Ga naar inhoud


rookmelders welke?


Aanbevolen berichten

  • Moderator

Vanaf juli is het verplicht om op elke verdieping een rookmelder te plaatsen in huis.

 

Nu was ik wat aan het rondkijken maar kan nog niet iets met de juiste kwaliteit/prijs vinden.

 

Ik wil het liefst koppelbare melders die ook in HA te integreren zijn en met een lange batterijduur (of bedraad want dat die heb ik liggen) . En dat onder de 75 euro.

 

Wat hebben jullie en wat is jullie ervaring hiermee?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wij hebben de Google Nest in ons bureau opgehangen. Met APP en dus diverse test procedures waar m'n collega een middag mee was aan het spelen via z'n telefoon.

Ik ben maar naar huis gegaan. (tinitus - veel te harde piep)

 

Is veel duurder dan jouw budget.

 

Maar een voordeel hebben die toch ook wel, je kan namelijk ook de brandweer melden via die APP dat er brand is gedetecteerd.

 

p.s. of die APP's allemaal ook 10 jaar blijven werken dat staat niet echt leesbaar in de garantie bepalingen

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Brandweer Maastricht Rookmelders:

 

Klik

 

Keurmerk

Rookmelders zijn verkrijgbaar in verschillende soorten en prijsklassen. Kies altijd voor een goedgekeurde rookmelder. Het Europese keurmerk EN 14604 houdt in dat de rookmelder voldoet aan de noodzakelijke kwaliteitseisen ten aanzien van productinformatie, onderhoud, duurzaamheid en milieuaspecten. Alleen rookmelders met dit keurmerk mogen nog worden verkocht.
We adviseren u om een rookmelder aan te schaffen met een batterij met een 10-jarige levensduur. Een rookmelder met een batterij die meerdere jaren werkt, is bij aanschaf wel duurder, maar levert veel gemak omdat u niet steeds weer een nieuwe batterij hoeft te plaatsen.

 

 

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Maar een voordeel hebben die toch ook wel, je kan namelijk ook de brandweer melden via die APP dat er brand is gedetecteerd.

 

 

Loos alarm bij brandmelding, kosten inzet brandweer voor de melder.

Bedragen rond de  € 1.000,- zijn gebruikelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Loos alarm bij brandmelding, kosten inzet voor de melder.

Bedragen rond de  € 1.000,- zijn gebruikelijk.

 

dat klopt !

 

daarom maar beter een kiezen die aan die normen voldoet.

Niet alle producten van buiten de EU zijn vergelijkbaar gecertificeerd.

Overigens die de woning corporatie in mijn woning heeft opgehangen is het vernoemen niet waard.

 

 

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier vind je veel info en er worden ook een aantal merken / modellen genoemd. Daar zitten ook koppelbare tussen voor nog geen 50 euries.

 

https://www.rookmelders.nl/

 

Batterij van 10 jaar is een prima keuze, daarna vervang je de hele rookmelder.

 

Ik geloof dat er in mijn nieuwe huis melders op 240V komen maar daar ben ik niet zeker van.

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2022 om 10:47, Matchless zei:

En dat onder de 75 euro.

 

En dat vind ik wel een rare opmerking. Het gaat om je leven en dat van je gezin.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al wel 20 jaar rookmelders in huis. Onlangs nieuwe gekocht waarvan de batterijen 10 jaar mee gaan. Daarbij heb ik er op gelet dat er een Test/Hush knop op zit. Een Test-knop hebben ze allemaal maar geen Hush-functie. Een Test/Hush knop heeft een dubbelfunctie waarmee je de rookmelder gedurende ongeveer 7 minuten ongevoeliger kunt maken.
Hoe vaak is het al niet bij me gebeurt dat als het bakken in de keuken iets te hard ging of er iets zat te verbranden in de oven, de rookmelder in de hal begon te piepen. Of je zit gezellig in de woonkamer te gourmetten en dat kloteding in de huiskamer begint te piepen. En zie dat piepen dan maar eens uit te krijgen. Veel wind maken met bijv. een placemat of een trap halen en de batterij er uit halen. Nee, allemaal een hoop gedoe. Nu met de Hush-functie, druk je de knop in en dat ding houdt zich even rustig. Meestal lang genoeg voordat die weer op normale gevoeligheid terug schakelt.
En wat dacht je als je zo'n rookmelder hebt op de slaapkamer met een normale batterij van 9 volt die maar goed een jaar mee gaan. Lig je te slapen en begint midden in de nacht dat ding om de 15 sec. een scherpe piep te geven dat de batterij vervangen moet worden. Tja, dan moet je wel je bed uit, een trap halen en de batterij er uit halen want je slaapt echt niet door die scherpe piep heen.
Heerlijk als je een rookmelder hebt waarvan de batterij minimaal 10 jaar mee gaat, kun je 10 jaar lang ongestoord slapen.

 

rookmelder met Hush-knop.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Psychosammie zei:

Ik geloof dat er in mijn nieuwe huis melders op 240V komen maar daar ben ik niet zeker van.

In woningen gebouwd na 2003 zitten 230 volt melders. Koppelen is in principe niet verplicht je moet wel overal een bepaald aantal decibels  kunnen horen dus worden de melders standaard ook gekoppeld als er bijv. een deur dicht staat voldoe je al niet meer aan de wetgeving (duidelijk hoorbaar)

 

Er is veel verwarring/onbekendheid omtrent rookmelders, ik zit zelf in de installatiebranche. Vanaf 1 juli zijn melders verplicht in alle woningen. In Woningen gebouwd na 2003 zijn  (als het goed is) dus al melders aanwezig en op 230 volt aangesloten (met back up batterij) Woningen gebouwd voor 2003 moeten voor 1 juli ook worden voorzien van melders. Dat mogen melders zijn met een accu 1 of 10 jaar (beste koop je met 10 jaar) koppelen is ook niet verplicht maar wel raadzaam. Voor diegene die niet weten wat koppelen inhoudt heb je brand en de melder detecteert dat dan gaan alle geplaatste melders in alarm (dus beter hoorbaar) 

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is tobben om een rookmelder te vinden die voldoet

aan de wet en het gevraagde, compatible aan HA.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
8 uren geleden, Psychosammie zei:

 

En dat vind ik wel een rare opmerking. Het gaat om je leven en dat van je gezin.

Het gaat ook om de betaalbaarheid.

Ik kan geen 9 google nest melders kopen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 5/12/2022 at 4:47 AM, Matchless said:

Wat hebben jullie en wat is jullie ervaring hiermee?

Sta je open voor een beetje DIY? Uiteraard zonder de standalone werking te beïnvloeden 😉 .

Als je een goedkope optische detector vind, zeg van max een paar tientjes (ik heb ze in het verleden gekocht voor 5 euro het stuk!), en je maakt hem open, kijk dan of er een https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MC145010.pdf in zit. (Of een equivalent) Dit IC heeft een "I/O" pin, welke je kan aansturen om de melder sirene aan te sturen, of als de melder rook detecteert, dan zal deze pin actief worden.

 

Dus met een ESP module, en een beetje slimme software erin, kan je heel wat voor elkaar krijgen. Maar je moet de ESP module niet altijd aan hebben staan, want dan is je 9V batterij zo leeg... Ik kan je wel een simpele schakeling geven waarmee je het voor elkaar kan krijgen ;-)....

 

Als je open staat voor de bedrade versie is het helemaal eenvoudig om ze te koppelen / aan HA te knopen.

 

Maar alleen als je DIY wilt doen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uren geleden, Big fellow zei:

Sta je open voor een beetje DIY? Uiteraard zonder de standalone werking te beïnvloeden 😉 .

Als je een goedkope optische detector vind, zeg van max een paar tientjes (ik heb ze in het verleden gekocht voor 5 euro het stuk!), en je maakt hem open, kijk dan of er een https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/MC145010.pdf in zit. (Of een equivalent) Dit IC heeft een "I/O" pin, welke je kan aansturen om de melder sirene aan te sturen, of als de melder rook detecteert, dan zal deze pin actief worden.

 

Dus met een ESP module, en een beetje slimme software erin, kan je heel wat voor elkaar krijgen. Maar je moet de ESP module niet altijd aan hebben staan, want dan is je 9V batterij zo leeg... Ik kan je wel een simpele schakeling geven waarmee je het voor elkaar kan krijgen ;-)....

 

Als je open staat voor de bedrade versie is het helemaal eenvoudig om ze te koppelen / aan HA te knopen.

 

Maar alleen als je DIY wilt doen.

 

Je kent me 😁😉

 

Eens kijken voor een paar verschillende soorten melders

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...