Ga naar inhoud


Opname/timeshift problemen met NAS Synology


Zork9999

Aanbevolen berichten

Beste Forum leden,

 

Ik heb de volgende problemen met opname/timeshift

 

Opname NAS:

Nu ik mijn NAS heb gemount met NFS via fstab heb ik het probleem dat opnames stotteren als ik ze afspeel via VU+.

Op de NAS draait verder niks. Als ik de opnames bekijk via mijn pc gaat het wel goed.

 

Timeshift:

Timeshift en opname beide op de NAS gaat niet goed dus heb voor timeshift al een aparte usb stick gekocht.

Maar timeshift stottert ernstig als ik een programma opneem naar de nas en timeshift via usb stick

 

Mijn Setup

Vu: Ultimo

NAS: Synology 211j 4TB

Mount: NFS

Image: Openpli 2.1 beta

Tuners: 2x DVB-C

 

Heeft iemand nog tips ? En is dit verholpen door een interne harddisk te installeren?

 

Groeten

Zork

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik gebruik geen timeshift, maar in mijn ultimo zit een harddiskje en ik heb geen last van stotteren als ik 2 opnames tegelijk doe (eigenlijk hetzelfde als jij doe met timeshift +1 opname). Wellicht dat je combinatie van usbstick en nas toch net iets te veel vraagt van de cpu van je ultimo? Je zou een disk in je ultimo kunnen plaatsen en kijken of het dan beter gaat?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zork9999,

ik heb geen synology maar een qnap

dat maakt wellicht niet zo veel verschil

 

wat echter wel uit kan maken inzake verschillen, is de soort mount en de gebruikte opties.

 

Lan 100Mbit/s moet met dat Timeshift makkelijk zonder stotteren kunnen opnemen en weergeven.

De verbindingssnelheid is hoog genoeg en vooral middels NFS zou dat moeten kunnen.

Echter, die opties die ik vermelde kun je verbindingssnelheid deels belemmeren of optimaliseren.

,hard,soft,vers=3, heel veel opties (zie de linux manpages <mount> op internet )

 

NFS server <> NFS Client verbinden bij opstarten met elkaar en handelen zelf de doorsnee snelheid uit.

(bij de betere NAS en zeker die synology moet dat vlekkeloos werken)

Maar je kunt middels twee protocollen verbinden > per TCP of per UDP.

hoe die verbonden is NU; kun je zien in een telnet kommando >mount< zie voorbeeld bij mij:

10.0.0.101:/Multimedia/ on /media/net type nfs (rw,relatime,vers=3,rsize=32768,wsize=32768,namlen=255,hard,nolock,proto=tcp,port=65535,timeo=70,retrans=3,sec=sys,local_lock=all,addr=10.0.0.101) 

de rsize en wsize 32768 is optimaal onderhandeld door server en client

het protocol dat ik gebruik is TCP > dat kan echter in bepaalde netwerken contraproductief zijn

omdat router of switch juist die niet graag gebruikt of er bijvoorbeeld een Hub tussen hangt.

 

je kunt dus a ) kijken hoe nu gemount is en b ) testen met een ander protocol

NFS met UDP is het snelst maar kan dus in geval van router en switch misschien beter op TCP ingesteld worden

 

EN of je synology de hdd's snel genoeg "upspint" en genoeg cache geheugen heeft kan ook bepalend zijn voor het slagen van een timeshift.

 

Misschien heb je der wat aan?

ciao

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren bedankt voor het meedenken.

 

Na een kleine google mount linux cursus kon daarin niks vinden wat verkeerd stond.

Toch maar onderzoek gedaan naar mijn netwerk nadat ik zag dat de snelheid vanuit mijn NAS niet verder kwam dan 2.2 mbit :mellow:.

Naar 3 uur alle kabels,routers, switches, UTP wandcontactdozen etc te checken.

Heb een wandcontactdoos en een rotte kabel vervangen en alles draait op 1gigbit netwerk.

 

Ultieme test 2 programma's opnemen naar nas en opgenomen programma van de nas afspelen.

Werkt perfect !!!

 

Sorry voor de trouble maar eind goed al goed !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Kun je met de vu ultimo en met een nas ook meerdere programma's tegelijk opnemen of is dit beperkt tot 1 programma tegelijk?

 

Ligt eraan Hoeveel tuners erin je vu zitten.

2 programma's te gelijk opnemen is geen probleem met 2 tuners geen probleem.

Net geprobeerd 3 programma te gelijk opnemen en permanent timeshift. Werkt perfect alleen vu word wel een beetje traag.

Maar opnames gaan goed.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

natuurlijk kun je meerdere opnames tegelijk maken,

menig een, doet dat ook op de ingebouwde hdd

bij de NAS ligt het aan de prestatie van de NAS en de verbindingssnelheid

100 Mbit/s netwerk LAN 4 a 6 (lan 100Mbit aansluiting met switch of router naar nas)

300 Mbit/s netwerk WLAN 7 a 8 (wlan stick 300Mbit + 300Mbit wlan router naar nas)

daarna komen andere beperkingen dan tot uitdruk CPU en gheugen van receiver.

 

ciao

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan Hoeveel tuners erin je vu zitten.

2 programma's te gelijk opnemen is geen probleem met 2 tuners geen probleem.

Net geprobeerd 3 programma te gelijk opnemen en permanent timeshift. Werkt perfect alleen vu word wel een beetje traag.

Maar opnames gaan goed.

 

schrijft Ultimo, meestal 2 dvb-s

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had het zelfde probleem met een synology (DS712+). Bleek dat het ding bezig was een netwerkbackup te doen naar een andere synology (DS508) Dus een probleem van beschikbare bandbreedte. Bandbreedte was 2Gbps tussen de 2 Synology's (link aggregation) Wou het maar vermelden om volledig te zijn en eventueel andermans problemen voor te zijn met de oorzaak vh probleem.

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Mag ik bij dit topic aansluiten met een iets andere vraag

Ik heb dit al eerder aangekaart maar toen kwam er geen oplossing

Ik gebruik ook een qnap nas voor opname en time skipping

ik heb twee tuners in de ultimo maar dat daargelaten

bij mij start ik tim skipping door op pause te drukker

Ik zet hem dan bijv. 4 minuten stil

Daarna druk ik weer op play of pause kan beiden en de opname speeld af

Echter na 4 minuten gaat hij dan plotseling op live en mis ik de rest

Als ik de opname 1 minuut stil zet en vervolgens afspeel gaat hij na 1 minuut alweer op live

Dit zou volgens berichten ergens in een menu in te stellen zijn maar ik kan in geen enkel menu iets vinden opver time skipping

 

Wat ik nu doe is geen time skipping maar op record drukken dat kan ik dan wel correct afspelen maar ik moet achteraf de opname altijd wer verwijderen, niet helemaal de bedoeling als je timeskipping hebt dacht ik.

Overigens is alles bedraad en werken opnames prima zelfs meer dan 3 programma's opnemen en een kijken werkt goed.

ik moet er misschien nog bij vermelden dat er ook een ET5X00 gebruikt maakt van de nas maar deze staat op de getetse momenten niet aan.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

videcom,

het heet time shifting, bij jou lijkt het zoals je verteld echter inderdaad timeskipping das nie goe.

 

zels als ik een uur timeshift laat lopen per pause toets, kan ik ook een heel uur kijken, na play te hebben gedrukt.

nog bij de DUO, nog bij de Ultimo, nog bij de SOLO2 springt mijn timeshift zomaar op live tv.

 

kan het zijn dat je de standaard opname paden hebt aangepast voor timeshifting ???

en misschien op een usb stickje hebt gedirigeerd?

hier is alles op /media/hdd ingesteld en de NAS is dus met mountpoint media/hdd gemount

check daar eens, de opnamepaden.

ciao

Ready Baby

Jeanne Added

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...