Ga naar inhoud


Omzetten codering opgenomen video bestand ?


kees321

Aanbevolen berichten

Omdat ik iets wou zien op NPO2 extra nam ik het op via DVB-T2 ( het vrije deel van van digitenne )
Dat nam ik op met mijn "oude" maar trouwe Vu+ ultimo ( niet-4k )
Dat kan ik dan op het apparaat niet afspelen (geen beeld, wel geluid) maar via het netwerk kan een computer het wel zichtbaar maken.

Is er een (eenvoudige) methode om dit bestand om te zetten in iets wat de Vu+ wel kan afspelen ?
En dan ook nog graag op linux als het even kan 🙂


van DVB-T2  :
Codec: MPEG-H Part2/HEVC (H.265) (hevc)

Van DVB-C :
Codec: MPEG-1/2 Video (mpgv)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat lijkt me ‘straf’.. De VU+Ultimo kent geen DVB-T2 HEVC. Hoe krijgt die de zender überhaupt ingescanned? Laat staan dat je daar beeld uit haalt….

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De DVB-T stream zal gewoon opgeslagen worden, via een externe player kan je dan inderdaad het bestand zichtbaar maken.

 

Conversie programma's zijn er in overvloed, maar nemen tijd en processor capaciteit in beslag.

https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=h265+naar+mpeg+conversie

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DVT-T2 HEVC stream kan de Ultimo toch helemaal niet lezen? Of zie ik dat verkeerd? Op mijn oude DVB-T Tuner vond ie geen enkel kanaal....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de tuner DVB-T is en geen T2 ondersteund kun je inderdaad niet locken en houd het op. 

 

Als de tuner wel DVB-T2 ondersteund maar de codec niet aanwezig is kun je wel een stream wegschrijven alleen krijg je vanzelfsprekend geen beeld. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ziet mijn configuratie er uit :
2026915027_Screenshotfrom2022-05-2311-06-32.png.121e8ad113f3d7d360c76cd66a527d75.png

En als tekst :

Tuner A     Vuplus DVB-T NIM(TT2L08) (MultiType DVB-C/T2)
DVB-T2 / NPO Radio 1
Tuner B     Vuplus DVB-C NIM(CXD1978) (MultiType DVB-C/T)
Tuner C     Vuplus DVB-C NIM(SSH108) (MultiType DVB-C/T2)

Dat werkt perfect.

De DVB-T tuner gebruik ik normaal alleen voor radio, want :
https://www.sat4all.com/forums/topic/373486-radio-dvb-c-epg/
De kabel aanbieder(s) geven geen EPG mee.
En voor TV via DVB-T meer EPG informatie :
https://www.sat4all.com/forums/topic/376529-epg-verschillen-per-aanbieder/
( dat was dus ook de uitzending die ik wou zien )
Hier op de kabel is die gecodeerd en een kaartje krijg ik vooralsnog niet aan de gang :
https://www.sat4all.com/forums/topic/373205-ci-module-icm-openpli/?do=findComment&comment=2647365

En als ik dan toch aan het verwijzen ben naar andere onderwerpen :
https://www.sat4all.com/forums/topic/376412-oude-beelden-op-huidig-formaat-verhouding-niet-goed/#comment-2679117
Zo deed men het bij de opname die ik maakte :
2051709344_Screenshotfrom2022-05-2311-36-48.thumb.png.9ac601d42ca05bbc19a586b787a6b426.png
Opvallend, er staat nog wat storing rechtsboven (vids ? (of hoe heet dat ook al weer ?) ) en linksonder ook nog wat.
Overigens ook weer  . . om te zien hoe veel er op techniek gebied is veranderd in een korte tijd, '76 - '85 de periode van dit programma. ( komende zondag een 2e aflevering 1985 - 1993 ).

Het afspelen van dit bestand met MPV-player vraagt duidelijk veel van mijn eenvoudige computertje, het beeld schokt wat en loopt soms achter op het geluid wat wel doorloopt.
Met VLC-player lijkt het wat beter te gaan.
Het bestand is trouwens een stuk kleiner, 1,5GB voor 53 minuten.
Ter vergelijking een SD bestand van DVB-C is 2,7GB voor 55 minuten.

NB, de www zoekmachineS had ik ook al ontdekt, maar bij het zoeken naar een vraag als deze hoor/zie ik veel liever een gebruikers ervaring (van iemand die het al een keer uitgezocht heeft  🙂 ).
Dat kan veel zoekerij schelen, dacht ik, die  tijd ben ik nu kwijt aan het schrijven van deze reactie 🙂
En blijkbaar is heb ik weer eens iets bijzonders bedacht.

Nu ja, luxe "problemen" allemaal, niet echt belangrijk, ik vroeg het me gewoon af.

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals je zelf al schrijft vraagt het weergeven van een H265 stream veel rekenkracht.

 

Weergeven via je Ultimo van die video gaat niet omdat de ontvanger geen codec heeft voor dat video format.

Een omzetting van de H265 stream kan je off-line doen door op een computer het bestand te converteren.

Hiervoor heb je een krachtige computer nodig, dat omzetten kost rekenkracht en tijd, denk daarbij aan 1 uur conversie voor een programma van 1 uur, wanneer je dezelfde kwaliteit wilt behouden. (1080P)

Daarna kan je het geconverteerde bestand wel op je Ultimo afspelen, ik weet alleen niet of die 1080P ondersteunt.

 

Live weergeven van de stream met real-time conversie kan je vergeten, je hardware van de Ultimo is daarvoor niet geschikt.

 

Je zal dan de Ultimo moeten vervangen door een ontvanger welke wel H265 ondersteunt, bijvoorbeeld een 4k ontvanger.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, dat was me allemaal al bekend.

Ik vroeg me alleen af met welk programma dat eventueel te doen is en of er iemand is hier die dat al eens voor elkaar gekregen heeft.

In VLC is er wel de optie "Convert / save" maar daar kom ik nog niet veel verder mee.

( Daar mee kan ik wel een stukje uit een bestand knippen ? )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
5 uren geleden, ceesv zei:

Conversie programma's zijn er in overvloed, maar nemen tijd en processor capaciteit in beslag.

https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=h265+naar+mpeg+conversie

Hier staan genoeg programma's, die doen wat je vraagt.

Installeer ze op je computer en je kan het video bestand omzetten.

 

Converteren van video bestanden is tijdrovend, ik gebruik het alleen bij video editing van camera opnamen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 22-5-2022 om 23:06, kees321 zei:

Omdat ik iets wou zien op NPO2 extra nam ik het op via DVB-T2 ( het vrije deel van van digitenne )
Dat nam ik op met mijn "oude" maar trouwe Vu+ ultimo ( niet-4k )
Dat kan ik dan op het apparaat niet afspelen (geen beeld, wel geluid) maar via het netwerk kan een computer het wel zichtbaar maken.

Is er een (eenvoudige) methode om dit bestand om te zetten in iets wat de Vu+ wel kan afspelen ?
En dan ook nog graag op linux als het even kan 🙂


van DVB-T2  :
Codec: MPEG-H Part2/HEVC (H.265) (hevc)

Van DVB-C :
Codec: MPEG-1/2 Video (mpgv)

probeer eens FORMAT FACTOTY is nog gratis ook , is maar een idee , werk er veel mee 😏

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vraag is oud @kees321

En is al vaker gesteld sinds de omschakeling van DVB-T naar DVB-T2, dus de stream kun je gewoon opnemen en nadien afspelen op een mediaplayer of pC. We hebben er ook op sat4all al in een paar oudere Topics ook over gehad.

 

Als het jou standaard behoefte wordt mbt opnemen van DVB-T2 / FTA is het natuurlijk makkelijker om een ULTIMO4K te nemen met desbetreffende insteek tuners.

Ik heb ook al eens iets geconverteerd en het is afhankelijk van de pC en 32 of 64 bits op mijn HP workstation gaat dat heel rap...

 

 

 

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...