Ga naar inhoud


hotbird 13 F


de vrije fries

Aanbevolen berichten

48 minuten geleden, Mojo zei:

Let op het lachebekje

Holy wokpan , ik had het in de mot 🙂

Die 2 hete vogels hangen verrekkes hoog & ver weg 😟 Vanaf dat die op 13°oost hangen ,

dan zal ik wel eens checken of die met een kleine wokpan te ontvangen zijn !!

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Even wachten tot de zenders omgezet zijn naar de nieuwe satellieten.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 20-11-2022 om 09:42, Tonskidutch zei:

Ik heb nu Hotbird in de LNB klem van het monoblock (13-19,2) LNB

Kan ik nu de 19,2 daarin zetten omdat hotbird sterker is?

 

Een interessante vraag. Hierbij moeten een aantal zaken tegen elkaar afgewogen worden.

 

In midden Nederland moet een 6 graden monoblock voor de ontvangst van de Hotbird 13 en Astra 19,2 ongeveer 5° schuin gezet worden als je de kop van de Hotbird in de klem zet en ongeveer 9° schuin gezet worden als de kop van de Astra 19,2 in de klem staat.
De antennes bij een 6° monoblock staan bijna altijd recht in het block gemonteerd en niet schuin zoals bij een 4,3° monoblock.
Nu weten we dat de signalen van de Hotbird 13 met een pre-skew van 3,5° worden uitgezonden en die van de Astra 19,2 met een pré-skew van 7,5°. Dit betekent dat in midden Nederland de antenne van de Astra 19,2e -3° schuin moet staan en die van de Hotbird 13e -6°. Als je het monoblock dus met de kop van de Hotbird in de klem zet, staat de antenne van de Hotbird 2° verkeerd en die van de Astra 19,2e 1° verkeerd, een te verwaarlozen afwijking.
Zet je het monoblock met de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan staat de antenne van de Hotbird 3° verkeert en die van de Astra 19,2e 6° verkeerd, een duidelijk grotere afwijking. Bekijk je alleen het aspect van de stand van de antennes, dan is de kop van de Hotbird in de klem het beste.


Maar er zijn meer zaken waar je naar moet kijken.

Een 6° monoblock is bedoeld voor een 80cm schotel staat er in de fabrieksgegevens van het monoblock. Maar wat wordt er nu bedoeld met een schotel van 80cm? Is dat een schotel van 80cm breed zoals het officieel hoort of is het een schotel van 80cm hoog zoals de reclame van een schotelfabrikant graag laat horen want dan is de gevraagde prijs meer gerechtvaardigd.
Als je het uitrekent bedoelen ze een schotel van 80cm breed (zonder rand). Een 6° monoblock kan dus gebruikt worden op bijv. een Triax 80 of een Triax 100 of vergelijkbare schotels maar beide passen dus niet precies. Er moet op beide schotels dus gemiddeld worden met uitrichten zodat je wat signaal verliest op de Hotbird 13 maar ook op de Astra 19,2.

 

Een gouden regel is om de schotel met een monoblock uit te richten op de zwakste satelliet. Nu wordt het dus de vraag of de nieuwe Hotbirdsatellieten sterker worden dan de Astra 19,2. De Hotbird bestrijkt een veel groter gebied dan de Astra 19,2 dus het is nog maar de vraag of in Nederland de Hotbird een stuk sterker gaat worden, ik denk het niet. Eerder zal er meer signaal gaan waar momenteel de Hotbird echt zwakker is bijv. in Zuid-Europa e.d.

 

Al met al spelen dus meerdere factoren een rol of het beter is de kop van de Hotbird of de kop van de Astra 19,2 in de klem gezet moet worden. Het zal per geval bekeken en gemeten moeten worden.

 

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat meer informatie over de nieuwe Hotbird 13F en 13G satelliet

 

Tijdens de lancering is de 13F satelliet in een elliptische "supersynchrone" baan om de aarde gebracht die ongeveer 56.000 kilometer boven de aarde reikte.
Toen zijn de zonnepanelen ontvouwen en is het plasma-voortstuwingssysteem ingeschakeld. Gedurende een aantal maanden wordt een baanverhogende manoeuvre verkregen om een cirkelvormige geostationaire baan te bereiken van bijna 36.000 kilometer boven de evenaar (zie bijlage). Het verhogen van de baan met behulp van elektrische voortstuwing duurt langer dan manoeuvres met conventionele raketmotoren.

 

De Hotbird 13F is de eerste satelliet op basis van het Eurostar Neo-platform met elektrische voortstuwing van Airbus.
Op zijn reis naar een geostationaire baan zal Hotbird 13F gebruik maken van PPS5000 plasma-baanverhogende stuwraketten die zijn ontwikkeld door het Franse bedrijf Safran. Het zuinige plasmavoortstuwingssysteem werkt op xenongas en elektriciteit om stuwkracht te genereren in plaats van een conventionele vloeibare raketbrandstof zoals hydrazine. Dat vermindert het gewicht van de satelliet, waardoor de ingenieurs de satelliet op een kleinere raket kunnen lanceren of extra ladingen kunnen toevoegen om meer communicatiecapaciteit voor klanten te geven.

De  Hotbird 13F woog ongeveer 4.476 kilogram bij de lancering.

 

Supersynchronous_transfer_orbit_SSTO_pillars.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Wat meer informatie over de nieuwe Hotbird 13F en 13G satelliet

 

Tijdens de lancering is de 13F satelliet in een elliptische "supersynchrone" baan om de aarde gebracht die ongeveer 56.000 kilometer boven de aarde reikte.
Toen zijn de zonnepanelen ontvouwen en is het plasma-voortstuwingssysteem ingeschakeld. Gedurende een aantal maanden wordt een baanverhogende manoeuvre verkregen om een cirkelvormige geostationaire baan te bereiken van bijna 36.000 kilometer boven de evenaar (zie bijlage). Het verhogen van de baan met behulp van elektrische voortstuwing duurt langer dan manoeuvres met conventionele raketmotoren.

 

De Hotbird 13F is de eerste satelliet op basis van het Eurostar Neo-platform met elektrische voortstuwing van Airbus.
Op zijn reis naar een geostationaire baan zal Hotbird 13F gebruik maken van PPS5000 plasma-baanverhogende stuwraketten die zijn ontwikkeld door het Franse bedrijf Safran. Het zuinige plasmavoortstuwingssysteem werkt op xenongas en elektriciteit om stuwkracht te genereren in plaats van een conventionele vloeibare raketbrandstof zoals hydrazine. Dat vermindert het gewicht van de satelliet, waardoor de ingenieurs de satelliet op een kleinere raket kunnen lanceren of extra ladingen kunnen toevoegen om meer communicatiecapaciteit voor klanten te geven.

De  Hotbird 13F woog ongeveer 4.476 kilogram bij de lancering.

 

Supersynchronous_transfer_orbit_SSTO_pillars.jpg

Volgens het plaatje bevindt de satelliet zich op 250 km hoogte na lancering al vanwaar de satelliet in de geostationaire baan wordt gebracht. Ik weet niet hoe je aan 56000 km komt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De satelliet wordt in verschillende trappen naar de elliptische baan gebracht.
Op het plaatje staat 60.800km, in de beschrijving staat 56.000km als hoogste punt. Het zal wel ergens tussen deze twee waardes in liggen. Die sterk elliptische baan wordt in enkele maanden tijd door de plasma stuurraketten veranderd in een zuivere cirkelvormige baan op 35.786km boven de evenaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Satterdam zei:

Volgens het plaatje bevindt de satelliet zich op 250 km hoogte na lancering al vanwaar de satelliet in de geostationaire baan wordt gebracht. Ik weet niet hoe je aan 56000 km komt ?

image.png.47f99a84736fbd712a38c806f6bd035b.png

 

Voila:

image.png.f60f8f5e2a8c82d2d2c814fbfac418fb.png

aangepast door Mojo
  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Hotbird 13F heeft vandaag zojuist zijn hoogste punt (Apogee) bereikt op 61.884,97km. De baan moet dus nog enorm veel verlegd wordt om een cirkelvormige baan te verkrijgen op 35.786km hoogte boven de evenaar. Daar ga ik niet op zitten wachten.

 

Apogee Hotbird 13F.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-11-2022 om 09:42, Tonskidutch zei:

Ik heb nu Hotbird in de LNB klem van het monoblock (13-19,2) LNB

Kan ik nu de 19,2 daarin zetten omdat hotbird sterker is?

 

Lekker laten zitten. Dat verhaal van sprietje dat het wat uitmaakt voor de skew begrijp ik niks van.

Volgens mij maakt het, bij een mogelijke skew afwijking van de LNB, niet uit waar die in de klem zit.

Misschien zijn er nog echte schotelexperts op dit forum om mij dit uit te leggen?

 

Mijn ervaring is juist dat het lager plaatsten van een LNB op een offset schotel altijd verlies oplevert.

Daarom is de ontvangst bij een doorgezakte LNB arm altijd slechter.

Als de LNB hoger staat merk ik daar niks van. Het lijkt zelfs beter te worden.

Het beste is natuurlijk om niet de LNB te verdraaien, maar de schotel schuin te monteren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Lekker laten zitten. Dat verhaal van sprietje dat het wat uitmaakt voor de skew begrijp ik niks van.

Volgens mij maakt het, bij een mogelijke skew afwijking van de LNB, niet uit waar die in de klem zit.

Misschien zijn er nog echte schotelexperts op dit forum om mij dit uit te leggen?

Jij maakt vrienden hier 😁

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitleg is al vaker aan de orde geweest waarom een monoblock { die altijd loenst / scheel kijkt in de schotel } met zijn ontvangst kop die niet in de LNB houder zit heel afhankelijk is van de LNB skew.

Sprietje heeft overigens voor mijn locatie (nieuwe woning in Maastricht) een berekening gemaakt die op de kop af in orde was.

Een jaar later had ik er ook een Xsarius satellietmeter bij gebruikt en beter uitrichten m.b.t. de skew kon ik hem niet.

 

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Sprietje heeft overigens voor mijn locatie (nieuwe woning in Maastricht) een berekening gemaakt die op de kop af in orde was.

Een jaar later had ik er ook een Xsarius satellietmeter bij gebruikt en beter uitrichten m.b.t. de skew kon ik hem niet.

 

Sprietje berekent de schuinstand van de LNB. Dat is geen rocket science en is ook zelf te berekenen.

Dan kun je volstaan met het afregelen van 1 van de koppen, waarna de andere ook meteen op de juiste positie staat.

Maar dan heb je geen idee of er een skew afwijking is van de antennes.

Dat kun je o.a. meten door de cross polarisatie te meten.

Bij deze meting kijk je of er op een lege plek in de ontvangst met horizontale polarisatie overspraak is van transponders met verticale polarisatie.

Dat heeft invloed op de kwaliteit van de ontvangst, de S/N ratio gaat omlaag. en daarmee de regenreserve.

 

Maar ik reageerde op het verhaal over de mogelijke skew afwijking, die zou veranderen als je de kop anders monteert.

Ik denk dat dat verhaal niet klopt. Die afwijking (als die er al zou zijn) blijft gelijk.

Ook de berekende hoek blijft gelijk, de LNB's komen alleen iets lager te staan, wat m.i. een ongunstig effect heeft op de ontvangst.

Er is theoretisch wel een verschil in ontvangst, omdat alleen de LNB die in de klem zit, optimaal is gemonteerd.

Maar dat effect betwist ik ook niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...