Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 2


Bigfoot

Aanbevolen berichten


12 uur geleden zei Sjaak(k):

 

De meeste risico op overlijden heb je tegenwoordig van andere appende chauffeurs.:eek:

 

 

Of van die dwazen met winterbanden die denken dat ze niks meer gebeuren kan en dus veel te hard rijden.

4seizoenen band is een compromie band en een slechte keus, het mooie rapport cijfer zegt niet veel het is een vergelijking met 4seizoenbanden en dan dus een 8.

Dus een betere tov de slechtere.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor degenen zonder winterbanden is elke  snelheid te hoog bij het winterweer dat we gisteren hadden.

Er zwerven genoeg filmpjes op Youtube rond van ADAC etc. die dat treffend in beeld hebben gebracht.

 

Duitsland heeft het overduidelijk in de wet aangegeven, maar vergis je niet in de Nederlandse verkeerswetgeving.

Daarin is opgenomen dat je het verkeer niet mag hinderen of in gevaar mag brengen.

 

Er dat gebeurt wanneer je niet je wagen aanpast voor de weerssituatie.

Dus bij winterse omstandigheden dien je banden te gebruiken die voor dat weertype zijn bedoeld, of je laat je wagen staan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onzin voor de Benelux natuurlijk, bij elk weertype moet de rijstijl aangepast worden aan de omstandigheden, ik rij al 42 jaar rond zonder winterbanden en andere marketing spullen, voor Belgie is dat dus goed te doen, zolang je maar een aangepaste rijstijl hanteert.

 

De invloed van de winterband die nu aangeboden word is al heel vlug ontoereikend ( is al bewezen) voor ons weertype, bij sneeuw of ijzel heb je al vlug geen bal meer aan, dan, komt enkel nog de echte sneeuwband in aanmerking en die is in Belgie niet toegelaten.

 

De winterband komt dus de bandenmerken en banden-centrales goed uit, de bestuurder in onze streken niet, hun mooie kretn kun je best met een flink korreltje zout

nemen.

 

Veiligheid

Om nog een laatste fabel de wereld uit te helpen: aquaplaning behoort met een winterband niet tot het verleden. Deze banden presteren weliswaar over het algemeen vaak beter dan zomerbanden op dit vlak, maar de verschillen zijn niet heel erg groot. Ook op sneeuw of ijs zijn winterbanden weliswaar beter dan zomerbanden, maar ze maken je niet onschendbaar. Als je harder gaat rijden omdat je denkt dat je veel meer grip hebt, dan is de toegevoegde waarde van winterbanden al snel weer weg.
 

Onzin en nadelen

Winterbanden doen niets op ijs, ijzel en bevroren sneeuw, en aquaplaining voorkomen ze al helemaal niet. De kortere remweg is maar heel betrekkelijk, dat hangt sterk af van de snelheid, gewicht van de auto en de bruuskheid waarmee wordt geremd. Bovendien zorgt een werkende ABS altijd voor een langere remweg. Het is leuk als jij met je winterbanden vlot stilstaat, maar als degene achter je op zomerbanden rijdt (en glijdt), heb je er nog niets aan. Sommigen monteren uit zuinigheid 2 winterbanden (alleen om de voorwielen) en 2 zomerbanden. Dit is niet alleen verboden, maar ook levensgevaarlijk. De achterkant kan bij een noodstop makkelijk uitbreken.

 

 

aangepast door Tripleboy

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 minuten geleden zei Tripleboy:

ik rij al 42 jaar rond zonder winterbanden

Grappig, dat je dus oordeelt over iets wat je niet kent.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei ceesv:

 

 

59 minuten geleden zei ceesv:

 

Duitsland heeft het overduidelijk in de wet aangegeven, maar vergis je niet in de Nederlandse verkeerswetgeving.

Daarin is opgenomen dat je het verkeer niet mag hinderen of in gevaar mag brengen.

 

Er dat gebeurt wanneer je niet je wagen aanpast voor de weerssituatie.

Dus bij winterse omstandigheden dien je banden te gebruiken die voor dat weertype zijn bedoeld, of je laat je wagen staan.

 

Wagen aanpassen is een goede optie maar in Nederland (nog) niet verplicht.

Winterbanden op je auto en denken dat je dan veel harder kan is dom en breng je ook het verkeer in gevaar.

Winterbanden gebruik in Nederland is zeer discutabel daarom dat er hier niet de verplichting is om deze te gebruiken.

Overigens ook een feit is dat de profiel eisen voor een winterband anders zijn dan voor een zeg maar zomerband, veel mensen denken dat ze een winterband hebben maar met te weinig profiel is een winterband gelijk de zomerband. Dat is zelfs in Duitsland zo en is schijnveiligheid te noemen.

Je kunt beter weggebruikers hebben op zomerbanden die zich aanpassen  aan de omstandig heden op de weg dan een dwaas  met winterbanden met te weinig profiel en die denkt dat ie met winterbanden onkwetsbaar is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jullie brengen steeds hogere snelheid als argument waarom een winterband slecht zou zijn bij winterse omstandigheden.

Dat is hetzelfde als aangeven dat ABS en veiligheidsriemen ook overbodig zijn.

 

Feit is, dat er vandaag in Nederland weer tientallen wagens in een ongeval verwikkeld zijn omdat er geen winterbanden gemonteerd zijn.

De schade die daaruit ontstaat betalen we allemaal mee in onze verzekeringspremie.

 

Feit is, dat bij het weer van vandaag het gebruik van de winterband de veiligheid verhoogt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei ceesv:

Grappig, dat je dus oordeelt over iets wat je niet kent.

Haha, onkunde in deze materie is wel aan u besteed dus, gezien je beweringen die enkel op marketing praat gebouwd zijn, met mijn ervaring en meer dan 2 miljoen kilometers op de weg in de Benelux ken ik mijn materie.

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei ceesv:

Jullie brengen steeds hogere snelheid als argument waarom een winterband slecht zou zijn bij winterse omstandigheden.

Dat is hetzelfde als aangeven dat ABS en veiligheidsriemen ook overbodig zijn.

 

Feit is, dat er vandaag in Nederland weer tientallen wagens in een ongeval verwikkeld zijn omdat er geen winterbanden gemonteerd zijn.

De schade die daaruit ontstaat betalen we allemaal mee in onze verzekeringspremie.

 

Feit is, dat bij het weer van vandaag het gebruik van de winterband de veiligheid verhoogt.

 

Dat verzin je alweer zelf erbij, het ligt puur aan de bestuurders, er is geen enkele band die de wagen veilig stuurt, dat moet echt wel komen van degene die achter het stuur zit, hou a.u.b op met je verzinsels en kijk de realiteit op de weg in de ogen, en ja voor menigeen is rijden onder diverse en wisselende  weersomstandigheden te hoog gegrepen.

 

Snelheid aanpassen en concentratie behouden is een van de eerste vereisten in het verkeer, en niet denken dat de wagen/banden het voor je zullen doen.

  • Bedankt 1

GIGABLUE UHD QUAD 4K  :D  XTREND ET8500 / ET7500  ;)  VU+ Duo2 / VU+ Solo SE  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan alleen uit eigen ervaring berichten, en wordt in Duitsland ondersteund door de wetgever.

In Belgie zijn winterbanden niet verplicht, maar wel aanbevolen.

Vroeger heb ik ook in wagens gereden met zomerbanden in winterse omstandigheden.

Daarmee glibberde ik in alle richtingen.

Met winterbanden is er dag en nacht verschil, en breng ik andere weggebruikers en mezelf niet in gevaar.

 

Wanneer je geen winterbanden wilt monteren is dat je keuze, maar kies er dan ook voor bij gladheid je niet op de weg te begeven.

Laat je wagen staan totdat de gladheid voorbij is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen die de noodzaak van winterbanden wel inzien, staan in de file of moeten uiterst langzaam rijden door mensen die op zomerbanden rijden. Walgelijk!
Ik heb het nut van winterbanden 40 jaar geleden al ingezien toen we jaarlijks al naar de wintersport reden.
Ons hotel stond wat hoger in het dorp en we moesten dus telkens een straat op met een helling. Dat lukte met geen mogelijkheid en ik moest daar dus constant met sneeuwkettingen rijden ook op de vlakke wegen die sneeuwvrij zijn gemaakt. En met sneeuwkettingen kun je geen 70km/uur rijden. De Oostenrijkers verklaarde me voor gek om met zomerbanden te rijden en reden met winterbanden en een auto met voorwielaandrijving zo naar boven.
Nou, sneeuwkettingen omleggen is geen pretje en ik heb er al 40 jaar in de winter de winterbanden er op liggen.
Alle mensen die beweren dat winterbanden geen zin hebben, hebben nog nooit met winterbanden gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrijf toch dat het over Oostenrijk gaat.

Tevens schrijf ik er bij dat het geen pretje is om met sneeuwkettingen te rijden. Je kunt veel beter winterbanden hebben.

 

Ach en wat een flauwe smoes:

Sneeuwkettingen kunnen namelijk het wegdek of de wegmarkeringen beschadigen. Dit kan de verkeersveiligheid in gevaar brengen .

Hoe doen ze dat dan in landen waar sneeuwkettingen wel zijn toegestaan.

Je bent lekker bezig Sjaak, heb je nog meer argumenten om goed voorbereid te zijn op winterse omstandigheden?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...