Ga naar inhoud


"Tune Failed" tijdens live zappen en maken van een opname


Pletskop

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een vrij klassieke opstelling:

Triax schotel met 4 LNB's (A3-A1-A2-HB) aangesloten op twee Chess Disecq 4/1 switches, elk op hun beurt verbonden met één van de tuners op de Vu+ Duo. De tuner configuratie is identiek maar werd voor beide tuners apart opgegeven. Ik maak gebruik van OpenPLI 2.0

 

Na een breuk in één van de twee coax-kabels die naar mijn Vu+ Duo lopen (ik bespaar jullie de details omtrent de specifieke omstandigheden), had ik het volgende probleem voor:

 

1. Start opname zender op A1 [Disecq port B] -> Tuner A in gebruik

2. Zap live naar zender op A2 [Disecq port C] -> Tuner B in gebruik

3. Stop opname zender op A1[Disecq port B] -> Tuner A komt terug vrij; de "live" zender op A2 [Disecq port C] blijft gebruik maken van Tuner B

4. Zap live naar zender op éénder welke Disecq port -> Error: Tuner Failed.

 

Noot: Het probleem doet zich enkel voor als je bij stap 2 afstemt op een zender
op A2 [Disecq port C]
.

 

 

Aangezien ik vermoedde dat het hier of een defecte Disecq of een defecte Tuner betrof, besloot ik de Disecq die Tuner A voedde te vervangen. En bingo, weg was het probleem!

 

Wat me nu wel intrigeert is wat er hier nu precies defect is aan de Disecq? Is er iemand die me wat meer inzicht kan verschaffen in de onderliggende technische oorzaak van dit probleem?

Ik vermoed dat er tijdens de kabelbreuk een overspanning is ontstaan die zijn uitwerking heeft gehad op de Disecq, maar ik kan niet uitmaken wat er dan precies mis is...

Het lijkt erop dat de Vu+ niet meer in staat is om terug te schakelen op port C van Tuner A als die terug vrij komt. Het vreemde is wel dat er zich bij het eenvoudigweg zappen op beide tuners geen problemen voordoen. Het probleem kan dus niet zo maar een defecte poort zijn op de Disecq.

 

Hopend op wat meer (technisch) inzicht...

 

Groetjes,

 

Peter

Vu+ Duo ~ 2xDVB-S2 ~ OpenPli 4.0
Triax T78 ~ 13E (Quad Platinum) - 19,2E (Quad Alps) - 23,5E (Quad Alps) - 28,2E (Quad Platinum)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...