Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Deskundigen zijn ondertussen tot de conclusie gekomen, dat wiebelstroom van zonnepanelen en windmolens in het net, zonder voldoende conventionele energie van ouderwetse dynamo's het net onstabiel kunnen maken.

Dit kan ons ook gebeuren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
Op 2-5-2025 om 17:29, mereltje zei:

In Nederland zitten de calamiteiten zenders op FM

Is dat zo? Nou ik heb het hier meegemaakt dat Markelo FM de hele dag uit de lucht was door een stroomkabel storing in die buurt. Er zat een FM piraat op 96.2 MHz met RDS 3 FM lol. Ooit stond daarvoor een noodstroom aggregaat in de kelder maar misschien was de peut op.

Geplaatst:

Ik ga ervan uit dat de stroom netten in o.a. Nederland en Duitsland veel robuuster zijn dan in Spanje en Portugal. 
Dus dat zou me geen zorgen maken. 

In mijn regio valt de stroom wel vaker uit voor korte periodes. 
Dat gebeurt dan op de allerwarmste zomer dagen met top temperaturen aan de 50°C waar de stroomleverancier aan z’n grenzen komt. 
De net-last van een stad als Dubai is onvoorstelbaar hoog. 
Als je alleen al ziet wat het verbruik van de ontzoutings installaties aan stroom verbruikt om drinkbaar water te maken, daar word je duizelig van. 

Stay delulu !

Geplaatst: (aangepast)
45 minuten geleden, OFDM zei:

Is dat zo?

Hierbij het overzicht van alle rampenzenders in Nederland volgens de overheid

overzichtrampenzenders.thumb.jpg.f6ac57f11f0652169836dc7dc00dd0df.jpg

en idd is alles FM 

Maar er zijn er ook in DAB

overzichtrampenzenderDAB.thumb.jpg.da83c5b3ebff1cc830ec318f39f0db20.jpg

en hier kun je dat dus vinden

overzicht rampenzenders

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
23 minuten geleden, gerrit B zei:

Hierbij het overzicht van alle rampenzenders in Nederland volgens de overheid

overzichtrampenzenders.thumb.jpg.f6ac57f11f0652169836dc7dc00dd0df.jpg

en idd is alles FM 

Maar er zijn er ook in DAB

en hier kun je dat dus vinden

overzicht rampenzenders

Dat verklaart het helemaal! Dus de landelijke zenders zijn in die situatie niet relevant.

Geplaatst:

Als bij een nationale NL ramp, de regionale zendets samengeschakeld worden, is het dan geen landelijke zender?

Er bestaat geen middengolfzender ter wereld die met één klap heel Spanje afdekt. Nederland zou nog gaan maar dan heb je het wel gehad. 

Een middengolf zender met 500 kW + haalt ternauwernood net 150 - 200 km maar dan is het echt voorbij. 

Ik heb het over overdag. 

Stay delulu !

• Moderator
Geplaatst:

Ook in Nederland was de Middengolf zender niet landelijk dekkend.

In Hulsbergen stond nog een steunzender voor Limburg.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

31 minuten geleden, OFDM zei:

Dat verklaart het helemaal! Dus de landelijke zenders zijn in die situatie niet relevant.

Een landelijk zender is eeuuh........ landelijk

Dus wellicht niet ideaal als er juist in een regio iets aan de hand is en men alleen die regio van informatie wil voorzien zonder de rest in paniek te brengen.

Daarnaast zou ik me er iets bij voor kunnen stellen dat als iets landelijk uitgezonden wordt men er ook voor moet zorgen dat dit dan ook bij alle zendmasten gelijktijdig beschikbaar is en dat deze infrastructuur eerder een doelwit zal zijn of verstoord zal zijn door calamiteiten.

Maar ook dat men het bewust regionaal wil houden want als er bij Rockwool in Roermond iets fout gaat dan zal die informatie waarschijnlijk niet relevant zijn voor de regio's boven de grote rivieren en andersom.

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:
25 minuten geleden, ceesv zei:

Ook in Nederland was de Middengolf zender niet landelijk dekkend.

In Hulsbergen stond nog een steunzender voor Limburg.

Wat heet dekkend?

De 747 en 1008 zullen ook wel in Z. Limburg te ontvangen zijn geweest maar het was dan te zwak voor een minimale vereiste veldsterkte. 
Feit is dat de middengolf nu niet meer bestaat en de bevolking heeft geen middengolfradio meer. 
Mijn kinderen weten niet eens meer wat middengolf is. Die kunnen nog wel wat met Alexa of een luidspreker in de vorm van een lampenkap beginnen en dan heb je het gehad. 
Voor noodmedelingen vertrouwen ze op hun telefoon met Cel Broadcast. Dat wordt regelmatig getest en dat hebben niet een stel onnozelen bedacht. 

Stay delulu !

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Als bij een nationale NL ramp, de regionale zendets samengeschakeld worden, is het dan geen landelijke zender?

Er bestaat geen middengolfzender ter wereld die met één klap heel Spanje afdekt. Nederland zou nog gaan maar dan heb je het wel gehad. 

Een middengolf zender met 500 kW + haalt ternauwernood net 150 - 200 km maar dan is het echt voorbij. 

Ik heb het over overdag. 

Gast jij bent helemaal van het padje...  net als die mensen die denken dat ze hier 35+ FM zenders en 50+ DAB zenders in de lucht kunnen houden tijdens een landelijke stroom storing, dat gaat niet gebeuren. Waar zijn de aggregaten dan?  Tuurlijk je kunt een aggregaat op een trailer laten voor rijden bij een locatie zoals wel eens bij een 5G mast gebeurd, maar als je 19 inch kast met zender(s) op hoogte hebt staan moet je het ook ergens kunnen inkoppelen.    

Wat betreft de middengolf.. Die ontvangst normering is niet relevant,  de ontvangst hoeft niet perfect te zijn zo lang je het maar kunt verstaan.  Ik kan hier s'nachts de Oekraïense radio op de middengolf mee krijgen, wel zeer zacht maar het lukt net.  Dat is een zender van 100 KW ofzo op 2500 KM afstand.  Radio Caroline met hun 4 KW is in Nederland overdag ook te ontvangen dus je overdrijft schromelijk.  En als we landelijke stroomuitval hebben zijn alle (PLC) storingen ook meteen weg.   

En je kinderen kun je onderwijzen, noodradio's kun je kopen zolang je maar een goede uitzoekt. Dus wat is het probleem? 

En als ze niet mee willen doen en niet op de hoogte willen blijven, nou ja dan gaan misschien eerder dood, noem het natuurlijke selectie.  

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Betreffende het feit dat er een complete stroom blackout was in Spanje en Portugal zou men ook eens de uitzending "dit is thijs" zaterdag avond, met CDS Eichelsheim, nog kunnen herbekijken. Daar gaat het over ONZE voorbereidingen voor enkel 72 uur. Heb je pech duurt het maanden.

het gaat niet over de EO maar over de vragen aan en antwoorden van onze Generaal.

aangepast door Tonskidutch

Mind Your Own Existence

Dark Globe , Boy George

Sorry,  je loopt uit je nek te zwetsen. 

‘s Nachts is niet overdag. 
Overdag heeft een middengolf zender onvoldoende reikwijdte. 
Of ontvang je die middengolfzender uit de Ukraine om 12h00 ‘s middags ?
Bij een ramp gaat het om acute mededingen met hulp & informatie en wel onmiddellijk. Dan wacht je niet tot 21h00 in de avonduren. (In de zomer)
Neem als voorbeeld de vuurwerkramp van Enschede. Daar heeft de regionale FM zender prima dienst gedaan. 
De ontvangst van Caroline is ver onder de maat. Daar win je geen oorlog mee. 
Caroline is alleen te ontvangen omdat ie aan de kust in het zoute water staat. 
In het oosten van NL is het naadje. 
Rn dan heb ik het nog niet eens over die gigantische stoornevel van allerlei welvaartsstaten apparatuur van tegenwoordig. 
Wees toch eens reëel, AM verkwensies zijn tegenwoordig dermate verziekt dat ze onbruikbaar zijn. 

32 minuten geleden, Codx zei:

Gast jij bent helemaal van het padje...  net als die mensen die denken dat ze hier 35+ FM zenders en 50+ DAB zenders in de lucht kunnen houden tijdens een landelijke stroom storing, dat gaat niet gebeuren. Waar zijn de aggregaten dan?  Tuurlijk je kunt een aggregaat op een trailer laten voor rijden bij een locatie zoals wel eens bij een 5G mast gebeurd, maar als je 19 inch kast met zender(s) op hoogte hebt staan moet je het ook ergens kunnen inkoppelen.    

Wat betreft de middengolf.. Die ontvangst normering is niet relevant,  de ontvangst hoeft niet perfect te zijn zo lang je het maar kunt verstaan.  Ik kan hier s'nachts de Oekraïense radio op de middengolf mee krijgen, wel zeer zacht maar het lukt net.  Dat is een zender van 100 KW ofzo op 2500 KM afstand.  Radio Caroline met hun 4 KW is in Nederland overdag ook te ontvangen dus je overdrijft schromelijk.  En als we landelijke stroomuitval hebben zijn alle (PLC) storingen ook meteen weg.   

En je kinderen kun je onderwijzen, noodradio's kun je kopen zolang je maar een goede uitzoekt. Dus wat is het probleem? 

En als ze niet mee willen doen en niet op de hoogte willen blijven, nou ja dan gaan misschien als eerder dood, noem het natuurlijk selectie.  

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

Stay delulu !

• Moderator
Geplaatst:
28 minuten geleden, Codx zei:

Ik kan hier s'nachts de Oekraïense radio op de middengolf mee krijgen, wel zeer zacht maar het lukt net. 

En wat doe je met de tussenliggende hobs die geen signaal ontvangen?

Die middengolf zender is over die afstand in grote gebieden niet te ontvangen, daar "springt" het signaal over het gebied.

Tja, en hoe weet ik dat er een calamiteit is wanneer ik nooit naar die zenders luister?

4 minuten geleden, ceesv zei:

Tja, en hoe weet ik dat er een calamiteit is wanneer ik nooit naar die zenders luister?

duidelijk, wie heeft er nog een am radio in de koelkast liggen? Met voldoende batterijen?

aangepast door Tonskidutch

Mind Your Own Existence

Dark Globe , Boy George

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen