Ga naar inhoud


hulp gevraagd algemeen


bartos
Ga naar oplossing Opgelost door bartos,

Aanbevolen berichten

Wie kan mij uitleg geven. Ik heb een 85 cm schotel op een camper met een avtex digtale tv. In het kastje bij de schotel staan een aantal satellieten geprogrammeerd. In de tv eveneens. Ik heb canal digitaal via een CI module. Ik kom erachter dat ik ook op andere satellieten kan richten met de automatische schotel. Bv eutelsat 9W. Dan scant hij zo'n 43 andere kanalen in. Ik kom er niet erg achter: kun je per transponder zoeken op een satelliet? Kun je zelf satellieten toevoegen aan de schotel bv via de ten Haaft app? Die moet je dan ook in de tv toevoegen neem ik aan. Het lukt me mondjesmaat. Maar dan vind ik enkele 10 tallen FTA zenders, maar geen duizenden. Doe ik iets verkeerd. Graag enige algemene uitlag. Bij voorbaat dank, Bart.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Op deze site kun je heel makkelijk zien welke zenders gecodeerd en ongecodeerd zijn: https://www.lyngsat.com/

- kies eerst bij "Satellites:" 73°E-0°E of 0°W-61°W
- kies dan de gewenste satelliet, bijv. 19,2e
- de geel gekleurde vakken zijn de vrije SD-zenders
- de groen gekleurde vakken zijn de vrije HD-zenders
- de roze gekleurde vakken zijn gecodeerd

Je kunt een satelliet scannen per transponder of in zijn geheel. Bovendien kun je ook kiezen tussen alle zenders of alleen de ongecodeerde zenders. Tevens kun je nog kiezen tussen alle zenders of alleen tv-zenders of radiozenders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah dankjewel. En hoe krijg ik andere satellieten in de box bij de Oyster. Er staan er al n boel, zoals astra4, hispasat etc. Gaat dat per usb met een file van de ten Haaft site? Satellieten invoeren en vervolgens een transponder in de tv lukt wel. Maar nog geen werkende. So much to learn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik . Ik heb de feature box. Via de ten Haaft app is ook al n keer n update gebeurd. Maar wat ik meer bedoel is: kan je zelf allerlei satellieten toevoegen? Bv een die er niet in staat. Waar zit die keuzemogelijkheid? Of bepaalt de fabrikant dat dan. Of heb ik dan andere zaken nodig. Satfinder? Dreambox? 🛰 📡 groet Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die satellieten kun je niet zelf toevoegen. Om een satelliet te vinden, worden in het algemeen 3 transponders gebruikt die specifiek zijn voor die bepaalde satelliet en die niet op andere satellieten gebruikt worden. Daarvoor heb je wel enige kennis van zaken voor nodig. Dat wordt dus gedaan door de fabrikant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt een automatische schotel. Wil je bijv. 30 satellieten ontvangen, dan moet je dat met een draaibare schotel doen. Ben je met minder tevreden, dan kan dat ook met een vaste schotel met een multifeed-rail. De Wavefrontier T90 is daar een mooi voorbeeld van.

t90 17lnb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, die heeft ook vet veel van die LNB koppen zo te zien. In mijn Oyster staan er 20 satellieten geprogrammeerd, dus misschien is dat voorlopig genoeg. Enig idee waarom ik bijvoorbeeld op de Eutelsat 9 maar 43 zenders vindt? Of zijn er maar zo weinig FTA? 2e vraag; als ik bv een minder bekende satelliet die wel in de schotel staat, toevoeg in de tv, met een transponder (bv Astra5) , moet hij dan altijd zenders vinden? Of is dat niet te zeggen….? Dank voor je antwoorden overigens. Is leuke materie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, bartos zei:

@Sprietje. Dank voor je reply. Dus van de bijvoorbeeld 30 satellieten voor europa, kan ik er slechts ongeveer12 zien. Hoe doen anderen dat dan? Is dat dan toch andere apparatuur? Dreambox aanschaffen ?🤔

In de besturingsunit van de automatische schotel zitten maar een beperkt aantal satellieten voorgeprogrammeerd. In een satellietontvanger zitten er tientallen voorgeprogrammeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kijk ook eens op kingofsat.com, daar kan je ook selecteren op de vrij te ontvangen zenders.

Je positie in Europa bepaalt welke satellieten je kunt ontvangen, hoe verder je oostelijk of westelijke satellieten wilt ontvangen, des te lager ze boven de horizon staan.

 

Heb je geen vrij zicht op de satelliet, omdat er bijvoorbeeld een flat, huis of boom in de weg staat zal je geen ontvangst hebben.

 

Verder zijn een aantal satellieten gericht op andere werelddelen, bijvoorbeeld op het zuidelijk halfrond, Afrika.

Die kan je dus hier niet ontvangen.

De antennes van een satelliet kan zo gericht zijn, dat hij jouw locatie niet "belicht" men spreekt over de footprint van een satelliet.

Kijk bijvoorbeeld eens hier.https://www.ses.com/our-coverage#/explore/search?type=satellite&q=344

of hier https://forum.telesatellite.com/showthread.php/4008-Eutelsat-5-West-B/page2

 

Verder zal je 85 cm schotel voor de ontvangst van sommige satellieten te klein zijn.

Je hebt dan een (veel) grotere schotel nodig.

 

Ook zijn er satellieten gericht op de Scandinavische landen, die kan je wel ontvangen, maar geen programma's bekijken omdat ze gecodeerd zijn.

 

Een Dreambox heeft geen invloed op de te ontvangen kanalen en satellieten je kan daarvoor elke FTA ontvanger gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
34 minuten geleden, bartos zei:

weet de (automatisch) schotel dan waar hij op moet richten?

Nee, dat weet je automatische schotel niet.

4 uren geleden, Sprietje zei:

In de besturingsunit van de automatische schotel zitten maar een beperkt aantal satellieten voorgeprogrammeerd.

 

Een automatische schotel is niet bedoeld voor jouw toepassing.

Die is bedoeld om op een voer- of vaartuig te plaatsen en je favoriete programma's weer te geven.

 

 

Bij een vaste opstelling, dus een schotel op een mast, bevestigd aan een muur, gebruik je een draaibare schotel, die je kunt sturen met je satelliet ontvanger.

Je hebt dan geen extra kastje nodig om de schotel te draaien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...