Ga naar inhoud


* Ziggo begint met doorgifte tijdelijk HDR-kanaal


meijelsat

Aanbevolen berichten

@Old SatterhandNee, mijn tv kan wel een aparte beeldinstelling voor een hdmi input bewaren, maar NIET voor een HDR uitzending op een bepaald live tv kanaal.

En als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel het aanpassen en prutsen aan de (vele) instellingen! 

 

Ik ben ook nog naar die "gamma" instelling gegaan, maar die blijft vast staan op HLG als het een HDR signaal betreft.

 

Dus wil ik een erg mooi/helder/kleurrijk beeld moet ik naar de dynamische instelling en weer terug naar standaard instelling wil ik de gewone hd uitzendingen bekijken.

 

Vaak kan ik mijn tv's nogal eens doorschuiven naar een familielid, en dit toestel is bijna 2 jaar, dus tijd voor een andere, maar dan moet ik er natuurlijk wel wat mee opschieten, LG, Sony, Philips en Samsung heb ik allemaal gehad, dus ga eens een TCL met Google tv proberen, denk ik. De vorige was 65 inch, de huidige is 58 inch, dan wordt het toch maar weer een 65 inch.

 

 

Samsung Q75BA 65 TV / Quantis CI 1.3 voor Ziggo / Chromecast met Google tv HD  voor Telenet TV, VTM GO, VRT Max, NL Ziet en Prime / Samsung 40KU6470; Quantis CI 1.3 voor Ziggo en Chromecast Ultra / JBL Bar 5.1  / 2x JBL Link Music / Harman Kardon Citation 200 / Google Nest Hub v2 / Lenovo smart clock v2  / Philips HUE verlichting / Samsung Galaxy A52s 5G / Samsung Galaxy Tab A8 2022 /  Xiaomi mi band 7 / Tweak glasvezel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


4 uren geleden, Old Satterhand zei:

Geen klachten over de beeldkwaliteit van het voetbal?

Als je het gaat vergelijken met echte UHD kanalen is het wel iets slechter, maar tegenover 1 of 661 glaskanaal is het beter

  • Bedankt 1

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-11-2022 om 18:35, HJS zei:

Vanmiddag was hij heel even te bekijken met uiteraard NPO1 en zo te zien HLG. 
 

vooralsnog een drama
 

Toch terugkomen op mijn opmerking. 
 

De wedstrijden die in de avond onder kunstlicht worden gespeeld zijn scherper, dit zal wel door de P komen, ook rustiger aan de ogen. 
Geen ghosting waar te nemen. 
 

De ochtend en middagwedstrijden zijn iets wat flets van kleur. 
 

vwb ESPN ultra HD is dit nog steeds wazig/dof/flets zowel de studio beelden, wedstrijden bij daglicht en kunstlicht. 
 

Mvgr, HJS

VU+ Ultimo 4K ccs 1TB, VU+ Uno cable, both running on  OpenPli, Rotating Triax TDA110, Apple air capsule extreme

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, dunhans zei:

Nee, mijn tv kan wel een aparte beeldinstelling voor een hdmi input bewaren, maar NIET voor een HDR uitzending op een bepaald live tv kanaal.

 

Dat is inderdaad normaal. Je kiest tussen 2 verschillende profielen.

Maar meestal is het zo dat je binnen die profielen verschillende settings vind voor SDR en HDR.

 

Dat blijkt ook wel hieruit:

15 uren geleden, dunhans zei:

Ik ben ook nog naar die "gamma" instelling gegaan, maar die blijft vast staan op HLG als het een HDR signaal betreft.

 

Ik had het advies om de Gamma instelling te verlagen dan ook gegeven voor de kijkers die wel een moderne TV hebben maar geen NPO1 UHD ontvangen.

Die hadden klachten over het softe beeld van NPO1 HD.

 

14 uren geleden, HJS zei:

De wedstrijden die in de avond onder kunstlicht worden gespeeld zijn scherper, dit zal wel door de P komen, ook rustiger aan de ogen. 
Geen ghosting waar te nemen. 
 

De ochtend en middagwedstrijden zijn iets wat flets van kleur. 

 

Dat heeft voornamelijk te maken met de keuze van de shaders.

Overdag is het contrast groot en maakt men gebruik van de mogelijkheden van HDR door iets lager te gaan zitten. Dat is te zien aan de helderheid van het veld.

's Avonds is het contrast veel lager en kan er wat hoger geshade worden.

 

Het gebruik van (50)P, wat staat voor Progressive i.p.v. Interlaced, geeft zeker voordeel bij sportbeelden.

Maar als je een modern toestel hebt met een knappe (dure!) processor, dan is het verschil nauwelijks waar te nemen, door de bewegingsonscherpte van de camera.

De ontwikkeling van de-interlacers heeft de laatste jaren niet stil gestaan.

 

14 uren geleden, HJS zei:

vwb ESPN ultra HD is dit nog steeds wazig/dof/flets zowel de studio beelden, wedstrijden bij daglicht en kunstlicht. 

 

Dat verbaast me eigenlijk, zij zijn de voortrekkers van Ultra HD, wat dus nu ook in gebruik is door de NPO.

Maar ik kan het helaas niet staven, ik heb er geen abonnement op.

Ik zal Jinne T., de technisch adviseur en project manager van dat kanaal eens proberen op te sporen.

Ik heb hem in een grijs verleden eens uitgelegd wat interlaced inhield en ik herinner me nog zijn woorden: daar moeten we dus van af!😉

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een E2 ontvanger gebruikt voor het kijken naar het NPO1 UHD kanaal, zorg er dan voor dat de resolutie op 2160P staat!

Hoewel de uitzending in 1080P is, gaat er iets mis met de colourspace, of beter gezegd de color gamut in deze ontvangers.

 

Normaal wordt Rec. 709 gebruikt voor HD SDR uitzendingen en Rec. 2020 gebruikt voor HDR uitzendingen.

De E2 ontvanger koppelt de color gamut echter aan de door de gebruiker ingestelde resolutie, zonder te kijken naar de werkelijk gebruikte color gamut.

Dus in 1080P wordt altijd Rec. 709 gebruikt en in 2160P altijd Rec. 2020.

 

Ten gevolge van deze fout ervaart de kijker een verschil in kleur intensiteit als die van NPO1 UHD naar NPO1 HD schakelt.

 

noot: soms wordt ook de afkorting BT. gebruikt i.p.v. Rec.

leesvoer (in het Engels): https://www.benq.com/en-us/business/resource/trends/understanding-color-gamut.html

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb dit kanaal inmiddels al lang opgegeven. HDR verpest alles!  Wat je ook doet, welke instellingen je ook gebruikt op de TV, goed wordt het nooit en ik ken vele mensen die hier last van  hebben.  Zelfs mensen die denken dat het goed is bij hun. ik kwam laatst bij een kennis met een LG TV die vond het helemaal fantastisch dat HDR... nou het deed werkelijk pijn aan mijn ogen.  

 

Nee we moeten dat HDR snel vergeten  of er moet een oplossing die bij iedereen hetzelfde beeld garandeert en ook meteen goed is. 

 

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

HDR geeft niet hetzelfde beeld als zenders zonder HDR.

Goed toegepaste HDR geeft op een tv die daarmee kan omgaan een prima beeld.

 

Zit het probleem niet voor een deel tussen de oren, dat men denkt dat een HDR beeld er hetzelfde uit moet zien als een conventioneel beeld?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geniet al weken van een prima HDR weergave.

Alles is in orde nu, de te heldere graphics zijn al snel aangepast en de colour gamut voor de graphis was meteen al goed.

Vooral als de zon op het veld staat is het genieten, het lijkt net of je in het stadion zit.

Ik gebruik wel de Ziggo Next, en soms de tuner van de TV zelf, om er zeker van te zijn dat de kleur in orde is.

Zoals ik al eerder in dit topic meldde, maakt de E2 ontvanger er een bende van.

 

39 minuten geleden, ceesv zei:

..Zit het probleem niet voor een deel tussen de oren, dat men denkt dat een HDR beeld er hetzelfde uit moet zien als een conventioneel beeld?..

Bingo!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Miauw zei:

Ik heb dit draadje door gelezen, kan ik dan de conclusie trekken dat bij Ziggo ontvangst UHD via de NEXT-mini via de UHD TV van mijn moeder wel erg vel van kleur is als ze nooit anders dan FULL-HD kijkt?

 

Je moet in HDR modus wel de kleur intensiteit en mogelijk ook helderheid (van de led backlight) instellen.

En er zijn nog wat HDR instellingen die wellicht zorgen voor die overdreven kleurweergave.

Die zijn er niet in HD weergave, dus daarna hoef je niets meer te wijzigen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

 

Je moet in HDR modus wel de kleur intensiteit en mogelijk ook helderheid (van de led backlight) instellen.

En er zijn nog wat HDR instellingen die wellicht zorgen voor die overdreven kleurweergave.

Die zijn er niet in HD weergave, dus daarna hoef je niets meer te wijzigen.

 

 

Dat moet neem ik aan bij de TV gebeuren?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, ceesv zei:

Zit het probleem niet voor een deel tussen de oren, dat men denkt dat een HDR beeld er hetzelfde uit moet zien als een conventioneel beeld?

 

Nou dat heb ik meegenomen in het verhaal.. Ik denk hoe moet HDR er dan wel uit zien? Het zou levensechter moeten over komen terwijl ik juist het tegenovergestelde ervaar. HDR is of verkeerde contrast tussen licht en donker, te licht of te donker beeld, de zogenaamde waas. Of elementen/kleuren in hetzelfde beeld zijn veel te fel en andere juist te bleek.  Als ik uit een raam kijk en ik zie in de verte voetballertjes op een veld spelen, dan heb ik nooit het idee dat de kleuren van die outfits gaan stralen of mij verblinden zelfs al heb ik tegenlicht. 

 

Overigens waarom zou je een situatie met tegenlicht willen nabootsen op je TV. ?  Ik dacht juist dat HDR ervoor moest zorgen dat je in een beeld met de zon beter de structuur van de wolken er naast zou moeten zien ipv een witte smeerboel, dan is het nuttig.  (niet andersom) Ook de beloofde grotere kleuren ruimte zie ik helaas niet. Immers het beeld is minder mooi. En ik heb  het idee dat ik naar iets zit te kijken wat nep is. 

 

Ik ben tevreden met mijn SDR plaatje, kan het mooier ? Ja absoluut, ik vond de kleuren op beeldbuizen mooier dan op LCD.  

 

Ik denk dat de televisie industrie moet nadenken wat ze willen. Ga eerst inzetten op de resolutie, 8K is het toverwoord voor schermen, misschien 16K voor de productie uiteindelijk.  En die 8K zal ook niet iedereen profijt van hebben, te kleine tv, te grote afstand tot het beeld, mensen met slechte ogen.  Zodra 8K ingeburgerd is en alle content/zenders daarin beschikbaar zijn (dan zijn we in dit tempo 15-20 jaar verder)  dan kun je gaan kijken naar toevoegingen zodat hogere frames rates, betere kleuren, eventueel 3D, hoewel dat ook een flop is gebleken omdat half NL er koppijn van kreeg en andere het hele effect niet zagen.   Ik ben van mening en hetzelfde geldt voor VR, dat een van de redenen dat dit flopte juist is omdat de resolutie nog veel te laag was., kortom het was te vroeg. 

 

Het draait allemaal om de ervaring, als die niet goed is kan de technologie nog zo fantastisch zijn maar in werkelijkheid is het al geflopt.  Men schijnt niet te  begrijpen dat de gemiddelde consument hun TV maar 1 keer instelt na aankoop. Als het dan niet goed is, laat maar.   Het hebben van meerdere standaarden om hetzelfde te bereiken is ook kansloos. 

aangepast door Codx
  • Bedankt 1

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Codx zei:

Ik ben tevreden met mijn SDR plaatje, kan het mooier ? Ja absoluut, ik vond de kleuren op beeldbuizen mooier dan op LCD.  

 

Als een van de eersten die een plat scherm aankocht in 2003 voor jawel 49" Plasma 5400€ en de forum beheerder van destijds nog babbelde over die ultieme CRT en de beeldweergave kwaliteit kon ik genieten van een niet beeldbuis. Lang daarna kocht ik een LCD LED van hetzelfde merk mede wegens het stroomverbruik van die Plasma en kan nog steeds heel erg genieten van de kleurweergave en helderheid.

Ik keek vorige week ook omdat er niets anders op TV was naar NPO UHD voetbal en schakelde soms terug naar NPO1, ook toen zag ik verschil ondanks dat ik geen UHD TV heb. Met Ziggo en de Vu+ ULTIMO4K.

 

Maar volgens mij ligt een en ander toch echt wel aan de bron kwaliteit van wat men ons voorschotelt.

Ik denk dat we maar een afgietsel krijgen via de satelliet en/of kabel van die film met audio/video als je het vergelijkt met een blu ray van diezelfde film.

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Miauw zei:

 

Dat moet neem ik aan bij de TV gebeuren?

 

Ja, inderdaad.

 

1 uur terug, Codx zei:

Ik ben tevreden met mijn SDR plaatje, kan het mooier ? Ja absoluut, ik vond de kleuren op beeldbuizen mooier dan op LCD. 

 

Tja, dit geeft wel aan wat er bij jou speelt. Eenmaal een standpunt ingenomen, wijk jij niet meer van af.

Dat is erg jammer, want je bent een van de weinigen op dit forum die interesse toont voor de videotechniek, mijn beroep sinds 1973.

Je zou veel van me kunnen leren, maar dat zit er helaas niet in.

 

37 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik keek vorige week ook omdat er niets anders op TV was naar NPO UHD voetbal en schakelde soms terug naar NPO1, ook toen zag ik verschil ondanks dat ik geen UHD TV heb. Met Ziggo en de Vu+ ULTIMO4K.

Maar volgens mij ligt een en ander toch echt wel aan de bron kwaliteit van wat men ons voorschotelt.

 

Als HDR weergave ontbreekt op je TV krijg je een flets grijzig plaatje te zien, dat hoort zo.

Jij kunt dus helemaal niet beoordelen hoe de bron kwaliteit is. Die vind ik uitstekend.

 

Ja en als die scheidsrechters er voor kiezen met lichtgevende shirts (in felle oranje kleuren) te spelen, dan ga je dat zien met HDR.

Dat is echt zoals publiek en spelers het zien. Dat is om eventuele verwarring te voorkomen.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Tja, dit geeft wel aan wat er bij jou speelt. Eenmaal een standpunt ingenomen, wijk jij niet meer van af.

 

Ik schrijf dit er bij om aan te geven dat ik bij SDR wel tevreden ben over het plaatje. Daar moet je geen voorbarige conclusies uit trekken. 

 

59 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Als HDR weergave ontbreekt op je TV krijg je een flets grijzig plaatje te zien, dat hoort zo.

Jij kunt dus helemaal niet beoordelen hoe de bron kwaliteit is. Die vind ik uitstekend.

 

Ja en als die scheidsrechters er voor kiezen met lichtgevende shirts (in felle oranje kleuren) te spelen, dan ga je dat zien met HDR.

Dat is echt zoals publiek en spelers het zien. Dat is om eventuele verwarring te voorkomen.

 

Was HLG nou juist niet backwards compatibel ?  Volgens mij wel en dus zou het op TV's of ontvangers zonder HDR er normaal moeten uitzien, ook dat is niet het geval. Want dat zou een uitkomst zijn, kun je het zelf uitzetten. 

 

En ik weet dat je hier niet op mij reageert maar je hebt mijn stukje gelezen toch?  Ik kom niet in stadions want voetbal interesseert mij weinig maar lichtgevende shirts heb ik nog niet in het echt gezien. Dat is juist mijn voorbeeld, in het echt ziet er niet zo nep uit en is zelfs fel oranje gewoon oranje.

 

Maar zelfs al zou je gelijk hebben, stel dat dingen belachelijk fel zijn jij wil dat zo levensecht mogelijk overbrengen en die technologie is er. Dan komt de vraag, moet je dat wel doen?  Het gaat om een zo prettig mogelijke kijk ervaring creëren, daarmee bedoel ik,  als de helft hun TV uitzet omdat het irritatie oplevert wordt er ook minder verdient dus levensecht hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn.  Het moet wat toevoegen.  En perceptie is verschillend per persoon,  de ene zal iets fellere kleuren prettiger vinden dan anderen, dat stel je in en dan blijf je er verder vanaf.   

 

Het idee van meer kleuren sprak mij juist aan,  maar als men er niet in slaagt om op verschillende TV's een goede en dezelfde ervaring te leveren moet ik vaststellen dat het geen zin heeft.  En waar het probleem zit misschien software van TV's of de verschillende normen. Het maakt eigenlijk niks uit, los het op of probeer het over 20 jaar nog eens. De techniek is niet volwassen.

 

Waar we het nog niet over gehad hebben is dat de EU het verbruik van TV's aan banden wil leggen en 8K schijnt al een probleem te worden, dan wordt HDR dan automatisch ook. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...