Ga naar inhoud


Stikstof


ceesv

Aanbevolen berichten

1 uur terug, Psychosammie zei:

Dat komt niet door de mest maar de manier van bemesten. Vroeger werd de stront gewoon over de weilanden gespoten nu moet het in de grond gespoten worden. Dat maakt ondergronds heel veel kapot. Op deze manier van bemesten is al veel langer commentaar.

Dat doen ze voor het geurtje

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gezien. Dacht verder kijken, nu komt er iets dat ik nog niet wist. Helaas.

 

In context tot de ontdekkingen die hij voor de eerste wereldoorlog deed moet natuurlijk wel gezegd worden dat de steden volliepen en de landerijen leeg.

Industriële revolutie die tot uitwassen van armoede EN honger leidde. Alsook in de tweede herstel operatie na de tweede wereldoorlog worden armen armer en rijken rijker hetgeen zich voornamelijk in Afrika uit met betrekking tot hongerdood.

Een extreme onbalans dus.

En zonder die context is het altijd een twist of mind en of men ook echt die voorspoed gelijk verdeeld. { dat z'n geld verdampt spreekt boekdelen als een ander jouw rijkdom steelt }

 

Het valt natuurlijk op dat @Psychosammie zelf vaker op het forum schreef dat we teveel mensen op deze wereldkloot zijn.

 

Het topic is volgens mij ook verdelen en tegelijk verdunnen van stikstof over de werelddelen.

 

 

aangepast door Tonskidutch
{ }

Sinds 1879 bij Sat4All

tonskidutch
:grin:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd dus beweerd in het filmpje dat er te weinig stikstof in de grond zat als gevolg van de groeiende bevolking.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat komt niet door de mest maar de manier van bemesten. Vroeger werd de stront gewoon over de weilanden gespoten nu moet het in de grond gespoten worden. Dat maakt ondergronds heel veel kapot. Op deze manier van bemesten is al veel langer commentaar.

Dat zogenaamde injecteren is een zuiver theoretisch gebeuren. In de praktijk wordt de mest in regelmatige sporen op de zode gelegd. Niks gleuf. Niks injectie. Het verschil met het beeld van klassieke giertank, die met een wijde boog over de akker spoot, is niet echt heel erg groot. De ammoniak uit de mestsporen krijgt zo goed als evenveel kans te ontsnappen in de uren na het uitrijden. Op het onderwerken van de mest binnen twee uur na het uitrijden heb ik nog nooit een boer kunnen betrappen.

 

Overigens heeft het toepassen van drijfmest (een mengsel van stront en urine) ook een bevorderend effect op het ontstaan van vluchtige ammoniak verbindingen.

 

Het verschil tussen de strak groene monocultuur weilanden met de de weiden vol bloemetjes en kruiden berust op drie pijlers:

1. Grassen profiteren relatief veel in groeisnelheid in een stikstofrijke omgeving t.o.v. van vele niet grassoorten.

2. Het regelmatige (pakweg 7x per jaar) kortaf maaien van de weilanden versterkt het effect van punt 1.

3. Maar alsof het het effect van 1 en 2 nog niet voldoende spuit een beetje boer zijn weilanden minstens eenmaal per jaar met een breed werkend herbicide. Zo goed als alle groen overleeft dit niet. Behalve dan de grassoorten.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, D-box zei:

....

Totdat....ik een week of 3 geleden een programma op TV zag van een boer die 2 weilanden naast elkaar liet zien: de eene was onbemest -en daar groeide alles, dus bloemetjes en bijen etc etc, het tweede weiland was bemest zei die boer en daar groeide alleen maar gras.

Toen pas snapte ik het.

 

Ik vraag mij af of misschien de oplossing is dat die boeren gewoon niet meer gaan bemesten; als een koe toevallig een paardebloem opeet gaat ie daar toch niet dood aan?

....

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft niemand die uitzending gezien dan?

Het was een week of 3 geleden op een actualiteiten programma.

Die 2 weilanden waren precies naast elkaar.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Psychosammie zei:

Dat komt niet door de mest maar de manier van bemesten. Vroeger werd de stront gewoon over de weilanden gespoten nu moet het in de grond gespoten worden. Dat maakt ondergronds heel veel kapot. Op deze manier van bemesten is al veel langer commentaar.

 

je vergeet 1 ding nl. hoe die boer het voor elkaar krijgt dat zo'n koe zoveel melk geeft.

Dat doet een koe niet als je haar alleen maar een bosje hooi voorhoudt, dat krijgt de boer voor elkaar door gras te kweken met een hoge voedingswaarde (en de nodige aanvullende voedingen) en dat krijgt hij niet voor elkaar met gras waar van allerlei andere planten tussen zit als paardebloem ed.

Dat is dus ook waarom de "bemeste"  wei één groen biljartlaken is en regelmatig wordt omgeploegd en opnieuw ingezaaid en dat heeft maar weinig met stikstof te maken naast dat er stikstof nodig is voor de groei.

Dus super voedzaam voor de koe maar veel minder voor dieren en vogels die juist leven van insecten die op de bloemetjes afkomen.

Zou je de koe de keuze geven dan zal deze vrijwel zeker voor de weide kiezen met bloemetjes ed. met een hapje van dit, een hapje van dat  ipv. altijd maar hetzelfde eten maar dan zal deze ook meteen minder melk gaan geven.

Onze konijnen doen precies hetzelfde, hou je ze hooi voor van "de boer" dan halen ze hun kin er een keer overheen en laten het liggen. Geef je ze Alpenhooi met kruiden, dan zijn ze de gehele dag bezig om de lekkere zaken er uit te zoeken en wordt vrijwel alles opgegeten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, kwetal zei:

at zogenaamde injecteren is een zuiver theoretisch gebeuren. In de praktijk wordt de mest in regelmatige sporen op de zode gelegd. Niks gleuf. Niks injectie. Het verschil met het beeld van klassieke giertank, die met een wijde boog over de akker spoot, is niet echt heel erg groot. De ammoniak uit de mestsporen krijgt zo goed als evenveel kans te ontsnappen in de uren na het uitrijden. Op het onderwerken van de mest binnen twee uur na het uitrijden heb ik nog nooit een boer kunnen betrappen.

vraag me dan toch af waar die snijmessen voor elke uitloop op zo'n giertank voor nodig zijn en waarom het zo enorm stonk als men "aan het gieren" was en je nu vrijwel niets meer ruikt.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Meten met 2 maten?

 

De raad van State heeft het bezwaar afgewezen van milieuclubs wegens het overtreden van de stikstofnorm op het circuit van Zandvoort tijdens de aanstaande Formule 1.

 

"Om te bepalen of een voorlopige voorziening moet worden getroffen, heeft de voorzieningenrechter vervolgens een belangenafweging gemaakt tussen aan de ene kant het natuurbelang, waarvoor de milieu- en natuurorganisaties opkomen, en aan de andere kant de algemene en economische belangen van circuit Zandvoort. Die belangenafweging valt uit in het voordeel van circuit Zandvoort."

 

Natuurvergunning Circuit van Zandvoort

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, gerrit B zei:

vraag me dan toch af waar die snijmessen voor elke uitloop op zo'n giertank voor nodig zijn en waarom het zo enorm stonk als men "aan het gieren" was en je nu vrijwel niets meer ruikt.

30 Jaar geleden was het in bepaalde periodes een kwestie van ramen dicht en ventilatie op nul of binnenventilatie wanneer je Drenthe binnenreed want een groot deel van de provincie had een verpestende stank gedurende een paar weken. Dat veranderde gelukkig met het injecteren.

Maar de giermest kwam/komt wel uit andere delen van Nederland waar men het niet kwijt kan en zorgt wel voor een overmaat aan stikstofverbindingen waardoor je levenloze sloten kreeg; nou ja levenloos, de rottingsbacteriën deden en doen het nog goed op veel plekken.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Milieu stichting verliest recht beroep in te stellen.

Gaat over de bouw van 162 woningen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, minplus zei:

30 Jaar geleden was het in bepaalde periodes een kwestie van ramen dicht en ventilatie op nul of binnenventilatie wanneer je Drenthe binnenreed want een groot deel van de provincie had een verpestende stank gedurende een paar weken. Dat veranderde gelukkig met het injecteren.

En vooral geen was buiten hangen.

Wij hadden hier een varkensboer in de buurt en was het tijd om de mest uit te rijden dan stonken de handdoeken nog als je ze buiten had laten drogen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je pech had hing de was buiten als er gegierd ging worden. Kon hij meteen weer de wasmachine in..

Ik ben trouwens een keer een akker ingegaan na het gieren om een monster te nemen voor bacterieel onderzoek. Daarna de schoenzolen 10x afgeboend met allerlei schoonmaakmiddelen incl. chloor maar je kreeg de meur er niet af. Gelukkig had je in die tijd nog Mr. Magic, een naar noten ruikende vloeistof waar je elke andere geur mee weg kreeg en idd. Helaas is het spul niet meer verkrijgbaar.

 

Het ergste was trouwens toen een boer op het land naast ons huis kippenmest met vermalen dode kippen verspreid had en het vervolgens 10 dagen niet regende en bijna windstil was met lichte wind van die kant. Dat wil je niet meemaken...

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik eerder vermeldde ben ik opgegroeid in Muiderberg, prachtige jeugd gehad.

's-zomers zwemmen in de Dobbertjeskom en slootjespringen deden we allemaal.

De Dobbertjeskom ligt tussen allemaal weilanden in, er waren veel koeien, en die scheten gewoon op die weilanden; je zag dus diverse koeienvlaaien; wij hadden daar veel pret mee: je gokte of die je kon dragen (aan de kleur kon je zien of het een verse of oude vlaai was) de meest donkere moest je hebben. Dan probeerden we om met ėėn voet op die vlaai te gaan staan en of die je hield.

Ik ben er ook weleens doorgezakt maar dat gaf niks, Ik ging toch weer zwemmen.

Nou over dat slootjespringen: je moest over diverse slootjes springen dat lukte ons bijna allemaal wel, totdat je kwam bij DE WETERING bijna niemand haalde dat (behalve Freek Kooi), als je uit de Wetering was gekropen zat je onder de bloedzuigers, geen ramp, ze hadden zich nog niet goed kunnen vastbijten dus je trok ze gewoon van je lichaam af (als ze ook op je rug zaten trok een kameraadje ze eraf).

Al met al, op die weilanden was het prachtig! Wat een natuur en flora en fauna en vissen.

Nou jongens dit is een gedeelte van mijn gelukkige jeugd en Ik hoop dat de Dobbertjeskom altijd hetzelfde blijft.

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, minplus zei:

Het ergste was trouwens toen een boer op het land naast ons huis kippenmest met vermalen dode kippen verspreid had en het vervolgens 10 dagen niet regende en bijna windstil was met lichte wind van die kant. Dat wil je niet meemaken...

Ik ken die geur en zal hem ook nooit weer vergeten denk ik.

Het zal in de jaren 80 zijn geweest dat het ook zo warm was en dat door de hitte enorm veel kippen dood waren gegaan. (toen was het ook warm en hadden we ook nog nooit over klimaat verandering gehad)

Die avond kreeg ik een storing in Zwolle bij café/bar the Irisch Inn dus ik in de auto richting Zwolle maar bij Rijssen kwam ik achter een vrachtwagen van een destructiebedrijf te rijden met een gigantische stank.

Dus ik al langzamer rijden en hij kon nog door groen en ik moest wachten zodat hij mooi een eind vooruit reed.

Bij de 1e de beste zijweg afgeslagen in de gedachte dat die vrachtwagen toch naar Nijverdal moest en dan daar toch niet langs zou gaan.

De domste beslissing ooit want die vrachtwagen had dus blijkbaar ook voor die route gekozen. 

Toen hadden we nog geen rellende boeren maar er lag wel van alles op de weg waar je soms nog een stuk kip in kon herkennen.

Eenmaal in het bos stond daar die vrachtwagen en die kippen kwamen van alle kanten uit de vrachtwagen.

Dus er snel omheen gereden (wel door die dode kippen of wat ervan over was) 

In Zwolle bij de kerk in het centrum de auto geparkeerd, de storing opgelost en toen ik naar de auto terug liep stonden er diverse mensen bij mijn auto te kijken.

Mijn 1e gedachte "o nee hé hebben ze mijn auto ook nog open gebroken", maar nee, bleek dat mijn auto vol zat met grote dikke zwarte bromvliegen.

Zoveel bromvliegen had ik nog nooit eerder bij elkaar gezien, als ik de ruitenwissers aan zat dan kwamen er gewoon wolken bromvliegen vanaf die ook zo weer gingen zitten. Pas toen ik buiten Zwolle was waren de meesten weg, maar nog dagen de geur van rottende kippen in de auto gehad en dat ik de auto niet bij de zaak mocht parkeren maar helemaal achteraan neer kon zetten.

 

Stond later in de krant dat die destructie vrachtwagen dus de dode kippen had opgehaald maar dat alles was gaan broeien in de laadbak en dat sommige kippen gewoon uit elkaar waren gespat en dat de brandweer alles had moeten koelen om te voorkomen dat er nog veel meer uit de vrachtwagen kwam zetten en dat men alles daarna in 2 vrachtwagens had geladen om te worden vernietigd.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...