Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten

11 uren geleden, de vrije fries zei:

Als bijvoorbeeld directe storing op de frequentie 11137 vanuit Iran moet worden verzonden, sturen de zenders van de storing de storing precies op het 11137-bereik, dat de frequentie onmiddellijk een beetje kan verschuiven door gebruik te maken van Cross-Beam-technologie

🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, de vrije fries zei:

Enkele interessante feiten:

 

De eerste Hotbird-satelliet genaamd Hotbird 1 werd in het voorjaar van 1995 gelanceerd in een baan van 13 graden.

De volgende satellieten werden respectievelijk in 1997, 1998 en 2002 gelanceerd.

 

De satellietpositie 13 graden oost werd op 12 oktober 1983 door Eutelsat in gebruik genomen. De eerste satelliet op deze positie was de ECS-1, ook wel Eutelsat 1F1 genoemd. Deze satelliet noemde men toen echter nog geen Hotbird satelliet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

 

De satellietpositie 13 graden oost werd op 12 oktober 1983 door Eutelsat in gebruik genomen. De eerste satelliet op deze positie was de ECS-1, ook wel Eutelsat 1F1 genoemd. Deze satelliet noemde men toen echter nog geen Hotbird satelliet.

 

 

Dat was een communicatie satelliet wijsneus, geen DTH voor de consument, zoals de Hotbirds en de Astra's en daar gaat het hier over.

Daar had je een flinke schotel voor nodig om die te ontvangen, zoals voor alle satellieten in die dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

De nieuwe Hotbird satellieten zouden sterker zijn dan de bestaande Hotbird satellieten dus dat is altijd gunstig. Bij droog weer ontvang ik slechts enkele zenders op de Hotbird niet op mijn Multytenne. Tot nu toe heb ik van de nieuwe satellieten nog geen enkele footprint met veldsterke gezien. Die zullen ze denk ik pas bekend maken als de satelliet op zijn plaats hang en er overal veldsterktemetingen zijn gedaan. Ik heb nog nergens gelezen wanneer ze verwachten dat de zenders van de oude satelliet over gezet gaan worden op de nieuwe satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke zenders ontvang je niet op de Hotbird dan bijvoorbeeld Sprietje en welke zenders zouden dan alsnog tevoorschijn kunnen komen na overgang op nieuwe Hotbird satelliet? Recent de schotel vervangen voor Astra/Hotbird juist vanwege de zwakte van de Hotbird. 

Dan is het misschien wel weer optie om terug aan te passen naar de Multytenne. (Ik ontving SRF Info altijd goed bijvoorbeeld als dat een indicator mag zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Erwinnaar zei:

Is deze nieuwe Hotbird goed nieuws voor de Multytenne?

 

Dat zal zeker schelen, in het begin.

Helaas is het de praktijk bij aanbieders dat, zodra dat kan, de parameters worden gewijzigd om meer zenders te huisvesten op dezelfde transponder.

Dus dat voordeel wordt dan weer teniet gedaan en is de Link Margin (zeg maar regenreserve) rap weer op het oude niveau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Erwinnaar zei:

Welke zenders ontvang je niet op de Hotbird dan bijvoorbeeld Sprietje en welke zenders zouden dan alsnog tevoorschijn kunnen komen na overgang op nieuwe Hotbird satelliet? Recent de schotel vervangen voor Astra/Hotbird juist vanwege de zwakte van de Hotbird. 

Dan is het misschien wel weer optie om terug aan te passen naar de Multytenne. (Ik ontving SRF Info altijd goed bijvoorbeeld als dat een indicator mag zijn).

 

Dat is FTV UHD en CCTV en CGTN allen met een fec van 5/6.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die is inderdaad erg zwak. Met mijn oude LNB helemaal geen signaal, met de nieuwe wel, maar ook op het randje...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Erwinnaar zei:

Inmiddels de Multytenne weer terug op de mast.

Geen beeld op FTV UHD, wel op CGTN Francais HD op 12522 V maar is met 2\3.

Die met 5\6 doet niets.

 

Hopen dat die het gaat doen met de nieuwe 13F.

Heb jij de schotel wel schuin gezet voor een optimale ontvangst van alle satellieten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...