Ga naar inhoud


Hoe zit het nu met werken op een hoogwerker?


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ik was vandaag, net als wat ik al bijna 20 jaar lang doe bij deze klant, op hun eigen de hoogwerker aan het werk om kabels af te monteren. (hoogte rond de 6-8m)

Op zich niets mis mee en zoals gezegd gebruik ik hun hoogwerker al zo'n 20 jaar op dezelfde manier, druk op het knopje en je gaat omhoog, helm op voor de uitstekende schroeven door het dak om geen gaten in het hoofd op te lopen, veiligheidshesje aan zodat ook de rond rijdende vorkheftrucks me goed zien en zodra er personen onder mij lopen dan even een waarschuwing geven of stoppen met werken.

 

Staat er op een gegeven moment plots iemand met een ander veiligheidshesje druk te gebaren aan de grond.

Omdat het daar altijd flink wat lawaai is en ik er niets van kon verstaan laat ik me zakken en krijg daar te horen dat ik levensgevaarlijk aan het werk ben en gebruik moet maken van een veiligheidsharnas vastgeklikt aan de hoogwerker.😲

Dus ik vraag of dat nieuw is want tijdens de opfriscursus VCA van vorig jaar werd nog aangegeven dat als er een reling van 110 cm rond de hoogwerker zit dat een harnas dan niet verplicht/nodig is mits de leverancier van de hoogwerker dit niet eist.

Wel werd daar aangegeven dat als je een knik hoogwerker gebruikt het dragen van een harnas dan wel nadrukkelijk geadviseerd werd omdat je daarbij wel eens uit je bakje geslingerd kunt worden.

 

Hier ging het om een schaar hoogwerker die ook al op 2m hoogte keihard begint te piepen als je ook maar iets scheef staat dus niets aan de hand leek mij.

1551368368_hoogwerkerinternetformaat.jpg.dbd4888a0c84fb4caf96d8a07911fad8.jpg

 

zo'n soort hoogwerker dus

 

Alleen deze mijnheer hield bij hoog en laag vol dat zodra je hoger gaat dan 2m50 met de hoogwerker dat een harnas dan altijd wettelijk verplicht is.

Nu is het voor mij geen probleem, als een klant dat graag wil dan gebruik ik wel zo'n harnas maar dat het gaat mij er om  "heb ik iets gemist of heeft deze mijnheer de klok horen luiden maar was de klepel zoek?"

 

Nu was mijn opfriscursus al weer bijna een jaar geleden dus er kan ondertussen wat aangepast zijn, maar als ik zelf ga zoeken dan kun je wel het advies vinden om een harnas te dragen maar nergens een verplichting naast als de leverancier het voorschrijft of dat de opdrachtgever het eist maar geen wettelijke verplichting oid.

(ik vraag me trouwens dan wel af wat er gebeurd als je met hoogwerker en al om kiept en vast zit aan dat ding en je dus ook niet even snel aan wat anders vast kunt pakken omdat die zware hoogwerker je dan wel mee sleurt)

 

Wie is op de hoogte met de laatste regelgeving hier over? of weet dit te vinden ?

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Grappig, ik heb ooit eens zo een ding gekocht voor mijn werk.

 

In het documentenbakje dient de gebruiksinstructie te zitten.

Hoofdstuk 1.5, aanbeveling!

 

Bedrijven of bedrijfstakken kunnen aanvullende regels hebben.

Je weet hoe het werkt, je zorgt ervoor dat je een handtekening hebt zodat wanneer er iets gebeurt jij niet aansprakelijk gesteld wordt.

 

Ik gaf aan bij gebruik door externe firma´s aan dat het gebruik op eigen verantwoordelijkheid geschiede.

 

https://www.arentis.com/content/files/arentis/Downloads/Gebruikershandleidingen NL/Schaarliften/JLG/JLG-1930ES-2032ES-2632ES-2646ES-3246ES - NL.pdf

 

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo goed, als ik weet, is een valbeveiliging dragen op een hoogwerker, wettelijk niet verplicht.

Maar heel veel bedrijven vragen wel dat je zo'n harnas op de hoogwerker gebruikt. 

Ik heb bij Scania gewerkt in Zwolle, als storingsmonteur. Bij dit bedrijf is een hoogwerker certificaat en het gebruik van valbeveiliging harnas verplicht.

Ook Friesland Campina, waar ik ook enkele jaren heb gewerkt, is erg streng in dit soort regels. Boven de twee meter, mag je bij dit bedrijf niet eens op een trap c.q. ladder werken. En op de hoogwerker, nee eerst de papieren en uiteraard zo'n valbeveiliging gebruiken. Anders wordt je dringend verzocht het bedrijf te verlaten.

 

Momenteel werk ik als inkoper technische dienst bij een grote fietsfabrikant. Ik werk er nu ca 4 jaar, de eerste twee jaren, was een hoogwerker certificaat niet nodig. Later werd dat certificaat wel verplicht.  Ik heb dus 2 jaar geleden een herhalingscursus gehad, in toen werd er verteld, dat zo'n valbeveiliging niet verplicht was.. Oke prima !

Nu hebben we een andere veiligheid "deskundige" , die stelt dat zo'n valbeveiliging wel verplicht is. Ik zet deskundige niet voor niets tussen 2 aanhalingsteken. Deze man is totaal niet technisch onderlegd en kan dus mijns inziens ook daarom niet goed beoordelen wat wel en niet veilig is.

 

En tegenwoordig schijnt alle grotere bedrijven een veiligheid deskundige te moeten hebben. En het hangt van de cultuur in het bedrijf en de veiligheid deskundige af, dat je zo'n valbeveiliging moet gebruiken ja of nee. En wat uiteraard ook mee speelt, wat eist een verzekeringsmaatschappij, waar men een verzekering heeft.

 

Bij de eerste cursus hoogwerker certificaat, waren er werknemers bij, die in een knikhoogwerker werkten, boven een water ( sloot, vijver ). Het advies was, gebruik geen valbeveiliging, bij een daadwerkelijk val, ga je dan waarschijnlijk verdrinken.

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit zegt alles.

 

https://www.arbocentrum.nl/kennisbank/is-valbeveiliging-in-een-hoogwerker-verplicht/

 

Nee, valbeveiliging op een hoogwerker is niet verplicht.

 

Ja, het wordt zeker geadviseerd!


Kort maar krachtig zal je misschien denken. Maar nee, schijn bedriegt, er komt veel meer bij kijken dan dit korte antwoord op een toch regelmatig gestelde vraag.

 

Want wat staat er beschreven in de voorschriften van de fabrikant van de hoogwerker? Een fabrikant levert bij een hoogwerker ook altijd voorschriften, hierin staan de restrisico’s beschreven, maar ook welke PBM’s er worden aangeraden. Stel er gebeurd toch een ongeluk bij het werken met de hoogwerker, zonder dat er gebruik werd gemaakt van een valgordel als persoonlijk beschermmiddel, de verzekering wordt erbij gehaald en dan blijkt dat de fabrikant in de voorschriften van het apparaat wel valbeveiliging aanraadt. Wie is er dan aansprakelijk?

 

Het draait maar om een ding, jezelf vrijwaren voor aansprakelijkheid indien er iets gebeurt.

Het betreffende bedrijf kan dus de voorwaarde stellen dat indien je de schaarlift gebruikt, zij als voorwaarde voor dat gebruik jou verplichten een valbeveiliging te gebruiken.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had ik zelf ook gevonden en nog een artikel van de Dekra

 

Quote

Moeten wij in een hoogwerker ook persoonlijke valbeveiliging gebruiken?

Nee, het gebruik van persoonlijke valbeveiliging is niet verplicht, omdat het leuningwerk van de werkbak minimaal 1,10m hoog is.

Echter, het gebruik van een veiligheidsgordel in knikhoogwerkers wordt dringend geadviseerd.

 

Die dus precies hetzelfde zegt als tijdens de VCA cursus nl. de leuning op 1m10 dan is er ook niets verplicht.

En ja natuurlijk kun je je overal voor indekken maar het moet ook nog een keer werkbaar blijven.

Als je gewoon een hele dag in zo'n ding zet en alleen voor toiletbezoek of pauze er uit komt dan is dat heel wat anders dan wat ik doe.

Ik ga met dat ding omhoog, sluit 8 draadjes aan, prik er een signaalzoeker in en ga weer naar beneden, klim uit de hoogwerker, zoek aan de andere kant de juiste kabel op sluit die aan, prik er een dongle in, ga weer met de hoogwerker omhoog haal de signaalzoeker er uit en prik mijn tester er in en is de aansluiting goed en kan er 1Gig overheen dan op naar de volgende en dat gaat zo de gehele dag door (vandaag 58 aansluitingen gemaakt en toen was de hoogwerker leeg)

Dus als je kijkt hoe vaak je in en uit die hoogwerker gaat dan heb je het niet over een paar keer maar over honderden keren per dag.

Maar ook als je kijkt naar de risico's dan zou je omver gereden moeten worden door een vorkheftruck oid. maar verder is het 1 vlakke betonnen vloer, (alleen langs de randen liggen tegels die 1 cm hoger zijn en sta je daar op dan begint hij ook al op 2m hoogte luid te piepen en wil niet hoger.

Dus wil je op zo'n vlakke vloer spontaan omvallen dan moet je wel heel erg je best doen en er uit vallen dan moet je toch wel heel erg vreemde caperiolen uit gaan halen.

 

Maar willen ze dat ik zo'n harnas gebruik dan idd. dan gebruik ik er een maar het is niet zoals deze veiligheidsfunctionaris aangaf een wettelijk iets.

Gevolg is wel dat ik bij de volgende aanbieding er dan wel de nodige uren bij bovenop tel voor het gebruik van een valbeveiliging.

 

Wordt volgende week nog wel leuk bedenk ik me, op de hoogwerker staat "uitsluitend voor binnen gebruik" maar dan moet ik buiten access points aan gaan brengen op 8m hoogte en dit bedrijf zou zelf voor de hoogwerker zorgen.😁

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb ooit eens een vertegenwoordiger aan mijn bureau gehad die overalls had met ingebouwde valbeveiliging harnas.

 

Ik kan daar op dit moment niets over terug vinden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn update voor het Hoogwerker certifikaat (2021) werd aangegeven dat boven 2.50m werkhoogte een harnas verplicht is. Vast te haken aan de daarvoor bestemde ogen. In de Datacenters zijn ze nóg strenger. Buiten het harnas uiteraard de helm (kleur naar functie), afzetting tijdens werk, begeleiding tijdens rijden. En om 07:00 uur éérst de Work Permit halen én de werk-uitvoering voor die dag tekenen. Vooral volgens de Engelse/Ierse veiligheidsprotocollen… En dat iedere dag! En dan heb ik het nog niet over de White-List en zone-toegang…..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Mimisiku zei:

Vast te haken aan de daarvoor bestemde ogen.

 

zie jij die ogen ergens zitten?

1929248700_hoogwerkerinternetformaat.jpg.fdc8c0d6f56ad09cb2ad7364aa4edc1f.jpg

 

Ik vraag me zelfs af wat het gevaar is als je vast zit aan zo'n hoogwerker en dat er dan echt iets gebeurd?

Want hoe je het ook bekijkt, als het fout gaat dan biedt zo'n ding geen enkele bescherming voor jou als persoon en is door zijn gewicht waarschijnlijk nog een groter gevaar.

 

Kijk dat men voorzichtig is en ongevallen wil voorkomen daar kan ik me volledig in vinden maar zoals zo vaak schiet men hier toch wel een beetje te ver door.

 

 

38 minuten geleden, Mimisiku zei:

In de Datacenters zijn ze nóg strenger. Buiten het harnas uiteraard de helm (kleur naar functie), afzetting tijdens werk, begeleiding tijdens rijden. En om 07:00 uur éérst de Work Permit halen én de werk-uitvoering voor die dag tekenen. Vooral volgens de Engelse/Ierse veiligheidsprotocollen… En dat iedere dag!

 

Gelukkig ben ik dan nog in de omstandigheden om een bedrijf die met dit soort extreme en soms ronduit idiote eisen komt een hand te geven en veel succes te wensen en aan te geven dat ik graag nog een keer terug kom als we op een normale manier samen kunnen werken.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Mimisiku zei:

En om 07:00 uur éérst de Work Permit halen én de werk-uitvoering voor die dag tekenen. Vooral volgens de Engelse/Ierse veiligheidsprotocollen… En dat iedere dag! En dan heb ik het nog niet over de White-List en zone-toegang…..

 

En bij ons nog een LMRA invullen, een last minuut risico analyse, voor je de werken mag starten.

 

En bij ons is de veiligheidsgordel ook verplicht in een hoogtewerker.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de vervanging van mijn zonweringen in december, kwamen de monteurs zo uit hun bakje over de borstwering geklommen om de oude zonwering kasten af te halen/opruimen van mijn dakterras. Zonder harnas en of aangelijnd te zijn. Let wel 5e verdieping. Ik heb die monteurs gevraagd of ze levensmoe waren.

Neen wel moe maar niet levensmoe zei eentje. De andere zei; we weten dat we aangelijnd moeten zijn, maar dat werkt niet.

 

Wij sturen geregeld bouwvakkers (en vaksters) van de bouwplaats als we ook toezicht hebben volgens onze opdracht indien we zien dat de veiligheidsvoorschriften niet nageleefd worden. Een bevriend aannemer is VCA preventie coördinator voor hun bedrijf en die zegt dat ook tot 2 meter hoogte aanlijnplicht als advies wordt opgevolgd indien men ook materiaal moet dragen en buitenboord moet aanbrengen. Als je enkel schroeft zegt hij is er geen enkel probleem.

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...