Ga naar inhoud


Ik heb een rot probleem.....


Gökhan Tasgin
Ga naar oplossing Opgelost door Gökhan Tasgin,

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

 

Na 3 jaar gebruik van mijn Sab 120 cm schotel, kwam ik er achter dat de moeren van mijn schotel dat aan de mast is bevestigd beginnen te roesten! Dus ik wilde ze vervangen maar ik kwam er gauw genoeg erachter dat de moeren zich niet zo snel en makkelijk laten losdraaien! Dus ik was op zoek naar WD40 wondermiddel maar tot mijn ergenis kon ik het nergens meer kopen! Was overall (bouwmarkten, Action ,Lidl Aldi enzovoort) uitverkocht.... Heel vreemd en heel bijzonder! Heb nooit eerder meegemaakt dat het niet meer te koop is, op internet maken een paar goofies het helemaal leuk, komen ze met prijskaartje van 20 euro en hoger ! Ze zijn niet goed wijs! Spul dat 3 euro kost bij Lidl en 2,50 bij Action 2,50 kost wordt op internet voor 20 euro verkocht en mag je nog de verzendkosten erbij rekenen! Nou sorry maar ik ben geen gekke henkie ik ga niet 20 euro dokken voor een spul dat 3 euro kost! Dus daarom heb ik geen WD40 spul kunnen kopen maar ik ben eigenwijs en met veel moeite kreeg ik die rot moeren wel los. (heb paar keer mijn vingers verbrand omdat de moer en de ratelsleutel knetter heet werdt maar ik kreeg hem wel los  zo heb ik de moeren toch laten zien wie eigenwijzer is 😁😁

 

 Gelijk heb ik nieuwe moeren en ook gelijk rvs moeren gehaald alleen wanneer ik de nieuwe moeren op de bouten probeer te draaien gaat het vrij stroef... Aan de lange U bouten van mijn Sab schotel zie ik niet dat het begint te roesten... Wat moet ik nou doen??? WD40 vinden en op de bouten spuiten en laten intrekken?? Of de lange U bouten vervangen?? Alleen de vraag is waar vindt ik nieuwe lange U bouten voor dit schotel?? 

 

Echt waardeloos piep kwaliteit deze moeren... binnen 3 jaar zijn ze aan het roesten... Moeren van mijn oude Triax schotel hadden na 10 jaar nog steeds niks... Ik had niet verwacht dat moeren binnen 3 jaar roesten... ik had eerlijk gezegd verwacht dat ze langer meegingen...  Maar goed beste leden, kunnen jullie mij uit de brand helpen...???

 

Groetjes Gökhan Tasgin. 

aangepast door Gökhan Tasgin
Link naar reactie
Delen op andere sites


WD40 is overal verkrijgbaar, kost ca 10 a 12 euro.

RVS moeren op gewone gegalvaniseerde bouten c.q. draadeinden voegt niet veel toe. Bovendien moet je rekening houden dat RVS wil gaan "vreten" wanneer er vervuiling op de schroefdraad zit of dat je te snel draait, zodat het materiaal warm / heet wordt. Wanneer een moer op een bout invreet, dan heb je nog een grotere uitdaging. Zeker is dan wel, dat de schroefdraad zwaar is beschadigd c.q. onherstelbaar is beschadigd.

 

Iets wat zwaar los neembaar is, kun je het beste rustig en soms ook even los dan vast en dan weer los draaien, zodat de rommel ( Roestresten ) de kans heeft om uit de schroefdraad te vallen. Wat op een draadeind helpt, gebruik een staalborstel om de schroefdraad schoon te maken. En als je WD40 ( kruipolie ) of iets dergelijks gebruikt, spuit het in en laat het eerst goed inwerken.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan met een snijkussen over de bouten gaan.

Dan is de draad weer goed.

 

Maar twee verschillende materialen gebruiken is ook niet ideaal.

je kan galvanize gebruiken en er "never seez" vet aan doen.

De volgende keer komen de bouten zonder problemen los.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/4720/

 

bekijk de tabel maar eens

er zijn heel veel verschillende soorten en als de bout anders is dan die moer heb je een groot probleem

als je twee verschillende soorten toepast leveren elektrolytische verschillen ROEST (ja bij roestvast)

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje vrijwilligers werk gedaan bij de plaatselijke voetbalclub.

De bouten en moeren die werden gebruikt om de doelpalen vast te zetten in beton moesten ook elk seizoen los worden gemaakt om het veld te renoveren.

Wij gebruikten om die weer voor een jaar te beschermen, Molykote lagervet.

Het voorkomt ook het invreten van de moeren op de bouten/tapeinden.

 

Op mijn werk had ik van de firma Sony iets dergelijks voor het vastdraaien van o.a. de parkertjes.

Ook die hadden nog wel eens de neiging om zich halverwege vast te vreten.

Ook daarop stond, tussen de Japanse tekens, de tekst Molykote.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb indertijd in de praktijk geleerd dat je RVS bouten en moeren moet gebruiken van verschillende klassen.

Dus bij RVS 8.8 bouten geen moeren gebruiken die ook 8.8 zijn, maar bijvoorbeeld 8.7.

Bij gelijke klassen gaat de schroefdraad vreten.

 

Je kan kopervet gebruiken op de schroefdraad.

Bedenk, dat gevette schroefdraad een ander aandraai moment heeft als droge schroefdraad.

 

En... na heel erg vast komt plotseling heel los.😀

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal! Allereerst dank jullie wel voor jullie tips!

Allereerst upload ik 3 foto's waarmee ik de constructie van mijn sab schotel laat zien. Wanneer jullie de foto's bekijken wil ik graag weten of ik met WD40 mijn probleem oplos of nieuwe U bouten nodig heb. Dus als ik wd40 spuit op de bouten en ik laat hem intrekken dan ben ik weer in staat om de schotel te monteren op de mast? En hoelang moet ik wd40 laten intrekken??

 

@Sprietje na het lezen van je bericht heb ik even gekeken en rvs U bouten zijn al voor paar euro te krijgen. Alleen nu het volgende stel ik bestel de U bouten die jij laat zien krijg ik dat door de houvast van mijn schotel heen? (Zie foto 1) 

 

En leden ik wil ook iets rechtzetten volgens mij hebben jullie mij verkeerd begrepen,  de huidige moeren en de huidige bouten zijn van het zelfde materiaal. Ik heb gewoon rvs moeren erbij gehaald. Het huidige moeren zijn gaan roesten. 

 

Als ik meer informatie moet geven moeten jullie het zeggen 🙂

 

20230419_145506.jpg

20230419_145527.jpg

20230419_145532.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje dus met WD40 wordt mijn probleem niet opgelost???  Met andere woorden Een normale U bout kan ik niet nemen zeg je dus ?? 

Nou heb ik van RVS 304 Rechthoekige U bout (draadbeugel) een mooie gevonden,  zit er 4 in met inc. ringen en moeren voor rond 21 euro. Draadlengte is 50 mm . De totaale lengte is 100 mm. Ik kan ook lengte van 120 mm nemen en daar is de draadlengte 60 mm. En die kost 22 euro. Allebij zijn 8 mm dik dus geschirkt voor Sleutel 13. Sprietje en iedereen, Heb ik de juiste gevonden kan ik deze gebruiken voor mijn schotel?? Mijn huidige draadbeugel die ik nou in mijn handen vast hou is 134 mm lang en de draadlengte is 105 mm. 

 

Diameter van mijn mast is 48 mm. 

 

 

 

aangepast door Gökhan Tasgin
Link naar reactie
Delen op andere sites

WD40 is een kruipend schoonmaakmiddel, punt. Dus nooit ter corrosiebescherming gebruiken. Gebruik liever kruipolie met MoS2, dat is goed spul.

 

Voor het gangbaar maken van de oude u beugels gebruik je een snijmoer M8 x 1,25, smeren tijdens het tappen. Oorspronkelijke sterkte behal je niet meer, dus voorzichtig vastdraaien. Of nieuw kopen.

 

Gebruik vet, was, teer etc tijdens montage.

 

Een aantal posts in dit topic is klinkklare onzin, dus uitkijken.

  • Like 1

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-4-2023 om 13:07, ceesv zei:

Ik heb indertijd in de praktijk geleerd dat je RVS bouten en moeren moet gebruiken van verschillende klassen.

Dus bij RVS 8.8 bouten geen moeren gebruiken die ook 8.8 zijn, maar bijvoorbeeld 8.7.

Bij gelijke klassen gaat de schroefdraad vreten.

 

Je kan kopervet gebruiken op de schroefdraad.

Bedenk, dat gevette schroefdraad een ander aandraai moment heeft als droge schroefdraad.

 

En... na heel erg vast komt plotseling heel los.😀

Je maakt even een fout Ceesv.

8.8 zegt iets over de trekstartkte van de bout. Je hebt ook bijvoorbeeld 10.9 of 12.9.

Bij RVS bouten moeren, heb je A2 en A4. Dat zegt iets over het materiaal RVS. Bij een bout RVS A2 8.8, kun je het beste RVS A4 moer toepassen. Maar nog kan het gebeuren dat het op elkaar invreet. Never size smeren op de schroefdraad is dan wel een goede oplossing.

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...