Ga naar inhoud


Afstandsbediening voor traplift, te zware bediening


TangoBravo
Ga naar oplossing Opgelost door trust,

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw heeft spierreuma, daarvoor hebben wij een traplift. Omdat de lift op de benedenverdieping voor een deur uitkomt, moet hij na gebruik weer boven geparkeerd worden. Dat doe je met de afstandsbediening, en daarmee haal je hem ook weer naar beneden. 

 

Om allerlei veiligheidsredenen moet je de knop van de afstandsbediening ingedrukt houden tijdens de rit naar boven en naar beneden. Soort van dodemansknop zeg maar. De rit duurt (ook weer omdat het van het liftinstituut allemaal niet al te snel mag gaan, maximaal 15 cm per seconde en in de bochten langzamer) anderhalve minuur. Al die tijd moet mijn vrouw de knop ingedrukt houden. En nu komt het probleem, om de knop ingedrukt te houden moet je de knop dus minstens met de kracht van een halve kilo met 1 vinger ingedrukt houden. Ook weer vanwege de veiligheid blijkbaar. 

 

Dat is moeilijk voor iemand met spierreuma. Hou maar eens een pond kaas anderhalf minuut met 1 vinger opgetild....

 

De fabrikant (TK Home Solutions) heeft geen oplossing. Hun advies is de uiterste boven of onderkant van de knop in te drukken omdat daaronder de microswitch zit. Dan heb je dus de kracht van ruim een pond nodig. Druk je midden op de knop, bijvoorbeeld midden op de P, dan is het zwaarder. En verder is hun advies om een huisgenoot op de knop te laten duwen. Wat lastig is als je alleen thuis bent. 

 

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en wel een oplossing heeft gevonden?

 

Hieronder een foto van de afstandsbediening.

 

IMG_8307.thumb.jpeg.63248ddc7c8f77fbcd76ca3e6e7cb007.jpeg 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Persoonlijk zou ik de asb even uit elkaar halen en voorzien van andere schakelaartjes.

Kan dat niet dan de asb in een ander kastje en even met wat draadjes wel soepele schakelaartjes in dat kastje.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, gerrit B zei:

Persoonlijk zou ik de asb even uit elkaar halen en voorzien van andere schakelaartjes.

Kan dat niet dan de asb in een ander kastje en even met wat draadjes wel soepele schakelaartjes in dat kastje.

Daarvoor is denk ik een vaardigheid nodig die ik niet heb... 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, TangoBravo zei:

Daarvoor is denk ik een vaardigheid nodig die ik niet heb... 🤔

 

Even wat solderen en wat toetsen van een computer toetsenbord toepassen.

Die laatste zijn er in diverse soorten en maten te verkrijgen.

 

Maar vreemd dat de Thyssen Krupp daar geen oplossing voor heeft, dit probleem komt toch veel vaker voor?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, TangoBravo zei:

Mijn vrouw heeft spierreuma, daarvoor hebben wij een traplift. Omdat de lift op de benedenverdieping voor een deur uitkomt, moet hij na gebruik weer boven geparkeerd worden. Dat doe je met de afstandsbediening, en daarmee haal je hem ook weer naar beneden. 

 

Om allerlei veiligheidsredenen moet je de knop van de afstandsbediening ingedrukt houden tijdens de rit naar boven en naar beneden. Soort van dodemansknop zeg maar. De rit duurt (ook weer omdat het van het liftinstituut allemaal niet al te snel mag gaan, maximaal 15 cm per seconde en in de bochten langzamer) anderhalve minuur. Al die tijd moet mijn vrouw de knop ingedrukt houden. En nu komt het probleem, om de knop ingedrukt te houden moet je de knop dus minstens met de kracht van een halve kilo met 1 vinger ingedrukt houden. Ook weer vanwege de veiligheid blijkbaar. 

 

Dat is moeilijk voor iemand met spierreuma. Hou maar eens een pond kaas anderhalf minuut met 1 vinger opgetild....

 

De fabrikant (TK Home Solutions) heeft geen oplossing. Hun advies is de uiterste boven of onderkant van de knop in te drukken omdat daaronder de microswitch zit. Dan heb je dus de kracht van ruim een pond nodig. Druk je midden op de knop, bijvoorbeeld midden op de P, dan is het zwaarder. En verder is hun advies om een huisgenoot op de knop te laten duwen. Wat lastig is als je alleen thuis bent. 

 

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en wel een oplossing heeft gevonden?

 

Hieronder een foto van de afstandsbediening.

 

IMG_8307.thumb.jpeg.63248ddc7c8f77fbcd76ca3e6e7cb007.jpeg 

 

 

 

Is het de onderste knop?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net de traplift uit het huis van mijn tante laten weghalen. Die had dezelfde situatie. De afstandsbediening was heel simpel in te drukken. Moet dus echt wel anders kunnen.

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer er een medische indicatie is voor de traplift zijn er talloze instanties die zo een lift aanpassen aan de mogelijkheden en beperkingen van de gebruiker.

 

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=aanpassingen+traplift+bediening+voor+gehandicapten

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TangoBravo

 

Kijk eens wat voor een type die AB is. Ik zie dat er infrarood bedieningen zijn en radio op 433 Mhz.

 

In dat geval zou je een goedkope, zelflerende, AB van Ali kunnen proberen.

 

Bij een andere dozenschuiver zie ik bijvoorbeeld 3 AB voor het openen van poorten voor 25 euries.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gerrit B 

Thyssen Krupp heeft inderdaad geen oplossing. 

 

Aanhaling uit hun mail daarover:

"Op dit moment hebben wij geen pasklare oplossing" 

"De knoppen moeten zoveel mogelijk aan de boven en onderkant bediend worden. In het midden moet u inderdaad veel kracht zetten" 

(en op die plek boven en onder moet je dus al met meer dan 500gr duwen)

"Leg de AB op een tafel o.i.d. en druk met de zijkant van de hand op de knoppen"

"De schakelaars die onder de drukknopschakelaar gemonteerd zijn al zo klein uitgevoerd dat hier geen lichtere voor te vinden zijn met een betrouwbare kwaliteit" (zie foto onder die werd meegestuurd)

image.png.39b6dc7f83ee692c461e06619a5beb98.png

 

"Wat betreft uw vraag op welke golflengte of frequentie de afstandsbedieningen communiceren: Hier is niets anders voor op de markt te krijgen. Dit omdat uw afstandsbediening ook niet "zomaar" op een andere traplift werkt. In het signaal zit een uniek nummer versleuteld wat hoort bij de print in de stoel en de haal en zendkast op de muur" 

 

@Con

Het gaat om beide knoppen, de bovenste om de lift naar beneden te halen (hun logica is dat het poppetje de plaats is waar jij staat) en de onderste om de lift weer naar boven te sturen, de P(parkeer) stand.

 

@Psychosammie

Zie bovenstaand verhaal. Volgens TK kan ik geen andere AB gebruiken. Overigens zijn er vast wel hackers of anders wel autodieven die veel weten over het kraken van afstandsbedieningen maar die heb ik toevallig niet in mijn kennissenkring 😇

In ieder geval is het 't overwegen waard om een universele zelflerende te kopen, maar die zou denk ik wel een breed frequentie gebied aan moeten kunnen, ik weet niet op welke deze AB werkt. Het is in ieder geval wel radio, want de AB is ver buiten het zicht van de lift nog te gebruiken. 

 

@ceesv

Voor zover ik tot nu toe begrepen heb schijnt het liftinstituut allerlei eisen te hebben (vertellen de monteurs mij) die beperkingen opleggen aan de mogelijkheden. Bij de nieuwste trapliften ben je bijvoorbeeld verplicht om altijd eerst een veiligheidsgordel vast te maken voordat de lift mag gaan bewegen. Wij hebben gelukkig net een iets ouder exemplaar, van eind 2021.

We hebben hem ook niet via een medische indicatie. "Spierreuma kan genezen" (ja dat klopt, maar lang niet in alle gevallen.). Tot nu toe hebben we gewoon iedere monteur en het hoofd TD van TK dit probleem voorgelegd, zonder een echte oplossing. Op hun website geven ze alleen de oplossing  dat je de lift zelf goed kunt bedienen, zelfs met een motorische handicap, omdat dat met een knuppeltje gaat. Dat is inderdaad waar, die is goed hanteerbaar. En als dat niet zou gaan dan moet er volgens hun gewoon een tweede persoon zijn die de lift bedient voor de gebruiker. 

 

@minplus

De lijmklem maakt de AB wel erg groot en onhandig...  Ziet mijn vrouw niet zitten. 

 

Dank voor al het meedenken!

 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die switchen zijn toch niet zwaar om in te drukken? Ik denk eerder dat het aan de behuizing ligt. Probeer het eens zonder behuizing, gaat het dan goed, boor dan een gaatje in de knop en monteer de schakelaar (verhogen dus) tot aan de buitenkant.

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het volgende te ver gaat maar zeg het toch.

Ik gebruik Home Assistant (HA). HA kan Broadlink(BL) integreren. BL kan rf frequenties oppikken en de code ontrafelen en zo kun je dan een apparaat via HA met een enkele toets bedienen.

Wellicht kan Michel hierover meer zeggen. Hij is diepgaand met HA bezig.

 

En wat betreft een lijmklem is dit mogelijk een oplossing. Is redelijk klein.

image.png.0bdc7586b060006b4fc574537ea6562b.png

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, minplus zei:

Ik had die in gedachten en een kleine snelspanlijmklem. Paar keer knijpen zonder veel kracht en klaar.

 

Jij inspireerde mij... vond het een goed idee.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...