Ga naar inhoud


Visio Bigbisat Software


Windhoos

Aanbevolen berichten

Beste Miauw


Mogen we je hartelijk bedanken dat er weer een BigBisat calculator beschikbaar is. Twee jaar lang hebben diverse mensen geprobeerd bij Cahors aan te kloppen voor een werkende calculator. Zelfs de Nederlandse importeur van Cahors is er mee bezig geweest maar steeds zonder resultaat. Jij deed ook een poging bij Cahors en jij kreeg het wel voor elkaar, zelfs met een bericht aan Cahors in het Nederlands.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb de calculator wat uitgeprobeerd. Hij werkt ongeveer hetzelfde als de oude calculator. Alleen jammer dat in het laatste (3e) blad waar de gegevens zijn uitgerekend, de Latitude en de Longitude niet vermeld staan zoals dat wel bij de oude calculator het geval was. Als je nu een print van de afstellingen maakt, kun je niet zien voor welke locatie het is.

Ik heb Cahors daar al over gemaild.

Zie bijlage oude calculator.

 

Berekening1.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan de calculator niet alleen gebruikt worden voor een BigBisat schotel maar ook voor monoblocken door gewoon slechts 2 satellieten in te voeren. Alleen is het jammer dat de calculator bepaald welke kop in de klem komt te staan en dat je dat niet zelf kunt kiezen. Bij een 3 graden, een 4,3 graden of een 6,2 graden monoblock komt het soms beter uit de linker- of de rechter kop in de klem te zetten. Daar heb je bij de BigBisat calculator geen invloed op.

Gelukkig dat bij een 4,3 graden monoblock voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 de calculator de kop van de Astra 23,5 in de klem zet wat normaal gesproken wenselijk is om het sterkste signaal te krijgen op de Astra 23,5. Ook voor mis-aanpassing van het monoblock/duo-lnb t.o.v. de schotelmaat is het beter de kop van de Astra 23,5 in de klem te hebben echter soms is het niet te monteren. Dan moet je wel de kop van de Astra 19,2 in de klem zetten. De schuinte van het monoblock moet dan anders ingesteld worden maar met wat handigheid is dat ook met de calculator uit te rekenen, zie beide afbeeldingen.

Als locatie heb ik midden Nederland genomen, 52,0 noord, 5,0 oost.

 

bug.png

19.2+23.5andersom.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Sprietje zei:

Alleen is het jammer dat de calculator bepaald welke kop in de klem komt te staan en dat je dat niet zelf kunt kiezen

Omdat de meest centrale satelliet in het midden komt te staan.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Sprietje zei:

Wat is de meest centrale satelliet als je 2 satellieten kiest?

Wat zou dat zijn als je op 18 graden oosterlengte woont en wat als je op 25 graden oosterlengte woont?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Dan wordt de download geweigerd of in quarantaine gezet. Had ik in het begin ook maar nu werkt hij bij mij wel.

 

nog steeds niks, zelf bij min 2e laptop zonder virusscanner .

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-1-2024 om 09:52, Sprietje zei:

Dan moet je wel de kop van de Astra 19,2 in de klem zetten. De schuinte van het monoblock moet dan anders ingesteld worden maar met wat handigheid is dat ook met de calculator uit te rekenen, zie beide afbeeldingen.

Hé, hoe heb je dat gedaan?

Ik kreeg dat niet voor elkaar.

 

 

Op 19-1-2024 om 11:40, Sprietje zei:

Ja, daarom komt in Nederland uit de calculator de 23,5e als centrale satelliet omdat die het verste uit het zuiden staat.

Deze hypothese wordt gemakkelijk ontkracht.

Als ik 19.0 of 19.1 gebruik (ipv 19.2), samen met 23.5, komt 19.0/19.1 centraal.

Wat de echte reden is van de keus van het programma, weet ik niet.

 

 

Op 18-1-2024 om 22:33, Sprietje zei:

Er klopt iets niet met de calculator, zie de bijlage.
In de afbeelding wordt de Astra 23,5 op nul gezet en de Astra 19,2 op -4,67 terwijl in de afstellingslijst staat Satellite de pointage: 19,2E wat volgens mij betekend dat de schotel gericht moet worden naar de 19,2E. Dit is dus in tegenspraak met wat er verder in de afstellingslijst en de tekening staat.

De keus om op 19.2 uit te richten is inderdaad nogal vreemd.

Maar afstellingslijst en tekening zijn wel congruent: de 19.2 LNB heeft in de tekening een extra cirkeltje in zijn 'feedhorn', ten teken dat je daarop zou moeten uitrichten.

 

 

3 uren geleden, edbe zei:

ook ik heb het geprobeerd,  kon het wel downloaden maar geef niks aan als ik alles invult?

Geeft hij een foutmelding met onder andere: "bestand niet gevonden"?

Dan is het waarschijnlijk een gevalletje RTFM! :

Quote

décompresser le logiciel,         vertaald:                         Pak de software uit,

Alle files (afzonderlijk, of de hele folder; @Mojoschreef het al) moeten worden uitgepakt, het handigst in een nieuw-aangemaakte map/folder (dan kan je ook MultiSat.cr makkelijk terugvinden om eventueel te hernoemen/bewaren).

En dan kan je dus de uitgepakte .exe starten.

 

Op 14-1-2024 om 19:15, Sprietje zei:

Het is Windows Defender die het downloaden en installeren voorkomt.

Het hoeft dus niet te worden "geïnstalleerd", maar wel te worden "uitgepakt".

Het lijkt me dat je Windows Defender wel kunt beïnvloeden, wat hij met bepaalde files en/of waarschuwingen doet?

 

 

 

 

Overigens:

QuicksatPc kapt een satellietpositie af op één decimaal: voor 28.35E rekent hij met 28.30E, merkte ik.

MultiSat.exe rekent wel correct met 28.35E

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, a33 zei:

Hé, hoe heb je dat gedaan?

Ik kreeg dat niet voor elkaar.

 

Het is zo simpel: Je schuift alles 10 graden op naar het oosten, dus voor de Astra 19,2 vul je in 29,2, voor de Astra 23,5 vul je in 33,5 en je eigen locatie geef je ook 10 graden oostelijker op. Dan verandert er niets aan de te berekenen situatie maar de calculator zet dan wel de Astra 19,2 op de nul-positie. Ja, om dit foefje niet meteen zichtbaar te maken, heb ik de satellietposities in de Cahors berekening aangepast.

 

 

 

De keus om op 19.2 uit te richten is inderdaad nogal vreemd.

Maar afstellingslijst en tekening zijn wel congruent: de 19.2 LNB heeft in de tekening een extra cirkeltje in zijn 'feedhorn', ten teken dat je daarop zou moeten uitrichten.

 

De afbeelding geeft aan 23,5 op positie nul, Astra 19,2 op positie -4,87.
De lijst geeft aan "satelliet de pointage: 19,2E.
Dit is tegenstrijdig. Het zou raar zijn als ze bedoelen dat je de schotel moet uitrichten op de 19,2 die uit het midden staat. Bij andere berekeningen staat de lnb met de dubbele cirkel altijd in het midden.

 

 

Overigens:

QuicksatPc kapt een satellietpositie af op één decimaal: voor 28.35E rekent hij met 28.30E, merkte ik.

MultiSat.exe rekent wel correct met 28.35E

 

Heb ik ook gemerkt. Daarom vul ik tegenwoordig 28,3 in. Die 0,05 verschil maakt ook weinig uit.

 

 

53 minuten geleden, a33 zei:

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, edbe zei:

ook ik heb het geprobeerd,  kon het wel downloaden maar geef niks aan als ik alles invult?

Kiezen voor downloaden

 

afbeelding.thumb.png.040beca9959c51b9f3f35fa7b716abbc.png

 

Daarna de map unzippen en ergens anders parkeren.

Vervolgens een snelkoppeling ergens op het bureaublad zetten van QuicksatPC.

afbeelding.png.a8895367f1c443488748a4bccb6b6b74.png

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo heb ik het van het begin af aan gedaan maar het bestand werd wel in quarantaine gezet en dus onbruikbaar.

 

Ik krijg nog steeds de melding "Aandacht vereist". Ik klik dan aan "Meer opties" en kies dan voor "Programma uitvoeren". Als ik dat 2x doe, krijg ik toch de berekening.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...