Ga naar inhoud


rookmelders welke?


Aanbevolen berichten


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Op 13-5-2022 om 20:08, Matchless zei:

Ik kan geen 9 google nest melders kopen

 

Hoezo 9?

Ik heb er één in de kelder want CV ketel

Één in de meterkast 

Een hitte melder in de keuken 

Een rookmelder op de overloop. 

 

Dat lijkt me voldoende. 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat lijkt me voldoende. 

dat is afhankelijk van de vertrekken en de layout in het huis

als er bijvoorbeeld een OOK verbinding tussen woonkamer en slaapkamer is naast de toegang vanuit de gang moet in de woonkamer ook een rookmelder geplaatst worden. Laat je liefst voorlichten door de expert voor je zelf teveel OF te weinig rookmelders plaatst!

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De info van de overheid is zoals gewoonlijk weer volkomen ruk: een rookmelder op iedere verdieping dus minimaal 2.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/03/05/wijzigingen-bouwregelgeving

 

Vaak lees ik het advies de melder in de vluchtwegen te hangen. Dus gang en overloop. Zolder en kelder zijn geen verblijfsruimte daar hoeft het niet.

Meer melders mag altijd.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt daar wel een punt inzake die verblijfsruimten.

Maar helaas wordt er behoorlijk divers gedacht bij de leek en bij de huisjesbaas over wat dat "verblijfsruimten" echt is.

En die de bouwregelgeving betreffende de veiligheid in de verkoop gooiden waren de vergunningverleners zelve. U wil dus u toont aan hoe het moet.

 

20 jaar geleden kon u nog naar de Brandweer stappen om juiste interpretatie van de regelgeving te krijgen inzake bouwen en brandpreventie.

 

20 jaar geleden hadden we een convenant met de handhavers die ook adviseurs waren over het gelijkwaardigheidsbeginsel inzake brandpreventie en veiligheid. Dat is tegenwoordig wel heel anders en krijg je -0- informatie gratis omdat men zich als overheid en veiligheidsdiensten niet wil blootstellen aan het geven van verkeerde en/of verouderde informatie die laakbaar is. Dank je wel projectontwikkelaars jullie hielpen de juiste informatie geven naar de klote.

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie halen denk ik even wat zaken door elkaar.

We hebben het hier over een verplichting om per verdieping 1 rookmelder te hebben om daarmee de vluchtwegen veilig te stellen.

In de meeste woningen dus simpel een rookmelder in de gang op de begane grond en 1 op de overloop, heb je een 2e etage dan ook daar een rookmelder.

Niet meer of minder.

Dat heeft dus niets te maken met verblijfruimtes oid. daarmee krijg je pas te maken als je kamers gaat verhuren en er "vreemde" mensen overnachten of dat er een kinderopvang oid. is, maar daar gelden al veel langer andere regels voor.

Voor je eigen veiligheid is het natuur wel een ander verhaal, maar zeg eerlijk hoeveel slachtoffers vallen er jaarlijks in een normale woning (dus geen onderhuur/kamer verhuur enz.) en staat dat in verhouding tot de maatregelen die nu geëist worden?

 

Het manke aan het gehele verhaal is dat je die rookmelders zelf mag gaan monteren.

En vaak zijn ze prima gemonteerd maar ik kom ook heel vaak rookmelders tegen die zo ongeveer pas een brand melden als alles het huis al op het instorten staat of waar de batterij maar van verwijdert is omdat dat onding altijd 's nachts bedenkt dat de batterij leeg is.

Maak je daar een opmerking over dan is de meest gehoorde klacht "ja maar daar wil ik zo'n lelijk ding niet hebben zitten" en dus wordt de rookmelder strak in de hoek, achter een balk uit het zicht enz. gemonteerd.

Ik kwam vorige week rookmelders tegen die gemonteerd waren aan de lichtlijn (lichtlijn 1,5m lager dan het plafond) en dan niet 1 maar wel een stuk of 30 en dat gemonteerd door een gecertificeerd bedrijf.😲

Ben een hele dag alleen maar bezig geweest om alles weer te demonteren en begin morgen met een systeem te monteren welke wel volgens de regels is gemonteerd met dus rookmelders aan het plafond (en niet aan de lichtlijn of wand) minimaal 30 cm van obstakels (verlichting, balken enz), niet dicht bij uitblaasopeningen enz.

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, gerrit B zei:

Jullie halen denk ik even wat zaken door elkaar.

Nou dat mag jij denken maar zo is het dus niet.

 

12 minuten geleden, gerrit B zei:

en staat dat in verhouding tot de maatregelen die nu geëist worden?

Natuurlijk is dat een borging van ieders veiligheid die in de nieuwe maatregelen vereist worden en in die voorschriften vastgelegd zijn.

Van welke planeet kom jij?

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

Nou dat mag jij denken maar zo is het dus niet.

De eisen die nu gesteld worden per 1 juni hebben totaal helemaal niets met verblijfsruimtes te maken maar met vluchtwegen.

Een klein beetje gelijk heb je wel want op een zolder of in kelder hoeft geen rookmelder omdat deze niet als vluchtwegen worden aangemerkt.

 

Wel belangrijk is de eis op iedere etage en in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt en dat laatste wordt nogal eens vergeten.

 

9 uren geleden, Tonskidutch zei:

Natuurlijk is dat een borging van ieders veiligheid die in de nieuwe maatregelen vereist worden en in die voorschriften vastgelegd zijn.

Van welke planeet kom jij?

 

Ipv. blatend achter iedereen aan te rennen kijk ik liever naar de feiten.

In 2021 zijn er 27 branden geweest met in totaal 31 slachtoffers, natuurlijk 31 te veel als je dat had kunnen voorkomen maar:

 

  • Bij die 27 branden waren in 17 gevallen gewoon rookmelders aanwezig en toch vielen er slachtoffers
  • Ook een belangrijk detail; in 19 van de 27 gevallen is de brand ontstaan in een huurwoning
  • Ook niet onbelangrijk is dat in 10 gevallen de oorzaak menselijk falen was (roken, spelen met vuur, onvoorzichtig met vuur enz.) en 6 gevallen een technisch defect aan apparatuur.  Met stip bovenaan staan hierbij te zwaar belaste stekkerdozen/verlengsnoeren en het gebruik van oplaadapparatuur.

 

Kijk je naar deze feiten dan kan een rookmelder nog wel iets extra helpen om slachtoffers te voorkomen maar ga nu niet verwachten dat er volgend jaar door deze eis plots de helft minder slachtoffers vallen.

Waarschijnlijk is zelfs het aantal slachtoffers ontstaan doordat men zelf wel even de rookmelder op gaan hangen en/of jaarlijks batterijen gaat vervangen hoger dan wat er met deze rookmelders wordt voorkomen. Een geluk voor de bedenkers van deze eis is dat dit onder huishoudelijke ongevallen vallen en deze worden niet/nauwelijks geregistreerd en dat wordt niet breed uitgemeten in de krant en het nieuws.

Feit is wel dat er gemiddeld elke dag 13 mensen sterven doordat ze gevallen zijn en dat zijn er op jaarbasis een kleine 5000.

Zou je dat met maar 10% weten te verminderen dan is daar dus veel meer winst te behalen.

 

Opvallende tip in veel preventiefolders/ artikelen is "laad je telefoon en tablet niet 's nachts op maar doe dat overdag". 🥴

Blijkbaar bedacht door iemand die de gehele dag "op kantoor zit" of thuis werkt, maar de meesten gebruiken hun telefoon/tablet ed. overdag als ze onderweg zijn of aan het werk zijn en wordt die pas weggelegd als men naar bed gaat.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, gerrit B zei:

Opvallende tip in veel preventiefolders/ artikelen is "laad je telefoon en tablet niet 's nachts op maar doe dat overdag". 🥴

Blijkbaar bedacht door iemand die de gehele dag "op kantoor zit" of thuis werkt, maar de meesten gebruiken hun telefoon/tablet ed. overdag als ze onderweg zijn of aan het werk zijn en wordt die pas weggelegd als men naar bed gaat.

 

Nou niet zo heel gek hoor. Stap ik in de auto dan prik hem gelijk even aan de USB lader. En thuis zou je hem draadloos kunnen opladen tijdens je werk of een bakkie leut.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn telefoon moet 24/7 aan staan voor het geval er iemand een storing heeft.

Dus ik moet mijn telefoon dan ook altijd bij me hebben en even wegleggen om op te laden kan alleen als ik zelf ook op die plek blijf en een ieder die mij kent weet ook dat ik muv. tijdens het vissen niet echt de hele tijd op dezelfde plek blijf.

 

Tja en dat laden in de auto.

Wanneer bouwen ze nu eens auto's met voldoende aansluitingen?

ik heb een aansluiting voor mijn navi, een aansluiting voor mijn dashcam en een aansluiting voor mijn laptop en dan houdt het op.

Gelukkig wel een telefoon war ik de gehele dag mee kan bellen en internetten en dat hij dan pas 's avonds weer opgeladen moet worden.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn toch genoeg auto's met een Qi lader? Anders laat je er één inbouwen in het vakje waar je normaal je telefoon neerlegt. Geen gehannes met aansluitingen dan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

het ging niet over de telefoon in een auto opladen maar over de rookmelders en het plaatsen daarvan

 

13 uren geleden, gerrit B zei:

Wel belangrijk is de eis op iedere etage en in besloten ruimtes waar een vluchtroute doorheen loopt en dat laatste wordt nogal eens vergeten.

 

en er is dus een verschil tussen een verblijfsgebied en een verblijfsruimte en de algemene vluchtweg naar de voordeur vanuit een brandcompartiment

daarom schreef ik reeds dat men op de plattegrond en woning layout moet letten indien men de regels aanwendt.

 

23 uren geleden, gerrit B zei:

Dat heeft dus niets te maken met verblijfruimtes oid. daarmee krijg je pas te maken als je kamers gaat verhuren en er "vreemde" mensen overnachten of dat er een kinderopvang oid. is, maar daar gelden al veel langer andere regels voor.

 

Standaard is een doorsnee woning één brandcompartiment en heb je enkel rook en brandmelders in de trappenhuizen per verdieping die naar de voordeur leiden, maar er zijn ook afwijkingen tov de doorsnee woning.

Gerelateerd aan de vraag van @Psychosammie inzake de vraag over die 9 brand en rookmelders van @Matchless gaf ik een antwoord dat enkel verschillende situaties nuanceert maar helemaal geen stelling poneerde. De stelling poneer jij door de interpretatie van de wetgeving vanuit jou perspectief te geven. Ik weet niet hoezo @Matchless uitkomt op 9 melders. Jij weet het wel ?

 

23 uren geleden, Tonskidutch zei:

Nou dat mag jij denken maar zo is het dus niet.

 

Daarom schreef ik het bovenstaande.

 

En jij hoeft niet zo in de verdediging te gaan als er ander en/of beter advies komt in de vermelde context.

Aanbevelingen doen ze allemaal en voor de rechter sta je dan als zogenaamd competent adviseur en mag de schadeclaim ontvangen.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken iemand, die wil combi rook+CO melders, wifi gekoppeld, gecontroleerd via een app zodat je de situatie op 100 km kunt zien en evt beïnvloeden, met liefst een push button om de zaak laag te kunnen stellen indien nodig. Minstens 3 exemplaren.

Bestaat zoiets? Wat is de zin ervan? Wat kost het?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het al bestaat is het niet logisch. In de slaapkamer hang je de CO melder op adem hoogte. De rookmelder juist aan het plafond.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou met mijn boerenverstand zeggen: "waar rook is, is vuur".

Andersom,: "waar vuur is kan rook zijn".

 

CV-ketelruimte

Keuken

 

Dat zijn potentiele brandhaarden en als je regelmatig kaarsen

stookt ook de woonkamer. Immers, hoe eerder de rook wordt

ontdekt des te sneller worden de vluchtroutes onthouden van

rook... toch? (omdat het eerder wordt ontdekt)

 

Immers, een rookmelder op de overloop die rook detecteert

welke uit de CV kast komt, dan staat het huis al in lichterlaaie.

 

Rare wetgeving.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...