Ga naar inhoud


BVN


boudeman

Aanbevolen berichten

Op 22-8-2022 om 16:51, ronny forgeron zei:

Ned 1 is tussen 30 en 45 en schommelt steeds waar de andere stabiel zijn. Ned3 uitgeprobeerd, is tussen 60 en 65.

 

Deze 2 programma's komen van dezelfde transponder en die cijfers zouden exact gelijk moeten zijn.

 

Op 22-8-2022 om 16:51, ronny forgeron zei:

voor Astra 23.5 van 7 tot 9 afhankelijk weer, 19.2 en 28.2 11 tot 14 afhankelijk weer.

 

Zoals ik al zei, werk aan de winkel! Die waarden zijn veel te laag, of heb je daar een 32 cm schoteltje staan?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee ik heb in Santpoort een schotel met 4 lnb's in 1 huis, geïnstalleerd door een professioneel bedrijf. Een bijna vierkante schotel, ben het merk vergeten.

Maar nu in Oostenrijk, houder toch los gekregen, lnb meer naar voren of naar achteren maakt niets uit.. tijdens het uitproberen viel elk signaal weg, van beide lnb's. De disecq box is de verdachte, de ongebruikte lnb die ik nog had in de kophouder gemonteerd en rechtstreeks aangesloten. Dat werkte,  op 19.5 een constant goed signaal met L90 Q74, na schotel draaien ( want hij stond met de hoofd lnb op 19 gericht) op 23.5  L90 en Q schommelend tussen 35 en 60 op z'n best. Q lager wegens de dakrand, en?

Dus nnu alleen 23.5 tot ik met kerst een duo lnb meebreng

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Aha...., dan bedoel je waarschijnlijk de Technisat Multytenne. Die gebruik ik in Nederland al 20 jaar.

 

_Multytenne Nederlands.pdf 285.64 kB · 4 downloads

Sorry, dat ik hier vermeld. Ik vind dit de aller slechtste schotel, die er maar is. Vooral voor de nederlandse transponders, een afrader. Veel mee gewerkt, ontvangst altijd discutabel.  Investeer wat meer geld, en denk aan een cahors schotel. 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, paardengek zei:

Sorry, dat ik hier vermeld. Ik vind dit de aller slechtste schotel, die er maar is. Vooral voor de nederlandse transponders, een afrader. Veel mee gewerkt, ontvangst altijd discutabel.  Investeer wat meer geld, en denk aan een cahors schotel. 

Als je de skew van de schotel goed instelt en een regenkapje er boven maakt, komt het maar heel weinig voor dat de Nederlandse zenders wegvallen.

Multytenne met regenkapje 2.jpg

16 minuten geleden, ronny forgeron zei:

Nee signaal hoeft natuurlijk niet door beton, maar ik denk dat 23.5 minder sterk omdat vanuit die richting bovenkant schotel door balkon toch minder ontvangst, net als door dakrand in Oostenrijk.

De signalen van de Astra 23,5 komen in Santpoort 40° schuin van voren met een elevatie van 27,5° dus veel last zul je van het balkon niet hebben als je de schotel niet te hoog hebt staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Sprietje zei:

Als je de skew van de schotel goed instelt en een regenkapje er boven maakt, komt het maar heel weinig voor dat de Nederlandse zenders wegvallen.

Multytenne met regenkapje 2.jpg

De signalen van de Astra 23,5 komen in Santpoort 40° schuin van voren met een elevatie van 27,5° dus veel last zul je van het balkon niet hebben als je de schotel niet te hoog hebt staan.

 

Ik blijf het ondingen vinden. Hier in het noorden heel veel ontvangst problemen mee gehad. 

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ronny forgeron zei:

Nee signaal hoeft natuurlijk niet door beton, maar ik denk dat 23.5 minder sterk omdat vanuit die richting bovenkant schotel door balkon toch minder ontvangst, net als door dakrand in Oostenrijk.

Ik zou zeggen, kijk op 12 oktober om 12:05 uur in Santpoort of het balkon een schaduw werpt op je Multytenne.
In Rauris is het op 11 oktober om 12:08 uur.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spietje en ik hebben al lang geleden aangeven dat het nuttig is om de muurbeugel 180  graden te draaien, zodat de schotel wat lager komt. Dit is blijkbaar niet gebeurt. Ik denk nog steeds dat er een aanzienlijke signaalwinst gaat komen. En de schotel denk ik toch beter op 19,2 afstellen, zodat het dak minder signaal tegenhoud.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Frans B zei:

 En de schotel denk ik toch beter op 19,2 afstellen, zodat het dak minder signaal tegenhoud.

Op welke satelliet je de schotel uit richt maakt niets uit wat betreft het dak. De richting waar de satellietsignalen vandaan komen verander je er niet mee en daarom dus ook niet of het dak meer of minder in de weg zit. Om de zenders van Canal Digitaal het beste te ontvangen adviseer ik om de schotel op de Astra 23,5 uit te richten.

Ik heb begrepen dat @ronny forgeron de twee punt-lnb's later dit jaar wil gaan vervangen door een duo-lnb zoals geadviseerd. Als de punt-lnb's goed zijn afgesteld, zal bij droog weer een duo-lnb geen beter signaal geven dan de punt-lnb's maar wel bij regen en daar zit ook het probleem.

De punt-lnb's geven aanzienlijk minder signaal als er regendruppels op de puntkop zitten. Test het maar eens als het geregend heeft en je nog steeds slechte ontvangst hebt. Poets de koppen maar droog met een doek en je zult zien dat het signaal onmiddellijk beter wordt. Een duo-lnb heeft dat probleem bijna niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...