.thumb.jpg.48e3996ab5940aec8374864e1946862d.jpg 419415562_Canvas_Phase_Analys_Ziggo.thumb.jpg.167c8a04e907dddd781a86dc0e166412.jpg

 

Ik had ook nog 2 geluidsfragmenten willen plaatsten. Maar helaas wordt dat door de forum software niet toegestaan.

 

aangepast door Old Satterhand
verduidelijking, cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, het ene kanaal is ongeveer 0,002sec. vertraagd t.o.v. het andere bij CD en dat is voor bepaalde frequenties bijna in tegenfase. Maar bij het beeld van Ziggo wat je laat zien, zie ik helemaal geen vertraging.

 

In ieder geval is het geluid niet om aan te horen en is spraak bijna onverstaanbaar.

Als ik de zender Canvas op zet, zet ik het geluid eerst op alleen linker- of rechter kanaal , dan wordt het geluid een stuk luider en veel beter verstaanbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...