Ga naar inhoud


Ontvangst Dab zenders


Hansw

Aanbevolen berichten

Beste , omdat de Sat laatst een paar keer uitval door onweer heb ik geprobeerd voor het eerst de DAB functie te gebruiken om mijn Yamaha RX-V6a   receiver .

Ik heb de bijgeleverde antenne aangesloten   maar ik krijg alleen zenders in de buurt van Apeldoorn en geen Radio 1 en 2  enz 

Mijn vrouw heeft op de bovenverdieping als zij gaat strijken een kleine DAB radio met een antenne  daar ontvangt zij wel alle zenders  

Moet ik een andere antenne installeren  in de huiskamer 

Mvg Hans 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je al opnieuw zenders gezocht?

Normaal gesproken zal je wel wat meer zenders moeten kunnen ontvangen. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
29 minuten geleden, Hansw zei:

Ik heb de bijgeleverde antenne aangesloten

Dat zou dan deze antenne zijn, een dipool voor de FM band.

Dat is verre van optimaal.

Hoe heb je die antenne opgehangen?

Is de polarisatie van het DAB signaal verticaal of horizontaal?

Ik meen begrepen te hebben dat de DAB signalen verticaal zijn.

 

Een Buitenantenne voor Band III is een betere oplossing.

 

image.png

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het DAB signaal zou verticaal gepolariseerd zijn.

Je zou de dipool dus verticaal moeten ophangen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je even nadenkt over deze antenne dan zet je toch wel enkele vraagtekens.
1- bij het geel gekleurde gedeelte is de buitenmantel verwijderd.

    Hu..., maakt dat verschil uit of die plastic mantel er nu wel of niet op zit?
2- meteen achter de afgestripte buitenmantel worden 2 krullen in de coax geplaatst.

    Er liggen zo vaak bochten in de coaxkabel die helemaal geen invloed op het signaal hebben. Waarom hier dan wel in deze afgeschermde kabel?


Zou de antenne niet net zo goed werken als je alleen maar van dat stuk coax 300mm vlechtmantel en buitenmantel verwijderd, desnoods ook nog de kunststof binnenmantel en hem dan aan een tirewrapje ophangen?

 

Ik heb hier in Spanje totaal geen DAB-signaal dus kan het zelf niet uitproberen of het verschil uit maakt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur terug, Sprietje zei:

2- meteen achter de afgestripte buitenmantel worden 2 krullen in de coax geplaatst.

    Er liggen zo vaak bochten in de coaxkabel die helemaal geen invloed op het signaal hebben. Waarom hier dan wel in deze afgeschermde kabel?

Men simuleert hiermee de aarding.

Dit lijkt op een groudplane antenne, vandaar die "krullen"

 

Uitleg

 

De groundplane is afgeleid van de Marconi antenne.

 

Uitleg

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit wordt wel een "flowerpot" antenne genoemd, er is veel over te vinden.

Effectief een dipool, waarbij de smoorspoel ongeveer op de gebruikte frequentie moet resoneren (hoge impedantie).

Meestal wordt alles in een PVC buis gepropt, en wordt de spoel meteen ook om de buis gewikkeld.

De buitenmantel wordt meestal verwijderd omdat die een onbekende verkortingsfactor heeft.
Heb deze antenne zelf nooit gemaakt trouwens. Hier vond ik een calculator

https://nomonsuhendar.blogspot.com/2020/12/flower-pot-antenna-calculator.html

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...