Ga naar inhoud


Wie heeft er vissen in de erwtensoep gedaan?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

Ongelooflijk, vroeger stierven de vissen van teveel nitriet in het water, en had ik plastiek planten en gebruikte ik putwater....

Nu gebruik ik regenwater en echte planten en heb ik last van algen ik het water.

Het begon met draadalgen die ik eruit viste...

Na verloop van tijd kreeg ik een groene soep, echt de kleur van erwten soep.

Ik heb regenwater in het aquarium gedaan en echte planten.

Vissen blijven leven!

In het deksel van het aquarium zitten 2 speciale witlicht 'TL' lampen.die branden van 14-22u. 

Ik heb op 200L één soeplepel kalk erin gedaanl

Hoe kan ik de algen kwijtgeraken en plantengroei behouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Misschien veel teveel licht en te weinig algen etende vissen.

Bekend als show aquarium met teveel licht is die algengroei toch wel. Maar ook overvoeren voederen kan ervoor zorgen dat die organische soep steeds groener wordt.

neem aan dat je dit reeds kent? https://aquariumhobby.be/algen-in-het-aquarium/#:~:text=1 Teveel aan licht zal algengroei bevorderen en,vissen niet te veel voeren. ... Meer items

 

Ik heb een keer mijn zand en grid van helder naar zwart gewisselt (leisteengrid) en dat werkte heel goed tegen de algengroei.

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar vragen, want wat doe je verkeerd:

1- putwater, was dat bronwater, regenwater of water van het slootwater-niveau?

2- waarom heb je er kalk in gedaan? Dat is vragen om algenproblemen.

3- welk filter gebruik je en wat zit in dat filter?

 

Ik heb 12 jaar aquaria gehad en nooit een algenprobleem

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben hier putwater (steenput) en regenwater

Aangezien het water in de aquarium regenwater is, zit er geen kalk  in en ook geen schadelijke nitriet.

De kalk en mineralen zijn merk COLOMBO GH+ door toevoeging van dit produkt herstel ik de hardheid op het normale niveau

Het toevoegen van kalk werd me aangeraden door de aqua winkelier ter bestrijding van de zweef- en draadalgen

 

Het regenwater is nitrietvrij

Het nitriet welke door de uitwerpselen van de vissen ontstaat wordt teniet gedaan door de planten.

Het filter is een ingebouwd filter en bestaat uit 2 stapels van 4 lagen sponsen van verschillende dichtheid en een laag filter glaswol

Ik denk van in de 2 stapels filterspons een houtskool laag te stoppen

Er zit ook nog een zuurstofpompje ( trilpompje)met bruissteentje in

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maak eens een foto van de algen. Kalk in het water gooien heb ik nog nooit van gehoord.

Wil je de ph verhogen dan leg er een paar stenen in, veel natuurlijker. Voordat je de stenen er in doet even een druppel zoutzuur er op en als het bruist is het een steen waar kalk in zit.

Hoe heten die speciale lampen? Zijn het led lampen? Als dat gewone tl balken zijn hoe oud zijn die lampen?

 

Ik probeer altijd zo min mogelijk poedertjes en chemische troep in mijn bak te gooien, vaak onnodig en alleen de winkel wordt er blij van.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had hetzelfde probleem met echt heel veel draadalg wat je gewoon om een stokje kon draaien en er bijna de planten bij uittrok als je het wilde verwijderen.

Mijn oplossing een strip UV ledjes gekocht en die bij aan de overige LED verlichting toegevoegd.

Duurde ongeveer 3 weken voordat je een resultaat zag maar daarna verdween de alg vrijwel geheel.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was een stripje van ome Ali met goed 20 UV ledjes (2 x 10 met verschillende UV golflengte  lampjes) die als de gewone verlichting uitgaat juist aangaat en dan de gehele nacht werkt. Gebruikt nagenoeg geen stroom maar algen hebben er blijkbaar een hekel aan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Jan Ambers zei:

wij hebben hier putwater (steenput) en regenwater

Aangezien het water in de aquarium regenwater is, zit er geen kalk  in en ook geen schadelijke nitriet.

De kalk en mineralen zijn merk COLOMBO GH+ door toevoeging van dit produkt herstel ik de hardheid op het normale niveau

Het toevoegen van kalk werd me aangeraden door de aqua winkelier ter bestrijding van de zweef- en draadalgen

 

Het regenwater is nitrietvrij

Het nitriet welke door de uitwerpselen van de vissen ontstaat wordt teniet gedaan door de planten.

Het filter is een ingebouwd filter en bestaat uit 2 stapels van 4 lagen sponsen van verschillende dichtheid en een laag filter glaswol

Ik denk van in de 2 stapels filterspons een houtskool laag te stoppen

Er zit ook nog een zuurstofpompje ( trilpompje)met bruissteentje in

 

 

Kalk doe je in het water als het extreem zuur is. Heb je de pH gemeten?

Normaal filter je over kool om chemisch afval te binden en daarna over turf om het water aan te zuren , beide om alg te vermijden.

Ik gebruikte daarvoor een Eheimpomp. Voorkomen is beter dan genezen.

Het filter dat jij gebruikt verwijdert alleen grof zweefvuil en doet verder niets behalve dat (rottings)bacteriën het leuk vinden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou de verlichting veranderen.

Een breder spectrum kiezen waar ook wat meer wit inzit zo rond de 3500 kelvin bij de 6000 die je nu hebt.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...