Ga naar inhoud


maximale uit een maximum e 85 halen.


bobje
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


@ Sprietje:

 

 

Update hierbij zie je me oude setup, astra uitgericht, disecq kastje voor de 10 switch. En na aanraden van jou de setup aangepast en uitgericht op de Hotbird.

Nu ff wat houders en lnb's fixen.

 

Zal zodra e.e.a binnen is en werkt het even netjes posten

 

Groet,

 

Bobje

astra uitgericht.jpg

disecq kasje.jpg

hotbird uitgericht.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog niets voor je uitrekenen maar let wel op het volgende:

 

De twee bouten waarmee de rail op de lnb-arm bevestigd zit (rood omcirkeld in de afbeelding), hebben veel ruimte om de rail onbedoeld in een verkeerde stand te zetten. Om er voor te zorgen dat de skew-schaalverdeling van de schotel (ook wel tilt genaamd) ook werkelijk overeen komt met de schuinte van de rail, moet je het volgende doen.

Stel de skew-schaalverdeling op "nul" in. Zet nu de rail waterpas en draai de twee bouten vast. Hiermee corrigeer je de schaalverdeling ook in het geval de mast niet helemaal zuiver verticaal staat.

e-85 detail rail.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprieje,

 

Dat had ik toevallig al gedaan. Alles staat waterpas en ik heb op alle satellieten kneiterhard signaal.

Net ff met een losse lnb en me digitale meter ff zitten kijken wat ik kon pakken op het uiterste....

5 west kwam binnen op 3 cm van het randje van de rail. Was wel ff improviseren...met een tie rip

aangepast door bobje
Link naar reactie
Delen op andere sites

trouwens foto 3 is de nieuwe setup met hotbird het midden, en daarop uitgericht.  ik heb ook de kabels vevangen van lnb's naar de disecq switch , daar deze vreemd gedrag vertoond. Moet soms rebooten om beeld te krijgen als ik van sat switch...ff uitzoeken waardoor dat komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onwaarheid in de installatiehandleiding van de Maximum E-85.

 

Als U de installatiehandleiding van de Maximum E-85 leest, wordt aangegeven dat elk streepje op de rail een graad satellietafstand vertegenwoordigd tussen de satellieten op de Clarkebelt en dat is onjuist.
Vergelijk het met de twee koplampen van een auto. Ga je recht voor een auto staan op 10 meter afstand, dan staan de koplampen een flink stuk uit elkaar. Ga je nu 10 meter naar rechts staan, dan zie je de koplampen al een stuk dichter bij elkaar staan en ga je nu nog eens 10 meter naar rechts staan, dan lijkt het alsof de twee koplampen naast elkaar staan.
Bekijk het nu eens bij de ontvangst van de Astra 19,2 en Astra 23,5. Dat noemen ze een 4,3 graden duo-lnb omdat de satellieten 4,3 graden uit elkaar staan (23,5-19,2=4,3). In werkelijk is de ontvangsthoek locatie-afhankelijk.


Neem nu Košice in Slowakije, daar wordt de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 gebruikt. De ontvangsthoek tussen deze twee satellieten is daar 4,8°.
In Utrecht is de ontvangsthoek tussen deze twee satellieten 4,4° maar in El Paso op het Canarische eiland La Palma waar ook de nodige Nederlanders verblijven die Canal Digitaal willen ontvangen, is de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en 23,5 maar 3,2°. De bekende 4,3° duo-lnb past daar dus echt niet op een schotel van 60cm, die moet daar een stuk groter zijn en wel 85cm breed, bijv. een Triax 88.
De Satlex calculator die standaard voor de Wavefrontier schotels worden gebruikt, houdt daar wel rekening mee dat als de satellieten schuiner weg staan van je schotel-locatie de afstanden van de lnb's kleiner worden. Het is voor mij dan ook onbegrijpelijk dat ze bij Maximum zo'n blunder van een fout maken door te zeggen dat elk streepje op de rail 1 graad satellietafstand vertegenwoordigt op de Clarkebelt. Nu zal het in hele grove lijnen wel een beetje kloppen, maar hoe meer lnb's je op de rail hebt staan en hoe verder de satelliet opzij staat, hoe groter de fout die ontstaat. Met de schaalverdeling bij de Maximum E-85 zul je dus altijd de positie van de lnb bij moeten stellen op maximaal signaal, iets wat je bijna niet hoeft te doen bij de Wavefrontier met de Satlexcalculator als je ook goed rekening houdt met de schuinstand van de lnb-houder.
Wilt U het narekenen, gebruik dan de Satlexcalculator. Bijgevoegd de installatiehandleiding van de Maximum E-85

 

installatiehandleiding E85.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Ik gebruik de graden boog op de rail niiet. Heb zoals je in afb 3 kan zien de hotbird in het midden van de schotel, daarop de schotel afgesteld en daarna de andere lnb's op signaal kwaliteit afgesteld. Alleen de switch doet vreemd hij wil soms niet overschakelen naar een andere satelliet, ik moet dan de ontvanger rebooten om beeld te krijgen bij overspringen van satelliet. Wat ook werkt is de kabel even los halen en weer bevestigen dan krijg ik weer signaal. Kan niet vinden waardoor het komt. swap van disecq switch werkt niet probleem blijft.

aangepast door bobje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan moet je de kabel(lengte) controleren. De 22kHz of DiseqC signaal is dan te zwak..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, Ik denk ook dat het de kabel moet zijn, iets anders kan ik niet bedenken. Kabel is nieuw was niet duur.Prijs moet ik even opzoeken.

Lengte kabel nog geen 12 meter.

Opdruk kabel:

HB-Digital HQ-135pro coaxialcable quatro shielded full hdtv 1080p 3d dvb-s,  dvb-s2, dvb-c, dvb-t

 

Zal maar als ik de houders bestel er een paar meters coax bij halen. 

 

Foto 1 had ik nog zwarte coax van de switch naar de lnb;s op foto's 3 heb ik die ook vv voor witte coax. Echter merk ik  geen significante verbetering .

aangepast door bobje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zie het al, dat is CCS-kabel ofwel coax met een ijzeren middenader i.p.v. koper. CCS staat voor Copper Clad Steel, dus ijzerdraad met een heel dun laagje koper. Dat is leuk voor kabel-tv waarbij alleen hoogfrequent signalen doorheen gaan maar bij satelliet-tv gaat er ook 13-18v gelijkstroom doorheen en dan heb je met ijzerdraad meer weerstand dan met koperdraad. Ik zou dus maar snel echte coax kopen. Een goede is bijv. Koka 799, die is er in wit en in zwart. Die is tweevoudig afgeschermd. Gebruik je liever 3-voudig afgeschermd, neem dan Koka 9 Eca.

 

KOKA 799 Eca wit productsheet.pdf KOKA 799 Eca 100 m black productsheet v17.1.pdf KOKA 9 Eca wit productsheet.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...