Ga naar inhoud


Feedhorn beter?


Earthfinder

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb gelezen, dat een feedhorn het signaal al versterkt voordat het de daadwerkelijke LNB in gaat.

Is een feedhorn dan ook aan te raden voor reguliere sat-tv ontvangst voor de NL-zenders?

Of zijn er ook nadelen aan een feedhorn? Als die er niet zijn, waarom zie je dan zoveel "regulier/universele" LNB's ipv LNB's met feedhorn?

 

Mvg,

Andries

HTPC-Software: LibreELEC 9
HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi Earthfinder,

 

Elke LNB heeft een feedhorn, maar je ziet hem niet, omdat een "normale" LNB helemaal is "ingepakt" in een plastic omhulsel.

Neem een gewone LNB en haal het afdekkapje er af, en je kijkt in de feedhoorn.

 

Er zijn LNB´s zonder feedhorn te koop, maar je moet deze er dan los bijkopen.

Dit is meestal voor de C-band ontvangst of voor een zg "Flens"-LNB, laatste wordt gebruikt in een Prime Focus schotel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Earthfiner

Geen enkele lnb kan zonder feedhorn, alleen de ene feedhorn is wat groter dan de andere. De functie van de feedhorn is om de signaalwolk te concentreren naar één punt. Velen denken dat alle signalen door de schotel precies tot op één punt worden samengebracht naar het brandpunt van de schotel, maar deze signalen vormen meer een wolk dan een punt. Door de concentrische ringen van de feedhorn, worden de signalen verzameld en in de golfpijp geleidt. Je zou dus kunnen stellen dat een feedhorn versterkt maar in werkelijkheid is het dus het verzamelen van de signalen.

De concentrische ringen hebben ook een bepaalde afstand t.o.v. elkaar. De afstand hiervan wordt bepaald door de golflengte die ontvangen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als aanvulling op mijn eerdere bericht nog enkele punten:

Een feedhorn zorgt er voor dat de ontvangsthoek waaronder de signalen worden opgevangen bepaald worden. Je kunt namelijk bij lnb’s waarvan de feedhorn instelbaar is, de ontvangshoek zelf bepalen. Waarom is dat belangrijk:

Als een lnb met een bepaalde ontvangsthoek te dicht op de schotel staat, worden niet het gehele schoteloppervlak gebruikt. Dat is jammer want je gebruikt bijv. een 100cm schotel en je gebruikt er maar 80cm van. Maar het kan ook zo zijn dat de lnb te ver van de schotel af staat. Dan kijkt de lnb met een bepaalde ontvangsthoek over de rand van de schotel heen en ziet dus ook de kosmos. Vanuit de kosmos komt heel veel ruis die de signaal-ruisverhouding van je signaal negatief beïnvloedt. Daarom is het belangrijk dat de ontvangsthoek van een lnb tot net binnen de rand van de schotel komt. Hierdoor heb je een maximale versterking van de schotel en een minimale ruis.

Om deze reden zijn er voor een offsetschotel ook afspraken gemaakt dat de brandpuntafstand van de schotel tussen de 0,6 en 0,7 van de schoteldiameter moet zijn. Alle fabrikanten van lnb’s voor offsetschotels zorgen er voor dat de openingshoek van de lnb precies klopt met de gemaakte brandpuntafstand van de schotels.

Bij primefocus schotel is deze afspraak niet gemaakt en moet je de juiste ontvangsthoek van de lnb bepalen door de feedhorn naar voren of naar achteren te schuiven over de golfpijp.

En verder:

Een grote feedhorn zorgt dat als de lnb niet helemaal precies in het brandpunt van de schotel staat, de signalen toch verzameld worden naar de golfpijp. En er zijn natuurlijk genoeg redenen waarom een lnb niet precies in het brandpunt van de schotel staat bijv:

- De lnb is niet op de juiste positie afgesteld.

- De lnb-arm die naar de schotel loopt staat niet helemaal correct.

- Door het plaatsen van meerdere zware lnb’s, zakt de arm omlaag.

- Er is geen kwaliteits-schotel gebruikt die geen juiste parabolische vorm heeft en de signalen niet zuiver naar één punt brengt.

- Door temperatuurinvloeden kan de parabolische vorm van de schotel een afwijkende vorm aannemen.

- De lnb is te veel naar voren of naar achteren gemonteerd.

-enz.

Daarom verdient het ook aanbeveling om een lnb te nemen met een niet te kleine feedhorn als dat mogelijk is i.v.m. de afstand tussen meerdere lnb’s voor satellieten die dicht bij elkaar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo´n Prime Focus (160 cm.) met flens LNB. Gebruik deze voor de "moeilijke" frequenties van Astra 1

Voor de Nederlandse HD-zenders, had ik een 120 cm. offset-schotel met "normale" LNB.

Daar ik deze schotel wilde gebruiken voor de "Arabsat", moest ik gaan experimenteren.

Heb, met "Ty-wrap bandjes" de gewone LNB aan de flens LNB bevestigd en dat bleek een goede zet.

Normaal is een gewone LNB niet bedoeld voor een Prime Focus, maar het resultaat is verbluffend, terwijl de LNB

eigenlijk "out of focus" in de schotel hangt. Kwaliteit en ontvangststerkte gingen wel 8% omhoog.

Dus wat knutselen kan tot leuke resultaten leiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb, met "Ty-wrap bandjes" de gewone LNB aan de flens LNB bevestigd en dat bleek een goede zet.

Normaal is een gewone LNB niet bedoeld voor een Prime Focus, maar het resultaat is verbluffend, terwijl de LNB

eigenlijk "out of focus" in de schotel hangt. Kwaliteit en ontvangststerkte gingen wel 8% omhoog.

Dus wat knutselen kan tot leuke resultaten leiden.

Niet om het "wonder" in twijfel te trekken, maar heeft de gewone lnb soms een veel grotere versterking?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik weet, het is een LNB zonder bekende naam ("Sunny"), zal wel Chinese makelij zijn.

Dat gebruiken ze hier veel. Het is zeker geen Inverto Black Ultra kwaliteit!!.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij nog twee afbeeldingen van feedhorns:

De eerste is een feedhorn voor een flens-lnb die bij primefocusschotels gebruikt wordt.

Dit is onjuist. De eerste feedhoorn is ook voor een offset-schotel. Bij een offset-schotel is de feedhoorn altijd trechtervormig.

Bij een primefocus.schotel moet de feedhoorn vlak zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Earthfinder

 

Een flens-lnb past alleen maar op een primefocus-schotel en die gebruiken we niet in Nederland voor de reguliere satellieten.

Zie een primefocus-schotel met flens-lnb als bijlage.

Ook dat is onjuist. Je kunt een flens LNC heel normaal op een offset-schotel plaatsten mits de juiste feedhoorn gebruikt wordt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs.IJzerbout schrijft:

“Dit is onjuist. De eerste feedhoorn is ook voor een offset-schotel. Bij een offset-schotel is de feedhoorn altijd trechtervormig.

Bij een primefocus.schotel moet de feedhoorn vlak zijn.”

Dit klopt helemaal, ik kon alleen zo snel op internet geen vlakke feedhorn vinden van voldoende afbeeldingskwaliteit waarbij ook de flens goed zichtbaar was. Bovendien vond ik het voor de vraagsteller minder belangrijk. Het ging mij om een losse feedhorn met flens in vergelijking met de reguliere lnb met geïntegreerde feedhorn voor offsetschotels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...