Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 2


Bigfoot

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Psychosammie:

 

We rijden al 100 jaar zonder een bandenspanningsensor. Is het dan nu ineens onveilig?

 

Voor diegenen die de ultieme veiligheid van winterbanden zoeken is toch vreemd als ze een wettelijk verplicht door de fabrikant ingebouwd veiligheidssysteem gaan omzeilen?

Maar ik begrijp dat je op jouw leeftijd (je rijdt immers al 100 jaar!) niet meer mee kan komen met de moderne tijd :D:D

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites


20 uur geleden zei minplus:

De conclusie die autoweek trekt letterlijk geciteerd:
"Wie een maximale veiligheid wenst, doet er verstandig aan om banden te wisselen."

 

En ook nog een zinnige iets voor mensen die een 4s band willen nemen: Je hebt zomer-georiënteerde en winter-georiënteerde, dus kijken waar je voorkeur ligt.

 

Deze opmerking vond ik trouwens ook iets om over na te denken:

Als je met één type band het hele jaar door wil rijden dan blijft het advies om te kiezen voor een top zomerband die als beste is getest bij nat. Dat is het minst slechte compromis voor het Nederlandse klimaat.

 

Ik heb bovengenoemde citaten inmiddels gevonden.

 

Het eerste citaat staat in de test in Autoweek van meer dan een jaar geleden (nr 36 van sept 2016), toen werden 2 van de 3 huidige 'testwinnaars' niet getest omdat ze pas daarna op de markt zijn gekomen. 

 

De laatste opmerking staat in een anoniem ingezonden bericht, is dus meer iemands eigen mening.

 

De eindconclusie die Autoweek nu in nov. 2017 trekt is letterlijk geciteerd:

"Deze test maakt duidelijk dat hedendaagse vierseizoenenbanden in ieder geval voor de compacte middenklasser een veilig en betaalbaar alternatief zijn voor winterbanden. De beste exemplaren zijn van Goodyear, Michelin en Continental. Uit onze test blijkt dat je ook zonder de verplichte winterbandenwissel veilig onder winterse omstandigheden kunt rijden."

 

En verder heb je helemaal gelijk dat ieder zelf moet kijken waar diens voorkeur ligt, je weet zelf het beste hoe vaak en waar je rijdt, hoe belangrijk het voor jou is om onder minder gunstige weersomstandigheden toch de weg op te kunnen (of moeten) en hoeveel geld je daarvoor beschikbaar hebt (of niet). 

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Op al mijn wielen zitten druksensors, en de wagen herkent die moeiteloos.

Verder is er in het menu in te stellen welke wielen ondet de wagen zitten, de afmetong en of het zomer of winterbanden onder zitten.

 

Het hoeft dus geen probleem te zijn,  zelf te wisselen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei Penthe:

Ook al paar keer geprobeerd te melden, helpt niets. Ik zou niet met ze bij een verjaardag willen zitten.

Je mist echt iets als je niet naar hun verjaardag gaat. 

Vandaag wilde ik regenbanden er op gooien maar wacht even op het weerbericht dadelijk komt ijzel dan moeten de spikes erop. 

Wat een gedonder iedere dag andere banden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Penthe:

Ik zou niet met ze bij een verjaardag willen zitten.

 

Ik denk dat het met een goede bak bier erbij best gezellig kan worden. En misschien zien we dan ook nog wel andere mogelijkheden voor die overbodige winterbanden :lol:

 

https://wonenvoormannen.nl/doehetzelf/autobanden

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei TangoBravo:

 

"Deze test maakt duidelijk dat hedendaagse vierseizoenenbanden in ieder geval voor de compacte middenklasser een veilig en betaalbaar alternatief zijn voor winterbanden. De beste exemplaren zijn van Goodyear, Michelin en Continental. Uit onze test blijkt dat je ook zonder de verplichte winterbandenwissel veilig onder winterse omstandigheden kunt rijden."

 

 

 

Vandaar dat ik lekker met zomerbanden door blijf rijden, winterbanden is meer voor watjes die hun rijstijl niet willen of kunnen aanpassen aan mindere weeromstandigheden. Doe een slipcurcus of een paar rijlessen veilig rijden, daar heb je uiteindelijk veel meer aan dan aan de gevolgen inperken met winterbanden die een schijnveiligheid creeeren voor de automobilist. Good Years zijn trouwens aanmerkelijk goedkoper dan Michelin en Continental vierseizoenenbanden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden zei Sjaak(k):

Bij jou misschien niet, maar in welke prijsklasse zit jouw auto Cees, op mijn toch uitstekend uitgeruste Suzuki Swift zitten geen bandendruk sensoren laat staan dat ik iets kan instellen of aflezen in een menu. Vandaar dat ik het wisselen lekker aan de garage overlaat dat kost me niks tijdens de reguliere onderhouds beurten.;)

Bij mijn Peugeot Partner van (bijna) 10 jaar oud ook niet Sjaak. ik ben echter echt niet meer mee wat nu zoal op de markt komt, maar ik weet wel dat al die bijkomende elektronica alleen maar voor meer problemen zorgt en als we eens een zware zonnestorm krijgen dan staan ze met zijn allen stil, elektronica uitgevallen. Maar ja vooruitgang is niet te stoppen en vroeg of laat rijden ook jij en ik met zoiets rond, maar dan misschien wel zonder winterbanden, want klimaat warmt te snel op om nog sneeuw en ijs te brengen. Elfstedentocht, hoelang geleden?

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Guide:

 

 

Je geheugen is erg slecht te noemen , het is afhankelijk van de situatie en dan alleen bij een ongeluk.

Als ze kunnen bewijzen dat winterbanden het hadden voorkomen cq minder erg  dan kunnen ze lastig doen in de vorm van een boete.

Als ze je aanhouden ,niets mis mee denk wel om je wettelijk minimum profiel diepte.

 

 

De ANWB heeft ook al net zo'n slecht geheugen als ik als ze niet beter weten. Gelukkig voor mij heb ik het alleen maar hier neergezet en doen zij het op hun site:

 

Winterse omstandigheden

Van winterse omstandigheden is volgens de wet in elk geval sprake bij ijzel, gladheid door sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming. Duitsland kent geen vaste periode waarin het gebruik van winterbanden verplicht is. Ook buiten de wintermaanden kan er sprake zijn van winterse omstandigheden.

Boete

De boete voor het rijden op ongeschikte banden is € 60,- en 1 strafpunt. Veroorzaak je hinder dan is de boete € 80,-. Nieuw is dat ook de kentekenhouder, die het gebruik van het voertuig zonder de vereiste winterbanden toelaat, een boete krijgt van € 75,- en 1 strafpunt

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sjaak(k):

Bij jou misschien niet, maar in welke prijsklasse zit jouw auto Cees, op mijn toch uitstekend uitgeruste Suzuki Swift zitten geen bandendruk sensoren laat staan dat ik iets kan instellen of aflezen in een menu. Vandaar dat ik het wisselen lekker aan de garage overlaat dat kost me niks tijdens de reguliere onderhouds beurten.;)

 

Nou Sjaak, jij hoeft geen ‘dure bak’ meer te rijden om standaard over bandendruk sensoren te beschikken.

Op mijn Nissan Quashqai zitten deze standaard maar ook op de Nissan Note.

Ik heb er al plezier aan beleefd toen die via de display aangaf dat op 1 band de spanning onder de ingestelde waarde kwam, dus niets mis mee en nie alleen weggelegd voor de rijken...

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei TangoBravo:

 

Ik heb bovengenoemde citaten inmiddels gevonden.

 

Het eerste citaat staat in de test in Autoweek van meer dan een jaar geleden (nr 36 van sept 2016), toen werden 2 van de 3 huidige 'testwinnaars' niet getest omdat ze pas daarna op de markt zijn gekomen. 

 

De laatste opmerking staat in een anoniem ingezonden bericht, is dus meer iemands eigen mening.

 

De eindconclusie die Autoweek nu in nov. 2017 trekt is letterlijk geciteerd:

"Deze test maakt duidelijk dat hedendaagse vierseizoenenbanden in ieder geval voor de compacte middenklasser een veilig en betaalbaar alternatief zijn voor winterbanden. De beste exemplaren zijn van Goodyear, Michelin en Continental. Uit onze test blijkt dat je ook zonder de verplichte winterbandenwissel veilig onder winterse omstandigheden kunt rijden."

 

En verder heb je helemaal gelijk dat ieder zelf moet kijken waar diens voorkeur ligt, je weet zelf het beste hoe vaak en waar je rijdt, hoe belangrijk het voor jou is om onder minder gunstige weersomstandigheden toch de weg op te kunnen (of moeten) en hoeveel geld je daarvoor beschikbaar hebt (of niet). 

 

T B

 

 

Het was een bespreking van de test uit nr. 44 van 2017. Ben zelf geen abonnee en ging er dus vanuit dat de persoon het over die test had, mede gezien dat niemand hem corrigeerde.

 

En met het laatste zijn we het helemaal met elkaar eens.

 

Nog wel iets over de test en dan citeer ik uit je eerdere bericht:

 

"Wintertest is gehouden in Nieuw Zeeland, op een testbaan 

Zomertest hier in Europa, locatie stond er niet bij. 

Temperaturen worden niet vermeld, op de foto's voor het wintergedeelte lagen dikke pakken sneeuw, droge weg leek zomers, en natte weg was duidelijk een testbaan.

Slijtage test werd gehouden bij Dekra."

 

Aan de dik gedrukte zinnen kun je zien dat het in sommige opzichten een een beetje boel veel onzinnige test was en daar was ik eigenlijk al een beetje bang voor toen ik de cijfers zag. Het is nl. volledig onzinnig om een vergelijking te maken wanneer je de winterband in de zomer gaat testen en wilt weten hoe die het bij 0 graden doet op een droog of nat wegdek vergeleken met een 4s-band.

En omgekeerd voor de vergelijking met de zomerband.

 

Het is dus een zinnige test voor de vergelijking van een paar 4s-banden onderling.

Daarbij ga ik er vanuit dat het onderzoek niet door sponsors van autoweek betaald is, maar dat is een andere discussie..

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit draadje is vol, we gaan verder over het weer in deel 3.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...