Ga naar inhoud


Auto in Duitsland kopen of toch gewoon hier in Nederland?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Dochter is van plan om nog zo'n 3 jaar in Duitsland te studeren maar wil graag een autootje omdat het openbaar vervoer toch niet alles is (na goed 23.00 uur kan ze regelmatig gewoon niet meer thuis komen)

Maar dan komt het dilemma; kan ze een auto kopen in Duitsland daar verzekeren en wegenbelasting betalen (is goedkoper) of koopt ze een auto hier verzekerd ze die ook hier en betaald ze hier ook de wegenbelasting? (wat in alle opzichten duurder is)

 

Omdat ze student is kan ze dus gewoon met een Nederlands kenteken in Duitsland rijden zolang ze studeert maar hier betaal je een toeslag op je verzekering omdat je nog geen 24 bent, (die betaal je in Duitsland niet)

 

Volgens een site die ik gevonden heb kun je in Duitsland alleen een Duits kenteken krijgen als je Duits staatsburgen bent en dat is ze dus niet.

Ze is wel ingeschreven in Duitsland, heeft een Duitse ziekenkosten verzekering en staat ook ingeschreven bij een Duitse universiteit maar is dat voldoende om een auto in Duitsland te kunnen kopen?

Voordeel voor haar om in Dld een auto te kopen is dat de auto dan in aanschaf goedkoper is, de wegenbelasting goedkoper is en ook de verzekering een stuk goedkoper is terwijl ze wel schadevrije jaren opbouwt om straks in Nederland ook een goedkopere verzekering te krijgen.

Nadeel is dan wel dat ze na het afronden van de studie of daar de auto moet verkopen of hier importeren maar tegen die tijd is de auto dus al wel 3 jaar ouder en betaal je ook minder BPM.

 

Hamvraag is echter kan ze een Duitse auto kopen en daar een kenteken voor krijgen? Want die informatie kan ik (nog) nergens vinden.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik zie niet in waarom je een auto niet zou kunnen inschrijven in het land waar je gedomicilieerd bent.  Sterker nog: het is verplicht!
Het zou me verbazen dat ze de auto in NL kan inschrijven, als haar officieel adres in Duitsland is.  In België is dat onmogelijk.
Ook niet EU onderdanen, rijden toch met de nummerplaat van het land waarin ze officieel wonen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kost bijna een vierde van de lasten hier in Nederland als je daar je Duits kenteken hebt en dus je verzekering en belasting.

Maar niet bij jeugdige rijders onder de 24 (dacht ik qua leeftijd) als eerst bezitter van een auto want die betalen daar ook heel veel verzekering heel veel.

 

als je de browser instelt op Duits kun je bij de meeste Duitse verzekeringen meestal ook online de bereken je premie app gebruiken.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

p.s. je moet als je een Duitse verzekering neemt ook je aantal jaren schadevrij opgeven aan de hand van de vorige verzekering in Nederland indien dat van toepassing is en die documenten moet je officieel laten vertalen door een gecertificeerd vertaalbureau, kost ook een smak geld.

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerrit B: Maar dan komt het dilemma; kan ze een auto kopen in Duitsland daar verzekeren en wegenbelasting betalen (is goedkoper) of koopt ze een auto hier verzekerd ze die ook hier en betaald ze hier ook de wegenbelasting? (wat in alle opzichten duurder is)

 

Naturlijk kan ze een auto kopen of importeren. Voor Duits kenteken (en de rest) heb je woonadres nodig in DE. Het is zinvol als je dan in NL rijdt als nederlander en met een Duits kenteken een bewijs bij je te hebben dat je woont in DE. Een verzekering zou ik afsluiten via een verzekeringsbureau,zoals je er hier vele hebt,en niet direct met een maatschappij. Waarschijnlijk voor de verzekering en zeker voor de wegenbelasting heb je een Duitse bank nodig. Misschien heb je hier het kip-ei probleem,want voor een Duitse bankrekening moet je waarschijnlijk al in DE wonen. Je krijgt de kentekenplaten ook niet als je niet kunt bewijzen dat verzekering afgesloten is en wegenbelasting betaald is. Schadevrije jaren worden overgenomen. Ik heb in al die jaren nooit een NL document officieel hoeven te laten vertalen, maar wij wonen dan ook dicht bij de grens. Misschien is dat dieper in DE wel nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer ze ingeschreven is op een Duits adres kan ze in Duittsland op dat adres een auto registreren met Duits kenteken.

Is ze niet woonachtig in Duitsland kan ze net als jij een auto in Duitsland kopen en naar Nederland importeren.

Nederlandse verzekeringsjaren tellen mee in Duitsland.

 

Het is aan te bevelen dat ze de inschrijving van het Einwohnermeldeamt dat ze woonachtig is in Duitsland bij haar autopapieren bewaart voor het geval ze in Nederland wordt aangehouden.

Anders kan het in Nederland duur worden.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dan heb je dus nog wel wat leeswerk door te nemen:

 

https://www.meldebox.de/umzugsratgeber/anmeldung-einwohnermeldeamt/

aanmelden kan gunstig zijn wegens het woongeld dat je kan aanvragen indien je maar weinig kan bijverdienen als student

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/registration-abroad/index_de.htm

indien de persoon niet aanmeld en je wordt aangehouden door de politie of Duane moet je kunnen aantonen dat je minder dan 185 dagen in Duitsland verblijft en rondrijdt

https://europa.eu/youreurope/citizens/vehicles/registration/taxes-abroad/index_de.htm

voor de belastingen is het duidelijk, daar of hier betalen indien je daar of hier geregistreerd bent ( 1op1 )

 

De Verzekeringen zijn divers qua polis voorwaarden. De HDI welke ik had in Dresden wilde absoluut geen Nederlandstalige documenten accepteren, wel de jaren schadevrij overnemen (vandaar die vertaling)

Die HDI is een van de goedkoopste en denk aan inzittenden verzekering en de punten in Flensburg. (studenten nemen al heel gouw andere studenten mee)

Als je dochter nog nooit een auto had is ze echter heel duur uit bij aankoop van een auto met kraftfahrzeugversicherung. Vandaar dat meerdere studenten in Duitsland de auto op naam van PAPPA hebben staan. Maar dat is voor de Duitsers mogelijk en niet voor Jou als Nederlander zonder woonzetel in Duitsland.

 

Als je een auto importeert of exporteert wordt het met betrekking tot de TÜV en of dus APK belangrijk alsmede de BPM en RDW.

Als je een auto in Duitsland overneemt van een verkoper die nog TÜV heeft zijn er weinig problemen te verwachten.

Denk dat je dat spelletje nu wel kent met die peperdure Van van jouw.

 

Maar zoals Nederlandse kabinetsplannen al op straat liggen over betalen per kilometer, zal er zeker ook nog wel wat wijzigingen in Duitsland naar voren gebracht worden. Dus in twee jaar kan het helemaal anders zijn.

 

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wij wonen natuurlijk in Nederland dus die vlieger gaat niet op, je kunt hier hooguit aangeven dat het je 2e auto is en dat je er zelf in rijdt tot dochterlief oud genoeg is/genoeg verdient om de dure premie te kunnen betalen en zelf schade vrije jaren op gaat bouwen.

 

Maar wat wij hadden gezien is dat als ze zelf in Duitsland een verzekering afsluit ze goed 400 euro per jaar kwijt is terwijl ze hier zo'n 1300 per jaar kwijt is (als boodschappen auto op onze naam 264,00).

Ook de wegenbelasting is hier zal hier 244 per jaar zijn, in Dld zou dat 32 euro zijn.

Maar ook dat een vergelijkbare auto nog eens bijna 2000 euro goedkoper in Dld. dan hier.

Enige nadeel de importkosten als ze over 3 jaar toch besluit de auto mee te nemen naar Nederland en die zouden op dit moment zo'n 1300 euro zijn.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, gerrit B said:

Enige nadeel de importkosten als ze over 3 jaar toch besluit de auto mee te nemen naar Nederland en die zouden op dit moment zo'n 1300 euro zijn.

Gerrit, ze mag de auto zonder bpm als verhuisboedel meenemen https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/vrijstelling_bpm__vrijstelling_bpm_bij_verhuizing

 

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik voorzie dat Gerrit Merk en type gaat bepalen.😁

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal een zuinig autootje moeten zijn, want aanschaf is één en daar willen wij wel mee helpen maar die tank elke keer vullen is toch wel wat anders en dat zal ze zelf moeten doen.

Je komt dan dus uit op laag in gewicht en lage CO2 uitstoot (dan betaal je ook weinig in Dld aan wegenbelasting) en dan komen de kleinere auto's als Mitsubishi Space Star, Suzuki Celerio ed. als 1e in beeld.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat spreekt voor zich, een klein autootje met maximale ruimte.

Daarom heb ik mijn dochters indertijd geholpen met de aanschaf van een Twingo. Klein met enorm veel praktische ruimte binnenin (zelfs de harp van eentje paste erin), betrouwbaar en zuinig. Wat wil een dochter nog meer.

 

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het belangrijk dat de mountainbike mee kan, vandaar dat de C1, 107, 108, aygo en picanto afgevallen zijn.

Op de celerio kan nl. een trekhaak zodat de fiets mee kan en in de space star kan de fiets gewoon achterin.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, minplus zei:

Wat wil een dochter nog meer.

Een man met met veel geld ?? (sommige toch) 😁

 

Nu serieus:

Een auto die je wil , moet compact & handig zijn voor gebruik !!

Voor de rest kan ik je geen info geven daar ik geen rijbewijs & auto bezit !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...