Ga naar inhoud


Feedhorn beter?


Earthfinder

Aanbevolen berichten


Dit is onjuist. De eerste feedhoorn is ook voor een offset-schotel. Bij een offset-schotel is de feedhoorn altijd trechtervormig.

Bij een primefocus.schotel moet de feedhoorn vlak zijn.

 

Beste Drs, zou je de achtergrond van dit verschil aan ons kunnen uitleggen?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs, zou je de achtergrond van dit verschil aan ons kunnen uitleggen?

Dat zou ik graag willen doen maar is niet zo eenvoudig. Feit is wel dat een prime-focus schotel een rechte feedhoorn nodig heeft en een offset dish een trechtervormige feedhoorn. Dit is gewoon zo en staat omomsteden vast. Het hoe en waarom is extreem moeilijk te achterhalen omdat in alle literatuur die ik heb alsmede het www geen echte verklaring geeft waarom dit zo is.

De link die satkijker gaf: http://www.qsl.net/n1bwt/chap6-4a.pdf is een waardevol dokument. Maar ook hier ontbreekt de ware verklaring hoe een feedhoorn met zijn rillen precies werkt.

Het is dus niet een trechtertje waar alles gewoon in floept.

Ik blijf jullie op de hoogte houden. De echte kennis komt niet van mij maar van de absolute wereldwijde Guru op satellieten gebied en dat is Clive Grove uit Zuid Afrika. Clive en ik zijn goede vrienden en ik zal hem zeker raadplegen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echte kennis komt niet van mij maar van de absolute wereldwijde Guru op satellieten gebied

en dat is Clive Grove uit Zuid Afrika. Clive en ik zijn goede vrienden en ik zal hem zeker raadplegen.

 

Korsakov? :confused:

 

-->> KLIK <--

 

vGnp

aangepast door vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Drs. IJzerbout.

Volgens mij heeft het met de openingshoek van de feedhorn te maken.

De brandpuntafstand van een offsetschotel is ongeveer 0,6. Dat is een afspraak die gemaakt is. De brandpuntafstand van primefocus schotels ligt niet vast (is vaak kleiner dan 0,6). Daardoor moet de openingshoek van de feedhorn groter zijn en dat kan alleen maar als de feedhorn van voren vlak is.

De ringvormige kamers in de feedhorn hebben dusdanige afmetingen dat signalen niet niet in de golfpijp terecht komen maar wel tussen de centrische ringen, opnieuw naar de schotel worden gereflecteerd en dan wel precies in de golfpijp terecht komen. Door deze extra reflectie wordt wel wat signaal verloren maar wordt toch winst behaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Een Primefocus feed is ´vlak´ omdat alle gebundelde straling gelijk aankomt op de feed.

Een Offset feed heeft een verlopen ringenstructuur omdat de weerkaatste straling van de offset schotel

ook in verschillende lengtes en dus hoeken op de feed neerkomt.. ;)

Wat ik trouwens ook gelezen heb is dat de kruispolarisatie erg belangrijk is voor de meeste feeds in lnb`s ongeveeer 22  db maar voor de wat betere lnb feeds 25 db..

 

Bij een viking satcom ku feed zie ik zelfs een kruis polarisatie staan van 35 db dat is geweldig goed en betekent dan ook daardoor je signaal quality omhoog gaat.

Als je naast de feed ook een goede lnb gebruikt (norsat 5150 etc) met een hoge kruispolarisatie kan je zien dat het signaal level wat normaal op zo`n 90 % staat terugneemt door de ruisarme qualiteits lnb, maar dat de signaal quality juist omhoog gaat bijv Nilesat Clarctech 5000 signal level 70 % ( ipv 90 (oude lnb)) en de qualiteit 70 (ipv 50 (oude lnb)) %..

 

Wat ook nog word gedaan om dit te verbeteren is twee ku lnb`s op de feed te gebruiken 1 horizontaal en 1 vertikaal zodat ook je kruispolarisatie van je feed meewerkt wat nog meer signaalwinst oplevert..

 

Voordeel is dat de ber bijzonder laag blijft met zwakke signalen en een hele snelle lock wordt verkregen op de ontvanger. :D

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...