Ga naar inhoud


Feedhorn Test Fibo 120


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen die ervaring hebben met een grotere offset ku feedhorn dan de bestaande feedhorn lnb`s ?

Ik vraag mij af als je een goede ibu lnb uit de reeks op een grotere feedhorn plaatst of de ontvangst beter is.

 

Z ja, zijn er nog verscheiiel tussen bepaalde typen feedhorns ? Raven, Channelmaster, Prodelin, etc ..

Zijn er ook mensen die geprobeerd hebben een feedhorn op een draaibank te maken ?

 

My-prodelin-51-gr-feedhorn.png

Raven Feedhorn.png

PATRIOT ANTENNA SYSTEMS TXFD-KUL FEED HORN FEEDHORN TXFDKUL.png

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


Bij grote schotels, vanaf 1,0 tot 1,2 meter geeft een grotere feedhorn meestal een iets beter resultaat. 

De f/D-verhouding van de feedhorn zal wel overeen moeten stemmen met de f/D-verhouding van de schotel

Prodelin heeft schotels met een f/D-verhouding van 0,6 en 0,8 en enkele andere afwijkende f/D-verhoudingen

Gibertini heeft schotels met een f/D van 0,67 en daarvoor passende feedhorns

Raven (Channel Master) heeft schotels met een f/D van 0,68 met passende feedhorns

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok Sprietje bedankt voor de info, ik vind het toch bizar dat alleen een inverto die wat meer gain geeft met een kleinere feedhorn toch nog de aller zwakste signalen hier binnenhaald, intussen heb ik de beugel van de patriot feedhorn klaar en heb deze op de fibo 120 gemonteerd.  

 

Momenteel heb ik een Eurostar high gain lnb erop en ontvang Qatar nu 64 % op de ctech 5100c wat met wat bewolking hier zeker niet slecht is. Ik heb nu 2 beugels in de fibo dus kan met verschillende lnb``s en feedhorns testen.. 😀

 

 

PIC_0832.JPG

PIC_0827.JPG

PIC_0829.JPG

PIC_0821.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei moonchild:

Snap het niet. Je wil een Fibo Stop 120 zonderr subreflector gebruiken en verwacht een beter resultaat?

Ik weet ook niet wat hij gerookt heeft:huh:

  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nix mis met een beetje out of the box denken , het leid soms tot verassende uitkomsten .

ik lees dit liever dan die onzin in off topic 

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rekening houdend met het feit dat de belangrijkste spiegel van Fibo 120 heeft F/D-ratio van 0,62 dan is het logisch (door theorie) dat feedhorn ontworpen voor F/D 0,6 zal betere prestaties te geven.Ik hou van idee van Dual-reflector, dus ik beter gebruik van originele Fibo subreflector, feedarm en feedhorn om ze te installeren op andere antennes, zoals Channel Master 1,2 m of 1,8 m

IMG_20190608_083818 (Large).jpg

IMG_20190608_084802 (Large).jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Rimanss

 

Wat betereft de Fibo 120 merkte ik door de jaren heen dat als nadeel de zwakkere signalen onder 15 % niet binnen kwamen

en steeds heb ik het gevoel dat de combinatie van reflector en feedhorn toch wat signaal tegenhouden. 

 

Wat mij ook opviel was dat bij sommige fibo antennes de reflector wel lager dan de onderkant

van de schotel zijn bevestigd.. low vertex ? daar zit volgens mij een idee achter voor meer signaalwinst

omdat er geen signaal belemmeringen meer zijn.

 

De signaal tekening van de fibo heb ik gezien, vermoedelijk heeft het met spilover verlies te maken.

Wat mij ook opvalt is dat de reflector feedhorn combinatie een lage f/d  heeft en de lnb daar zomaar is aangekoppeld

i.p.v een waveguide om de impedantie aan te passen aan de lnb ingang.

 

Ik hoor mensen denken...  maar ik heb de proef op de som genomen en de beste uit een reeks gekochte ibu

op de plaats van de subreflector gemonteerd en met veel afregelwerk had ik echt 15 % meer signaal eruit dan ervoor.

 

Met de stringtest heb ik 5 mm speling in de schotel verholpen door de alluminium staven op de schotel zodanig aan

te trekken dat de strings elkaar overlapten, alleen kam het brand punt van de offset hoek van 27,3 graden niet meer overeen.

 

Met een andere subreflector, de patriot had ik gehoopt om meer signaal te krijgen vanwege een gelijke f/d match,

maar ook dat klopt volgens mij niet omdat de patriot feedhorn een f/d had van 0.6 en met lijntjes spannen zie ik

duidelijk een grotere openingshoek van de Fibo schotel in vergelijking met een gewone schotel met f/d 0.6  

 

De beste resultaten heb ik nog steeds met een enkele ibu met eigen feedhorn die ik heb opgemeten maar ook die

heeft een invals hoek van +- 78 graden en loopt +- 10 graden mis met de f/.d van de fibo schotel.

 

De inverto lnb staat bekend om zijn goede signaal verwerking en heeft verschillende prestaties per product, dit

kan zo 14 % signaal schelen, daarom staat er bij de specs ook +- 4 db over de hele frequentie range.

 

Er is een kans dat op een Laminas feedhorn met f/d 0.55 gemod dat er dan nog meer signaal uitkomt..

Ook wil ik de fibo upside down gaan testen omdat ik een inpandig balkon heb.

 

Als ik niet " out of de box" dacht, had ik wel op een installateur gewacht..   🤩

 

 

 

PIC_0611.JPG

PIC_0784.JPG

PIC_0736.JPG

PIC_0745.JPG

PIC_0768.JPG

PIC_0756.JPG

PIC_0747.JPG

PIC_0856.JPG

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder had ik al aangegeven waar het brandpunt van de hoofdreflector lag. Dat klopt heel aardig met de plaats waar jij nu de feedhorn hebt zitten.

Ik begrijp echter nog steeds niet waarom je bang bent dat de feedhorn in de weg zit om al het signaal van de hoofdreflector op te kunnen vangen.

Het signaal wat vanaf de satelliet boven aan op de hoofdreflector valt wordt beneden op de hulpreflector weerkaatst en het signaal wat van de satelliet onder op de hoofdreflector valt, wordt aan de bovenzijde van de hulpreflector weerkaatst. In alle tussenliggende situaties zit de feedhorn niet in de signaalweg.

vergelijking met en zonder subreflector.jpg

Reflectie weg-brandpunt.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

De signaal tekening van de fibo heb ik gezien, vermoedelijk heeft het met spilover verlies te maken.

Wat mij ook opvalt is dat de reflector feedhorn combinatie een lage f/d  heeft en de lnb daar zomaar is aangekoppeld

i.p.v een waveguide om de impedantie aan te passen aan de lnb ingang zodat meer ingangs signaal verkregen word.

 

Gisteren ben ik aan het studeren geweest over de aanpassing de feedhorn naar  een waveguide zodat optimaal signaal

op de lnb wordt verkregen, op de site van Paul Wade staan mooie voorbeelden hoe je de impedantie aanpassing van de

feedhorn zo optimaal mogenlijk kunt maken.

 

Bij het meest onderste plaatje kun je zien dat de feed m.b.v een choke feed een zeer hoog rendement haald met signaal

overdracht, dat heeft ook met de lengte van de waveguide te maken, voor prime focus is dit de adf 120 die je wel zult

kennen. Ook die feed heeft bij prime focus een lage f/d ( 0.38) en is aangepast op de lnb. Vervang de feedring voor een

beigeleverde fibo offset feedhorn en vermoedelijk zal je dan meer signaal hebben.

 

 

 

 

lin_horiz.gif

lin_vert.gif

feedhorn1.jpg

adf-120 fd adjustment.jpg

2333-orig.jpg

Fibo-90-string-res.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar beste Phoenixx, als jij de signaaltekening van de fibo al gezien hebt, waarom schrijf je dan in een eerder bericht:
"ik heb steeds het gevoel dat de combinatie van reflector en feedhorn toch wat signaal tegenhouden"  
en
" Wat mij ook opviel was dat bij sommige fibo antennes de reflector wel lager dan de onderkant van de schotel zijn bevestigd.. low vertex ? daar zit volgens mij een idee achter voor meer signaalwinst omdat er geen signaal belemmeringen meer zijn."


De signaaltekening heb ik speciaal voor dat bericht gemaakt dus die tekening kun je nooit eerder gezien hebben.

En zoals je in die tekening ziet is er ook helemaal geen signaalbelemmering.

Kijk ook eens naar de afbeelding van een schotelpark bestaande uit super FIBO's.

 

offset schotelpark.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn mooie Schotel`s, Sprietje maar zoals je ziet zijn dit grote Fibo schotels waarbij ik niet de

achterkant van de reflector naar de feedhorn kan zien en de f/d verhouding daarvan.

 

Bij een grote antenne met reflector is de invloed van overspil ook veel kleiner, vermoedenlijk worden

deze schotels ook digitaal gekoppeld en is er geen last van een inpandig balkon waarbij elke procent

telt.

 

Ik zeg niet dat het niet werkt alleen het fibo 120 ontwerp kan verbeterd worden, bij caravan schotels

zie je dat het brandpunt in de schotel zelf aanwezig is en de lnb achter de schotel, dat noem ik een

goede signaal overdracht.

 

In bijgeleverde afbeelding kan je als je de foto vergroot goed zien dat de fibo feedhorn vlak bij de

reflector is om het gereflecteerde signaal op te pakken en dus zo min mogenlijk in de spilover

ontvangstbundel..

 

ATA-gregorian-long-distance-reflection.jpg

Visiosat-120-george.png

visiosat-96-cm-ku-band-dual-optics-gregorian-cross-pole-offset-rx-tx-antenna.jpg

Arcon schotel.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Phoenixx:

Het zijn mooie Schotel`s, Sprietje maar zoals je ziet zijn dit grote Fibo schotels waarbij ik niet de

achterkant van de reflector naar de feedhorn kan zien en de f/d verhouding daarvan.

 

Bij een grote antenne met reflector is de invloed van overspil ook veel kleiner, vermoedenlijk worden

deze schotels ook digitaal gekoppeld en is er geen last van een inpandig balkon waarbij elke procent

telt.

 

Ik zeg niet dat het niet werkt alleen het fibo 120 ontwerp kan verbeterd worden, bij caravan schotels

zie je dat het brandpunt in de schotel zelf aanwezig is en de lnb achter de schotel, dat noem ik een

goede signaal overdracht.

 

In bijgeleverde afbeelding kan je als je de foto vergroot goed zien dat de fibo feedhorn vlak bij de

reflector is om het gereflecteerde signaal op te pakken en dus zo min mogenlijk in de spilover

ontvangstbundel..

 

ATA-gregorian-long-distance-reflection.jpg

Visiosat-120-george.png

visiosat-96-cm-ku-band-dual-optics-gregorian-cross-pole-offset-rx-tx-antenna.jpg

Arcon schotel.jpg

is met zo`n soort schotel als de arcon Sweety ook 7,0 graden Oost nog te krijgen,of is hij daar te klein voor.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Arcon Sweety is een schotel van 43cm. Nu maken ze reclame dat deze schotel hetzelfde presteert als een gewone schotel van 60cm. De wel bekende bluf die veel producenten van campingschotels hanteren.
Laten we dit eens nader bekijken.
De versterking wordt verkregen door het schoteloppervlak. Een schotel van 43cm heeft een oppervlakte van 1/4πD2 =1/4 x 22/9 x 1849 = 1130cm2.
Een schotel van 60cm heeft een oppervlak van 1/4 x 22/9 x 3600 = 2200 cm2
Het oppervlak is dus 2200/1130 = 195% zo groot.
Nu ligt het rendement van een gewone schotel tussen de 60 en 70%.
Laten we nu eens aannemen dat een perfecte cassegrain schotel een rendement van 80% heeft en een slechte offsetschotel 60%. Dat is 33% meer maar dan kom je nog nooit aan 195%. Neem dan een vlakantenne. Met die Waveguide Horn Phased Array techniek, heb je een rendement van mimimaal 90%.
Het voordeel is dat die antenne nog platter is dan de cassegrain schotel.

 

Arcom Sweety 43cm.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...