Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste satvrienden, sinds een aantal weken heb ik last van blokvorming in het beeld. Soms wel en soms niet. Ik vermoed dat ik misschien last heb van vocht in de coaxkabel. Het vreemde is, dat  het probleem zich hoofdzakelijk bij de Nederlandse kanalen voordoet, dus die op de Astra 3. Normaal heb ik wel eens last met flinke regen, maar nu dus ook als het droog is. Wat zouden jullie adviseren. De kabel tussen de LNB en de disecqschakelaar vervangen, of toch misschien maar alles vervangen, inclusief de coaxkabel die naar binnen gaat? En zo ja, is er een bepaald soort coax die beter is?

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Geplaatst: (aangepast)

Als je vocht in de coaxkabel hebt, kun je dat zien. Als je een paar centimeter van de coax af knipt en je haalt de binnenader er uit, dan moet die glanzend koperkleurig zijn. Is er vocht in gekomen dan is de middenader mat. Door steeds een stukje van de kabel af te knippen, kun je zien hoe ver het vocht in de kabel is gelopen. Tja, en op een gegeven moment wordt de kabel te kort en zul je een nieuw moeten plaatsen.

Heb je wel het regenkapje van de lnb omlaag getrokken?

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Het regenkapje zit bij alle LNB's wel goed, maar na zoveel jaren kan er toch wel vocht in zitten. Het betreft denk ik de kabel van LNB naar disecqschakelaar, want de zenders via de overige LNB's komen normaal door.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

hoeveel signaal heb je trouwens op astra 3

en heb je de zenderlijst al eens terug in gescand

anders misschien lnb eens nakijken of die nog goed staat

aangepast door smetje limb.BE
  • Like 1

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:
20 uren geleden, Sprietje zei:

Tja, en op een gegeven moment wordt de kabel te kort en zul je een nieuw moeten plaatsen.

😁

dat noemt men destructief analyseren/testen!

Ik zag destijds op mijn 11 verdiepingen flat op het dak ook witte pvc mantel coax in het water liggen van een andere sat hobbyist.

@AEO heb je eventueel beelden van je opstelling en kabel doorvoeren?

IK VERTREK

België (Is er leven op Pluto)

Geplaatst:

Inmiddels krijg ik ook blokkerig beeld op de Engelse zenders via Astra 2. Het moet wel vocht zijn. Ik heb al nieuwe coaxkabel besteld. Binnenkort gewoon alles vervangen. Als ik de signaalsterkte bekijk, dan heb ik op veel zenders 100% en ook kwaliteit 100%, maar toch komt er blokvorming voor, zelfs nu met droog weer. De kabels zijn ook al best oud, vervangen is de beste optie. De coaxkabel die ik vroeger bij een sattellietboer kocht is wit. Maar nu heb ik zwarte coaxkabel gekocht, type RG6. Ik ga die nu ook door een plastic pijp aanleggen, die ik dan volledig zal afdichten

• Like 1

Geplaatst:
5 minuten geleden, AEO zei:

Als ik de signaalsterkte bekijk, dan heb ik op veel zenders 100% en ook kwaliteit 100%, maar toch komt er blokvorming

Heb je misschien een dect telefoon daar ergens in de buurt?

• Like 1

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Nee, er is geen Dect telefoon in de buurt, het moet echt vocht in het systeem zijn. In onze slaapkamer hebben we een tweede tv die ook op de schotel is aangesloten, en daar heb ik dat probleem niet. Er zijn 4 LNB's met elk 2 uitgangen. Verder zijn er dan 2 disecqschakelaars voor 4 LNB ingangen. Het probleem kan in de kabel naar de huiskamer zitten, maar het kunnen ook een aantal kabels tussen LNB en disecqschakelaar zijn. Ik ga dus alles vervangen, te beginnen met de coaxkabel naar de huiskamer. Ik ga die in het vervolg door een dunne pvc buis laten lopen.

36 minuten geleden, AEO zei:

Ik ga dus alles vervangen, te beginnen met de coaxkabel naar de huiskamer. Ik ga die in het vervolg door een dunne pvc buis laten lopen.

Als je maar geen flexibele electriciteitsbuis neemt want daar vallen de gaten na 1 jaar in door de zon. Neem tyleenbuis die ze voor waterbevloeiing gebruiken. Die kan jarenlang in de zon liggen.

tyleenslang.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:
Op 1-12-2024 om 15:25, AEO zei:

Maar nu heb ik zwarte coaxkabel gekocht, type RG6. Ik ga die nu ook door een plastic pijp aanleggen, die ik dan volledig zal afdichten

Ik weet niet welke type RG6 coax nu gekocht is. Hirschmann koka 799 zwart is schikt voor buiten als binnen. Deze kan ik wel aanbevelen.

Geplaatst:
Op 1-12-2024 om 15:25, AEO zei:

Maar nu heb ik zwarte coaxkabel gekocht, type RG6. Ik ga die nu ook door een plastic pijp aanleggen, die ik dan volledig zal afdichten

dubbel, of loopt het door je vijver in de tuin?

IK VERTREK

België (Is er leven op Pluto)

Geplaatst:

Geen vijver, maar vanaf de schotel naar beneden gaat het straks dan door die buis, dat is grijze kunsstof die in lengtes van 2m te koop is bij een bouwmarkt. Ze worden verbonden met speciale tussenstukjes. Vreemd overigens, dat ik gisteren met al die regen juist geen blokkerige beelden had, en ook vandaag weer niet, terwijl de afgelopen dagen er veel last van was. 

Geplaatst:

Liggen die coax op de grond (in de tuin bv), mijn coax raken de grond niet en ik heb ze niet in een pvc buis hangen; het lijkt me waarschijnlijk dat je juist meer kans op vocht heb als je die coax in een pvc buis hangt.

Mijn coax kabels hangen er al +- 30 jaar (2 zijn van POPE en de 3de is een coax waarvan de kern tussen plastic luchtschotten hangt)

In ieder geval veel succes.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Geplaatst:

Vandaag weer veel beeldstoring. Morgen komt mijn buurman een gat in de gevel boren om de coaxkabel door naar binnen te voeren. De huidige kabel gaat ook door de gevel naar binnen, maar dat is wat lager onder de grond, en daar zit waarschijnlijk het probleem, omdat ik de tuin heb laten betegelen, waarbij de grond ook is opgehoogd. Mogelijk is daar wat aan de kabel beschadigd, ook al is er niets aan te zien.

Laat de buurman (van buitenaf gezien) schuin naar boven boren zodat er geen water naar binnen kan komen.

Veel succes!

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen