Ga naar inhoud


Werking Diseqc


Saucer

Aanbevolen berichten

Diseqc probleem.

 

Goedendag.

Ik was donderdagavond bezig met het installeren van 4 LNB's op een Triax 88.

Dat ging prima, tot de diseqc switch door één andere oorzaak van de tafel gleed. Daarna had ik geen ontvangst meer, van niet één satelliet.

De oorzaak is vermoedelijk een f connector van de Hotbird LNB, deze bleek nl. wel goed vastgedraaid, maar omdat er niet genoeg schroefdraad opzat, maakte de huls niet voldoende contact. Door de beweging zijn waarschijnlijk de ontvanger en de Diseqc switch gedeeltelijk overleden. 

Ik ben erachter gekomen dat 19,2  23,5 en 28, 2 het nog wel doen, als ik de LNB van Hotbird loskoppel. Wordt deze weer aan gesloten heb ik van allle andere satellieten geen ontvangst meer.

Op de ontvanger Philips DSR 8121 geven de eerste 3 satellieten (zonder LNB ertusssen) wel iets meer dan 3/4 ontvangst (balk) terwijl de Hotbird geen ontvangst geeft.

 

Het vreemde is, dat als ik een LNB (Hotbird) zonder Diseqc switch aansluit, de onvanger wel beeld geeft. (maar geen ontvangst balk).

Sluit ik een ander ontvanger (SAB) aan op de Diseqc switch, gebeurd er precies hezelfde. Wel beeld op de eerste 3 satellieten als de switch, zonder dat de 4e, aangesloten is, maar geen beeld meer als ik de 4e ook weer aansluit. (Ik had ook al een ander switch geprobeerd op de DSR 8121, maar dat gaf hetzelfde resultaat. 

Achteraf had ik (toen ik die andere switch geprobeerd), gelijk ook een ander ontvanger aan moeten sluiten.

Nu vermoed ik dat ik beide switches, omdat ik denk dat de diseqc van de onvanger gedeeltelijk stuk is, deze 2e  LNB ook stuk is gegaan.

 

Is er iemand op dit forum die weet hoe het precies werkt, en wat er (misschien) in de ontvanger stuk is gegaan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


42 minuten geleden, Saucer zei:

Dat ging prima, tot de diseqc switch door één andere oorzaak van de tafel gleed. Daarna had ik geen ontvangst meer, van niet één satelliet.

 

Ik weet niet welke type diseqc u hebt. Het is zeker goed mogelijk door deze val binnen in de diseqc iets kapot is gegaan. 

 

42 minuten geleden, Saucer zei:

Het vreemde is, dat als ik een LNB (Hotbird) zonder Diseqc switch aansluit, de onvanger wel beeld geeft. (maar geen ontvangst balk).

 

Dit vind ik apart. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Ventura zei:

 

Ik weet niet welke type diseqc u hebt. Het is zeker goed mogelijk door deze val binnen in de diseqc iets kapot is gegaan. 

Dit vind ik apart. 

Precies, de kans is groter dat de kabelconnector is losgeraakt. Probeer eens een ander kabeltje tussen je ontvanger en de diseqc switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Saucer zei:

Diseqc probleem.

Dat ging prima, tot de diseqc switch door één andere oorzaak van de tafel gleed. Daarna had ik geen ontvangst meer, van niet één satelliet.

De oorzaak is vermoedelijk een f connector van de Hotbird LNB, deze bleek nl. wel goed vastgedraaid, maar omdat er niet genoeg schroefdraad opzat, maakte de huls niet voldoende contact.

De lengte van de schroefdraad is op alle F-connectors even lang. Heb je misschien de binnenisolatie te lang gelaten? Die mag maar 3mm lang zijn en als je de kabel in de connector schroeft, mag de binnenisolatie niet voor de flens uitsteken, zie afbeeldingen.

Coax voorzien van schroef F-connectors.PNG

F-connector plaatsen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

 

Wat betreft de connector: het is wel degelijk zo, had ze met een steeksleutel vast gedraaid.

Ik heb er rubberringetjes tussen gedaan opdat het niet weer gebeurd.  (zojuist nog weer gecontroleerd en behoorlijk vast  gedraaid, zonder rubbertje!, blijft speling inzitten)

De binnenisolatie ligt gelijk met de achterkant flens. (heb voor gebruik ook gemeten met de fluke of er sluiting was)

 

Ik heb ook al een ander kabel en een switch geprobeerd. De LNB's zijn van Inverto, de switches van Spaun (SAR 412 WSG) zijn allemaal  nieuw.

Heb ook al een andere (oude) LNB geprobeerd die ik nog liggen had. Precies hetzelfde. Alleen LNB rechtstreeks op de ontvanger: Wel beeld, maar geen ontvangst balk en kwaliteits balk op de op de ontvanger, en

Indien een switch wordt tussen geplaatst,  (de LNB voor de Hotbird op ingang 4) geen beeld meer. (diseqc keuze ontvanger 4 is Hotbird.)

 

Dus alles aangesloten (behalve de LNB voor Hotbird) 3 x wel ontvangst, ( 19,2  23,5  28.2 )

LNB Hotbird (13) op 4e ingang: Nergens meer ontvangst. 

 

Heel vreemd, begrijp er niets meer van.

aangepast door Saucer
letter vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel erg voorzichtig zijn om F-connectors met een steeksleutel aan te draaien. Ten eerste heb je al erg weinig ruimte om de steeksleutel te plaatsen als er meerdere aansluitingen dicht bij elkaar zitten maar ook de moer waarop je de sleutel zet, zit d.m.v. een omgekraalde rand aan het andere deel van de F-connector bevestigd waar je de coax in schroeft. Je hebt maar weinig kracht nodig om de moer over de kraalrand te trekken.
Om F-connectors vast te schroeven zijn diverse hulptools beschikbaar die altijd voldoende ruimte hebben en geen grote krachten leveren bij het aandraaien.

 

Heb je al geprobeerd om de lnb van de Hotbird om te wisselen?
Je doet hopelijk deze werkzaamheden toch wel met de spanning van de ontvanger af?

 

F-sleutel.jpg

Spaun F-MS Montageschlüssel.jpg

Cabelcon aandraaihulp.jpg

aandraaihulp.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker. Heb een ander LNB geprobeerd, zonder switch, en daarna ook een andere switch. Natuurlijk zet ik de ontvanger uit. En wat betreft het vastdraaien met een steeksleutel, van binnen uit beginnen zodat je er met een sleutel vrij makkelijk bij kunt. Ik heb jaren in de elektro gewerkt, dus weet wel hoe vast ik zoiets moet draaien. 

Ik zal een volgende keer als ik iets bestel ook kijken naar zo'n sleutel. 

Ook wil ik dan kijken naar een sleutel waar je de connectors mee op de kabel kunt schroeven. Had al iets praktisch gezien. Heb nu bijna geen vingers meer over.

Als de connector iets te groot is, wat een enkele keer voorkomt en ik geen andere heb, doe ik voor nood een stukje tape om de kabel zodat de connector toch behoorlijk vast zit.

Voor de afscherming maakt dat niet uit, immers die zit binnen onder de pvc mantel.

Je moet alleen uitkijken dat je hem er niet te ver opschroeft, zodat de binnen isolatie in of voorbij de flens komt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Saucer zei:

Ik zal een volgende keer als ik iets bestel ook kijken naar zo'n sleutel. 

Ook wil ik dan kijken naar een sleutel waar je de connectors mee op de kabel kunt schroeven. Had al iets praktisch gezien. Heb nu bijna geen vingers meer over.

Als de connector iets te groot is, wat een enkele keer voorkomt en ik geen andere heb, doe ik voor nood een stukje tape om de kabel zodat de connector toch behoorlijk vast zit.

 

Alleen met zo'n aandraaikrukje ben je er niet want je zult ook moeten zorgen dat de coaxkabel niet mee draait. Daar is een mooie kabelvasthouder voor.

 

aandraaihulp F-connector 1.JPG

aandraaihulp F-connector 2.JPG

kabelvasthouder.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas zo’n zelfde storing gehad bij een klant. Bleek 1 draadje van de afscherming contact te maken met de binnenkern. Ga het maar eens vinden 😉

 

zelf gebruik ik nu tegenwoordig deze connectoren in plaats van krimp connectoren. 
ben erg tevreden over. 
 

 

7727D134-C70D-4917-B6B1-CF6850ED3057.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Saucer zei:

 

Als de connector iets te groot is, wat een enkele keer voorkomt en ik geen andere heb, doe ik voor nood een stukje tape om de kabel zodat de connector toch behoorlijk vast zit.

Voor de afscherming maakt dat niet uit, immers die zit binnen onder de pvc mantel.

 

 

 

Ik mag toch aannemen dat je de afscherming wel kontakt laat maken met schroefhuls van de F connector ?

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij Recol aan, ik moest ook gelijk aan sluiting denken: toevallig heb ik vorig weekend ook alle switches, LNB's en kabels vervangen en bij het testen bleek er bij één ontvanger totaal geen signaal te zijn, op geen van de vier satellieten. Toen ik de Astra 3-LNB van de switch afschroefde had ik weer beeld. Uiteindelijk bleek de kabel tussen Astra 3-LNB en de switch met één adertje sluiting te maken.

aangepast door Pjotrb

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...