Ga naar inhoud


BVN


boudeman

Aanbevolen berichten


19 uren geleden, ronny forgeron zei:

Wat me hier in Oostenrijk opvalt bij BVN, bij slecht weer, onweersbuien en zo, valt BVN op 19g als eerste weg, dan alle NL zenders op 23.5g. Meeste Astra 19 zenders blijven dan gewoon te ontvangen...

Welke ontvanger heb je? Welke waarde geeft deze voor de kwaliteit van de ontvangst op deze transponder?

 

15 uren geleden, ronny forgeron zei:

Alle Duitse hd zenders blijven te ontvangen, schotel is groot en geen bomen...

Welke HD zenders? En hoe groot is je schotel?

 

14 uren geleden, Sprietje zei:

Ik zou zeggen, maak het kenbaar bij BVN, zie: https://www.bvn.tv/contact/

 

Voor dat je dat doet, check eerst of dat je de andere 8 transponders (S2 QPSK 9/10) met dezelfde (lage?) kwaliteit binnen krijgt.

In dat geval is er iets mis met de afstelling van de schotel of is er een defect aan je LNB of ontvanger.

 

Als je wilt weten welke zenders je moet kiezen dan raadpleeg je LyngSat 

BVN zit op 11778V, die lijkt wel wat zwakker , maar het is maar 0,6 dB zwakker dan het gemiddelde van de andere transponders.

Link Margin kun je lezen als regenreserve.

 

1655570605_Astra1S2QPSK9tiende.thumb.jpg.f521db2cbee1c7eeee67be211d572488.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een ding is duidelijk, BVN is zonder problemen te ontvangen.

Tijd voor een nieuwe LNB?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, ronny forgeron zei:

Wat me hier in Oostenrijk opvalt bij BVN, bij slecht weer, onweersbuien en zo, valt BVN op 19g als eerste weg, dan alle NL zenders op 23.5g. Meeste Astra 19 zenders blijven dan gewoon te ontvangen. Canal Digitaal op 23.5 heeft minder sterke ontvangst hier dat is bekend, maar waarom is ontvangst BVN zo slecht, wegens mpeg4?

Welke schotel heb je precies, graag het merk en afmetingen en welke lnb?

Maak er eens een foto van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Merk schotel onbekend, hier in het dorp bij de elektrozaak gekocht, 2 inverto lnb's. Sterkte vrijwel alle transponders90%, quality 30 tot 80.

Ik ben al 30 jaar met schotels bezig, de uitrichting etc is zeker goed. Alleen de dakrand zal wat signaal wegnemen, maar dat is onvermijdelijk. 

Op de vraag welke Duitse zenders, ik schreef al alle Duitse hd zenders blijven altijd goed te ontvangen, de commerciële sd zenders wat minder maar nog wel wat beeld bij slecht weer . Ned 1 is altijd lager in  quality dan Ned 2 en ook eerder weg bij onweer.

Maar in Santpoort met een 4lnb combi schotel valt 23.5 en BVN ook als eerste weg bij zware regen. Lijkt me ook niet abnormaal, vroeg me alleen af waarom BVN zo slecht is sinds de nieuwe transponder op Astra 19 

De satelliet footprint is natuurlijk ook anders in Oostenrijk

In de jaren 90 begon ik hier met een 45cm schoteltje voor 19.2 en ook alleen problemen bij zware wolken

20220814_170155.jpg

aangepast door ronny forgeron
Link naar reactie
Delen op andere sites

De LNB's zitten in ieder geval niet juist in de houder. een beetje scheef naar boven, waardoor niet het juiste middelpunt van de schotel wordt gehaald. Tevens zit de diseqc fout, waardoor er water in kan komen. Als idd het dak  een probleem is, zou je de montagebeugel 180 graden kunnen draaien, zodat de schotel lager komt. Tevens kan je beter normale LNB's nemen, niet met die slanke hals. Of een Duo LNB.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ronny forgeron zei:

vroeg me alleen af waarom BVN zo slecht is sinds de nieuwe transponder op Astra 19 

 

Naar mijn mening is die alleen maar sterker geworden, als je bedoelt na de verhuizing van de 13E (hotbird).

Mijn metingen lijken dat ook te bevestigen. Ik weet niet waarom jij er zo'n moeite mee hebt.

Deze transponder 11778 V op de Astra 1 heeft een ruime regenreserve, beter dan de Astra 3 transponders van CDN.

 

De door jou gebruikte LNB's (Inverto Multiconnect) hebben bij droog weer een zeer goede versterking, maar helaas zijn ze zeer gevoelig voor vocht.

Een flinke regenbui kan de ontvangst zeer nadelig  beïnvloeden. Je kunt een regenkapje improviseren.

Misschien helpt dat en anders eens kijken naar een andere oplossing, ik zou voor de Duo LNB van CDN gaan, ze worden nog steeds aangeboden op hun site. Die is voor een 64 cm schotel, maar jouw schotel lijkt mij niet veel groter.

852275097_DuoLNBQuadCDN.thumb.jpg.a74832667746dc1f148fd3b16cb8d4d0.jpg

 

1 uur geleden, ronny forgeron zei:

Ned 1 is altijd lager in  quality dan Ned 2 en ook eerder weg bij onweer.

 

Deze zenders zitten weliswaar op verschillenden transponders, maar zijn even sterk, dus ook hier is er werk aan de winkel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt waarschijnlijk: brandpunt.

Het signaal kan mogelijk inderdaad wat worden verbeterd door de houder wat meer te schuiven naar het midden van de lnb-hals. 

 

(Dunne lnb's zijn inderdaad niet de meest stabiele, maar soms noodzakelijk in de houder als posities van satellieten die je wilt ontvangen, pal naast elkaar liggen.)

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel is een Triax 64.
Bij deze schotel is wel het een en ander mis.
Zoals al geschreven staan de lnb's niet recht in de lnb-houder gemonteerd maar schuin omhoog. Ook staan de lnb's veel te ver naar voren.
Ook heb je de diseqc-switch op de lnb-arm gemonteerd die redelijk schuin omhoog loopt, dus de regen kan zo in de aansluitingen lopen en dat bevordert het signaal natuurlijk niet.
Een ander probleem is dat de schotel te veel onder het dak hangt. De elevatie in Oostenrijk voor de Astra 19,2 is rond de 35°, zie de rode strepen op de foto.  Hiermee bestaat de kans dat je op het bovenste deel van de schotel geen signaal ontvangt.

Welke dingen kun je doen:
Ik zou de 2 losse lnb's vervangen door een duo-lnb. Als je aan 1 aansluiting genoeg hebt zou ik voor deze gaan, zie afbeelding. Dan kun je de diseqc-switch ook weg laten.
Verder zou ik de schotel iets lager zetten. Hij zit gemonteerd op een hoekmuurbeugel waarvan de verticale buis omhoog staat. Draai de hoekmuurbeugel om zodat de verticale buis omlaag staat. Dan komt de schotel al snel 25cm lager te staan.

 

20220814-.jpg

20220-.jpg

duo-lnb single.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minutes ago, Sprietje said:

Normale lnb's passen niet op een Triax 64 dus dat moet je dan ook niet adviseren.

Ik schreef toch ook om de bevestigingsbeugel om te draaien zodat de schotel lager komt te hangen, en dat de LNB niet recht staat? Dat heb jij dus wel herhaald. Ook een duo LNB staat in mijn advies......

 

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...