Ga naar inhoud


Diseqc switch tester


Saucer

Aanbevolen berichten


 

Bedankt voor de vele reacties.

Ik zal proberen de vragen te beantwoorden.

 

Frans B:

Dit is iets wat ikzelf ook in gedachten had. Zal ik bij gelegenheid proberen. Moet dan wel de LNB als twin aansluiten. (ontvanger heeft 2 tuners) Mijn ervaring is dat als je 1 kabel aansluit, de ontvanger het niet doet.

(Misschien is het een optie om een 2e schotel te nemen, deze uit te richten en aan te sluiten op de DSR 8121 om zo te kijken of de ontvanger defect is. Ik heb meerdere schotels liggen  en ook nog wel een monoblok twin LNB. )

 

Ceesv:

1) De LNB voor de hotbird, is vrijwel nieuw, evenals de andere 3, (paar weken in gebruik) moet goed zijn. Immers op de SAB titan 4 doet hij het gewoon goed. Als deze stuk zou zijn, mag ik toch verwachten dat hij het op de SAB ontvanger het ook niet doet. (heb inmiddels een 2e ontvanger via een tweede kabel in een andere kamer aangesloten via een Edison switch, ook een SAB maar dit is een Titan1, waar ook alles goed werkt).

 

2) Dat kan zijn, dat deze verouderd. Weet ik niet. Valt er ook iets aan te meten? Heb geen schema.  Ik heb wel een Fluke multimeter, en ook nog een oscilloscoop.

(Meende me te herinneren dat als er geen LNB's aangesloten zijn, je weinig kunt met deze ontvanger).

 

3) De ontvanger heeft een ingebouwde voeding. Maar of dat het probleem is.....

Heb nog een oude ontvanger liggen (waarvan in ieder geval de harde schijf defect is). Kan eventueel de voeding vrij makkelijk uitwisselen. Maar ik weet niet of deze voeding nog goed is.....

 

Old Shatterhand:

1)Dit zou best eens kunnen. De specificaties van de DSR 8121:

*Tuner DVB-S2 

*Ingangsconnector: IEC 169-24 Contrastekker 

*RF-ingang: 950-2150 MHz, 75 Ω - 25 dBµV tot –65 dBµV 

*Diseqc 1.1 • LNB voeding 13/18v, 400mA max.
*Bandschakelaar 22 kHz • DVB-S2

 

Het zijn 4 Inverto LNB's. Mag ik aannemen dat de totale stroom van deze 4 LNB's ongeveer 4 x 140 mA is? (560 mA?)

 

Maar kunnen beide Spauns daaraan stuk gaan? (Er is met een eerdere DSR 8121 en 2 Spauns ook precies hezelfde gebeurd. Ik dacht toen dat het door een losse connector kwamen en heb toen de ontvanger en switches vernieuwd)

 

2) De (2) coaxkabels zijn KOKA 9 TS van Hirschmann. Totale lengte ongeveer 12 m per stuk. Hierbij moet worden opgemerkt dat er in beide kabels een koppelstuk is geplaatst omdat de kabels iets te kort waren.

 

Als het aan de belasting ligt en ik koppel 1 switch (Hotbird) af, zou ik verwachten dat de overige 3 het wel weer doen, terwijl dat niet zo is

 

Sprietje:

Zie het antwoord op dezelfde vraag bij Old Shatterhand, punt 2. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koka 9 TS is een uitstekende coaxkabel met erg weinig signaalverlies maar ook zeer weinig spanningsverlies. Daar kan het dus niet aan liggen. Was het CCS-coax geweest, dan had spanningsval de oorzaak kunnen zijn. Ik hoop wel dat het koppelstuk binnen zit. Buiten kan er vocht in komen tenzij met vulcaniserende tape afgeplakt.
Heb je de 4 coaxkabels van de diseqc-switch naar de lnb's goed doorgemeten? Is de middenader vrij van de buitenmantel en goed contact tussen beide F-connectors zowel van de middenader als de mantel?

Spaun is een hele goede diseqc-switch met erg weinig verliezen en goede schakeleigenschappen. Het is echter bekend dat sommige satellietontvangers slecht werken met Spaun. Probeer eens een ander merk diseqc-switch.

 

Het probleem wat je hebt, had je anderhalf jaar geleden ook al, zie hier: https://www.sat4all.com/forums/topic/372063-werking-diseqc/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje:

Fijn voor het meedenken.

 

Dat klopt. Hezelfde probleem.

 

Alleen was mijn vermoeden destijds, dat dat gebeurd was door een losse connector.

Immers het werkte even goed, tot ik naar buiten ging om de switches tegen de regen te beschermen en er één (met kabels en al) uit mijn handen glipte en ongeveer 1 m lager op de grond terechtkwam. Op datzelfde moment was het beeld verdwenen. (wel heel toevallig, niet dan??)

Het was destijds zo, dat ik van de 4 Spauns er niet één meer werkend kon krijgen, ook niet met één of twee LNB's aangesloten. Met met de SAB Titan 4 ontvanger heb ik ze allemaal geprobeerd, zonder resultaat.

Toen alles nog  doorgemeten en gecontroleerd op eventuele sluitingen, echter daar kwam niets verontrustends uit.

Mijn conclusie was:

De ontvanger is defect geraakt door de losse connector en daardoor zijn de Spauns ook overleden.

Ik heb de  DSR 8121 en de Spauns daarna weggegooid.

 

(Ik was het destijds een beetje zat, en heb (nadat ik een andere DSR had, een Duo twin LNB aangesloten om naar de Duitse (vrije) zenders te kijken.) 

 

Nu had ik vorige week wat meer zin om hiermee verder te gaan.

 

Het enige wat nog hezelfde is, zijn de LNB's en de kabels.

De LNB's en de kabels doen het met de beide SAB ontvangers en met een Maximum en een Edison switch, prima.

Daardoor denk ik, dat de LNB's en de kabels goed zijn.

 

Zoals ik het nu kan bekijken is mijn conclusie: de nieuwe DSR ontvanger is weer stuk gegaan (voor de 2e keer) en heeft de Spauns opgeblazen, ofwel de Spauns zijn stukgegaan en hebben daarmee de ontvanger opgeblazen. Waarschijnlijk door te grote belasting.  (zeer vreemd ????).

 

Anders zou ik het niet meer weten.

 

Graag je reactie.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-8-2022 om 12:37, Saucer zei:

Een vraag :

 

Weet iemand toevallig of er een eenvoudige Diseqc switch tester voor 4 LNB's bestaat? Ik heb op internet gezocht maar kan (bijna) niets hierover vinden.

Ik heb meerdere (vrijwel nieuwe) Diseqc switches liggen waarvan ik het sterke vermoeden heb dat ze defect zijn.

Daarom zou ik ze graag willen testen.

 

Saucer

 

Spaun TP216

 

vGnp

Spaun_TP216.pdf

aangepast door v-Gnp
Bijlage
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, v-Gnp zei:

Spaun TP216

 

Dat is een Diseqc monitor, geen diseqc switch tester, hoewel het natuurlijk wel interessant is te weten wat de ontvanger doet.

 

Naar aanleiding van dit topic heb ik er wel eens naar gezocht, maar het lijkt erop dat die niet meer te krijgen zijn, alleen op een bekende veilingsite.

 

Gelukkig heb ik nu een metertje waar die monitor functie ingebouwd zit, nog niet echt nodig gehad.

diseqc.thumb.png.4160e3a2caa10fd0e8aba83b8743c2e4.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-8-2022 om 13:42, ceesv zei:

Soldeer 4 led lampjes met een 3k3 serie weerstand op 4 f-connectors en schroef ze op de 4 aansluitingen van je diseqc schakelaar.

 

even op de ontvanger aansluiten en je weet of die in ieder geval schakelt.

 

van lang geleden  

 

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Trust, Frans B en Sprietje.

 

Dit idee was al eerder geopperd. Er blijft verder ok niet veel meer over.

Ik heb nog wel een schema gevonden op internet, maar er moet iets geprogrammeerd worden en dat gaat mij net iets te ver.

Het schema ziet er als volgt uit (of het werkt, weet ik niet):

Schermopname (99).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond allen.

 

Ik heb zojuist een noodopstelling gemaakt met een 78 cm schotel, een duo twin LNB, twee andere kabels maar wel de zelfde DSR 8121.

 

Tot mijn grote verrassing blijkt de DSR het nog te doen. Zowel de zenders op de 19,2 als de 23,2 zijn te zien.

Daardoor denk ik dat de DISEqC switches defect geraakt zijn door een te grote belasting van de Inverto LNB's, hetgeen ook al gesuggereerd werd.

.

Ik ga binnenkort nog een paar leds met voorschakelweerstanden in elkaar knutselen om te kunnen zien of een switch nog werkt.

 

Bedankt iedereen voor het meedenken en de tips.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...