Ga naar inhoud


Zeer goede ontvangstcondities


joop001

Aanbevolen berichten

Vanochtend rond de klok van 06:00 hr waren er naar mijn idee zeer gunstige ontvangstcondities. Want hier in Friesland even onder Drachten met een zelfgemaakte spriet buiten op +/- 4,5 boven het maaiveld niet alleen radio Rijnmond, Amor FM etc. Maar ook VRT nws, Radio 2 Oost Vlaanderen. Waarbij niet alleen stations indicatie maar ook het programma hoorbaar was. 

 

Benieuwd of dit morgen ook zo zal zijn. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisterochtend waren er ook hier in Menen, West-Vlaanderen goede omstandigheden om verre

buitenlandse DAB+-zenders te ontvangen. Alle Nederlandse pakketten kwamen zwak binnen.

Ook het nieuwe commerciële pakket 9C en 7A (Tukker FM, L1 Eindhoven, Decibel ... ) waren te ontvangen.

Dit is 180 km in vogelvlucht. In totaal werden er 225 DAB+ zenders ingelezen.

image.jpeg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom klom ik begin jaren 70 op het dak om bij inversie-weer de hark-antenne te draaien en Oost-Duitsland, Denemarken, België en Engeland te ontvangen op de oude zwart-wit buizenTV.  Aparte sensatie.😎

  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, minplus zei:

Aparte sensatie.😎

En bv ook Spanje , Portugal , Italië , Zweden , Noorwegen , IJsland ,

en .... en .... zelfs Rusland !! Destijds .... Rijn Muntjewerff TV DX World - FMTVDX

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minutes ago, minplus said:

Daarom klom ik begin jaren 70 op het dak om bij inversie-weer de hark-antenne te draaien en Oost-Duitsland, Denemarken, België en Engeland te ontvangen op de oude zwart-wit buizenTV.  Aparte sensatie.😎

Ten noorden van Antwerpen had ik meestal bij goede kondities NRK1 (late namiddag), TVE1 ('s morgens), russische TV en Roemeense TV.  Dit was meestal op VHF kanaal 3.  Terug naar vandaag : meestal heb ik nu enkel DAB troposfeer met tot 140 zenders.  Standaard zijn het 72 (enkel Duitse Muxen), 2 km zuidwaarts heb ik ook de Tsjechische Mux. 2 km noordwaarts heb ik de Berlijnse Muxen (samen met Sachsen-Anhaltse) bij "normaal" weer zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, cookie monster zei:

En bv ook Spanje , Portugal , Italië , Zweden , Noorwegen , IJsland ,

en .... en .... zelfs Rusland !! Destijds .... Rijn Muntjewerff TV DX World - FMTVDX

Da's wel met een heel andere antenne dan ik me als arme student kon veroorloven. Was eentje van het grofvuil wat je in die tijd aan de straat plaatste.

Heerlijke ouwe tijd. Toen kon je als arme sloeber op de grofvuildag met even lopen gratis een stofzuiger vinden of een kachel, of...

Nu moet je als arme sloeber er veel voor betalen op MP of bij een kringloop.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Satfeeds-DX zei:

Alle Nederlandse pakketten kwamen zwak binnen.

Ook het nieuwe commerciële pakket 9C en 7A (Tukker FM,

 

Grappig hoe iedereen nog met verouderde techniek bezig blijft.

 

https://www.tukker.fm/

 

Klik en luisteren maar, ongeacht de ontvangstcondities 😂

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Grappig hoe iedereen nog met verouderde techniek bezig blijft.

 

https://www.tukker.fm/

 

Klik en luisteren maar, ongeacht de ontvangstcondities 😂

Ach weet je, het is net als vissen. Waarom langs de waterkant zitten, terwijl je ook gewoon naar de supermarkt kan om vis te kopen? Toch is voor velen 10 minuten supermarkt een straf, terwijl middag langs de waterkant een zegen is. Oftewel het gaat niet om effectiviteit, het gaat om de lol.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2022 om 13:13, Psychosammie zei:

 

Grappig hoe iedereen nog met verouderde techniek bezig blijft.

 

https://www.tukker.fm/

 

Klik en luisteren maar, ongeacht de ontvangstcondities 😂

Maar de romantiek is eraf!

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2022 om 15:25, joop001 zei:

Ach weet je, het is net als vissen. Waarom langs de waterkant zitten, terwijl je ook gewoon naar de supermarkt kan om vis te kopen? Toch is voor velen 10 minuten supermarkt een straf, terwijl middag langs de waterkant een zegen is. Oftewel het gaat niet om effectiviteit, het gaat om de lol.

Zo is het precies. Ik kan de zenders die ik (al dan niet met condities) ontvang ook via satelliet of Ziggo zien maar dat is voor mij geen sport. Juist de gedeeltelijke onvoorspelbaarheid, de technische moeite en de ervaring die ik nodig heb om ontvangst te laten slagen maakt het leuk.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Terugkomend op moeite doen en ervaring: Gisteren heb ik misschien wel één van de oudste TV DX locaties in de geschiedenis bezocht. In februari 1952 ontving Reinhold Holtstiege een testuitzending van Lopik (eerste mast die later is weggehaald) over een afstand van ca. 160 kilometer. De ontvangst locatie was de Longinusturm in Münsterland (1897) met een hoogte van 32 meter maar de voet van de toren bevindt zich 189 meter boven de zeespiegel. De ontvangst bleek 2 uur lang van uitstekende kwaliteit te zijn en werd getoond op een Philips buizen TV toestel, gevoed vanuit een aggregaat met daarbij ook nog 27 toeschouwers! Opmerkelijk detail is dat TV uitzendingen in Duitsland pas met kerst in dat jaar van start gingen.

 

De toren met restaurant is geopend voor bezoekers en biedt een prachtig uitzicht over de heuvels en de zendmasten Münster Nottuln en Münster stad bij helder weer.

 

Hier een paar linkjes met info en beeld:

https://de.wikipedia.org/wiki/Longinusturm

http://www.rundfunkmuseum.baumberge.net/pages/reinhold-holtstiege.php

https://www.icce.rug.nl/~soundscapes/VOLUME03/De_toverspiegel.shtml

 

 

 

aangepast door OFDM
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...