Ga naar inhoud


Maximum E85 5W-19,2E...28,2E multistream ontvangst, vergelijk met Cahors Big Bisat


Skoopy
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Ontvangst van 5W tot 28,2E lukt nog net op een Cahors Big Bisat.  De regenreserve voor de 5W multistream, is beperkt.
De Maximum E85 biedt een 2 tal DB extra versterking, echter hoe groot is het verval tegen het uiteinde van de rail?
Heeft iemand deze beide schotels getest? Hoe presteert 5W multistream

Locatie is in de buurt van Brussel.   5W, 19,2E, 23,5E zijn een must, 28,2 is optioneel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In mijn ervaring is een Wavefield T-90  een geschikte kandidaat.

 

image.jpeg

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel er niet aan dat dit nog beter zal gaan met een T90, dat is niet de vraag.

Deze persoon wil geen T90 op zijn gevel, en ik kan hem geen ongelijk geven.

Ook 2 schotels ziet hij niet zitten. 

 

De Big Bisat ga ik hem niet voorstellen.   En toen dacht ik de E85?

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoopy

Ik zelf heb een 80cm schotel (lees mijn handtekening), met mijn installatie heb ik geen problemen omtrent ontvangst; mijn schotel is draaibaar.

Er zit wel een nadeel aan dit systeem: je kan niet opnemen van een bepaalde satelliet (b.v. de 23,5E) terwijl je naar een andere satelliet (b.v. 0,8W) kijkt.

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De E85 doet ongeveer 2 dB minder versterking t.o.v de T90.

Met het gevraagde bereik van 33 graden zou 5 west 17 graden uit het centrum zitten, waardoor je nog eens 2 tot 2,5 dB verliest.

De multi stream transponders op 5 west aan het einde van de rails gaan dan krap worden.

De rails, met alle lnb's en kabels zal mechanisch ook een uitdaging worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Als je het oppervlak van de twee schotels eens met elkaar vergelijkt, dan zien we het volgende:
Visiosat: 75cm breed en 64cm hoog
E-85    : 91cm breed en 71cm hoog

Van beide schotels is niet duidelijk of dit de buitenmaten van de schotel zijn of de reflectormaat. De E-85 zou dan een oppervlak hebben wat 34% groter is. Dat zou duidelijk merkbaar meer versterking op moeten leveren. Nu is het zo dat een gegoten polyester schotel een hoger rendement heeft dan een geperste schotel. Laten we aannemen dat het versterkings-verschil tussen die twee schotels dan maar 20-25% is. Dat is toch steeds nog de moeite waard zou je zeggen.

Maar er zit een duidelijk verschil tussen de Visiosat BigBisat en de Maximum E-85.


De BigBisat is ontworpen met een hele andere filosofie dan de E-85. De BigBisat lijkt veel op een Torus-antenne, zie afbeelding.
Elke lnb gebruikt maar een stukje van het oppervlak van de schotel. De lnb die rechts zit gebruikt alleen een stukje rechts op de schotel, de lnb die links zit gebruikt alleen een stukje links op de schotel. Geen enkele lnb gebruikt dus het totale oppervlak van de schotel maar ze krijgen wel allemaal precies even veel versterking.
Het principe van een multifocus schotel is anders. Daar gebruikt elke lnb een veel groter deel van de schotel. Het gevolg voor de versterking verschilt daarom ook. Zowel bij de Maximum E-85 als de Wavefrontier is de versterking in het midden het hoogst tot ongeveer 10° uit het midden, daarna wordt de versterking minder. Bij de Visiosat BigBisat blijft de versterking constant. Dat zie je ook in de specificaties van de BigBisat waar aangegeven wordt "Gain (dB) +/- 20° 36dBi. Dus over een ontvangstbereik van 40° een constante versterking.

 

De vraag wordt dus gesteld om in Brussel de 28,2 oost t/m 5 west te ontvangen. De ontvangsthoek is dan 35,7° ofwel 18° uit het midden. Dan geeft de Maximum ook maar ongeveer 36dBi versterking, evenveel als de BigBisat.
Ik denk dat je er dus niet veel mee wint door de grotere E-85 te nemen t.o.v. de BigBisat.

 

torusbirds.jpg

torus-simulsat.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Skoopy zei:

Ontvangst van 5W tot 28,2E lukt nog net op een Cahors Big Bisat.  De regenreserve voor de 5W multistream, is beperkt.
De Maximum E85 biedt een 2 tal DB extra versterking, echter hoe groot is het verval tegen het uiteinde van de rail?
Heeft iemand deze beide schotels getest? Hoe presteert 5W multistream

Locatie is in de buurt van Brussel.   5W, 19,2E, 23,5E zijn een must, 28,2 is optioneel.

Dan staat die Bigsat absoluut niet optimaal afgesteld! ALLES moet kloppen: elevatie, maar vooral ook de skew van de schotel. En als dat allemaal klopt kan de azimuth en de positie van de LNB';s worden berekend. De mijne doet 52 oost tot 1 graden WEST!   45 oost tot 5 west zou ook met gemak kunnen. En jazeker, inclusief de multistream zenders. Wel is het inderdaad zo dat die een wat sterker signaal vereisen om stabiele lock erop te krijgen.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

torus-simulsat.jpg

 

Ja die Simulsat herinner ik me nog wel van mijn RTL-Veronique periode.

Ja jullie Old Satterhand (toen nog Young Satterhand) heeft aan de wieg gestaan van de commerciële televisie.

Wees hem daar maar dankbaar voor, want anders hadden jullie het moeten doen met Ned 1 2 en 3.😁

 

Een stukje uit een artikel van AV PROF uit 1989:

 

348758545_deSimulSatvanRTL-Veronique-3.thumb.jpg.b28d21449f635a412142bad71f7bf1e6.jpg

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Sprietje said:

Als je het oppervlak van de twee schotels eens met elkaar vergelijkt, dan zien we het volgende:
Visiosat: 75cm breed en 64cm hoog
E-85    : 91cm breed en 71cm hoog

Van beide schotels is niet duidelijk of dit de buitenmaten van de schotel zijn of de reflectormaat. De E-85 zou dan een oppervlak hebben wat 34% groter is. Dat zou duidelijk merkbaar meer versterking op moeten leveren. Nu is het zo dat een gegoten polyester schotel een hoger rendement heeft dan een geperste schotel. Laten we aannemen dat het versterkings-verschil tussen die twee schotels dan maar 20-25% is. Dat is toch steeds nog de moeite waard zou je zeggen.

Maar er zit een duidelijk verschil tussen de Visiosat BigBisat en de Maximum E-85.


De BigBisat is ontworpen met een hele andere filosofie dan de E-85. De BigBisat lijkt veel op een Torus-antenne, zie afbeelding.
Elke lnb gebruikt maar een stukje van het oppervlak van de schotel. De lnb die rechts zit gebruikt alleen een stukje rechts op de schotel, de lnb die links zit gebruikt alleen een stukje links op de schotel. Geen enkele lnb gebruikt dus het totale oppervlak van de schotel maar ze krijgen wel allemaal precies even veel versterking.
Het principe van een multifocus schotel is anders. Daar gebruikt elke lnb een veel groter deel van de schotel. Het gevolg voor de versterking verschilt daarom ook. Zowel bij de Maximum E-85 als de Wavefrontier is de versterking in het midden het hoogst tot ongeveer 10° uit het midden, daarna wordt de versterking minder. Bij de Visiosat BigBisat blijft de versterking constant. Dat zie je ook in de specificaties van de BigBisat waar aangegeven wordt "Gain (dB) +/- 20° 36dBi. Dus over een ontvangstbereik van 40° een constante versterking.

 

De vraag wordt dus gesteld om in Brussel de 28,2 oost t/m 5 west te ontvangen. De ontvangsthoek is dan 35,7° ofwel 18° uit het midden. Dan geeft de Maximum ook maar ongeveer 36dBi versterking, evenveel als de BigBisat.
Ik denk dat je er dus niet veel mee wint door de grotere E-85 te nemen t.o.v. de BigBisat.

 

 

Verhelderend, dat verschil in design tussen die 2 schotels!


5W-tot 19,2  dus 24 graden, moet theoretisch een beter ontvangs geven op de E85 dan de Big Bisat.  op voorwaarde dat de 5W niet verder dan 9graden van het center staat, en op het andere uiterste de 19,2 die dan in de zone valt rond de 36db, ruim voldoende voor die satelliet.
De 28,2 hoort er dan niet meer bij.
Deze opstelling biedt extra regenreserve, als 5W belangrijk is: Super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je maakt een denkfout. De ontvangsthoek tussen de 19,2 oost en 5 west is geen 24°. Die 24° is gemeten vanaf het middelpunt van de aarde maar vanaf Brussel is de ontvangsthoek 26,4°. Als je de Eutelsat-3B op 3,1 oost als midden neemt, dan zit de 5 west net binnen de 9° van de 3,1 oost en verlies je op de maximum E-85 slechts 0,25dB en heb je 38,5 dB versterking. De 19,2e staat dan 17,5° uit het midden wat een versterking van 36dB geeft. Let wel, dit bij de hoge frequentie van 12.5GHz. Gemeten bij 11,7GHz, wat gebruikelijk is, is dat dus minder
Je kunt ook de 5e als midden houden. Dan krijgt de 19,2e wat meer signaal en de 5w iets minder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...