Ga naar inhoud


BVN


boudeman

Aanbevolen berichten

De signalen van de Astra 19,2 komen onder een hoek van 35,4° elevatie binnen. Je ziet dat het dak zwaar in de weg zit en veel signaal tegen houdt ondanks dat de signalen een klein beetje schuin van voren komen.

 

 

 

 

 

schotel onder dak1.jpg

hoek schuin van voren.jpg

aangepast door Sprietje
1e foto lichter gezet
Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt ook mooie verwarmingselementen voor de schotel compleet met sensor...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allen dank voor de uitvoerige reacties.

Kwestie van lnb's te schuin omhoog begrijp ik niet. In de constructie zou ik wel de lnb's wat meer naar achteren kunnen zetten,  maar de hoek kan niet veranderd worden.

In het verleden had ik alleen voor astra 19.2 een 45 cm schotel aan de buitenkant van  het balkon hangen die ik deelde met 2 Duitse medebewoners. De VvE noemde dit Ein Verschäming des Hauses etc  ik had geen  toestemming gevraagd etc. Toen de Duitsers op kabel overgingen,  vervangen dooreen 45 cm schoteltje met zuignap voet op balkon rand, dat ik steeds weghaalde. Toen CD naar 23.5  ging had ik een grotere schotel nodig, deze 64cm dus. Maar moest zoveel mogelijk uit beeld blijven. Wel op allerlei posities uitgeprobeerd, maar geen 23.5 signaal, dat is er alleen meer naar buiten toe dus niet vanaf balkon rand wat toch al een ongewenst zicht op zou leveren. De huidige positie was de beste, meer naar buiten kan niet, wat op foto niet zichtbaar is, er zit een uitschulping onder in de dakbalk. De beugel heb ik met opzet zo geplaatst, nu is de schotel nauwelijks zichtbaar achter dakbalk en onder dakrand, draai ik de beugel om dan hangt hij echt in weer en wind (de schotel buiten aan balkon is er een paar keer afgewaaid, kan hier flink stormen als de noordenwind recht door het dal blaast) en in het zicht voor de onderburen en vanaf de straat..

Ik herinner me trouwens dat de schotel ook lager op de huidige beugel kan, maar dat dat indertijd bij de montage geen verbetering gaf, vermoedelijk vanwege de berg recht vooruit.

Dus het enige wat ik kan doen denk ik is de lnb positie (1 zit met de hals in de houder, de andere zit alleen vast op de beugel waaraan beide bevestigd zijn) wat meer naar achteren brengen. En de openingen van de doos dichtmaken of afdekken.

Nu kunnen alleen de smalle lnb's,  ik heb nog 1 ongebruikte (was set van 3) als reserve, maar zou een duo lnb wel in de huidige houder passen?

aangepast door ronny forgeron
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ronny forgeron zei:

dun houtje er tussen gestopt, nu staat het beter naar brandpunt

Dat kan inderdaad al een hoop signalen schelen !! 🙂

Eventueel een andere LNB-houder aanschaffen !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ronny forgeron zei:

Kwestie van lnb's te schuin omhoog begrijp ik niet. In de constructie zou ik wel de lnb's wat meer naar achteren kunnen zetten,  maar de hoek kan niet veranderd worden.

Je kunt duidelijk zien dat de verloopring aan de onderzijde meer uitsteekt dan aan de bovenzijde. Daarom kijkt de lnb te veel omhoog. Omdat de verloopring aan de voorzijde uit steekt, heeft die aan de achterzijde geen steun omdat de lnb-klem hol is.

 

20220814-.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ronny forgeron zei:

Kwestie van lnb's te schuin omhoog begrijp ik niet. In de constructie zou ik wel de lnb's wat meer naar achteren kunnen zetten,  maar de hoek kan niet veranderd worden.

Als je een goede lnb-klem met verloopring gebruikt, dan vallen de 4 nokjes (A) in groef (B) en is de verloopring precies gecentreerd in de lnb-klem. Gebruik je een verloopring 23/40mm zonder nokjes, dan heb je de mogelijkheid dat de verloopring niet precies centraal in de lnb-klem zit. Zit de verloopring goed gecentreerd, dan steunt de ring op beide ruggen (C). Zit de verloopring niet precies in het midden dan steunt één zijde niet meer op rug (C) maar valt in uitsparing (D). Daardoor kan de verloopring en dus ook de lnb schuin komen te staan.

 

lnb-klem met verloopring.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ronny forgeron zei:

Nu kunnen alleen de smalle lnb's,  ik heb nog 1 ongebruikte (was set van 3) als reserve, maar zou een duo lnb wel in de huidige houder passen?

 

Ja, een duo-lnb past in de lnb-klem van een Triax-schotel. Daar zijn ze speciaal voor gemaakt. Een duo-lnb geeft een veel beter signaal dan die punt-lnb's van Inverto.

Duo_LNB_60 Twin.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus duidelijk dat je schotel te dicht tegen het dak zit waardoor de satellietsignalen het bovenste deel van je schotel niet bereiken.
Je schreef dat vooral bij slecht weer de zender BVN weg valt. Verder schreef je dat je bij het installeren van de schotel al geprobeerd had om de schotel wat lager te zetten maar dat dit niets uit maakte voor het signaal.
Ik heb hier in Zuid-Spanje een test gedaan door een stuk plank (uiteraard droog hout) voor de lnb te hangen. Het maakt op de zender BVN totaal niets uit. De signaalkwaliteit en de bitfouten zijn met een plakt voor de lnb precies hetzelfde als zonder plank. Maar het wordt natuurlijk een heel ander verhaal als de plank nat is. Dan komt er geen signaal meer doorheen. Hierdoor verlies je bij slecht weer dus niet alleen signaal door de wolken en regen, maar ook nog eens omdat je schotel maar voor een deel signalen ontvangt. En juist ja, als het droog is merk je geen verschil of je de schotel wat hoger of lager hangt maar bij regen wel. Ik zou de schotel dus maar wat lager zetten liefst door de muurbeugel om te draaien.
En zeker niet vergeten om een duo-lnb te nemen. Misschien handig om er dan een met 2 aansluitingen te nemen, dan kun je eventueel een tweede tv aansluiten of opnemen terwijl je naar een andere zender kijkt. Een uitstekende duo-lnb met twee aansluitingen is de Maximum XO-32.

 

schotel onder dak licht.jpg

maximum_xo-32_twin_a1_a3_boxed.jpg

 

maximum_xo-32_twin_a1_a3 top.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...