Ga naar inhoud


Ik heb een rot probleem.....


Gökhan Tasgin
Ga naar oplossing Opgelost door Gökhan Tasgin,

Aanbevolen berichten

  • Moderator

In principe hetzelfde formaat.

Binnen de DVB norm is het traject rf  budget precies vastgelegd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Geplaatst: (aangepast)
9 uren geleden, theboyk zei:

Blij dat het opgelost is maar een SAB 120 voor de Hotbird? Dat is behoorlijk overkill.

Natuurlijk een geweldig signaal maar toch, bij 120 cm denk ik aan meer exotische satellieten met een lagere ontvangst.

Goedemorgen The Boy,

ten eerste moet je niet vergeten dat ik matig ontvangst heb op Hotbrid door de bomen die erg dicht bij mijn balkon staan! Op tp 11823 H en 11873 H 3/4 27500 wat bij mij de sterkste tp is op Hotbrid is de maximale ontvangst 88% en dat in de winter. In de zomer zit ik op 80%. En dat met een İnverto Ultra Twin Lnb.

 

Ten tweede ik Gebruik een Mutant hd2400 die nog is voorzien van AVL6211 tunerchip en die geven lagere waarders dan de Si2166D chips die o.a Dreambox aan boord heeft. Sluit ik de schotel aan op mijn tv dan zit ik met deze tp's op 92% .

 

Ten derde de sab schotel heb ik al zeker 4 jaar geleden gekocht omdat ik vooral op Türksat en AzerSpace satalieten beter ontvangst wilde.  ik woonde toen op een locatie waar ik beter ontvangst had op Türksat en op AzerSpace dan waar ik nu woon. De apartement was onverzorgd maar ik woonde wel met rust daar, ik had daar tenminste rust maar mijn rust werd verstoord door junks die bovenmij gingen wonen en hun begonnen met drugs gebruik en drugs dealen! Ik kreeg contuine te maken met hun lawaai en met hun drugs lucht en ja dat ook nachts! Ik zowat elkedag slaaploos naar werk heen.. na hun aanspreken en betrappen op drugs dealen op de parkeerplaats van deze apartement werd ik met de dood bedreigd als ik iets aan de politie zal vertellen en toch ging ik langs de politie bureau heb mijn verhaal vertelt politie kwam gelijk in actie en ik voor mijn veiligheid moest op een tijdelijke woning wonen dus waar ik nu woon. En hun werden ook weggetrapt van de apartement. Alleen waar ik nu woon is het totaal niet rustig dus hier krijg ik mijn rust ook niet! En helaas ben ik al 2 jaar bezig om een andere woning te krijgen maar ik wordt maar niet als 1ste uitgeloot... Voorrang krijg ik ook niet dus voorlopig woon ik nog wel op deze locatie...

 

Als laatste sprietje heeft gelijk mijn schotel is buitenmaat 120 cm hoog en 105 of 106 cm breed. Dus het is geen echte 120cm schotel. Net als Triax van 110 cm geen echte 110 cm is! Als ik een echte 120cm schotel had ,had ik veel betere ontvangst o.a op Hotbrid.  

 

Ik heb met mijn sab ondanks de bomen op Eutelsat 9 op Hotbrid Astra 1 en 2 en op Thor/intelsat 10-02 ( 0,8 °C West ) best wel goede signaal.  De beste tp is 12322 H 3/4 30000 bij mij en daar haal ik met mijn Mutant hd2400 93% ontvangstsignaal en op mijn tv is dat 95%  Maar ga ik naar Türksat en lager ( 42 graden oost en lager ) krijg ik maar één tp binnen en dat krijg ik met 40% binnen en dat is de tp 12228 V 8400 5/6 en dat zit op Türksat satelliet. Dus met andere woorden op mijn vorige woning kreeg ik beter ontvangst op Türksat etc en hier op de Europese satellieten o.a Hotbird.  Hotbird Eutelsat 9 Astra 1 Astra 2 en Thor satellieten zijn zobiezo heel sterk om te ontvangen. 

aangepast door Gökhan Tasgin
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Eduard07 zei:

Benieuwd welk formaat er binnenkort minimaal vereist is bij de nieuwe Hotbirds.

Sites zoals Flysat geven aan hoe groot de schotel moet zijn voor de Europese Beam's van o.a Hotbrid, je kan daar een kijkje nemen maar als ik mij niet vergis kan je met schotel van 60 cm wel Hotbrid ontvangen. Expert hier weten het wel beter 😌

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Gökhan Tasgin zei:

Expert hier weten het wel beter 😌

Nou ja bijna dan.

 

Naast de veldsterkte (dat wat op Flysat staat) zijn er meer variabelen die de grootte van de schotel bepaald.

Bijvoorbeeld uitzendnorm DVB-S, DVB-S2, QPSK, 8PSK, 16PSK, FEC zijn van invloed op bepalen de C/N waarden. En de C/N waarde geeft aan hoe groot de schotel zou moeten zijn.

 

Op lyngsat kun je zien hoeveel ontvangst je nodig hebt voor een ongestoord beeld

Zo is RAI  met een C/N van 4.4 makkelijk te ontvangen en zal vast goed gaan met 60cm schotel

image.png.a76084b96e6ce2aae014d534bce7049b.png

 

En Fashion met een C/N van 9.4 moeilijker te ontvangen en heb je een schotel van 1 meter nodig

image.png.9e990b2eef54d9ad4855fbd16bb1c7b9.png

 

Dus veldsterkte zegt niet alles

 

 

aangepast door Mojo
correctie (Old Satterhand)

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gökhan Tasgin zei:

Sites zoals Flysat geven aan hoe groot de schotel moet zijn voor de Europese Beam's van o.a Hotbrid, je kan daar een kijkje nemen maar als ik mij niet vergis kan je met schotel van 60 cm wel Hotbrid ontvangen.

 

Die informatie halen die sites uit de footprints die ooit door Eutelsat zijn gepubliceerd.

Helaas is het zo dat die informatie niet meer klopt.

Door de problemen met de power-supply van deze 3 verouderde satellieten klopt zowel de footprint als de veldsterkte allang niet meer.

Het wachten is op de vervanging van de 3 oude door 2 nieuwe satellieten.

Dat zal niet lang meer duren hopen we, want van de 4 bekende DTH satellieten heeft de Hotbird de grootste verschillen in MER of SNR.

 

1 uur terug, Gökhan Tasgin zei:

Op tp 11823 H en 11873 H 3/4 27500 wat bij mij de sterkste tp is op Hotbrid is de maximale ontvangst 88%

 

11873H bestaat niet op de Hotbird. Wel 10873 maar dat is een verticale transponder. Welke bedoel je?

 

38 minuten geleden, Mojo zei:

Bijvoorbeeld uitzendnorm DVB-S, DVB-S2, QPSK, 8PSK, 16PSK, FEC zijn van invloed op de C/N waarden. En de C/N waarden bepalen uiteindelijk ho groot de schotel zou moeten zijn

 

Dit is een veel gelezen misverstand.

Die uitzendparameters, ook wel modcods genoemd hebben geen invloed op de gemeten C/N of MER waarde van de ontvangen transponders.

Wel is het zo dat je een minimale C/N moet hebben voor een foutvrije ontvangst voor elke transponder.

Die waarde varieert wel door de gekozen modcod.

Als dus een transponder wijzigt van modcod kan het voorkomen dat je die ineens veel beter ontvangt, of juist slechter.

Maar als je de C/N of MER zou kunnen meten, verandert er niets aan die waarde.

 

Alle moderne meetinstrumenten hanteren daarom de Noise Margin of Link Margin, die een indicatie geeft van de 'regenreserve'.

Die geeft aan hoeveel marge er nog is bij een gemeten transponder, voor er fouten ontstaan.

 

Of je schotel groot genoeg is voor ontvangst van de 4 DTH satellieten kun je lezen in een topic wat ik daar voor heb gemaakt.

De vermelde transponders hebben de laagste Noise Margin, Dus als je die goed ontvangt op een regenachtige dag, is je schotel groot genoeg.

 

aangepast door Old Satterhand
aanvulling (cursief)
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

In principe hetzelfde formaat.

Binnen de DVB norm is het traject rf  budget precies vastgelegd.

Maar dat kunnen we toch pas weten als die nieuwe Hotbirds volledig in bedrijf zijn?

 

Ik zie dat @Old Satterhand inmiddels een mooi, volledig  overzicht geeft van de stand van zaken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Die uitzendparameters, ook wel modcods genoemd hebben geen invloed op de gemeten C/N of MER waarde van de ontvangen transponders.

Wel is het zo dat je een minimale C/N moet hebben voor een foutvrije ontvangst voor elke transponder.

Die waarde varieert wel door de gekozen modcod.

 

1 uur terug, Mojo zei:

Bijvoorbeeld uitzendnorm DVB-S, DVB-S2, QPSK, 8PSK, 16PSK, FEC zijn van invloed op de C/N waarden.

Dat probeerde ik ook te schrijven. DVB-S, QPSK en FEC 3/4 heeft een lagere C/N dan DVB-S2, 8PSK en FEC 3/4

 

Ik heb mijn bericht inmiddels getracht naar juistheid te corrigeren

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Mojo zei:

Dat probeerde ik ook te schrijven. DVB-S, QPSK en FEC 3/4 heeft een lagere C/N dan DVB-S2, 8PSK en FEC 3/4

 

Om onderscheid te maken tussen CNR (Carier to Noise Ratio) en minimale CNR, moet je dat minimale er wel bijzetten!

Het zijn 2 verschillende begrippen! CNR is vergelijkbaar met S/N (Signal to Noise) en geeft een indicatie van de kwaliteit van de ontvangst.

Wat minimale CNR betekent weet je inmiddels. Het belangrijkste is dat iedereen begrijpt wat je bedoelt.

 

Moderne meetinstrumenten meten niet meer in C/N maar in MER. De waarden liggen dicht bij elkaar.

Als er wel een C/N ratio wordt vermeldt, dan is die gemeten in het RF domein, door de spectrum analyser, en geeft aan hoe hoog de carrier (channel of transponder) uitsteekt boven de ruisvloer.

 

Een voorbeeld van een meting van een moeilijk te ontvangen 16APSK feed op de Astra 1 satelliet.

CBER is een meting van de "Channel' Bit Error Rate, dus vóór error correctie.

LBER is na error correctie. PER telt het aantal verloren Packets en de meettijd.

Het verschil in MER en LM (link of noise marge) is de minimale MER die nodig is voor een foutvrije ontvangst.

Die wijkt soms enige tienden van dB af van de min CNR, omdat de meetmethode verschillend is.

A1_116267V_16APSK-2.jpg.5cc9a5ee71442c308dbef48a9ab9d02a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Hoi leden,  mijn excuses ik heb een typ foutje gemaakt ik bedoelde de tp van Nasa tv HD op Hotbird,  11373 H 27500 3/4. 😁

 

Wat jullie aangegeven maak ik dat bijvoorbeeld mee op Eutelsat21, (21 ,6 °C graden oost) 10856 V 30000 1/2 heb ik al met 10% ontvangst of zelfs met minder signaal al stotterloos beeld. Dat de tp dvs - s qpsk of dvb - s2 en 8psk is ingesteld en hoe de symbolrate en/of FEC maakt wel hoe goed en hoe sterk de tp ontvangst is. Vooral de sterkste tp 's gebruik ik om mijn schotel voor bepaalde sataliet te uitrichten.  Voor Türksat gebruik ik bijvoorbeeld tp 12228 v 8400 5/6 voor vinden en uitrichten op Türksat. Omdat dit en de eerste tp  dat bij mij en bij familieleden wordt gevonden en is ook de sterkste tp bij ons als wij uitrichten op Türksat. We krijgen meer dan 90% signaal ontvangst bij optimaal uitrichten. Natuurlijk is bij iedere het anders, sommigen krijgen met andere tp 's en sommige met deze tp's 😌

aangepast door Gökhan Tasgin
Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Gökhan Tasgin zei:

Hoi leden,  mijn excuses ik heb een typ foutje gemaakt ik bedoelde de tp van Nasa tv HD op Hotbird,  11373 H 27500 3/4. 😁

Nasa tv op de Hotbird ontvang ik zonder enig probleem met mijn 45cm Multytenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Old Satterhand zei:

Moderne meetinstrumenten meten niet meer in C/N maar in MER. De waarden liggen dicht bij elkaar.

Als er wel een C/N ratio wordt vermeldt, dan is die gemeten in het RF domein, door de spectrum analyser, en geeft aan hoe hoog de carrier (channel of transponder) uitsteekt boven de ruisvloer.

Aha. Ik kijk altijd op lyngsat naar de C/N lock die opgegeven word om te bepalen of het haalbaar is een bepaalde transponder te kunnen ontvangen/inlezen met mijn draaibare Gregorian 55cm

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Mojo zei:

Aha. Ik kijk altijd op lyngsat naar de C/N lock die opgegeven word om te bepalen of het haalbaar is een bepaalde transponder te kunnen ontvangen/inlezen met mijn draaibare Gregorian 55cm

 

Dan heb je aan dat getal op zich niet veel. Maar als je de MER/SNR/CNR kunt uitlezen op je ontvanger natuurlijk wel.

Maar die heb je bij de meeste ontvangers pas bij lock op de transponder. En dan weet je dus al dat je hem kunt ontvangen.😁

 

Er is iemand, ik zal zijn naam maar niet noemen, die denkt nog steeds dat als de BBC haar SD kanalen uitschakelt, dat dan een schotel met een 40% groter oppervlak benodigd is, omdat de minimale C/N tussen de transponder met nu nog de SD kanalen van de BBC (10803H) en de HD versie (10818V en 10847V) 1,4 dB verschilt.

Maar dat is in de praktijk niet aan te tonen, omdat de MER van de HD kanalen ook hoger is. De LM, regenreserve blijft min of meer gelijk.

 

Oordeel zelf. Je kijkt live mee, dus er zijn geen trucs mogelijk.

 

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging in cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren,

 

Gokhan heeft heel netjes en uitgebreid geantwoord dat er bomen in de weg staan en dat hij p de vorige locatie een betere ontvangst had op zwakkere satellieten.

 

1 Ik vind het netjes dat hij uitgebreid terug reageert...dat doet tegenwoordig niet iedereen

2 Hij had de schotel toch al en als er bomen in de weg staan is een maatje groter niet verkeerd.

 

dus eigenlijk alleen maar complimenten, zeker met de waardes.

Dat een vrije ontvangst voor een kleinere schotel zou leiden is logisch, deze persoon maakt er toch echt het beste van.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...