Ga naar inhoud

feedhoorn ontwerpen

fredwvdb
 Delen

Aanbevolen berichten

• V.I.P.

Bij Paul Wade ben je bij het goede adres, zie hier: http://www.w1ghz.org/antbook/chap6-4a.pdf
en hier:
http://www.w1ghz.org/antbook/conf/optimized_dualmode_feedhorns.pdf

Wil je meer weten wat Paul Wade allemaal geschreven heeft, kijk dan hier: http://www.w1ghz.org/antbook/contents.htm

• Like 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Trust? Iets voor jou?

Vind je vast leuk.

Uitvoeren is al een uitdaging , maar ontwerpen ? Daarvoor heb ik niet lang genoeg op school gezeten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   C-Tech HD 5000-C+ (Dr.HD F16)

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

Link naar bericht
Delen op andere sites

het uitvoeren is idd wel het minste.

de feedhorn ga ik maken van elektrolytisch koper, waarna ik deze inwendig ga verzilveren.

het zal natuurlijk niet ik een weekje klaar zijn ( en ik denk ook niet in een maand )

flensen maken, walsen, zagen, zilversolderen enz. maar met een goede CAD tekening is dit echt wel te doen.

nu vraag ik me af of een CAD tekening in 1 of ander programma geïmporteerd kan worden die mijn gegevens kan testen.

nog bedankt voor de info Sprietje

aangepast door fredwvdb
  • Like 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

antennamagus is een geweldige tool. moet m nog wel doorspitten. wel even bekeken maar ik kon niet zo snel zien of ik een DWG bestand kon importeren.

ik denk dat ik wel wat heb aan de gegevens van Paul Wade.

een hoop stof maar wel goed uitgelegd. ( pdf's gedownload en opgeslagen.)

misschien dat iemand mij een beginnersvraag kan uitleggen bv...

de mondopening van een C-band feedhorn is ~60 mm doorsnede.

als ik de golflengte neem is die ~87,8 mm.

bij een Ku band ( een oude LNB gesloopt ) was deze 17 mm, maar de golflengte is ~25,08

t zal wel goed zijn, maar voor mij slaat dit kant nog wal.

iemand???

sprietje... jah .. die foto's op het dak... zo ver wilde ik niet gaan.

oja.... ik zit momenteel met mn luie r**t in thailand waar ik samen met mn vrouw een huisje heb ik een of ander gehucht, (WAAR IK GEEN VASTE INTERNETVERBINDING HEB) behalve mn telefoon... dus als ik niet ala minuut antwoord geef... neem mij niet kwalijk..

aangepast door fredwvdb
Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Tja en Paul Wade is te zien in figuur 5-4 van dit hoofdstuk:  http://www.w1ghz.org/antbook/chap5.pdf waarin hij met een touwtje laat zien hoe de feedhorn in het berekende brandpunt van de offsetschotel gezet moet worden.
Om het brandpunt te bepalen heeft hij een mooie rekentool gemaakt, zie: http://parabola-calculator.software.informer.com/2.0/
die een aantal sat4all-leden waaronder ik zelf op de computer hebben gedownload.

• Like 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Tja, wat moet de binnendiameter van de golfpijp zijn. Natuurlijk is dat uit te rekenen maar je hebt wel te maken bij een universal-lnb voor de Ku-band met golflengtes tussen de 10,7 en 12,75GHz en welke frequentie moet je nu aanhouden.

Ik heb bij zes verschillende merken lnb's gemeten en ik meet ze allemaal tussen de 18,0 en 18,6mm.
Uitgaande dat de golfpijp bij 3Ghz een diameter van 80mm moet hebben, kloppen de gemeten maten wel als je uit gaat van de hoogste frequentie van 12,75GHz.

• Like 1
Link naar bericht
Delen op andere sites

die LNB die ik had ( een dual lnb ) was 17 mm. m'n vader was vroeger ir bij phllps en hij zat in de satelliet communicatie.

hij vertelde mij dat je in het midden moest gaan zitten van de te ontvangen frequenties.

m.a.w. even uitgaande van een C-band LNB zou dit dus zijn:

de golflengte = 3.4 --> 4.2 GHZ = 3.8 GHz = Lambda ~ 87.8 mm.

ook vertelde hij me dat een 5/8ste lambda het beste was.

nu weet ik natuurlijk niet of dit alleen voor radiotelecommunicatie was (27 MC, of dit ook gold voor satelliet communicatie.

er vanuit gaan dat een 5/8ste Lambda van een 60mm golfpijp zou ik uitkomen op 96 mm op 1 golflengte.

er vanuit gaan dat een 3/4ste Lambda van een 60mm golfpijp zou ik uitkomen op 80 mm op 1 golflengte.

vreemd..

helaas is die goede man niet meer, anders had ik m nu helemaal gek gevraagd.

luidsprekertechnisch is de omtrek van een speaker de laagste frequentie die een speaker kan weergeven.

60mm doorsnede van een golfpijp heeft een omtrek ~188 mm = dus een best wel lage afsnij frequentie.

ps... ik heb niet echt zin om terug te gaan naar school.. moet het dus met thuisstudie doen... lolz

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Moderators

Een golfpijp, zo herinner ik het mij. moet kleiner zijn als een halve golflengte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

• V.I.P.

Laten we van de gemiddelde frequentie uit gaan. Dat lijkt mij ook het meest logische, 11,725MHz voor de gebruikte frequenties tussen 10,7 en 12,75MHz.
Dit is een golflengte van 25,58mm.

Bij de zes gemeten golfpijpen van de lnb's die ik hier open heb liggen is de gemiddelde diameter 18,3mm.

De diameter is dus ~71,5% van de golflengte.
Dat kan dan wel kloppen wat jij aangaf want 5/8 is 62,5% en 3/4 is 75%.

Voor degenen die een hekel aan rekenen hebben, hier een calculator: http://www.wavelengthcalculator.com/

Link naar bericht
Delen op andere sites

• Moderators

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Solo 4K, Vu+ Solo 4K, Humax Rebox-8500, Rebox-8000, Wisi OR 280
Nokia 9500, Nokia 9800, HDCI-2000,Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator alvorens het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Delen